Dødt startrelæ
Fra : Studen

Dato : 11-05-05 10:22

Mit ældgamle startrelæ er afgået ved døden, og til min skræk og rædsel skal
jeg bløde 1100,- for et nyt originalt.

Når nu jeg har specifikationerne på det, er der så ikke mulighed for at
finde et uoriginalt et eller andet sted? Jeg har tjekket MC-nøglen, men de
kan heller ikke rigtigt noget :(

Godt nok vil jeg gerne have den på gaden, meeen 1100, for en lille dingenot,
det er lige skrapt nok :)

Mvh
Studen

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-05 10:24

> [...]
> kan heller ikke rigtigt noget :(
>
> Godt nok vil jeg gerne have den på gaden, meeen 1100, for en lille

Hejsa

ring til http://www.lcracing.dk og hør om de ikke har et brugt et liggende
for en slik

Mvh
Morten

Fra : Hekto

Dato : 11-05-05 11:00

In article <4281cebc$0$707$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
studenREM@gmail.com says...
> [...]
> kan heller ikke rigtigt noget :(
>
> Godt nok vil jeg gerne have den på gaden, meeen 1100, for en lille dingenot,

Mange startrelæer kan adskilles.
Er spolen feset af, kan man vikle en ny; men det er lidt mere
besværligt end bare at rense kontakterne.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 11-05-05 14:32

"men det er lidt mere besværligt end bare at rense kontakterne"

Jep, men kan du tælle antalvindinger og/eller måle tykkelsen af tråden, kan
jeg muligvis få den viklet...
Jeg vil godt måle tykkelsen af tråden, hvis du tæller

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Værebro FK/UK

Dato : 11-05-05 17:39

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kan
> jeg muligvis få den viklet...
> Jeg vil godt måle tykkelsen af tråden, hvis du tæller

Jeg forstår det som et til bud, som jeg vil takke mange gange pænt nej til
:) Også tak for de andre forslag. Det lykkedes mig at finde et nyt i
MC-nøglen til ca.300,-. Min Katana stod bare ikke på relæets "liste", men
det er fuldstændigt identisk med det gamle. 1100,- for et originalt... De må
jo være skæve og på speed ;)

Lige et tillægsspørgsmål:
Da jeg fik oplyst originalprisen i telefonen, var det selvfølgelig på
baggrund af en søgning på original microfilm med dertilhørende
reservedelsnummer (af ekspedienten). Da jeg ved at dette relæ passer på
mange gamle zukier, tænkte jeg på, om man får samme pris i hovedet, lige
meget hvilken maskine forespørgslen angår? (jeg håber meningen er til at
forstå)

Altså så vidt jeg ved er relæet 100% identisk på mange maskiner, men jeg tør
vædde på at reservedelsnummeret, på de forskellige microfilm, ikke er det
samme. Så på den måde kunne prisen jo godt være modelafhængig, og ikke
afhængig af den specifikke del!?

Mvh
Studen
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=699 - med et par billeder af
de nye klæder.

Fra : Armand

Dato : 11-05-05 22:57

Værebro FK/UK wrote:
> "
> ....................Det lykkedes mig at finde et nyt i
> MC-nøglen til ca.300,-..... fuldstændigt identisk med det gamle. 1100,-

Surt! Jeg skulle lige til at tilbyde dig et fra en CB450S til 1050,-

Principielt er alle startrelæer ens - Det er monteringen der kan
variere. Så med lidt ombygning (á spændt på en "gummi-stang" (á opskåret
dæk?) med spændebånd og gummiet boltet på en belejlig bolt) kan man
benytte ethvert forhåndenværende relæ

Relateret til trådens håndværker-løsninger, så har Gruby fornyligt
forfattet et epos om hvorledes han i kedsomhed viklede et brændt
startrelæ om.æ

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 11-05-05 21:48

On Wed, 11 May 2005 11:22:04 +0200, "Studen" <studenREM@gmail.com>
wrote:

Hej.

>Mit ældgamle startrelæ er afgået ved døden, og til min skræk og rædsel skal
>jeg bløde 1100,- for et nyt originalt.

Det lyder voldsomt.

Jeg skrev for en del tid siden lidt om at redde et startrelæ.
Her er den igen.

Hermed et lille hint til at redde et defekt startrelæ.

Jeg har købt en Paso som reservedelsdonor til mit kæreste eje
Da jeg skulle prøvestarte motoren før den skal langtidskonserveres
viser det sig at startrelæet er færdigt.
Jeg starter den ved at kortslutte relæet med en skruetrækker - Det
virker fint.
Jeg demonterer startrelæet for at finde ud af hvad det fejler.
Op i boremaskinen, et 4 mm bor ned i nitterne og relæet er til at åbne
- Legende let.
Spolen er afbrudt, men det er ikke det værste - Lakken er brændt af
tråden, så der er ikke andet at gøre end at vikle al tråden af og
vikle ny tråd på.
425 vindinger 0,5 tråd er hvad der var på, og det er så hvad der skal
på igen.
Tråden tager jeg fra en gammel trafo jeg tidligere har adskildt for at
bruge tråden - Den er tilfældigvis 0,5 mm
Jeg har en gammel håndboremaskine, sådan en gammel sag med håndsving
og tandhjul - Op i skruestikken med den.
En 6 mm bolt gennem spolekærnen og i boremaskinens patron med den.
Nu er det bare at lægge tråd på igen, pænt vinding ved vinding, lag
for lag.
Pas på - Tråden kan kun være der hvis det ligger pænt.
For hver omdrejning på håndtaget roterer patronen 4 omgange, så det er
bare at kunne tælle til 106
Relæets anker får lige lidt vaseline før samlingen så det glider let.
Nitterne erstattes af fire 3x25 mm skruer.
Relæet er reddet og virker som nyt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo