/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Nye dæk glatte som sæbe
Fra : Calle Nielsen


Dato : 08-05-05 20:53

Hej NG

Alle erfarne MCinster var sikkert klar over det, men det kom som lidt af
et chock for mig:

Jeg trillede stille og roligt ud fra værkstedets baggård med et nyt
bagdæk. Da jeg drejede ud på vejen, gav jeg en *lille* smule gas mens
jeg rettede op, og bang så lå jeg der.
Først skred baghjulet, hvorefter den igen fik fat og smed mig af til
modsatte side. Det var på knas-tør asfalt med ca. 10km/t!
Så kom den flinke mand fra butikken ud på vejen og sagde: "Øhh har
værkstedet ikke sagt at nye dæk er glatte som sæbe?". Det måtte jeg
desværre svare nej til.

Håber der er andre der kan få glæde af min erfaring som kostede 500kr +
jeg nu er noget nervøs ved at ligge den ned i svingene.

Kør forsigtigt.

Mvh. Calle

 
 
Martin Sørensen (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 08-05-05 21:22

> Jeg trillede stille og roligt ud fra værkstedets baggård med et nyt
> bagdæk. Da jeg drejede ud på vejen, gav jeg en *lille* smule gas mens
> jeg rettede op, og bang så lå jeg der.
> Først skred baghjulet, hvorefter den igen fik fat og smed mig af til
> modsatte side. Det var på knas-tør asfalt med ca. 10km/t!

Kedeligt.

De gange jeg har fået skiftet dæk, har værkstedet altid sat en rød mærkat
med advarslen over tændingslåsen, så man ikke kan undgå at læse den inden
man kører. Tror jeg egentligt er fornuftigt nok..

signing off.. Martin Sørensen



Calle Nielsen (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Calle Nielsen


Dato : 08-05-05 21:31

Martin Sørensen wrote:
> De gange jeg har fået skiftet dæk, har værkstedet altid sat en rød mærkat
> med advarslen over tændingslåsen, så man ikke kan undgå at læse den inden
> man kører. Tror jeg egentligt er fornuftigt nok..

God idé!!
Det ville have været en rigtig rar ting :-/ Det vil jeg da lige foreslå
dem næste gang jeg kommer derned.

Mvh
Calle


Lars T. Thomsen (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 08-05-05 22:19

> > Jeg trillede stille og roligt ud fra værkstedets baggård med et nyt
> > bagdæk. Da jeg drejede ud på vejen, gav jeg en *lille* smule gas mens
> > jeg rettede op, og bang så lå jeg der.
> > Først skred baghjulet, hvorefter den igen fik fat og smed mig af til
> > modsatte side. Det var på knas-tør asfalt med ca. 10km/t!
>
> Kedeligt.
>
> De gange jeg har fået skiftet dæk, har værkstedet altid sat en rød mærkat
> med advarslen over tændingslåsen, så man ikke kan undgå at læse den inden
> man kører. Tror jeg egentligt er fornuftigt nok..

Jeg har aldrig haft min MC sendt til værksted pga. dækskift, så dén med
tændingslåsen kender jeg ikke... men det er da en fin idé!
Men jeg har fået udtrykkeligt oplyst ved mine dækindkøb, at et nyindkøbt dæk
også er et glat dæk.
Når dét så er sagt, så synes jeg egentlig ikke at rigtig har kunnet mærke
nogen betydelig nedsættelse i vejgrebet. Ihvertfald må jeg godt nok sige, at
det er uheldigt at vælte med 10 km/t på en knastør asfalt.
Calle: Kan der være spildt noget olie på vejen ved værkstedsbaggården?

Hilsen
Lars



KaJe (08-05-2005)
Kommentar
Fra : KaJe


Dato : 08-05-05 23:16

Værkstedet bør altid gøre opmærksom på, at nye dæk er meget glatte!
Man kan med fordel slibe lidt på dækket med et stykke fint sandpapir, så
overfladen bliver en smule ru.

KJ.



Martin Sørensen (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 08-05-05 23:22

> Værkstedet bør altid gøre opmærksom på, at nye dæk er meget glatte!
> Man kan med fordel slibe lidt på dækket med et stykke fint sandpapir,
> så overfladen bliver en smule ru.

