Andet multimedie
Scan af A5 side sort tryk, hjælp?
Fra : Tine Müller

Dato : 19-03-05 18:16

Jeg har prøvet at scanne en side med sort tekst med hvid baggrund med min
scannersoftware Scanwise 2 og importeret til Photoshop 7, hvorfra jeg
printer til pdf-fil, men teksten bliver ikke sort - hvordan kan jeg få den
sort? Jeg har tjekket at printeren kan printe sort.

Når jeg ser filen i Photoshop 7/Adobe Acrobat 6 viser den sort tekst,
mærkeligt.

Hvordan får jeg den flotteste kopi, som jeg skal printe ud?

/Tine

Fra : Esben

Dato : 19-03-05 18:26

"Tine Müller" <tinem@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sort? Jeg har tjekket at printeren kan printe sort.
>
> Når jeg ser filen i Photoshop 7/Adobe Acrobat 6 viser den sort tekst,

Hvilken farvekode får det mørkeste af teksten? Du kan evt køre autolevels
eller øge kontrasten for at gøre det sortere.

> Hvordan får jeg den flotteste kopi, som jeg skal printe ud?

OCR :)

--
Esben

Fra : Tine Müller

Dato : 19-03-05 18:51

"Esben" skrev
> Hvilken farvekode får det mørkeste af teksten? Du kan evt køre autolevels
> eller øge kontrasten for at gøre det sortere.

> OCR :)

Hej Esben

Tak for dit svar.

Det jeg mente var, hvad skal scanneren indstilles til og hvad skal filen
stilles til efter den er sat ind i Photoshop 7, inden den printes til PDF
for at få det bedste resultat?

Udprintet bliver lilla, men det kan du ikke regne med, da jeg er kommet til
at påfylde blæk i de forkerte steder, men sort blev påfyldt i sort og jeg
har prøvet at udprinte en side fra Photoshop, hvor det kun var en box med
sort farve og det blev flot.

Omnipage 14 Pro findes på computeren, men jeg har ikke afprøvete dette
endnu.

/Tine

Fra : Pico

Dato : 19-03-05 23:59

Tine Müller wrote:
KLIP

> Omnipage 14 Pro findes på computeren, men jeg har ikke afprøvete dette
> endnu.

Jeg har kun ScanWice 1.4 og Omnipage 12 , men når jeg skal have noget
printet ud (der er tekst) bruger jeg Tekst muligheden i skannersoftwaren
så det går gennem Omnipage, så er det klart sort, derefter printes det
bare ud. Som regel bruger jeg Word, hvorfor du vil bruge Photoshop i
kombination med Acrobat til tekst forstår jeg ikke, men selvfølgelig kan
det lade sig gøre, jeg ville så bare printe direkte fra Photoshop hvis
det endelig skulle være.
Pico

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 19-03-05 20:48

Hej Tine

Hvorfor gør du livet besværligt?

Hvis det var mig, så ville jeg skanne direkte i Acrobat (formoder at du har
mere end kun Reader).

Mvh
Anders

Fra : Morten Lind

Dato : 20-03-05 06:08

Anders Rehhoff <arehhoff@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvorfor gør du livet besværligt?
>
> Hvis det var mig, så ville jeg skanne direkte i Acrobat (formoder at du har

Hej Anders...

Ved du, hvor scannerdriveren skal placeres, så Acrobat kan "se"
scanneren.
M.

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 20-03-05 08:02

Hej Morten

Desværre det ved jeg intet om. I acrobat 6 der ligger funktionen under opret
nyt, og så fra skanner. Mine acrobater har altid fundet den aktuelle skanner
som var installeret på min maskine.

Mvh
Anders
"Morten Lind" <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> skrev i en
meddelelse

Fra : Morten Lind

Dato : 20-03-05 09:27

> [...]

> nyt, og så fra skanner. Mine acrobater har altid fundet den aktuelle skanner

OK, tak.....jo, funktionen er der godt nok, den siger bare ingen enhed,
så den skal nok ha´ nye briller

Måske andre ved, hvor TWAIN-dimsen skal ligge? I PS og andre
grafikprogrammer ligger den jo i plug-ins>importer, men i Acrobat ser
jeg ikke muligheden?

M.
P.S. Scanneren er en CanoScan 8000F

Fra : Tine Müller

Dato : 20-03-05 10:56

"Anders Rehhoff" skrev
> Hvis det var mig, så ville jeg skanne direkte i Acrobat (formoder at du
har
> mere end kun Reader).
Jeg kan ikke få dette til at virke, som jeg også har skrevet om tidligere
her http://tinyurl.com/6gq6h

"Pico" skrev
> [...]
> kombination med Acrobat til tekst forstår jeg ikke, men selvfølgelig kan
> det lade sig gøre, jeg ville så bare printe direkte fra Photoshop hvis
Det er mit første forsøg med Omnipage Pro 14 og jeg gemmer i TIFF og åbner i
Photoshop 7, fordi jeg får en sort kant uden om selve indholdet, som jo bare
fylder og ikke skal med og derfor skærer jeg det væk og printer så til en
pdf-fil. Jeg kan ikke se, at jeg kan skære dette væk inde fra Omnipage?

