/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Honda tool søges!
Fra : Studen


Dato : 05-05-05 03:14

Jeg er ved at montere forgaffel på maskinen, og står desværre nu og mangler
et special-værktøj til at spænde på kronrørslejerne (eller rettere på en
"steering adjustment nut" - oversæt selv :) Der skal bruges en såkaldt
"Honda tool Steering stem socket: 07916-3710101 eller 07916-3710100"
Da der skal spændes med ret stort moment, er jeg nok nødt til at have fat i
dette værktøj, så det kan blive gjort ordentligt.

Er der tilfældigvis en venlig sjæl i Kbh's området, der vil låne/leje mig
dette værktøj et par timer? Har I evt. andre ideer til, hvordan jeg kommer
videre i teksten hurtigst muligt uden at skulle købe dette værktøj? (det
koster vel en trilliard?)


På forhånd tak

Studen - studen @ gmail . com



 
 
Kenneth Østrup (05-05-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 05-05-05 07:39

Studen wrote:
> Jeg er ved at montere forgaffel på maskinen, og står desværre nu og mangler
> et special-værktøj til at spænde på kronrørslejerne (eller rettere på en
> "steering adjustment nut" - oversæt selv :) Der skal bruges en såkaldt
> "Honda tool Steering stem socket: 07916-3710101 eller 07916-3710100"
> Da der skal spændes med ret stort moment, er jeg nok nødt til at have fat i
> dette værktøj, så det kan blive gjort ordentligt.
>
> Er der tilfældigvis en venlig sjæl i Kbh's området, der vil låne/leje mig
> dette værktøj et par timer? Har I evt. andre ideer til, hvordan jeg kommer
> videre i teksten hurtigst muligt uden at skulle købe dette værktøj? (det
> koster vel en trilliard?)
>
>
> På forhånd tak
>

Har du tjekket om du kan få værktøjet hos DavidSilverSpares
<http://www.davidsilverspares.co.uk/> ?

Hvis det ikke er til at finde på siden, kan du eventuelt e-maile dem
selve reservedels-nummeret for værktøjet, dette burde du kunne finde i
en "parts-list" for motorcyklen.

Var det til en CBR600F3 ?

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

MKS - 74 (05-05-2005)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 05-05-05 08:58

On Thu, 5 May 2005 04:14:01 +0200, "Studen" <studenREM@gmail.com>
wrote:

>Da der skal spændes med ret stort moment, er jeg nok nødt til at have fat i
>dette værktøj, så det kan blive gjort ordentligt.

Tjah - jeg bruger det godt nok aldrig, og bruger "klyt-metoden" til
lige akkurat det job, den foreskrevne metode er jo spænd til 25 Nm og
kør styret fra side til side 4-5 gange og spænd så til 31 Nm.....

>Er der tilfældigvis en venlig sjæl i Kbh's området, der vil låne/leje mig
>dette værktøj et par timer? Har I evt. andre ideer til, hvordan jeg kommer
>videre i teksten hurtigst muligt uden at skulle købe dette værktøj? (det
>koster vel en trilliard?)

Det originale er pænt dyrt, du kan jo evt. låne det hos en forhandler
hvis du kender en velvillig af slagsen, eller du kan selv tildanne et
hvis du er lidt handy, det er jo ret simpelt og er blot et stykke rør,
med tappe i den ende ende og et eller andet man kan bruge en top eller
andet momentværktøjet kan gå på i den anden ende.

Når man har gjort det et par gange, har man efterhånden en fornemmelse
af hvor meget det skal spændes "i hånden" og kan bruge "klytmetoden".
Min metode er en variant af flg. som vil give dig en ide om hvad det
indebærer :

http://faq.f650.com/GSFAQs/GSSteeringHeadBearingReplacementFAQ.htm

--
-Michael
No. 74 riding shotgun...

Armand (06-05-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-05-05 15:57

MKS - 74 wrote:
> On Thu, 5 May 2005 04:14:01 +0200, "Studen" <studenREM@gmail.com>
> wrote:
>
>
>>Da der skal spændes med ret stort moment, er jeg nok nødt til at have fat i
>>dette værktøj, så det kan blive gjort ordentligt.
>
>
> Tjah - jeg bruger det godt nok aldrig, og bruger "klyt-metoden" til
> lige akkurat det job, ............................
> Når man har gjort det et par gange, har man efterhånden en fornemmelse
> af hvor meget det skal spændes "i hånden" og kan bruge "klytmetoden".
> .... en variant af flg. som vil give dig en ide om hvad det indebærer :
> http://faq.f650.com/GSFAQs/GSSteeringHeadBearingReplacementFAQ.htm

Jup!
Det drejer sig jo ikke om decideret momentspænding som principielt ved
alle boltsamlingfer på motorcyklen; men derimo om at spænde lejerne så
meget sammen at der ikke er slup og alligevel uden at lave spændemærker
i lejernes rullebaner!
Står moellen med forhjulet på jorden er der belastning "nedenfra"
hvorved det i praksis kun er det spillerum ved det øverste leje man skal
eliminere, hvorfor der sjældent skal mere til end en håndfast opspænding
med et kort stykke værktøj (en "hagenøgle" á den type man bruger til
justering af bagfjederen/-erne kan også bruges hvis man ikke lige kan
tildanne et værktøj som af Michael foreslået - Hammer og dorn, som ofte
vil være lettere tilgængeligt kan ikke anbefales, og slet ikke til
newbies der ikke har nogen fornellemse for "nok".
Hvis man er lige nærig nok med spændemomentet er der en mulighed for at
kronrøret bliver løst efter kort tid når/hvis lejeskålene sætter sig i
deres fixering. hvorfor det er en god ide at efterprøve hhv. genspænde
kronrøret efter et kort stykke tid!

--
Armand.

Ukendt (06-05-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-05-05 19:05


Armand skrev i meddelelsen ...

>newbies der ikke har nogen fornellemse for "nok".


Og det har man så heller ikke altid på fabrikken :-| for når der er endog
voldsomme mærker i lejebanerne i _øverste_ leje, så skyldes det jo nok ikke
slid. Jeg har før set rustmærker i øverste leje, men det var nu ikke
problemet her. (Faktisk var lejerne spændt så hårdt, at en forlænger på
hagenøglen var nødvendig for at løsne møtrikken.)

>Hvis man er lige nærig nok med spændemomentet er der en mulighed for at
>kronrøret bliver løst efter kort tid når/hvis lejeskålene sætter sig i
>deres fixering. hvorfor det er en god ide at efterprøve hhv. genspænde
>kronrøret efter et kort stykke tid!

Det er min praksis, jeg kunne aldrig finde på at forspænde et konisk
rulleleje mere end hvad to fingre, der fatter møtrikken, kan klare, så
hellere eftertjekke kort tid efter monteringen.

mvh
Orla

>--
>Armand.





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste