kæde kit
Fra : christoffer

Dato : 09-05-05 16:53

ja nu synger min nuværende kæde, når jeg kører tydeligst i 6 gear og har
vist også et lidt stift led.. den skal udskiftes.. men er der noget jeg kan
rense den med eks petroleum...( altså billigere alternativ end dyr kæderens)
for at prøve og se om den kan lidt endnu...
det er en 530 O-rings kæde på en cbr 600. hvis jeg umiddelbart ikke kan
finde et samle led eller nitte led..når jeg kigger på kæden....skal jeg have
briller ???? eller er nogen kæder sat sammen uden synlige samlinger. kan jeg
i den anledning bare vælge et vilkårligt led og skille kæden ad.
mvh chris

Fra : Richard

Dato : 09-05-05 17:16

christoffer wrote:

> ja nu synger min nuværende kæde, når jeg kører tydeligst i 6 gear og har
> vist også et lidt stift led.. den skal udskiftes..

Så glem afrensning og køb et nyt kædekit med det samme. Overvej om du skal
ændre gearingen, nu du skal skifte tandhjul alligevel, og køb i så fald
kæden passende kortere eller længere

Tommelfingerreglen er +/- ½ led pr. tand, du øger/formindsker; men minimum
+/- 2 led fordi kæderne leveres i et lige antal led. Forkrøbbede samleled
bruger man ikke på mc'er

> hvis jeg umiddelbart ikke kan finde et samle led eller nitte led..når jeg
> kigger på kæden....skal jeg have briller ????

Ja det skal du sikkert - uden samleled kan kæden være nittet sammen
ved montering eller på kædefabrikken - er du ikke øvet, er det sikrest at
købe en færdigsamlet kæde. Skal du have bagsvingeren afmonteret for at
udskifte en færdigsamlet kæde på din CBR, kan du passende rense og smøre
lejerne i bagsvingeren samtidg

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Armand

Dato : 10-05-05 19:18

christoffer wrote:
> [...]
> rense den med eks petroleum for at prøve og se om den kan lidt endnu...

Brug trygt petroleum, men aldrig(!) Diesel!

Prøv at trække bagud i kæden hvor den ligger an på bag-tandhjulet: er
den løs og kan løftes fri så der kan ses luft imellem kæde og tandhjul,
så er den færdig => spar dig for at rense-teste :-|

Spørg Jes V hvad det koster at forsøge at udsætte et kædeskifte =

> [...]
> briller ???? eller er nogen kæder sat sammen uden synlige samlinger. kan jeg
> i den anledning bare vælge et vilkårligt led og skille kæden ad.

Jup!
Skær den over med en vinkelsliber, eller brug et kæde-nitte-værktøj til
at "sprænge" den!
Værktøjet får du brug for til at samle den nye kæde - Især Honda'er
hardet ikke godt med clips-samleled :-|

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-05-05 21:26

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Spørg Jes V hvad det koster at forsøge at udsætte et kædeskifte =

500,- når man er tilstrækkeligt heldig Livet hvis er knapt så
heldig :-/

En række beretninger om mindre heldige udfald kan findes i tråden her:
<http://groups-beta.google.com/group/dk.fritid.motorcykel/browse_frm/thread/3541e35d9985185e/a6064279d8aa46a4#a6064279d8aa46a4>
Starter med message-ID: <news:87br8e2z25.fsf@dellen.royal.flof.dk>
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R