|
| Justering af ventiler Fra : MrGSX |
Dato : 11-05-05 10:10 |
|
Hej,
Jeg har brug for lidt hjælp.
Jeg har været ved at stille ventiler på min suzuki GSX 550 fra 1985. I følge
haynes skal både ind/ud sugning stå 0.08 til 0.13. Er der nogle som har
nogle lidt mere præsise tal for dette ?
Endvidere står der at man skal dreje krumtappen til et mærke, hvorefter der
på tandhjulene (på knastakslerne) kommer et mærke som siger 2 på den ene og
3 på den anden. Når disse står rigtigt skulle cyl 1 være åben på både
ind/ud, cyl 2 på ud og 3 på ind.
Når disse mærker står rigtigt er min cyl 4 åben på ind og ud samt 2 er åben
på ind, og 3 er åben på ud.
Nogle der har noget erfaring med justering af ventiler på dette gamle kræ
Hilsen
MrGSX
| |
Ukendt (11-05-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-05-05 10:20 |
|
> Jeg har brug for lidt hjælp.
> Jeg har været ved at stille ventiler på min suzuki GSX 550 fra 1985. I
følge
> haynes skal både ind/ud sugning stå 0.08 til 0.13. Er der nogle som har
> nogle lidt mere præsise tal for dette ?
Nej, det er fint nok bare imellem der, hvis du kan knibe en 0.10 igennem så
er det fint..
alm søgeblade har også kun 0.05 og 0.10 og 0.15 at måle med, så et mere
præsist tal er ikke rigtigt nødvendigt..
Min blandingsmotor skal ha det samme mål, og på 3 af dem VÆLTER .05 igennem
men .10 kan lige akurart ikke komme igennem og den sidste kan .10 lige
knibes igennem, og der er ingen lyd fra ventilerne.
> Endvidere står der at man skal dreje krumtappen til et mærke, hvorefter
der
> på tandhjulene (på knastakslerne) kommer et mærke som siger 2 på den ene
og
> 3 på den anden. Når disse står rigtigt skulle cyl 1 være åben på både
> ind/ud, cyl 2 på ud og 3 på ind.
Hvis den hele tiden har kørt fint, og du ikke har haft de aksler af, så er
der ingen grund til at kigge på det.
Du måler bare på ventilerne når knasten peger væk fra ventilen.
Mvh
Morten
| |
Jes Vestervang (11-05-2005)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 11-05-05 12:04 |
|
"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> writes:
> alm søgeblade har også kun 0.05 og 0.10 og 0.15 at måle med, så et
> mere præsist tal er ikke rigtigt nødvendigt..
Det var da en mærkelig konklusion. Louis har et billigt sæt, der
indeholder skæve størrelser, så man vist kan kombinere sig frem til
alle 1/100-dele i et fornuftigt interval.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Ukendt (11-05-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-05-05 12:13 |
|
> Det var da en mærkelig konklusion. Louis har et billigt sæt, der
> indeholder skæve størrelser, så man vist kan kombinere sig frem til
> alle 1/100-dele i et fornuftigt interval.
Hvis det er med shims, kan man jo kun justere med 0.05 alligevel !, med
mindre man sliver at toppen af ventilen
Mvh
Morten
| |
Ukendt (11-05-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-05-05 12:57 |
|
> Hvis det er med shims, kan man jo kun justere med 0.05 alligevel !, med
> mindre man sliver at toppen af ventilen
erstat selv v med b
| |
Steen E. (11-05-2005)
| Kommentar Fra : Steen E. |
Dato : 11-05-05 13:56 |
|
"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
news:4281f2f1$0$79462$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hvis det er med shims, kan man jo kun justere med 0.05 alligevel !,
>> med
>> mindre man sliver at toppen af ventilen
>
> erstat selv v med b
>
>
hvor sidder bentilerne henne ?
--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623
| |
Ukendt (11-05-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-05-05 14:03 |
|
> hvor sidder bentilerne henne ?
Lige ved siden af krumtaps boosteren
Mvh
Morten
| |
Tommy Fer (11-05-2005)
| Kommentar Fra : Tommy Fer |
Dato : 11-05-05 18:37 |
|
Juel wrote:
>>Det var da en mærkelig konklusion. Louis har et billigt sæt, der
>>indeholder skæve størrelser, så man vist kan kombinere sig frem til
>>alle 1/100-dele i et fornuftigt interval.
>
>
> Hvis det er med shims, kan man jo kun justere med 0.05 alligevel !, med
> mindre man sliver at toppen af ventilen
>
> Mvh
> Morten
>
>
Honda levere shims med 0.025 til forskel
mvh Tommy Fer
| |
Ukendt (11-05-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-05-05 20:49 |
|
> Honda levere shims med 0.025 til forskel
ok, gør suzuki da ikke...
Mvh
Morten
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (12-05-2005)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 12-05-05 06:44 |
|
>> Honda levere shims med 0.025 til forskel
>
> ok, gør suzuki da ikke...
Nej, men det jo heller ikke en Honda vel?
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Armand (11-05-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-05-05 22:20 |
|
Juel wrote:
>>Det var da en mærkelig konklusion. Louis har et billigt sæt, der
>>indeholder skæve størrelser, så man vist kan kombinere sig frem til
>>alle 1/100-dele i et fornuftigt interval.
>
>
> Hvis det er med shims, kan man jo kun justere med 0.05 alligevel !, med
> mindre man sliver at toppen af ventilen
Dumt argument!
Hvis spillerummet p.g.a. shims-springene kan risikere at være 0.049mm
større end minimum-målet er det da åndsvagt ovenikøbet at bruge
søgerblade der 0.02mm for tykke og derved ende med spillerum på op til
0.069 større end minimum :-|
--
Armand.
| |
Armand (11-05-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-05-05 22:47 |
|
Juel wrote:
>>>
> Hvis det er med shims, kan man jo kun justere med 0.05 alligevel !, med
> mindre man sliver at toppen af ventilen
Dér er der noget du har misforstået i din manual:
Ved direkte tråd på ventilerne justerer man fordi ventilen arbejder sig
ind i sædet og spillerummet derved bliver for småt, og tricket med at
slibe af ventilstammen dækker problemet når man ikke længere kan
efterjustere p.g.a. shims'ene ikke findes tynde nok!
Jeg mener at kunne huske at Suzuki opgiver 3/10mm som afslibningsgrænse
i den forbindelse :-/
--
Armand.
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (11-05-2005)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 11-05-05 15:31 |
|
> Min blandingsmotor skal ha det samme mål, og på 3 af dem VÆLTER .05
> igennem men .10 kan lige akurart ikke komme igennem og den sidste kan
> .10 lige knibes igennem, og der er ingen lyd fra ventilerne.
Hej Morten
Du ved godt både en GS 450 og en GS 500 har 0.03 til 0.08 både ind og ud.
Noget tyder på du kører med for løse ventiler. Hvis du strammer ventilerne
får du mindre slid på knasterne og højere ydelse
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Martin Sørensen (11-05-2005)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 11-05-05 20:44 |
|
> Du ved godt både en GS 450 og en GS 500 har 0.03 til 0.08 både ind og
> ud. Noget tyder på du kører med for løse ventiler. Hvis du strammer
> ventilerne får du mindre slid på knasterne og højere ydelse
- lige indtil udstødningsventilerne brænder af pga. at de var stillet lige
stramt nok.
signing off.. Martin Sørensen
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (12-05-2005)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 12-05-05 06:43 |
|
>> Du ved godt både en GS 450 og en GS 500 har 0.03 til 0.08 både ind og
>> ud.
> - lige indtil udstødningsventilerne brænder af pga. at de var stillet
> lige stramt nok.
Hej Martin
Netop her skinner Suzuki kvaliteten dig lige i øjnene. En GS'er ligger
konstant på randen af nedsmeltning
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Ukendt (11-05-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-05-05 20:51 |
|
> Hej Morten
>
> Du ved godt både en GS 450 og en GS 500 har 0.03 til 0.08 både ind og ud.
> Noget tyder på du kører med for løse ventiler. Hvis du strammer ventilerne
> får du mindre slid på knasterne og højere ydelse
AAIII !! i haynes twin bog som både omfatter gsx400 og gs450 siger altså
0.08 til 0.13 !
Hvor har du læst det andet med GS450'eren ?
Mvh
Morten
| |
Armand (11-05-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-05-05 22:37 |
|
Jens Jacob Bager Jensen wrote:
>>Min blandingsmotor skal ha det samme mål, og på 3 af dem VÆLTER .05
>>igennem men .10 kan lige akurart ikke komme igennem og den sidste kan
>>.10 lige knibes igennem, og der er ingen lyd fra ventilerne.
>
>
> Du ved godt både en GS 450 og en GS 500 har 0.03 til 0.08 både ind og ud.
Er det fakta eller Louis' Motobase's oplysning?
På GS'erne træder direkte på ventilerne og har altid haft den utroligt
lave min.-tolerence på 0.03 på indsugningen og den relativt lave
min.tolerence på udstødningen á 0.08, og det lyder mig fremmedt at
udstødningen med tiden er tilpasset det som sagt meget lave mål fra
indsugningen :-/
GSX'erne har til forskel Y-formede vippearme og derfor
konstruktionsbetinget en anelse større spilerum - Men til gengæld kan
man justere ind efter minimums-målet istedet for at bruge det
vidtspændende mål (á plads til shims-springene)!
--
Armand.
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (12-05-2005)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 12-05-05 07:00 |
|
>> Du ved godt både en GS 450 og en GS 500 har 0.03 til 0.08 både ind
>> og ud.
> Er det fakta eller Louis' Motobase's oplysning?
De 0.03mm minimum ind og ud for GS 500 E er fra den original Suzuki manual,
Haynes og Louis motobase. Jeg anser det derfor som værende fakta. GS
450'eren har samme ventil arrangement ifølge
http://www.powersportspro.com/partsfish/login.asp. Louis motobase siger også
her 0.03mm minimum ind og ud, og regner derfor med det passer, men her har
jeg ikke en org manual et støtte mig op ad.
> På GS'erne træder direkte på ventilerne og har altid haft den utroligt
> lave min.-tolerence på 0.03 på indsugningen og den relativt lave
> min.tolerence på udstødningen á 0.08, og det lyder mig fremmedt at
> udstødningen med tiden er tilpasset det som sagt meget lave mål fra
> indsugningen :-/
Ja, det er helt åndsvagt! 0,03mm fra at brænde sammen.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Orla Pedersen (11-05-2005)
| Kommentar Fra : Orla Pedersen |
Dato : 11-05-05 10:42 |
| | |
MrGSX (11-05-2005)
| Kommentar Fra : MrGSX |
Dato : 11-05-05 14:05 |
|
Æv, ved i ikke hvor meget de skal stå (ind/ud) ?
Hilsen
MrGSX
| |
Ukendt (11-05-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-05-05 14:24 |
|
> Æv, ved i ikke hvor meget de skal stå (ind/ud) ?
jow de skal stå imellem 0.08 og 0.13mm som du selv skrev
Mvh
Morten
| |
Knud Dam (11-05-2005)
| Kommentar Fra : Knud Dam |
Dato : 11-05-05 17:38 |
|
"MrGSX" <gsx@c.dk> skrev i en meddelelse
news:4281cbdb$0$702$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej,
>
> Jeg har brug for lidt hjælp.
> Jeg har været ved at stille ventiler på min suzuki GSX 550 fra 1985. I
> følge
> haynes skal både ind/ud sugning stå 0.08 til 0.13. Er der nogle som har
> nogle lidt mere præsise tal for dette ?
Det er korrekte mål.
Du skal have et søgerblad på 0,08 og et på 0,13 mm
Hvis 0,08 kan gå i og 0,13 ikke kan gå i, er det OK, ellers skal du justere
ventilafstanden..
Er der stilleskruer eller stilles afstanden vha. shims ?
Mvh
KD
| |
MrGSX (12-05-2005)
| Kommentar Fra : MrGSX |
Dato : 12-05-05 07:47 |
|
Hej,
Det er stilleskruer
hilsen
MrGSX
"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:oxqge.667$ay3.384@news.get2net.dk...
>
> "MrGSX" <gsx@c.dk> skrev i en meddelelse
> news:4281cbdb$0$702$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Hej,
> >
> > Jeg har brug for lidt hjælp.
