Køb af MC i Norge
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 10-05-05 12:01

Hej NG,

Endnu et spørgsmål om MC import.

Hvis man køber en MC i Norge med norsk afgift, hvordan fungerer det
så med at tage cyklen til Danmark og betale afgift osv.

Er det den norske sælger selv der skal afregistrere og have sin afgift
retur før han sælger? Eller kan en dansk køber, købe cyklen med
afgift og selv sørge for at få den norske afgift tilbage?

Kan jeg se (eller få oplyst) et sted hvad den norske afgift er, så
jeg ved hvad jeg kan regne med at få retur.

Mvh.
Jesper
CB900F '03

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 10-05-05 12:14

"Jesper Nielsen" <jesper.bram@gmail.com> writes:

> [...]
> retur før han sælger? Eller kan en dansk køber, købe cyklen med
> afgift og selv sørge for at få den norske afgift tilbage?

Jeg vil anbefale dig at spørge de viise folk i
news:no.alt.motorsykler, de har fuldt check på den slags detaljer.

Som den venlige person jeg er, har jeg krydspostet til nam, samt sat
FUT til nam.

> Kan jeg se (eller få oplyst) et sted hvad den norske afgift er, så
> jeg ved hvad jeg kan regne med at få retur.

Den norske afgift blev for nogle år siden omlagt, så det er en volumen
og effekt afgift.

Kai

Fra : Dr.Enduro

Dato : 10-05-05 13:33

Du skal i hvert fald betale told oven i hatten, fordi Norge ligger
uden for EU.

--

Hilsen Jan

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 10-05-05 14:20

"Jesper Nielsen" <jesper.bram@gmail.com> writes:

> Nu er jeg lige blevet endnu mere i tvivl om hvordan de her ting hænger
> sammen.
>
> Hvis jeg sælger min brugte cykel til en tysker (i tyskland), skal jeg
> så ikke afregistrere den i Danmark og have min afgift tilbage? (eller
> den afgift de vurderer i forhold til cyklens alder.)

Kan, ikke skal. Bemærk at du kun får 85% af afgiften retur.

> Afgiften skal tyskeren da vel ikke betale.

Tyskeren skal kun betale den afgift der pålægges i Tyskland (0% svjv).

Så svaret på være at enten køber du en afgiftsfri cykel i Norge og alt
er godt, eller så må du selv arbejde for at få afgiften retur fra
Tullvesenet i Norge.

Ovenidet kommer balladen med at indregistrere den i Danmark.

Kai

Fra : Bjørn S

Dato : 10-05-05 15:20

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> er godt, eller så må du selv arbejde for at få afgiften retur fra
> Tullvesenet i Norge.

Det er altså tollvesenet i Norge. Det er i Sverige det hele er tull
(tull=for sjov på norsk)

--
/Bjørn - som "tuller" en hel del, men denne er god nok

Fra : Squish

Dato : 10-05-05 19:07

Bjørn S wrote:

> Det er altså tollvesenet i Norge. Det er i Sverige det hele er tull
> (tull=for sjov på norsk)

Hehe.. skulle lige til at skrive til Kai, at det da var et ret spøjst
navn!

--
Squish
VFR750F

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 10-05-05 19:49

Squish <hs304FJERN@hotmail.com> writes:

> Hehe.. skulle lige til at skrive til Kai, at det da var et ret spøjst
> navn!

Ja, men det har vist gået hen over hovedet på begge d'herrer at det er
ret sædvanligt at omtale det norske toldvæsen som tullvesenet.

Lidt ala "Statens Hellige Haller for påvisning af Fejl og Mangler".

Tillige omtales politiet på nam som "Vores Venner" (eller blot VV).
Oprindelsen stammer fra en dansker som hver gang nogen talte negativt
om politiet fulgte op med "Husk at politiet er vores venner!". (ja,
det var sarkastisk ment).

Kai (nej jeg er ikke omtalte dansker)
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Squish

Dato : 10-05-05 22:11

> [...]
> Oprindelsen stammer fra en dansker som hver gang nogen talte negativt
> om politiet fulgte op med "Husk at politiet er vores venner!". (ja,

Jaja.. Det er bare tull!

--
Squish
VFR750F

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 10-05-05 13:55

[...]

den afgift de vurderer i forhold til cyklens alder.) Afgiften skal
tyskeren da vel ikke betale.

Eller...

Hvis en forhandler køber min cykel med afgift og senere sælger den
videre uden afgift, for han så ikke det der svarer til afgiften
tilbage fra TogS?

Mvh.
Jesper

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 10-05-05 14:58

"Nu er jeg lige blevet endnu mere i tvivl om hvordan de her ting hænger
sammen"

Told er ikke det samme som afgift. Det kommer oven i, når du handler uden
for EU...

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Armand

Dato : 10-05-05 20:14

Jesper Nielsen wrote:
> [...]
>
> Hvis en forhandler køber min cykel med afgift og senere sælger den
> videre uden afgift, for han så ikke det der svarer til afgiften

Hvis man dokumenteret exporterer køretøjet kan man få afgiften tilbage,
men det beror dog på en del administration:
- Køretøjet skal være i salgsklar stand = Synsklar stand => synes i
forbindelse med sagen!
- T&S skal vurdere værdien og derudfra kalkulere størrelsen af afgiften!

Muligheden er relativ ny herhjemme og det er ikke sikkert at Norge har
en lignende regel!

--
Armand.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-05-05 08:30

OK, tak for svarene.
Jeg tror konklusionen er at hvis jeg skal købe en cykel fra Norge,
skal det være en uden afgift.

Takker.
Jesper