Bagbremsen hviner/hyler
Fra : Mikael Jørgensen

Dato : 07-05-05 16:31

Hej Alle.

Jeg har som skrevet fået min gs500e tilbage lidt billigere end
forventet, men min bagbremse hyler når jeg bremser til normalt "brug".
hvad kan dette skyldes, er baghjulet blevet skævt eller er det fordi
klodserne er dårlige eller ... ?

Håber i kan hjælpe, og på forhånd tak.

Fra : Richard

Dato : 07-05-05 17:05

Mikael Jørgensen wrote:

> [...]
> forventet, men min bagbremse hyler når jeg bremser til normalt "brug".
> hvad kan dette skyldes, er baghjulet blevet skævt eller er det fordi

Kender ikke lige en GS'ens bagbremse; men i almindelighed kan
bremsepibelyd fjernes ved at:
- adskille og rense klodser/bakker hhv skive/tromle med bremserens
- rejfe kanterne på klodser/bakker nogle mm
- evt også bryde en evt. hård belægning på klodser/bakker ved at slibe dem
let med meget groft smergellærred.

Prøv det

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Mikael Jørgensen

Dato : 07-05-05 17:12

Richard wrote:
> [...]
> - rejfe kanterne på klodser/bakker nogle mm
> - evt også bryde en evt. hård belægning på klodser/bakker ved at slibe

Ok, tak :)
Men jeg forstår ikke helt hvad du mener med "- rejfe kanterne på
klodser/bakker nogle mm"

Der er skiver for og bag på den... Har dog længe gået med planer om at
skille bagbremsen af, skifte olie osv. Gjorde det ved forbremsen for
godt 2 måneder siden da den hang helt gevaldigt så fik den helt renset...

Fra : Richard

Dato : 07-05-05 20:12

Mikael Jørgensen wrote:

> Ok, tak :)

Velbekomme

> Men jeg forstår ikke helt hvad du mener med "- rejfe kanterne på
> klodser/bakker nogle mm"

Jo, at rejfe en kant indebærer, at du sliber den lidt ned, så der på
kanten dannes en ny flade i en vinkel, der står fx 30/60 eller 45 grader
på de to hosstående flader, en skrå kant om du vil. På en bremsesko eller
-klods er det de to kanter i tromlens/skivens omløbsretning, du sliber en
skrå kant af et par millimeters bredde på. Ideen er formentlig at gøre det
lettere for bremsestøvet at slippe væk under bremsningen.

> Der er skiver for og bag på den... Har dog længe gået med planer om at
> skille bagbremsen af, skifte olie osv. Gjorde det ved forbremsen for
> godt 2 måneder siden da den hang helt gevaldigt så fik den helt renset...

Det er under alle omstændigheder en god idé at rense den jævnligt, for
støj i en skivebremse kan også sagtens stamme fra snavs, der forhindrer
bremseklodserne i at bevæge sig frit til/fra skiven. Eller forstyrrer en
eventuel "anti-hyleplade/fjeder" (af tyndt fjederstål) i at arbejde
ordentligt. Eller fordi klodserne ikke følger bremsestemplet med tilbage
fra skiven, når bremsen slippes.

Det sidste kan man afhjælpe ved at sprøjte et lag flydende pakning (rød
Permatex ell. lign.) bag på klodsen, hvor bremsestemplet lægger an, så de
to dele bliver "limet" sammen af den klæbrige pakningsmasse. Ligesom
klodsens friktion mod hylepladen kan nedsættes ved at smøre et tyndt lag
kobberfedt på anlægsfalderne. Men ideelt set burde det være tilstrækkeligt
at holde delene rene og falderne glatte; fedt og flydende pakning suger
støv til sig, så bremserne skal renses med kortere intervaller. Men af to
onder kan det være den bedste i nogfle situationer, især når bremserne
bliver ældre og anlægsfladerne mindre glatte

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Mikael Jørgensen

Dato : 08-05-05 01:01

Richard wrote:
> [...]
> sliber en skrå kant af et par millimeters bredde på. Ideen er formentlig
> at gøre det lettere for bremsestøvet at slippe væk under bremsningen.

Hmm det vil jeg lige prøve at gøre, når jeg skiller den af for at rense
den...

> [...]
> intervaller. Men af to onder kan det være den bedste i nogfle
> situationer, især når bremserne bliver ældre og anlægsfladerne mindre

Hvis det ikke virker vil jeg prøve med kobberfedt, som en anden også
skrev til mig (Det virker som en forholdsvis nem løsning...)

Fra : Richard

Dato : 08-05-05 08:33

Mikael Jørgensen wrote:

> Hvis det ikke virker vil jeg prøve med kobberfedt, som en anden også
> skrev til mig (Det virker som en forholdsvis nem løsning...)

IMHO er det en forkert anvendelse af kobberfedt, der jo virker smørende,
ikke klæbende. Så hellere en varmefast flydende pakningsmasse. Men
kobberfedtet kan muligvis ved sin blotte tilstedeværelse dæmpe lidt af den
lyd, der opstår mellem klods og bremsestempel, når de ikke trykker på
hinanden. Så har du ikke andet kan du jo prøve...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-05 08:52

Mikael Jørgensen skrev i meddelelsen
<427d568a$0$79456$14726298@news.sunsite.dk>...

>Hvis det ikke virker vil jeg prøve med kobberfedt, som en anden også
>skrev til mig (Det virker som en forholdsvis nem løsning...)

Hvis dine bremseklodser har gennemgående belægning, altså, at Du kan se
belægningen er "støbt" ind i huller i stålpladen, og kan ses på stempelsiden
af klodsen. (Hold kæft det blev kringlet, håber at Du forstår meningen). Så
er en hvilkensomhelst fedt mellem stempel og klods FORBUDT !! Ligesåvel som
en bremsebelægning kan ødelægges af olie/fedt fra "forsiden", så gælder det
også fra bagsiden, fedtet trænger ind i bremsematerialet, og forringer
bremseevnen.

mvh
Orla

Fra : OlIvEr [6000]

Dato : 07-05-05 17:53

> [...]
> forventet, men min bagbremse hyler når jeg bremser til normalt "brug".
> hvad kan dette skyldes, er baghjulet blevet skævt eller er det fordi
-----
Heya..

Kobberfedt på bagsiden af bremseklodserne..
-Det er noget der gerne hjælper..

--
--==>OlIvEr<==--
Honda Hornet 600

Fra : Mikael Jørgensen

Dato : 08-05-05 00:54

> -----
> Heya..
>
> Kobberfedt på bagsiden af bremseklodserne..
> -Det er noget der gerne hjælper..

Ok, altså kobberfedt imellem skiven og klodsen?

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 08-05-05 08:05

NEJ NEJ NEJ, ikke mellem belægningen og skiven, mellem klodsens bagside og
så calliberen,,,, hvis du gør det andet er det som at bremse på
brunsæbe,,(ingen virkning)

skil dine bremser af hvert år, når du hiver cyklen frem, så undgår du at den
slags sker, plus så har du gået den efter til den nye sesson..

johan
bandit600

Fra : Mikael Jørgensen

Dato : 08-05-05 10:38

Det kunne jeg heller ikke helt forstå du ville :)
Jeg forstår desværre bare ikke hvordan det ville virke, men jeg skiller
den af idag var planen...

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 08-05-05 16:12

Et lille tricks, som også bruges i mekaniker faget, prøv evt, liidt flydende
pakning( igen på bagsiden af klodsen), og på anlægsfladerne til
åget/calliber, men sørg for det er noget som kan tåle varme, og ikke skader
gummi ringen ved stemplet

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-05-05 11:01

Mikael Jørgensen wrote:

> Ok, altså kobberfedt imellem skiven og klodsen?

Nej! Mellem klods og bremsestempler. ALDRIG fedt på klodsers belægning
eller bremseskive! Som minimum dør dine bremseklodser.

--
vh
Torben