Fint sandpapir? Er groft ikke noget mere effektivt?
Jeg har set folk der har slebet det glatte lag væk i en maskine hvor
motorcyklen får lov til at lave lidt hjulspin op ad nogle mursten. Så tror
jeg hurtigt det er slidt væk. Man kunne også lave en hurtig brænder på noget
asfalt/en flise, men så bliver den bare ikke slidt på siderne.

signing off.. Martin Sørensen



Armand (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-05-05 23:33

Martin Sørensen wrote:
>>Værkstedet bør altid gøre opmærksom på, at nye dæk er meget glatte!
>>Man kan med fordel slibe lidt på dækket med et stykke fint sandpapir,
>>så overfladen bliver en smule ru.
>
>
> Fint sandpapir? Er groft ikke noget mere effektivt?
> Jeg har set folk der har slebet det glatte lag væk i en maskine hvor
> motorcyklen får lov til at lave lidt hjulspin op ad nogle mursten. Så tror
> jeg hurtigt det er slidt væk. Man kunne også lave en hurtig brænder på noget
> asfalt/en flise, men så bliver den bare ikke slidt på siderne.
>

Endvidere skal man tillempe en Velosolex-motor for at få kørt fordækket
rent på dén måde

--
Armand.

Claus Ruglund Jakobs~ (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Claus Ruglund Jakobs~


Dato : 10-05-05 05:56


"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse
news:427e9115$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Værkstedet bør altid gøre opmærksom på, at nye dæk er meget glatte!
>> Man kan med fordel slibe lidt på dækket med et stykke fint sandpapir,
>> så overfladen bliver en smule ru.
>
> Fint sandpapir? Er groft ikke noget mere effektivt?
> Jeg har set folk der har slebet det glatte lag væk i en maskine hvor
> motorcyklen får lov til at lave lidt hjulspin op ad nogle mursten. Så tror
> jeg hurtigt det er slidt væk. Man kunne også lave en hurtig brænder på
> noget asfalt/en flise, men så bliver den bare ikke slidt på siderne.

en jeg kender skifter selv sine mc-dæk, og det første han gør når han ahr
fået hjulene monteret er at køre ud i indkørslen og lave lidt hjulspin i
perlegruset, det tager lige det værste, og også oppe på siderne...

--
Mvh Claus


>
> signing off.. Martin Sørensen
>



Martin Sørensen (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 08-05-05 23:17

> Men jeg har fået udtrykkeligt oplyst ved mine dækindkøb, at et
> nyindkøbt dæk også er et glat dæk.
> Når dét så er sagt, så synes jeg egentlig ikke at rigtig har kunnet
> mærke nogen betydelig nedsættelse i vejgrebet.

Det har jeg heller ikke, men det er der jo en god grund til. Når jeg ved at
dækket er helt nyt, så kører jeg ekstra kylling-agtigt, og så opdager jeg
forhåbentligt aldrig at dækket er glat. I den sammenhæng behøver jeg ikke at
prøve det selv, men stoler blot på hvad andre siger.

> Ihvertfald må jeg godt nok sige, at det er uheldigt at vælte med 10 km/t
> på en knastør
> asfalt.

Har du set den video der blev linket til herinde for en ikke så mange dage
siden? Dét styrt foregik heller ikke ret meget over 10 km/t..
Nu er det så som så med motorkraften på vores motorcykler, men på en +150HK
motorcykel kan det nok være svært at undgå at give lidt for meget gas, kunne
jeg forestille mig.

signing off.. Martin Sørensen



Calle Nielsen (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Calle Nielsen


Dato : 09-05-05 16:14

Martin Sørensen wrote:
> Det har jeg heller ikke, men det er der jo en god grund til. Når jeg ved at
> dækket er helt nyt, så kører jeg ekstra kylling-agtigt, og så opdager jeg
> forhåbentligt aldrig at dækket er glat. I den sammenhæng behøver jeg ikke at
> prøve det selv, men stoler blot på hvad andre siger.
Der dømt kyllingekørsel til den store guldmedalje ved næste dækskifte,
det er helt sikkert!

> Har du set den video der blev linket til herinde for en ikke så mange dage
> siden? Dét styrt foregik heller ikke ret meget over 10 km/t..
> Nu er det så som så med motorkraften på vores motorcykler, men på en +150HK
> motorcykel kan det nok være svært at undgå at give lidt for meget gas, kunne
> jeg forestille mig.

Desværre, jeg fik den ikke læst, da jeg var kommet lidt bagefter. øv!!!

