Speedometer nøjagtighed
Fra : Ronni

Dato : 06-05-05 20:21

Hej gruppe,
Jeg har en fornemmelse af, at speedometeret på min zx-6r er ganske
unøjagtigt.
Når min bil (som i forvejen er unøjagtigt) viser 110, viser kawaen 120.
Jeg skal have testet det mere grundigt i weekenden, men jeg ville lige
høre om gruppen har nogle erfaringer med dette?
Jeg ved der vil være en vis fejlvisning, men umiddelbart synes jeg dette
er for meget?

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-05 20:23

> [...]
> høre om gruppen har nogle erfaringer med dette?
> Jeg ved der vil være en vis fejlvisning, men umiddelbart synes jeg dette

Test med en GPS...

Mvh
Morten

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 06-05-05 20:33

ronnih@mailinator.com (Ronni) writes:

> [...]
> lige høre om gruppen har nogle erfaringer med dette? Jeg ved der vil
> være en vis fejlvisning, men umiddelbart synes jeg dette er for meget?

Loven siger at der max må være en fejlvisning på -0/+10%. Det kunne jo
være at bilen viser +5% og MC'en +10%.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-05-05 20:40

> Jeg har en fornemmelse af, at speedometeret på min zx-6r er ganske
> unøjagtigt.

Nu er speedometre generelt ikke specielt præcise og viser oftest for meget.
Du kører ikke med forkert dækstørrelse bagpå (eller foran for den sags
skyld)?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 07-05-05 10:55

Ronni wrote:
> [...]
> høre om gruppen har nogle erfaringer med dette? Jeg ved der vil være en
> vis fejlvisning, men umiddelbart synes jeg dette er for meget?

Netop 120 er en fin hastighed at teste ved:
Med 60 kører man 1km på ét minut og derfor kører man samme kilometer på
den halve tid ved 120!
Find et sæt genkendelige kantpæle med 1KM imellem at teste v.h.a. og
brug så mobilos' stopur til at teste hvor mange % ved siden af 30
sekunder at du kører distancen på når speedo'en viser 120!

--
Armand

Fra : Hekto

Dato : 07-05-05 11:58

In article <d5gg3g$t8r$1@abbeden.bunk.cc>, ronnih@mailinator.com
says...
> [...]
> høre om gruppen har nogle erfaringer med dette?
> Jeg ved der vil være en vis fejlvisning, men umiddelbart synes jeg dette

Der er 100m imellem de hvide sidemarkeringsstolper.
Tag et stopur, og passér et passende antal og regn farten ud.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 08-05-05 18:45

"Ronni" <ronnih@mailinator.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> høre om gruppen har nogle erfaringer med dette? Jeg ved der vil være en
> vis fejlvisning, men umiddelbart synes jeg dette er for meget?

Jeg spurgte FDM for ca 3 år siden hvor upræcis et speedometer i en bil måtte
være. Svaret var, at tommerfingerreglen var, at det måtte vise op til 10 % +
4 km/t for meget, men slet ikke vise for lidt. Eks: reel fart 60 km/t = 70
km/t. FDM manden påstod, at der ikke var nogen lov der sagde, at det ikke
måtte vise for meget, kan at det ikke måtte vise for lidt.
Hilsen Matthias