/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Bagbremsen hviner/hyler
Fra : Mikael Jørgensen


Dato : 07-05-05 16:31

Hej Alle.

Jeg har som skrevet fået min gs500e tilbage lidt billigere end
forventet, men min bagbremse hyler når jeg bremser til normalt "brug".
hvad kan dette skyldes, er baghjulet blevet skævt eller er det fordi
klodserne er dårlige eller ... ?

Håber i kan hjælpe, og på forhånd tak.

 
 
Richard (07-05-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 07-05-05 17:05

Mikael Jørgensen wrote:

> Jeg har som skrevet fået min gs500e tilbage lidt billigere end
> forventet, men min bagbremse hyler når jeg bremser til normalt "brug".
> hvad kan dette skyldes, er baghjulet blevet skævt eller er det fordi
> klodserne er dårlige eller ... ?

Kender ikke lige en GS'ens bagbremse; men i almindelighed kan
bremsepibelyd fjernes ved at:
- adskille og rense klodser/bakker hhv skive/tromle med bremserens
- rejfe kanterne på klodser/bakker nogle mm
- evt også bryde en evt. hård belægning på klodser/bakker ved at slibe dem
let med meget groft smergellærred.

Prøv det

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Mikael Jørgensen (07-05-2005)
Kommentar
Fra : Mikael Jørgensen


Dato : 07-05-05 17:12

Richard wrote:
> Kender ikke lige en GS'ens bagbremse; men i almindelighed kan
> bremsepibelyd fjernes ved at:
> - adskille og rense klodser/bakker hhv skive/tromle med bremserens
> - rejfe kanterne på klodser/bakker nogle mm
> - evt også bryde en evt. hård belægning på klodser/bakker ved at slibe
> dem let med meget groft smergellærred.
>
> Prøv det
>
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
>

Ok, tak :)
Men jeg forstår ikke helt hvad du mener med "- rejfe kanterne på
klodser/bakker nogle mm"

Der er skiver for og bag på den... Har dog længe gået med planer om at
skille bagbremsen af, skifte olie osv. Gjorde det ved forbremsen for
godt 2 måneder siden da den hang helt gevaldigt så fik den helt renset...

Richard (07-05-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 07-05-05 20:12

Mikael Jørgensen wrote:

> Ok, tak :)

Velbekomme

> Men jeg forstår ikke helt hvad du mener med "- rejfe kanterne på
> klodser/bakker nogle mm"

Jo, at rejfe en kant indebærer, at du sliber den lidt ned, så der på
kanten dannes en ny flade i en vinkel, der står fx 30/60 eller 45 grader
på de to hosstående flader, en skrå kant om du vil. På en bremsesko eller
-klods er det de to kanter i tromlens/skivens omløbsretning, du sliber en
skrå kant af et par millimeters bredde på. Ideen er formentlig at gøre det
lettere for bremsestøvet at slippe væk under bremsningen.

> Der er skiver for og bag på den... Har dog længe gået med planer om at
> skille bagbremsen af, skifte olie osv. Gjorde det ved forbremsen for
> godt 2 måneder siden da den hang helt gevaldigt så fik den helt renset...

Det er under alle omstændigheder en god idé at rense den jævnligt, for
støj i en skivebremse kan også sagtens stamme fra snavs, der forhindrer
bremseklodserne i at bevæge sig frit til/fra skiven. Eller forstyrrer en
eventuel "anti-hyleplade/fjeder" (af tyndt fjederstål) i at arbejde
ordentligt. Eller fordi klodserne ikke følger bremsestemplet med tilbage
fra skiven, når bremsen slippes.

Det sidste kan man afhjælpe ved at sprøjte et lag flydende pakning (rød
Permatex ell. lign.) bag på klodsen, hvor bremsestemplet lægger an, så de
to dele bliver "limet" sammen af den klæbrige pakningsmasse. Ligesom
klodsens friktion mod hylepladen kan nedsættes ved at smøre et tyndt lag
kobberfedt på anlægsfalderne. Men ideelt set burde det være tilstrækkeligt
at holde delene rene og falderne glatte; fedt og flydende pakning suger
støv til sig, så bremserne skal renses med kortere intervaller. Men af to
onder kan det være den bedste i nogfle situationer, især når bremserne
bliver ældre og anlægsfladerne mindre glatte

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Mikael Jørgensen (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Mikael Jørgensen


Dato : 08-05-05 01:01

Richard wrote:
> Jo, at rejfe en kant indebærer, at du sliber den lidt ned, så der på
> kanten dannes en ny flade i en vinkel, der står fx 30/60 eller 45 grader
> på de to hosstående flader, en skrå kant om du vil. På en bremsesko
> eller -klods er det de to kanter i tromlens/skivens omløbsretning, du
> sliber en skrå kant af et par millimeters bredde på. Ideen er formentlig
> at gøre det lettere for bremsestøvet at slippe væk under bremsningen.


Hmm det vil jeg lige prøve at gøre, når jeg skiller den af for at rense
den...

>
> Det er under alle omstændigheder en god idé at rense den jævnligt, for
> støj i en skivebremse kan også sagtens stamme fra snavs, der forhindrer
> bremseklodserne i at bevæge sig frit til/fra skiven. Eller forstyrrer en
> eventuel "anti-hyleplade/fjeder" (af tyndt fjederstål) i at arbejde
> ordentligt. Eller fordi klodserne ikke følger bremsestemplet med tilbage
> fra skiven, når bremsen slippes.
>
> Det sidste kan man afhjælpe ved at sprøjte et lag flydende pakning (rød
> Permatex ell. lign.) bag på klodsen, hvor bremsestemplet lægger an, så
> de to dele bliver "limet" sammen af den klæbrige pakningsmasse. Ligesom
> klodsens friktion mod hylepladen kan nedsættes ved at smøre et tyndt lag
> kobberfedt på anlægsfalderne. Men ideelt set burde det være
> tilstrækkeligt at holde delene rene og falderne glatte; fedt og flydende
> pakning suger støv til sig, så bremserne skal renses med kortere
> intervaller. Men af to onder kan det være den bedste i nogfle
> situationer, især når bremserne bliver ældre og anlægsfladerne mindre
> glatte
>
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
>

Hvis det ikke virker vil jeg prøve med kobberfedt, som en anden også
skrev til mig (Det virker som en forholdsvis nem løsning...)

Richard (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 08-05-05 08:33

Mikael Jørgensen wrote:

> Hvis det ikke virker vil jeg prøve med kobberfedt, som en anden også
> skrev til mig (Det virker som en forholdsvis nem løsning...)

IMHO er det en forkert anvendelse af kobberfedt, der jo virker smørende,
ikke klæbende. Så hellere en varmefast flydende pakningsmasse. Men
kobberfedtet kan muligvis ved sin blotte tilstedeværelse dæmpe lidt af den
lyd, der opstår mellem klods og bremsestempel, når de ikke trykker på
hinanden. Så har du ikke andet kan du jo prøve...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Ukendt (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-05-05 08:52


Mikael Jørgensen skrev i meddelelsen
<427d568a$0$79456$14726298@news.sunsite.dk>...

>Hvis det ikke virker vil jeg prøve med kobberfedt, som en anden også
>skrev til mig (Det virker som en forholdsvis nem løsning...)

Hvis dine bremseklodser har gennemgående belægning, altså, at Du kan se
belægningen er "støbt" ind i huller i stålpladen, og kan ses på stempelsiden
af klodsen. (Hold kæft det blev kringlet, håber at Du forstår meningen). Så
er en hvilkensomhelst fedt mellem stempel og klods FORBUDT !! Ligesåvel som
en bremsebelægning kan ødelægges af olie/fedt fra "forsiden", så gælder det
også fra bagsiden, fedtet trænger ind i bremsematerialet, og forringer
bremseevnen.

mvh
Orla



OlIvEr [6000] (07-05-2005)
Kommentar
Fra : OlIvEr [6000]


Dato : 07-05-05 17:53

> Jeg har som skrevet fået min gs500e tilbage lidt billigere end
> forventet, men min bagbremse hyler når jeg bremser til normalt "brug".
> hvad kan dette skyldes, er baghjulet blevet skævt eller er det fordi
> klodserne er dårlige eller ... ?
-----
Heya..