> > Jeg har været ved at stille ventiler på min suzuki GSX 550 fra 1985. I
> > følge
> > haynes skal både ind/ud sugning stå 0.08 til 0.13. Er der nogle som har
> > nogle lidt mere præsise tal for dette ?
>
> Det er korrekte mål.
>
> Du skal have et søgerblad på 0,08 og et på 0,13 mm
>
> Hvis 0,08 kan gå i og 0,13 ikke kan gå i, er det OK, ellers skal du
justere
> ventilafstanden..
>
> Er der stilleskruer eller stilles afstanden vha. shims ?
>
> Mvh
>
> KD
>
>
| |
Knud Dam (12-05-2005)
| Kommentar Fra : Knud Dam |
Dato : 12-05-05 21:37 |
|
"MrGSX" <gsx@c.dk> skrev i en meddelelse
news:4282fbd3$0$653$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej,
>
> Det er stilleskruer
>
> hilsen
> MrGSX
OK !
Jeg mener helt sikkert at have søgerblade på 0,08 og på 0,13 mm
Dem må du låne, hvis du er interesseret.
Skal jeg undersøge ?
Mvh
KD
| |
Asger Steffensen (11-05-2005)
| Kommentar Fra : Asger Steffensen |
Dato : 11-05-05 22:09 |
|
"MrGSX" <gsx@c.dk> skrev i en meddelelse
news:4281cbdb$0$702$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej,
>
> Jeg har brug for lidt hjælp.
> Jeg har været ved at stille ventiler på min suzuki GSX 550 fra 1985. I
> følge
> haynes skal både ind/ud sugning stå 0.08 til 0.13. Er der nogle som har
> nogle lidt mere præsise tal for dette ?
Du er godt nok krævende! Du har målene opgivet i hundrededel millimeter, og
så vil du have det mere præcist?!?
> Endvidere står der at man skal dreje krumtappen til et mærke, hvorefter
> der
> på tandhjulene (på knastakslerne) kommer et mærke som siger 2 på den ene
> og
> 3 på den anden. Når disse står rigtigt skulle cyl 1 være åben på både
> ind/ud, cyl 2 på ud og 3 på ind.
>
> Når disse mærker står rigtigt er min cyl 4 åben på ind og ud samt 2 er
> åben
> på ind, og 3 er åben på ud.
>
> Nogle der har noget erfaring med justering af ventiler på dette gamle kræ
>
Normalt gælder at du skal justere når stemplet er i top, og begge ventiler
lukket. Det burde du kunne se dig ud af, mærker eller ej.
Men tjek nu om den er taktet korrekt, det kunne jo være at den er forskubbet
en tand på en af akslerne.
Asger
DL 1000 (med ventiljustering for hver 24.000 km
| |
Armand (12-05-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 12-05-05 01:36 |
|
Asger Steffensen wrote:
> "MrGSX" <gsx@c.dk> skrev i en meddelelse
> news:4281cbdb$0$702$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
>>Jeg har været ved at stille ventiler på min suzuki GSX 550 fra 1985. I
>>følge haynes skal både ind/ud sugning stå 0.08 til 0.13. Er der nogle som
>>har nogle lidt mere præsise tal for dette ?
>
>
> Du er godt nok krævende! Du har målene opgivet i hundrededel millimeter, og
> så vil du have det mere præcist?!?
Hæ!
>
>>Endvidere står der at man skal dreje krumtappen til et mærke, hvorefter
>>der på tandhjulene (på knastakslerne) kommer et mærke som siger 2 på den
>>ene og 3 på den anden. Når disse står rigtigt skulle cyl 1 være åben
på både
>>ind/ud, cyl 2 på ud og 3 på ind.
>>
>>Når disse mærker står rigtigt er min cyl 4 åben på ind og ud samt 2 er
>>åben
>>på ind, og 3 er åben på ud.
>>
>>Nogle der har noget erfaring med justering af ventiler på dette gamle kræ
>>
>
>
> Normalt gælder at du skal justere når stemplet er i top, og begge ventiler
> lukket. Det burde du kunne se dig ud af, mærker eller ej.