Calle Nielsen (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Calle Nielsen


Dato : 09-05-05 15:33

Lars T. Thomsen wrote:
> Jeg har aldrig haft min MC sendt til værksted pga. dækskift, så dén med
> tændingslåsen kender jeg ikke... men det er da en fin idé!
> Men jeg har fået udtrykkeligt oplyst ved mine dækindkøb, at et nyindkøbt dæk
> også er et glat dæk.
> Når dét så er sagt, så synes jeg egentlig ikke at rigtig har kunnet mærke
> nogen betydelig nedsættelse i vejgrebet. Ihvertfald må jeg godt nok sige, at
> det er uheldigt at vælte med 10 km/t på en knastør asfalt.
> Calle: Kan der være spildt noget olie på vejen ved værkstedsbaggården?

Ja, jeg var også meget overrasket, men nedsat vejgreb var der i hvert
fald! Det så ikke ud til at der var noget på vejen som kunne forårsage
udskridningen.

Jeg har en teori om at der måske har været noget dækfedt (det de bruger
for at få dækket på) på selve kørefladen.
Men måske er nogle nye dæk bare så glatte...

Mvh. Calle

Steffen Voss Winkler (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Steffen Voss Winkler


Dato : 09-05-05 16:39


"Calle Nielsen" <calle.nielsenslet@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:427f74a4$0$719$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
>
> Jeg har en teori om at der måske har været noget dækfedt (det de bruger
> for at få dækket på) på selve kørefladen.
> Men måske er nogle nye dæk bare så glatte...

No way !! - du må altså have været uheldig med enten fedt på dækket eller
dårlig asfalt....

Det giver ingen mening at vælte med 10 km/t... hvordan skal man så
nogensinde få slidt dækket til ??

Min personlige hovedregel er:
1/ nye dæk skal være kørt lune,
2/ det skal være tørvejr
3/ man skal holde sig fra de hvide striber og grus
imens man giver sine nye dæk "tæsk".

Jeg har hørt om lignende tilfælde som dit, men alle involverer enten hvide
striber eller brosten og i alle tilfælde blev der enten givet alt for meget
"drengerøvs" gas eller blev der kørt på cykler med rigeligt moment - f.eks.
en R1'er.

hilsner
Steffen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=870
http://home20.inet.tele.dk/mariavw/UploadCBR.jpg



Calle Nielsen (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Calle Nielsen


Dato : 09-05-05 17:09

Steffen Voss Winkler wrote:
>>Men måske er nogle nye dæk bare så glatte...
>
>
> No way !! - du må altså have været uheldig med enten fedt på dækket eller
> dårlig asfalt....

Asfalten synes jeg så fin ud, men jeg vil da lige tjekke den en ekstra
gang næste gang jeg kommer forbi.
Fedt på dækket er helt klart en mulighed.


> Det giver ingen mening at vælte med 10 km/t... hvordan skal man så
> nogensinde få slidt dækket til ??

Præcis derfor er jeg også lidt nervøs nu.
Dækket burde være ok. (Metzeler ME99)


> Min personlige hovedregel er:
> 1/ nye dæk skal være kørt lune,
> 2/ det skal være tørvejr
> 3/ man skal holde sig fra de hvide striber og grus
> imens man giver sine nye dæk "tæsk".
>
> Jeg har hørt om lignende tilfælde som dit, men alle involverer enten hvide
> striber eller brosten og i alle tilfælde blev der enten givet alt for meget
> "drengerøvs" gas eller blev der kørt på cykler med rigeligt moment - f.eks.
> en R1'er.

Ingen hvide striber eller brosten, og bestemt ingen drengerøvsgas. Jeg
kørte sq pænt. Heller ikke meget momement (GPZ600R med 75hk).

Kort sagt fatter jeg heller ikke det kunne ske, men det gjorde det...

Mvh. Calle

Lars T. Thomsen (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 09-05-05 18:40

> "Calle Nielsen" <calle.nielsenslet@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:427f74a4$0$719$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> >
> > Jeg har en teori om at der måske har været noget dækfedt (det de bruger
> > for at få dækket på) på selve kørefladen.
> > Men måske er nogle nye dæk bare så glatte...
>
> No way !! - du må altså have været uheldig med enten fedt på dækket eller
> dårlig asfalt....
>
> Det giver ingen mening at vælte med 10 km/t... hvordan skal man så
> nogensinde få slidt dækket til ??
>
> Min personlige hovedregel er:
> 1/ nye dæk skal være kørt lune,
> 2/ det skal være tørvejr
> 3/ man skal holde sig fra de hvide striber og grus
> imens man giver sine nye dæk "tæsk".
>
> Jeg har hørt om lignende tilfælde som dit, men alle involverer enten hvide
> striber eller brosten og i alle tilfælde blev der enten givet alt for
meget
> "drengerøvs" gas eller blev der kørt på cykler med rigeligt moment -
f.eks.
> en R1'er.

