/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
FZR 600: Intet liv i cylinder 4
Fra : Jens Aage Holm


Dato : 06-05-05 20:26

Hej folkens

Jeg er den (nogenlunde) glade ejer af en Yamaha FZR 600 fra '91 med ca. 76
kkm. på klokken.

Igår da jeg i vanlig stil ville ud og trille en lille tur, var der ingen
liv i cylinder 4 (den længst til højre) - den gik ikke særligt godt, og
efter et stykke tids kørsel kunne man holde fingrene på forrøret uden at
brænde dem, hvilket ikke var muligt med de tre andre. Den sidste cylinder
kom ikke med på noget tidspunkt, efterhånden som motoren blev varm etc.

Idag var situationen den samme

Jeg oplevede det samme, da jeg lige havde fået den ud fra
vinteropbevaring, men der var det gået væk næste dag.

Lige lidt oplysninger:

Det burde ikke være et tændingsproblem, eftersom der lige er kommet nye
tændrør på og målt tændingssystem igennem, da den slog 4 tændrør ihjel på
en gang (de var nok også modne til udskiftning).

Motoren kører nok med lige store nok dyser og får derfor generelt benzin
nok - indtil videre i år har jeg også kun kørt mellem 12,5 og 13,5 km/l
(der er monteret jetkit, KN luftfilter og en mere åben udstødning af en
tidligere ejer).

Min benzinhane trænger til en renovering, da den kun giver benzin nok i
"Res" (eller ihvertfald gjorde). Grunden, til at jeg nævner det, er, at
jeg kan se, at der tidligere er blevet omtalt noget om manglende benzin
til cylinderen længst væk fra tankhanen og højest oppe, når den står på
sidestøttebenet (maskinen har ikke et centerstøtteben).

Nogen gode forslag?
Det er jo rart at have lidt viden med til mekanikeren, eftersom jeg ikke
selv gider rode mig ind til de ædlere dele ude på fliserne. Det var
forøvrigt også planen, at den skulle ind og have ordnet benzinhanen og
skiftet dyser indenfor en overskuelig fremtid.

--
Mvh.
Jens Åge Holm

 
 
Armand (07-05-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-05-05 10:57

Jens Aage Holm wrote:
> Hej folkens
>
> Jeg er den (nogenlunde) glade ejer af en Yamaha FZR 600 fra '91 med ca. 76
> kkm. på klokken.
>
> Igår da jeg i vanlig stil ville ud og trille en lille tur, var der ingen
> liv i cylinder 4 (den længst til højre) - den gik ikke særligt godt, og
> efter et stykke tids kørsel kunne man holde fingrene på forrøret uden at
> brænde dem, hvilket ikke var muligt med de tre andre. Den sidste cylinder
> kom ikke med på noget tidspunkt, efterhånden som motoren blev varm etc.
>
> Idag var situationen den samme
>
> Jeg oplevede det samme, da jeg lige havde fået den ud fra
> vinteropbevaring, men der var det gået væk næste dag.
>
> Lige lidt oplysninger:
>
> Det burde ikke være et tændingsproblem, eftersom der lige er kommet nye
> tændrør på og målt tændingssystem igennem, da den slog 4 tændrør ihjel på
> en gang (de var nok også modne til udskiftning).
>
> Motoren kører nok med lige store nok dyser og får derfor generelt benzin
> nok - indtil videre i år har jeg også kun kørt mellem 12,5 og 13,5 km/l
> (der er monteret jetkit, KN luftfilter og en mere åben udstødning af en
> tidligere ejer).
>
> Min benzinhane trænger til en renovering, da den kun giver benzin nok i
> "Res" (eller ihvertfald gjorde). Grunden, til at jeg nævner det, er, at
> jeg kan se, at der tidligere er blevet omtalt noget om manglende benzin
> til cylinderen længst væk fra tankhanen og højest oppe, når den står på
> sidestøttebenet (maskinen har ikke et centerstøtteben).
>
> Nogen gode forslag?
> Det er jo rart at have lidt viden med til mekanikeren, eftersom jeg ikke
> selv gider rode mig ind til de ædlere dele ude på fliserne. Det var
> forøvrigt også planen, at den skulle ind og have ordnet benzinhanen og
> skiftet dyser indenfor en overskuelig fremtid.
>

Gi' karbunaderne et ordentligt gok med et hammerskaft eller støvlehæl og
se om ikke der er noget (svømmerventilen?) der løsner sig

--
Armand.
(der har et fjernsyn der kører på samme måde)

Jens Aage Holm (07-05-2005)
Kommentar
Fra : Jens Aage Holm


Dato : 07-05-05 11:57

On Sat, 07 May 2005 12:57:21 +0200, Armand wrote:

<snip - lang forklaring om død cylinder>

> Gi' karbunaderne et ordentligt gok med et hammerskaft eller støvlehæl og
> se om ikke der er noget (svømmerventilen?) der løsner sig

Det lyder dejligt uvidenskabeligt men på den anden side også meget
tilforladeligt

--
JÅH

Jan Diamant 2610 (07-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan Diamant 2610


Dato : 07-05-05 17:23

Tjah meget uvidenskabeligt, men kan løse problemet, husker engang
for 8-10 år siden at det reddede min ferie.
Vi holdt nede på en raststelle, Adac manden gav svømmerhuset på
den pågældende karburator nogen ordentlige slag, og vupti så var
det videre mod camping moto FR.

Jan


"Jens Aage Holm" <boost@get2net.dk> wrote in message
news:427c9f27$0$79462$14726298@news.sunsite.dk...
> On Sat, 07 May 2005 12:57:21 +0200, Armand wrote:
>
> <snip - lang forklaring om død cylinder>
>
>> Gi' karbunaderne et ordentligt gok med et hammerskaft eller støvlehæl og
>> se om ikke der er noget (svømmerventilen?) der løsner sig
>
> Det lyder dejligt uvidenskabeligt men på den anden side også meget
> tilforladeligt
>
> --
> JÅH



Jens Aage Holm (07-05-2005)
Kommentar
Fra : Jens Aage Holm


Dato : 07-05-05 19:41

On Sat, 07 May 2005 19:22:53 +0200, Jan Diamant 2610 wrote:

> "Jens Aage Holm" <boost@get2net.dk> wrote in message
> news:427c9f27$0$79462$14726298@news.sunsite.dk...
>> On Sat, 07 May 2005 12:57:21 +0200, Armand wrote:
>>
>> <snip - lang forklaring om død cylinder>
>>
>>> Gi' karbunaderne et ordentligt gok med et hammerskaft eller støvlehæl
>>> og se om ikke der er noget (svømmerventilen?) der løsner sig
>>
>> Det lyder dejligt uvidenskabeligt men på den anden side også meget
>> tilforladeligt
>
> Tjah meget uvidenskabeligt, men kan løse problemet, husker engang for
> 8-10 år siden at det reddede min ferie. Vi holdt nede på en raststelle,
> Adac manden gav svømmerhuset på den pågældende karburator nogen
> ordentlige slag, og vupti så var det videre mod camping moto FR.

OK - der kan man bare se.

Jeg har lige været inde ved karburatoren og banket lidt på den men det kan
godt være at jeg ikke har nerverne til at daske nok til.

Faktum er ihvertfald at det ikke umiddelbart hjalp noget og så fik jeg
også druknet maskinen. Så der må lige prøves igen imorgen og ellers er det
vist afsted til mekanikeren og så må det klares med dankortet (sammen med
de par andre ting der skulle laves alligevel).

--
JÅH

Johan Vikkelsøe-Pede~ (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~


Dato : 08-05-05 08:00

Du skrev den brændte 4 tændstifter på een gang sidste år, og at det er nye
rør der sidder i, du skrev den gjorde det samme da du hev den ud fra
vintirhi, prøv alligevel at skifte tændrørene. Jeg har selv været ude for
det, og når du så skriver du druknede den???, min erfaring er ikk gode med
at drukne ngk rør( uha uha, en ny dkfritid krig??).. prøv at skifte de rør,
kan jo være det er dem der er pladder våde, eftersom du også skriver den har
for store dyser,, er da et forsøg værd til en billig penge..

johan
bandit600

"Jens Aage Holm" <boost@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:427d0c02$0$79456$14726298@news.sunsite.dk...
> On Sat, 07 May 2005 19:22:53 +0200, Jan Diamant 2610 wrote:
>
> > "Jens Aage Holm" <boost@get2net.dk> wrote in message
> > news:427c9f27$0$79462$14726298@news.sunsite.dk...
> >> On Sat, 07 May 2005 12:57:21 +0200, Armand wrote:
> >>
> >> <snip - lang forklaring om død cylinder>
> >>
> >>> Gi' karbunaderne et ordentligt gok med et hammerskaft eller støvlehæl
> >>> og se om ikke der er noget (svømmerventilen?) der løsner sig
> >>
> >> Det lyder dejligt uvidenskabeligt men på den anden side også meget
> >> tilforladeligt
> >
> > Tjah meget uvidenskabeligt, men kan løse problemet, husker engang for
> > 8-10 år siden at det reddede min ferie. Vi holdt nede på en raststelle,
> > Adac manden gav svømmerhuset på den pågældende karburator nogen
> > ordentlige slag, og vupti så var det videre mod camping moto FR.
>
> OK - der kan man bare se.
>
> Jeg har lige været inde ved karburatoren og banket lidt på den men det kan
> godt være at jeg ikke har nerverne til at daske nok til.
>
> Faktum er ihvertfald at det ikke umiddelbart hjalp noget og så fik jeg
> også druknet maskinen. Så der må lige prøves igen imorgen og ellers er det
> vist afsted til mekanikeren og så må det klares med dankortet (sammen med
> de par andre ting der skulle laves alligevel).
>
> --
> JÅH



Jens Aage Holm (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Jens Aage Holm


Dato : 08-05-05 12:41

On Sun, 08 May 2005 09:59:43 +0200, Johan Vikkelsøe-Pedersen wrote:

> Du skrev den brændte 4 tændstifter på een gang sidste år, og at det er
> nye rør der sidder i, du skrev den gjorde det samme da du hev den ud fra
> vintirhi, prøv alligevel at skifte tændrørene. Jeg har selv været ude
> for det, og når du så skriver du druknede den???, min erfaring er ikk
> gode med at drukne ngk rør( uha uha, en ny dkfritid krig??).. prøv at
> skifte de rør, kan jo være det er dem der er pladder våde, eftersom du
> også skriver den har for store dyser,, er da et forsøg værd til en
> billig penge..

Det var desværre ikke sidste år men for 1½ uge siden, at der er skiftet
tændrør

Måske man skulle have læst lidt op på "tændrørskrigen" - jeg har ikke selv
set debatten, men jeg kan godt fornemme, at den spøger fra tid til anden.

Man må konstatere, at der ihvertfald er et eller andet galt, og at det nok
er mere, end hvad helt simple midler kan klare. Det er så meget heldigt,
at jeg har temmeligt travlt for tiden, så det er ikke sådan, at jeg skal
sidde hjemme og trille tommelfingre istedet for at køre.

--
JÅH

Armand (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-05-05 13:10

Johan Vikkelsøe-Pedersen wrote:
> Du skrev den brændte 4 tændstifter på een gang sidste år, og at det er nye
> rør der sidder i, du skrev den gjorde det samme da du hev den ud fra
> vintirhi, prøv alligevel at skifte tændrørene. Jeg har selv været ude for
> det, og når du så skriver du druknede den???, min erfaring er ikk gode med
> at drukne ngk rør( uha uha, en ny dkfritid krig??).. prøv at skifte de rør,
> kan jo være det er dem der er pladder våde, eftersom du også skriver den har
> for store dyser,, er da et forsøg værd til en billig penge..

Jup!
Spar dig for yderligere diagnosticeren efter en drukning indtil du har
montrert friske rør!
Det er primært NGK'ere der har det svært med at drukne, så find et sæt
ND eller andre denne gang :-|

--
Armand.

Johan Vikkelsøe-Pede~ (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~


Dato : 08-05-05 16:10

Armand
En mand efter mit hovede..

Tænkte lidt på, tændrørshætter/kabler?? kan godt være fine i modstand og
gennemgang, men være brudt, så der springer gnist direkte på stel!??



"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:mjnfe.1795$Fe7.43885@news000.worldonline.dk...
> Johan Vikkelsøe-Pedersen wrote:
> > Du skrev den brændte 4 tændstifter på een gang sidste år, og at det er
nye
> > rør der sidder i, du skrev den gjorde det samme da du hev den ud fra
> > vintirhi, prøv alligevel at skifte tændrørene. Jeg har selv været ude
for
> > det, og når du så skriver du druknede den???, min erfaring er ikk gode
med
> > at drukne ngk rør( uha uha, en ny dkfritid krig??).. prøv at skifte de
rør,
> > kan jo være det er dem der er pladder våde, eftersom du også skriver den
har
> > for store dyser,, er da et forsøg værd til en billig penge..
>
> Jup!
> Spar dig for yderligere diagnosticeren efter en drukning indtil du har
> montrert friske rør!
> Det er primært NGK'ere der har det svært med at drukne, så find et sæt
> ND eller andre denne gang :-|
>
> --
> Armand.



Armand (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-05-05 19:05

Johan Vikkelsøe-Pedersen wrote:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:mjnfe.1795$Fe7.43885@news000.worldonline.dk...
>
>>Spar dig for yderligere diagnosticeren efter en drukning indtil du har
>>montrert friske rør!
>>Det er primært NGK'ere der har det svært med at drukne, så find et sæt
>>ND eller andre denne gang :-|
>
> Tænkte lidt på, tændrørshætter/kabler?? kan godt være fine i modstand
> og gennemgang, men være brudt, så der springer gnist direkte på
> stel!??

Byt om på tændkablerne, og se om fejlen følger over på den modsatte
cylinder => kabelfejl!
Byt om på tændspolerne og se om fejlen flytter med => færdig spole!
Byt ligeledes om på tændrørshætter og tændrør og se om fejlen flytter med!
Hvis ikke at fejlen kan flyttes igennem ovennævnte er problemet ikke
tændingsrelateret :-|

Men det her høre under den "yderligere diagnosticeren", som jeg ovenfor
skriver at man kan spare sig før man har prøvet med friske tændrør, så
køb nu et sæt ND'ere, ikke!
Jeg kan dog lige strække mig til at pege på tændrørs-ombytnings-testen
til dokumentation(?) af at det ér rør#4 der er stået af!

--
Armand.

Jens Aage Holm (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Jens Aage Holm


Dato : 08-05-05 20:47

On Sun, 08 May 2005 21:04:43 +0200, Armand wrote:

> Johan Vikkelsøe-Pedersen wrote:
>> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
>> news:mjnfe.1795$Fe7.43885@news000.worldonline.dk...
>>
>>>Spar dig for yderligere diagnosticeren efter en drukning indtil du har
>>>montrert friske rør!
>>>Det er primært NGK'ere der har det svært med at drukne, så find et sæt
>>>ND eller andre denne gang :-|
> >
> > Tænkte lidt på, tændrørshætter/kabler?? kan godt være fine i modstand
> > og gennemgang, men være brudt, så der springer gnist direkte på
> > stel!??
>
> Byt om på tændkablerne, og se om fejlen følger over på den modsatte
> cylinder => kabelfejl!
> Byt om på tændspolerne og se om fejlen flytter med => færdig spole! Byt
> ligeledes om på tændrørshætter og tændrør og se om fejlen flytter med!
> Hvis ikke at fejlen kan flyttes igennem ovennævnte er problemet ikke
> tændingsrelateret :-|
>
> Men det her høre under den "yderligere diagnosticeren", som jeg ovenfor
> skriver at man kan spare sig før man har prøvet med friske tændrør, så
> køb nu et sæt ND'ere, ikke!
> Jeg kan dog lige strække mig til at pege på tændrørs-ombytnings-testen
> til dokumentation(?) af at det ér rør#4 der er stået af!

Jeg vil på ingen måde sige, at jeg ved, hvad jeg snakker om, men her er
lidt observationer.

Der skulle jeg selvfølgelig lige prøves at starte idag igen for at se, om
tingene havde ændret sig i nattens løb (kald mig bare naiv). Og lidt havde
de da ændret sig - nu kører den kun på 2 cylindre

Det er selvfølgelig spekulationer, men det kunne være, at der bare bliver
plasket benzin i onde mængder ind i cylinderne, og hvis tændrøret ikke
kommer med helt fra start, så bliver det druknet. Der blev, såvidt jeg
husker, stillet lidt på tomgangsblandingen (til noget federe) sidst på
sæsonen sidste år, og det kan vel godt være, at det heller ikke gør det
bedre, nu når det er blevet lidt varmere i vejret.

Nå - men der bliver, hvis alt går vel, fundet nogle nye tændrør imorgen,
og så må man jo tage den derfra og bande lidt over den manglende
servicevenlighed på cyklen - men det er man selvfølgelig selv skyld i, når
man absolut ville have en plastikraket.

--
JÅH

Jes Vestervang (09-05-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 09-05-05 12:53

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Gi' karbunaderne et ordentligt gok med et hammerskaft eller
> støvlehæl og se om ikke der er noget (svømmerventilen?) der løsner
> sig

Alternativt en gummihammer
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Armand (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-05-05 19:08

Jes Vestervang wrote:
> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
>
>
>>Gi' karbunaderne et ordentligt gok med et hammerskaft eller
>>støvlehæl og ..........
>
> Alternativt en gummihammer

Støvlehælen er oftens den nærmest forekommende "gummihammer"

--
Armand.

Torben Scheel (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 11-05-05 08:30

Armand wrote:
> Støvlehælen er oftens den nærmest forekommende "gummihammer"
>
Men det bør nok bemærkes for novicernes skyld at den skal afmonteres
foden først

--
vh
Torben
http://www.dfmc.dk/?id=425

Armand (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-05-05 22:40

Torben Scheel wrote:
> Armand wrote:
>
>> Støvlehælen er oftens den nærmest forekommende "gummihammer"
>>
> Men det bør nok bemærkes for novicernes skyld at den skal afmonteres
> foden først
>
Kommer an på motorcyklens konstruktion - På GPZ900'eren kunne jeg fint
komme til at give karbunaderne et "kickstart"
Men jeg ved godt at FZR'eren kan være problematisk i den henseende.
Tips&tricks er også mere alment gældende og ikke nødvendigvis specifikt
for omhandlende motorcykler!

--
Armand.

Jes Vestervang (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 10-05-05 21:21

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Jes Vestervang wrote:
>> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
>>
>>>Gi' karbunaderne et ordentligt gok med et hammerskaft eller
>>>støvlehæl og ..........
>> Alternativt en gummihammer
>
> Støvlehælen er oftens den nærmest forekommende "gummihammer"

Jaja, men alt andet lige bør opremsningen vel starte fra det mest
korrekte værktøj og først derefter gå til de lidt mere kreative
indfald
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Jens Aage Holm (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Jens Aage Holm


Dato : 10-05-05 22:15

On Tue, 10 May 2005 23:20:48 +0200, Jes Vestervang wrote:

> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
>
>> Jes Vestervang wrote:
>>> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
>>>
>>>>Gi' karbunaderne et ordentligt gok med et hammerskaft eller støvlehæl
>>>>og ..........
>>> Alternativt en gummihammer
>>
>> Støvlehælen er oftens den nærmest forekommende "gummihammer"
>
> Jaja, men alt andet lige bør opremsningen vel starte fra det mest
> korrekte værktøj og først derefter gå til de lidt mere kreative indfald
>

Jeg sige at det blev med håndtaget af en stor skruetrækker - det var hvad
der var nærmest og støvlehælen var rigeligt stor til kun at ramme
karburatoren.

Men det kom jeg ikke nærmere end løsning af - tingene er lige sat lidt i
bero eftersom det er træls at stå ude og skrue i regnvejr (+ at motoren
nok ikke får nemmere ved at starte hvis det har regnet ned i
karburatorerne).

Forresten - hvor kan man egentlig købe ND eller andre ikke-NGK tændrør
henne hvis man ikke bare vil bestille dem hos den første den bedste MC
pusher/mekaniker? - jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke har kigget længe
men f.eks. Louis har kun NGK.

--
JÅH

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste