Andet multimedie
bentjuul 3670
InDesign CS - arabisk fra højre mod venstr~
Fra : Storm

Dato : 21-03-05 13:38

Er det muligt at sætte arabisk når man har en arabisk font i InDesign CS
på Mac OS X?

Skriften har jeg jo, men hvad kræver det at skrive fra højre mod
venstre?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Lisbeth Hansen

Dato : 21-03-05 17:32

Nej - så vidt jeg ved skal du have en InDesign ME for at kunne det.
Undertegnede havde fornøjelsen at anmelde al-Nashir al-Sahafi (diwan.com)
for noget tid siden - et udmærket dtpprogram der kan håndtere arabisk. Der
findes også xtensions til Quark der kan fikse det for dig. Det er ikke gjort
med fonten alene. Det her (http://www.aramedia.com/) er en biks der har
været længe i branchen - de har alt muligt godt til me-sprog.

Kh
Bjørn

Fra : Storm

Dato : 21-03-05 20:41

Lisbeth Hansen <lisbeth@jubiimail.dk> wrote:

> Nej - så vidt jeg ved skal du have en InDesign ME for at kunne det.

Tak - det var jeg ikke klar over, men jeg var jo sikker på at du vidste
det jeg kan nu ikke lige finde nogen priser, hvis det er fuld pakke
pris er det slet ikke aktuelt.

> [...]
> med fonten alene. Det her (http://www.aramedia.com/) er en biks der har
> været længe i branchen - de har alt muligt godt til me-sprog.

Hmmm - jeg kiggede lidt i Adobes forum og fandt noget om at Adobe og
Microsoft tackler det forskelligt.
Det ser nemlig ud som om det står rigtigt når jeg åbner en tilsendt
tekst-fil i Word på pc, mens det står forkert fra venstre mod højre når
jeg åbner samme fil i InDesign på Maccen. Det ser ud til at kunne løses
ved at lave typografien i Word, gemme en pdf og placere den i InDesign.
Men måske er det ulæseligt for en araber, vi får se.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Studio Smalbro

Dato : 22-03-05 09:07

Det ser ud til at kunne løses
> ved at lave typografien i Word, gemme en pdf og placere den i InDesign.
> Men måske er det ulæseligt for en araber, vi får se.
>
> --

Det er rigtigt at Word kan hitte ud af det, og den "praktiske" måde er som
du siger - at gemme som pdf - eller endnu bedre - som grafik - og køre
derfra. ME pakken er en fuld pakke. Du kan ikke opgradere dig til den. Det
skal nok blive læseligt, men jeg vil afgjort anbefale en korrekturlæsning.
Sidst jeg havde gang i sådan noget løb jeg ind i alle mulige problemer. Men
det var så også Quark og Mac OS9. Det var i filmkørslen alting tiltede
indtil jeg lavede hele dynen om til grafik.

Kh
Bjørn

Fra : Storm

Dato : 22-03-05 09:57

Studio Smalbro <studio@NOSPAMNOsmalbro.dk> wrote:

> Det er rigtigt at Word kan hitte ud af det, og den "praktiske" måde er som
> du siger - at gemme som pdf - eller endnu bedre - som grafik - og køre
> derfra.

Ja, det er vist mere Microsofts styresystem der "hitter" ud af det,
ihvertfald hitter Word på Maccen ikke ud af det og Illustrator på Maccen
kan heller ikke hitte ud af at outline pdf'en fra Windows Word.
Men Illustrator på Windows outliner fint - det ser ihvertfald rigtigt
ud.

> [...]
> det var så også Quark og Mac OS9. Det var i filmkørslen alting tiltede
> indtil jeg lavede hele dynen om til grafik.

Nej i gamle dage var ingenting "bare lige"

--
Venlig hilsen Nina Storm