Enig!
Der er noget galt, hvis man styrter med 10 km/t på en tør asfaltvej. Netop
argumentet, hvordan man nogensinde kan få slidt dækket til, er ganske
rammende i denne situation.
Hælder også på muligheden for spildt olie eller fedtede dæk.

Hilsen
Lars



Kim \(Bandit600\) (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Kim \(Bandit600\)


Dato : 08-05-05 22:48


"Calle Nielsen" skrev i en meddelelse

> Håber der er andre der kan få glæde af min erfaring som kostede 500kr +
> jeg nu er noget nervøs ved at ligge den ned i svingene.
>
> Kør forsigtigt.

Jog tak for reminderen!! Jeg håber ikke du slog dig for meget!?!

Jeg kan tilføje at kolde dæk også kan være ret glatte! For i lørdags
skulle jeg ud at køre en tur med nogle kammerater, og drejede ud
fra indkøreslen, gav den lidt gas i 1. og 2. gear ned mod et kryds,
hvorefter jeg slap gassen, og cyklens motorbremsen var nok til at
bagenden først slog ca en halv meter til venstre side, og så ca en halv
meter til højre!!! Fik dog hold på den, men damn jeg blev nervøs
der! tæt på :o/

kim..



Armand (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-05-05 23:26

Kim (Bandit600) wrote:
>
> Jeg kan tilføje at kolde dæk også kan være ret glatte! For i lørdags
> skulle jeg ud at køre en tur med nogle kammerater, og drejede ud
> fra indkøreslen, gav den lidt gas i 1. og 2. gear ned mod et kryds,
> hvorefter jeg slap gassen, og cyklens motorbremsen var nok til at
> bagenden først slog ca en halv meter til venstre side, og så ca en halv
> meter til højre!!! Fik dog hold på den, men damn jeg blev nervøs
> der!

Tillykke med udkommet og din nye erfaring! Heldigvis blokerer dækket jo
ikke 100% ved selv den vildeste nedgearing, og netop det at hjulet
vitterligt roterer giver meget respit til at få rettet op på sagerne

--
Armand

Calle Nielsen (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Calle Nielsen


Dato : 09-05-05 16:17

Kim (Bandit600) wrote:
> Jog tak for reminderen!! Jeg håber ikke du slog dig for meget!?!
Jeg slog mig ikke, tak. Det eneste der skete var et brækket blinklys, et
par skrammer på kåben og lidt efterfølgende nervøsitet :)

> Jeg kan tilføje at kolde dæk også kan være ret glatte! For i lørdags
> skulle jeg ud at køre en tur med nogle kammerater, og drejede ud
> fra indkøreslen, gav den lidt gas i 1. og 2. gear ned mod et kryds,
> hvorefter jeg slap gassen, og cyklens motorbremsen var nok til at
> bagenden først slog ca en halv meter til venstre side, og så ca en halv
> meter til højre!!! Fik dog hold på den, men damn jeg blev nervøs
> der! tæt på :o/

Vildt at der ikke skal mere til, og så på en F4 600.
Godt du slap med skrækken!

Mvh. Calle

Armand (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-05-05 23:29

Calle Nielsen wrote:
> Hej NG
>
> Alle erfarne MCinster var sikkert klar over det, men det kom som lidt af
> et chock for mig:
>
> Jeg trillede stille og roligt ud fra værkstedets baggård med et nyt
> bagdæk. Da jeg drejede ud på vejen, gav jeg en *lille* smule gas mens
> jeg rettede op, og bang så lå jeg der.
> Først skred baghjulet, hvorefter den igen fik fat og smed mig af til
> modsatte side. Det var på knas-tør asfalt med ca. 10km/t!
>
Surt for dig, og dobbelt surt eftersom der lige har været skrevet lidt
om det på baggrund af et linket filmclip af en stolt ny ejer der kører 5
meter inden han vælter på akkurat samme måde som dig

--
Armand.
(læs nøje din daglige D.F.MC. og slip for kedelige overraskelser)

Armand (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-05-05 23:47

Armand wrote:
>
> Surt for dig, og dobbelt surt eftersom der lige har været skrevet lidt
> om det på baggrund af et linket filmclip af en stolt ny ejer der kører 5
> meter inden han vælter på akkurat samme måde som dig

á: tråden: "Spasser knuser sin nye cykel"!

--
Armand.

Calle Nielsen (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Calle Nielsen


Dato : 09-05-05 16:20

Armand wrote:
> Surt for dig, og dobbelt surt eftersom der lige har været skrevet lidt
> om det på baggrund af et linket filmclip af en stolt ny ejer der kører 5
> meter inden han vælter på akkurat samme måde som dig
Ja, jeg ærger mig også lidt over jeg ikke fik det læst.
Jeg tænkte faktisk på at læse den, men jeg var kommet lidt bagefter og
troede der gemte sig noget andet under titlen. Øv

Men rart at vide man ikke er den eneste spasser på 2 hjul ;)

Mvh. Calle

Flemming Petersen (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Flemming Petersen


Dato : 09-05-05 13:14

[snip]
> Jeg trillede stille og roligt ud fra værkstedets baggård med et nyt
> bagdæk. Da jeg drejede ud på vejen, gav jeg en *lille* smule gas mens
> jeg rettede op, og bang så lå jeg der.
> Først skred baghjulet, hvorefter den igen fik fat og smed mig af til
> modsatte side. Det var på knas-tør asfalt med ca. 10km/t!
> Så kom den flinke mand fra butikken ud på vejen og sagde: "Øhh har
> værkstedet ikke sagt at nye dæk er glatte som sæbe?". Det måtte jeg
> desværre svare nej til.
>
> Håber der er andre der kan få glæde af min erfaring som kostede 500kr +
> jeg nu er noget nervøs ved at ligge den ned i svingene.
[/snip]

Har testet rensebenzin og acetone på nye slicks og det dur. Ny dæk er fedtet
ind
i noget olie noget som er temmelig glat.

/Flemming



Calle Nielsen (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Calle Nielsen


Dato : 09-05-05 16:29

Flemming Petersen wrote:
> Har testet rensebenzin og acetone på nye slicks og det dur. Ny dæk
er fedtet
> ind
> i noget olie noget som er temmelig glat.

Ok, det var da en idé til næste gang. Imiddelbart ville jeg være bange
for at så skrappe midler trænger ind i dækket og ødelægger / forringer
det... På den anden side var mit alternativ heller ikke så fedt

Tak for tippet.
Calle

Ukendt (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-05-05 17:37


"Calle Nielsen" <calle.nielsenslet@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:427f81da$0$666$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Flemming Petersen wrote:
> > Har testet rensebenzin og acetone på nye slicks og det dur. Ny dæk er
> fedtet
>> ind
>> i noget olie noget som er temmelig glat.
>
> Ok, det var da en idé til næste gang. Imiddelbart ville jeg være bange for
> at så skrappe midler trænger ind i dækket og ødelægger / forringer det...
> På den anden side var mit alternativ heller ikke så fedt
>


Begge dele er hurtigt fordampende, så jeg tror ikke at de når at trænge
dybere ind i dækket, har i hvert fald selv brugt tricket med rense benzin.



--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen
Suzuki GSF 1200 N '00
DMCN#819 http://link.dfmc.dk/25



Calle Nielsen (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Calle Nielsen


Dato : 09-05-05 17:41

Dennis Hellan Pedersen wrote:
> Begge dele er hurtigt fordampende, så jeg tror ikke at de når at trænge
> dybere ind i dækket, har i hvert fald selv brugt tricket med rense benzin.

Ja, det kan der selvfølgelig være noget om. Det vil jeg prøve ved næste
skift.

Calle

Armand (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-05-05 19:09

Flemming Petersen wrote:
>
> Ny dæk er fedtet ind i noget olie noget ........

Silicone á slipmiddel fra formen!

--
Armand.

Martin Sørensen (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 10-05-05 19:22

>> Ny dæk er fedtet ind i noget olie noget ........
> Silicone á slipmiddel fra formen!

Og det hjælper vel også til at konservere dækkene mens de ligger på lager?

signing off.. Martin Sørensen



Jens Jacob Bager Jen~ (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 10-05-05 19:54

>> Silicone á slipmiddel fra formen!
> Og det hjælper vel også til at konservere dækkene mens de ligger på
> lager?

Jeps!



Torben Scheel (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 11-05-05 08:37

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
>>>Silicone á slipmiddel fra formen!
>>
>>Og det hjælper vel også til at konservere dækkene mens de ligger på
>>lager?
>
>
> Jeps!
>
Monstro at siliconefjerner som autolakerere bruger er det bedste middel
til at kørselsklargøre dæk? Jeg ved ikke hvad det indeholder, men det er
skånsomt overfor ny lak, så der er ikke (ret meget) organiske
opløsningsmidler i.

--
vh
Torben
http://www.dfmc.dk/?id=425

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste