Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvordan laver man dette ?
Fra : Allan S. Kristiansen

Dato : 14-03-05 03:20

Jeg sidder her med en invitation som forstiller min mor
(som ung) det er lavet ud fra et alm. farve foto.
Er der nogen der ved hvordan det er lavet? -og på en
begribelig måde forklare mig hvordan man gør.

Jeg har Adgang til Adope Photoshop CS, Adope ImageReady CS,
samt Paint Shop Pro 7.04.

Mvh
Stampe

Fra : Allan S. Kristiansen

Dato : 14-03-05 03:21

Ups her er et link til ovenstående omtalte foto:
http://212.242.53.163/test/mor.jpg

mvh
stampe

Fra : KNL DtP

Dato : 14-03-05 12:58

"Allan S. Kristiansen" <ask@FJERNask-service.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der ved hvordan det er lavet? -og på en
> begribelig måde forklare mig hvordan man gør.

Kunne du ikke spørge dem der har lavet invitationen?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Allan S. Kristiansen

Dato : 14-03-05 13:29

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Allan S. Kristiansen" <ask@FJERNask-service.dk> skrev i en meddelelse

> Kunne du ikke spørge dem der har lavet invitationen?

> [...]

Jo min så ville mit indlæg her jo være helt hen i vejret ik?
mvh
stampe

Fra : KNL DtP

Dato : 14-03-05 14:05

> Jo min så ville mit indlæg her jo være helt hen i vejret ik?

Det var nemlig på grund at den manglende logik, at jeg spurgte.

Nå, jeg går ud fra, at du vil lave et gammelt sort/hvid-billede om til
"farve", som det vises på invitationen.

I Photoshop henter du dit sort/hvid-billede ind, og sikrer at det står i RGB
(Image > Mode > RGB).

Opret et nyt lag, sætter Blend Mode til Color, finder den ønskede farve, vælg
Brush tool (B) og mal nu hvor du ønsker den valgte farve påført.

Opret et nyt lag for hver element (ansigt, tøj, hår ect.). Maler du udenfor,
kan du bruge Eraser tool (E) til at slette med. Skal farverne være kraftigere,
kan du hæve farvemætningen med Hue/Satiration (Ctrl + U) eller arbejde med
Levels (Ctrl + L).

Hvis farveeffekten ikke er helt som ønsket, kan du prøve at sætte Blend Mode
til Color Burne eller Overlay.

Når du er færdig vælger du Flatten Image og du er klar.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Allan S. Kristiansen

Dato : 14-03-05 14:10

> [...]
> Mode
> til Color Burne eller Overlay.
>
> Når du er færdig vælger du Flatten Image og du er klar.

Nej det er vistnok et farve foto men - hvordam piller man alt væk lige
omkring personen, således man kun kan se min mors portræt - på det
orginale er der ting og sager i bagrunden
mvh
allan

Fra : KNL DtP

Dato : 14-03-05 15:02

> Nej det er vistnok et farve foto men

En anden gang ville det nok hjælpe, hvis du beskrev problemstillingen lidt
mere nøjagtigt.

> hvordam piller man alt væk lige
> omkring personen, således man kun kan se min mors portræt

Åben billedet, dobbeltklik på Background, så det bliver til et Layer 0. Opret
en Layer Mask (Layer > Add Layer Mask > Reveal All).

Opret et nyt lag, som placeres under billedet med masken. Giv dette lag den
ønskede baggrundfarve.

Find en passende Brush (prøv med Hardness på 20%), klik på den hvide maske og
mal med farven sort for at fjerne. Baggrundsfarven skulle nu gerne titte frem
istedet for billedet.

Skal du have en mere symetrisk cirkel, så vælg istedet Ellipctial Marquee Tool
(M), lav en markering på den hvide maske, inverter markeringen (Crlt + Shift +
I), udfyld med sort. For at bløde den op, kan du bruge Filer > Blur > Gausian
Blur i en passende mængde.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Allan S. Kristiansen

Dato : 14-03-05 15:19

> [...]
> Shift +
> I), udfyld med sort. For at bløde den op, kan du bruge Filer > Blur >

takker for din svar, skal nok prøve at præsisere mig bedre næste gang -
jeg vil straks gå i gang
mvh
stampe