> Men tjek nu om den er taktet korrekt, det kunne jo være at den er forskubbet
> en tand på en af akslerne.
Nix! Den er god nok!
Problemet er at da det er en firetakter vi taler om vil det kun være
hver anden omgang at en given cylinder står i samme position, hvorved at
billedet vil være omvendt efter kun én omgang - Og Mr GSX mangler lige
at rotere én omgang for at være ved startpunktet for hans manual!
Den 16-ventilede motor har ventilerne siddende som følger, set fra sædet
og ned på topstykket:
U U U U U U U U
I I I I I I I I
I= Undsugning og U= udstødning!
Tricket er at når cylinder #1 er i kompressionsfase (= Cylinder #4 er i
udstødningsfase!) er nedenstående X'ede ventiler ubelastede og til at
måle spillerum hhv. justere på:
X X X X U U U U
X X I I X X I I
Efter en 360° rotation af krumtappen er cylinder #4 i kompression og
billedet akkurat modsat:
U U U U X X X X
I I X X I I X X
--
Armand.
| |
MrGSX (12-05-2005)
| Kommentar Fra : MrGSX |
Dato : 12-05-05 07:54 |
|
Hej,
Ahhhh......Vil det sige at cyl 1 ikke er samme cyl som cyl 1 ved montering
af tændigskabler ?
Ved tændings kablerne er cyl 1, cyl i samme side som gear pedalen, og hvis
cyl 1 (når man stiller ventiler) er i bremse pedals siden, så passer
tegningen fint nok ...
Hilsen
MrGSX
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:Txxge.4870$Fe7.55441@news000.worldonline.dk...
> Asger Steffensen wrote:
> > "MrGSX" <gsx@c.dk> skrev i en meddelelse
> > news:4281cbdb$0$702$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >
> >>Jeg har været ved at stille ventiler på min suzuki GSX 550 fra 1985. I
> >>følge haynes skal både ind/ud sugning stå 0.08 til 0.13. Er der nogle
som
> >>har nogle lidt mere præsise tal for dette ?
> >
> >
> > Du er godt nok krævende! Du har målene opgivet i hundrededel millimeter,
og
> > så vil du have det mere præcist?!?
>
> Hæ!
>
> >
> >>Endvidere står der at man skal dreje krumtappen til et mærke, hvorefter
> >>der på tandhjulene (på knastakslerne) kommer et mærke som siger 2 på den
> >>ene og 3 på den anden. Når disse står rigtigt skulle cyl 1 være åben
> på både
> >>ind/ud, cyl 2 på ud og 3 på ind.
> >>
> >>Når disse mærker står rigtigt er min cyl 4 åben på ind og ud samt 2 er
> >>åben
> >>på ind, og 3 er åben på ud.
> >>
> >>Nogle der har noget erfaring med justering af ventiler på dette gamle
kræ
> >>
> >
> >
> > Normalt gælder at du skal justere når stemplet er i top, og begge
ventiler
> > lukket. Det burde du kunne se dig ud af, mærker eller ej.
> > Men tjek nu om den er taktet korrekt, det kunne jo være at den er
forskubbet
> > en tand på en af akslerne.
>
> Nix! Den er god nok!
>
> Problemet er at da det er en firetakter vi taler om vil det kun være
> hver anden omgang at en given cylinder står i samme position, hvorved at
> billedet vil være omvendt efter kun én omgang - Og Mr GSX mangler lige
> at rotere én omgang for at være ved startpunktet for hans manual!
>
> Den 16-ventilede motor har ventilerne siddende som følger, set fra sædet
> og ned på topstykket:
>
>
> U U U U U U U U
>
> I I I I I I I I
>
> I= Undsugning og U= udstødning!
>
> Tricket er at når cylinder #1 er i kompressionsfase (= Cylinder #4 er i
> udstødningsfase!) er nedenstående X'ede ventiler ubelastede og til at
> måle spillerum hhv. justere på:
>
> X X X X U U U U
>
> X X I I X X I I
>
>
> Efter en 360° rotation af krumtappen er cylinder #4 i kompression og
> billedet akkurat modsat:
>
> U U U U X X X X
>
> I I X X I I X X
>
>
> --
> Armand.
| |
|
|