Er det ikke måden at gøre det på? Iøvrigt bliver teksten nu flot sort og
står pænt på printet.

/Tine

Fra : Mads

Dato : 20-03-05 11:15

On Sun, 20 Mar 2005 10:56:09 +0100, "Tine Müller" <tinem@email.dk>
wrote:

> [...]
>fylder og ikke skal med og derfor skærer jeg det væk og printer så til en
>pdf-fil. Jeg kan ikke se, at jeg kan skære dette væk inde fra Omnipage?

Jeg tror du lidt har misforstået formålet med Omnipage.

Omnipage er et OCR program. ( Optical Character Recognition )
altså et program der på et indscannet billede kan genkende tegn
og bogstaver og udfra dette lave en tekstfil der ligner det originale
billede, men hvor du nu lige pludselig kan redigere i teksten i f.eks.
MS Word.
Alt hvad der ikke er tekst, f.eks. sorte kanter vil automatisk blive
udeladt ved en sådan proces. ( Nogen gange kan man dog få logoer,
fotos o.lign. ført med over. Det afhænger af OCR programmet )

mvh Mads

Fra : Tine Müller

Dato : 20-03-05 11:54

"Mads" skrev
> [...]
> udeladt ved en sådan proces. ( Nogen gange kan man dog få logoer,
> fotos o.lign. ført med over. Det afhænger af OCR programmet )

Hvis du kender Omnipage Pro 14 var det så muligt at du kunne hjælpe mig med
en step-by-step instruktion for hvordan jeg får scannet nogle sider fra A5
sort tekst med hvid baggrund og gemt som pdf-fil og til brug for
udprintning?

Jeg har nu brugt adskillige timer både igår og idag, men synes ikke
programmet er sådan ligetil at forstå.

/Tine

Fra : Mads

Dato : 20-03-05 16:22

On Sun, 20 Mar 2005 11:54:19 +0100, "Tine Müller" <tinem@email.dk>
wrote:

> [...]
>udprintning?
>
>Jeg har nu brugt adskillige timer både igår og idag, men synes ikke

Hej

Hvis jeg havde muligheden skulle jeg såmænd gerne lave en
sådan beskrivelse til dig, men desværre er det ikke Omnipage 14
jeg sidder med her. Det er Omnipage SE som fulgte med til min
Canon 4200F scanner og det er nok ikke hekt det samme.
I Omnipage SE er der 3 store knapper i toppen ( 1, 2 og 3 )
Dem bruger man bare en ad gangen til at Scanne, Genkende
tekst og Gemme. Det er nemt, men til gengæld kan jeg ikke
lave en PDF fil inde fra Omnipage.
Derimod har scanner programmet Canoscan Toolbox en
funktion netop til at scanne og lave en PDF fil og det er
den funktion jeg plejer at bruge. Programmet sørger endda
helt automatisk for at PDF filen bliver lavet på en sådan måde
at der kan søges i teksten bagefter. Men det hjælper jo ikke
dig, for det er jo ikke det program du sidder og slås med.

Hvad er det for en scanner du har? Måske du fik noget
lignende software med til den.

mvh Mads

Fra : Pico

Dato : 21-03-05 00:04

Tine Müller wrote:
KLIP
> [...]
> skære dette væk inde fra Omnipage?
>
> Er det ikke måden at gøre det på? Iøvrigt bliver teksten nu flot sort

Det er ret besværligt at "rode med Omniepage Pro, men der er fuld
kontrol over det, tager lang tid osv.
Nu bruger du ScanWice og når den åbner vælger jeg først Text i den der
heder Orginal Tupe og i destension vælger jeg Microsoft Word så trykker
jeg på Scan og så vare det ikke ret længe så har Omnipage gennemgået
teksten og Word er startet, al teksten står der og formateringen er den
samme som på orginalen. Så er teksten inde i Word og kan behandles på
normal måde. Hvis du vil have det som PDF fil vælger du bare Acrobat
Destiller og når du har trykket Scan vare det ikke længe før dufår
muligheden for at gemme din fil, derefter åbner Acrobat og dokumentet
vises.
Jeg prøvede også i starten at rode med Omnipage, men det er efter min
mening alt for besbærligt, kun i tilfælde hvor forlæget er svagt kan det
have en mening at hjælpe.
Pico

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-03-05 13:21

Morten Lind skrev:

> Måske andre ved, hvor TWAIN-dimsen skal ligge?

Hos mig ser det ud til at være disse to filer:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/acrobat/6/scanner.gif>.

Epson Perfection 3200.rsrc forvirrer mig dog. Den ligger i en mappe ved navn
Resources, som er en undermappe til Contents, som tilsyneladende ligger inde
i filen Epson Perfection 3200.ds. En mappe indeni en fil? Øhh...

--
Hilsen
Madsen