Andet multimedie
bentjuul 3670
Rette linjer der buer efter skalering...
Fra : Ronni Jonassen

Dato : 22-03-05 17:58

Hejsa

Hvad hedder det der sker når man tager et billede af f.eks. fløjls-stof og
skalerer ned, og linjerne I stoffet pludselig begynder at bue?

Troede det hed moræring, men måske er jeg galt på den.

Mvh RoJo

Fra : KNL DtP

Dato : 22-03-05 18:48

"Ronni Jonassen" <rjonassen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad hedder det der sker når man tager et billede af f.eks. fløjls-stof og
> skalerer ned, og linjerne I stoffet pludselig begynder at bue?

Det hedder helt korrekt 'morie' (udtales [mo ræe]), såfremt der er tale om
noget i stil med dette:

http://www.physics.isu.edu/physdemos/waves/morie1.html

Hvis du ønsker at komme det til livs, kan du forsøge at slå rastermønsteret
i stykker i Photoshop med Filter > Blur > Smart Blur.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Ronni Jonassen

Dato : 22-03-05 20:39

On 22/03/05 18:48, in article
42405a5a$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk, "KNL DtP"
<knl_dtp@hotmail.com> wrote:

> Det hedder helt korrekt 'morie' (udtales [mo ræe]), såfremt der er tale om
> noget i stil med dette:

Hej Kristian

Det er nemlig det... Men jeg leder efter det danske ord.

Mvh Ronni

Fra : Esben

Dato : 22-03-05 20:51

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det hedder helt korrekt 'morie' (udtales [mo ræe]), såfremt der er tale om
> noget i stil med dette:

Mener du ikke moire?

--
Esben

Fra : KNL DtP

Dato : 23-03-05 08:04

"Esben" <esben@gruf.LAND> skrev i en meddelelse

> Mener du ikke moire?

Jo - det er lige med at få tastet det rigtigt ind : )

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-03-05 21:28

Ronni Jonassen skrev:

> Men jeg leder efter det danske ord.

Nogle kalder det interferensstriber eller streger, men moiré er
nu mig bekendt den betegnelse man oftest bruger, og også her i
Danmark.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ronni Jonassen

Dato : 23-03-05 07:42

On 22/03/05 21:27, in article d1q2kd.20g.1@tgm.dyndns.dk, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Nogle kalder det interferensstriber eller streger, men moiré er
> nu mig bekendt den betegnelse man oftest bruger, og også her i
> Danmark.

Ok... Nu hvor det bliver stavet rigtigt, kan jeg finde oplysninger om det.

Tak for jeres svar.

Mvh Ronni