MKS - 74 wrote:
> On Thu, 5 May 2005 04:14:01 +0200, "Studen" <studenREM@gmail.com>
> wrote:
>
>
>>Da der skal spændes med ret stort moment, er jeg nok nødt til at have fat i
>>dette værktøj, så det kan blive gjort ordentligt.
>
>
> Tjah - jeg bruger det godt nok aldrig, og bruger "klyt-metoden" til
> lige akkurat det job, ............................
> Når man har gjort det et par gange, har man efterhånden en fornemmelse
> af hvor meget det skal spændes "i hånden" og kan bruge "klytmetoden".
> .... en variant af flg. som vil give dig en ide om hvad det indebærer :
>
http://faq.f650.com/GSFAQs/GSSteeringHeadBearingReplacementFAQ.htm
Jup!
Det drejer sig jo ikke om decideret momentspænding som principielt ved
alle boltsamlingfer på motorcyklen; men derimo om at spænde lejerne så
meget sammen at der ikke er slup og alligevel uden at lave spændemærker
i lejernes rullebaner!
Står moellen med forhjulet på jorden er der belastning "nedenfra"
hvorved det i praksis kun er det spillerum ved det øverste leje man skal
eliminere, hvorfor der sjældent skal mere til end en håndfast opspænding
med et kort stykke værktøj (en "hagenøgle" á den type man bruger til
justering af bagfjederen/-erne kan også bruges hvis man ikke lige kan
tildanne et værktøj som af Michael foreslået - Hammer og dorn, som ofte
vil være lettere tilgængeligt kan ikke anbefales, og slet ikke til
newbies der ikke har nogen fornellemse for "nok".
Hvis man er lige nærig nok med spændemomentet er der en mulighed for at
kronrøret bliver løst efter kort tid når/hvis lejeskålene sætter sig i
deres fixering. hvorfor det er en god ide at efterprøve hhv. genspænde
kronrøret efter et kort stykke tid!
--
Armand.