Kobberfedt på bagsiden af bremseklodserne..
-Det er noget der gerne hjælper..

--
--==>OlIvEr<==--
Honda Hornet 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294
--==At køre 30 km/t ind i en mur svarer til at hoppe ud fra 2.sal!!!==--
--==Take care out there...==--





Mikael Jørgensen (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Mikael Jørgensen


Dato : 08-05-05 00:54


> -----
> Heya..
>
> Kobberfedt på bagsiden af bremseklodserne..
> -Det er noget der gerne hjælper..
>

Ok, altså kobberfedt imellem skiven og klodsen?

Johan Vikkelsøe-Pede~ (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~


Dato : 08-05-05 08:05

NEJ NEJ NEJ, ikke mellem belægningen og skiven, mellem klodsens bagside og
så calliberen,,,, hvis du gør det andet er det som at bremse på
brunsæbe,,(ingen virkning)

skil dine bremser af hvert år, når du hiver cyklen frem, så undgår du at den
slags sker, plus så har du gået den efter til den nye sesson..

johan
bandit600


"Mikael Jørgensen" <mikjo@websigners.dk> skrev i en meddelelse
news:427d54f4$0$79456$14726298@news.sunsite.dk...
>
> > -----
> > Heya..
> >
> > Kobberfedt på bagsiden af bremseklodserne..
> > -Det er noget der gerne hjælper..
> >
>
> Ok, altså kobberfedt imellem skiven og klodsen?



Mikael Jørgensen (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Mikael Jørgensen


Dato : 08-05-05 10:38

Det kunne jeg heller ikke helt forstå du ville :)
Jeg forstår desværre bare ikke hvordan det ville virke, men jeg skiller
den af idag var planen...


Johan Vikkelsøe-Pedersen wrote:
> NEJ NEJ NEJ, ikke mellem belægningen og skiven, mellem klodsens bagside og
> så calliberen,,,, hvis du gør det andet er det som at bremse på
> brunsæbe,,(ingen virkning)
>
> skil dine bremser af hvert år, når du hiver cyklen frem, så undgår du at den
> slags sker, plus så har du gået den efter til den nye sesson..
>
> johan
> bandit600

Johan Vikkelsøe-Pede~ (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~


Dato : 08-05-05 16:12

Et lille tricks, som også bruges i mekaniker faget, prøv evt, liidt flydende
pakning( igen på bagsiden af klodsen), og på anlægsfladerne til
åget/calliber, men sørg for det er noget som kan tåle varme, og ikke skader
gummi ringen ved stemplet
johan
bandit600



"Mikael Jørgensen" <mikjo@websigners.dk> skrev i en meddelelse
news:427dddd5$0$79459$14726298@news.sunsite.dk...
> Det kunne jeg heller ikke helt forstå du ville :)
> Jeg forstår desværre bare ikke hvordan det ville virke, men jeg skiller
> den af idag var planen...
>
>
> Johan Vikkelsøe-Pedersen wrote:
> > NEJ NEJ NEJ, ikke mellem belægningen og skiven, mellem klodsens bagside
og
> > så calliberen,,,, hvis du gør det andet er det som at bremse på
> > brunsæbe,,(ingen virkning)
> >
> > skil dine bremser af hvert år, når du hiver cyklen frem, så undgår du at
den
> > slags sker, plus så har du gået den efter til den nye sesson..
> >
> > johan
> > bandit600



Torben Scheel (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 08-05-05 11:01

Mikael Jørgensen wrote:
>
>> -----
>> Heya..
>>
>> Kobberfedt på bagsiden af bremseklodserne..
>> -Det er noget der gerne hjælper..
>>
>
> Ok, altså kobberfedt imellem skiven og klodsen?

Nej! Mellem klods og bremsestempler. ALDRIG fedt på klodsers belægning
eller bremseskive! Som minimum dør dine bremseklodser.

--
vh
Torben
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=425

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste