J.C.Kløve wrote:
> [6705] Jesper Sørensen wrote:
>
>> "Keld" <asdv@wb.com> skrev i en meddelelse
>> news:427aa17a$0$237$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
>>> Oktan 98 og V Power (Shell), Optima (Q8), Ultima (Statoil) er jo
>>> langt fra
>>> ens.
>>
>>
>>
>> Ja, det ved jeg godt .. dog er V Power og Statoils variant, svjv
>> Optima, det samme .. det er vist Shell der laver begge dele.
>>
>>
>>> Alm. oktan 98 er blyholdig eller er tilsat en additiv som erstatter bly.
>>
>>
>>
>> Nu tænkte jeg altså på blyfri 98 oktan .. tror næppe min motorcykel
>> har godt af blybenzin...
>> også selv om blyerstatningen er kalium baseret...
>>
>>
>>> V Power (Shell), Optima (Q8), Ultima (Statoil) er alm. blyfri 95 benzin
>>> hvori der er tilsat et additiv der renser din motor for sod o.l.
>>
>>
>>
>> Ja, jeg ved godt at det er benzin m. additiver, men er det godt eller
>> skidt ?
>> og så er V Power forresten 97 oktan nu...
>>
>>
> Højere oktan giver ikke noget spark nogen som helst andre steder end i
> din tegnebog.
>
> oktan tallet er et tal der fortæller noget om vor meget benzinen kan
> komprimeres før det selvantænder. Og vi ønsker jo ikke at det tænder
> selv, men at det tændes styret af en gnist.
> Der er altså ikke mere "brand" i 98 oktan end i 92 oktan, snarre tvært
> imod :-/
Ligesom at der er den lave oktan der vil tendere til at "banke" fremfor
den høje. Så baggrunden for subj. er vendt helt på hovedet
--
Armand.