"Kim Hansen" <kshfjern@postzone.dk> skrev i en meddelelse
news:minh71tpm7kktjf3ot390jjpjv3snvc40s@4ax.com...
>
> Hej
>
> Er der nogen der vil dele lidt ud af deres erfaringer med Suzuki's
> V-Strom?
> Det må godt være begge modeller.
> Både med passagerer og uden.
> Min Freewind er blevet for lille til både fruen og mig plus oppakning,
> eller vi er blevet lidt fyldigere, det er jeg ikke helt sikker på,
> tror at det er det sidste
> Så nu skal der en V-Strom i garagen og stå, spørgsmålet er bare
> hvilken, med oppakning vil den vel blive læsset med 230-240 kg.
> Så jeg ved ikke om 650eren er for "svag"
Jeg købte sidste år en 1000'er V-Strom, årg. 2002. Og jeg har ikke fortrudt
købet.
Jeg havde behov for en cykel der kunne fragte to personer med oppakning på
ferie i Østeuropa og klare dårlige asfaltveje og grusveje. Det havde min
ZX-10 nemlig lidt problemer med.
Samtidig skulle den også være behagelig på længere motorvejsstræk, og kvik i
svingene på småvejene når man skal "lege med drengene".
Sidste forår var jeg på tur til Harzen sammen med et par venner, og fik
prøvet cyklen af på snoede veje. Den kan selvfølgelig ikke svinge som en
sportsMC, men den er ret kvik i svingene alligevel (udenlandske tests
anbefaler progressive forgaffelfjedre, det har jeg dog ikke prøvet).
Sidste sommer kørte jeg til Korfu ("kørte" er så meget sagt, autozug og
færge tog sig af det meste
. På Korfu hentede jeg min bedre halvdel,
hvorefter vi sejlede over til Albanien og kørte opad langs
adriaterhavskysten. Vi endte i München 3 uger senere, hvorfra vi tog
biltoget hjem. Vejene i Albanien er _ekstremt_ dårlige, så vi oplevede
ujævne grusveje og hullet asfalt i stor stil. Cyklen klarede det fint, både
med og uden oppakning. I slutningen af turen "spadserede" den på Autobahn
syd for München med omkring 180 km/t uden antydning af slinger i valsen,
trods to personer og fuld oppakning. Det eneste problem vi fik på turen var
et tændrør der stod af.
Min konklusion er at V-Stromen er en fremragende all-round cykel. Den er
ikke til "rigtig" offroad, dertil er den for tung, og bestykket med for
"gade-venlige" dæk, men den klarer fint ujævne veje og grusveje. Det er ikke
en racer, men den kan svinge mere end de fleste alm. MC'ister kan udnytte.
Til landevejs- og motorvejstouring er den fortrinlig.
Min model er en 2002, altså den første model. De senere har bl.a. fået
justerbart kåbeglas, det har min ikke, så jeg har sat et uoriginalt på der
kan justeres i toppen.
Vær opmærksom på at de første serier har en fejl i koblingsskålen. Den er
rettet på de senere årgange. Fejlen forårsager meget kraftige vibrationer
omkring 3-4000 o/m. Man kan ikke tage fejl. Det kan også mærkes som en
"hamren" ved tomgang. Fejlen er bl.a. beskrevet her:
http://vstrom.info/cgi-bin/moin.cgi/Clutch_Basket_%28Replacement%29
Efter hvad jeg kan læse mig til på nettet er det så som så om Suzuki i de
enkelte lande vil anerkende fejlen.
Jeg har dog fået min skiftet på Suzukis regning (selvom cyklen var købt
brugt, så der er noget om snakken)
Cyklen er ikke monteret med centralben som std., det er irriterende, men det
kan købes uoriginalt for omkring 1000 kr. Jeg har fået monteret et
originalt, det koster ca. 1400,-
Taskesæt kan fås som originalt tilbehør. På min sad der dog Givi, men det
fungerer fint, og sidder rigtig godt i de medfølgende beslag.
Suzuki leverer i øvrigt en hel del tilbehør. Se evt.:
http://www.suzukicycles.com/Accessories
Motoren er det bedste. En dejlig stor V2 med et solidt bundtræk, og meget
omdrejningsvillig.
Sjovt nok har jeg en kammerat der kører Freewind. Fortinlig cykel, men der
er meget stor forskel aligevel.
Stromen er fysisk noget større, og selvfølgelig meget kvikkere. Hvordan
650'eren er i.f.t. Freewind ved jeg ikke, jeg har aldrig prøvet 650'eren.
Iøvrigt vil du kunne se min V-Strom i salgsgruppen inden for de næste par
uger. Ikke fordi jeg er træt af den, men jeg skal flytte og kan ikke tage
cyklen med.
Så hvis du ikke har noget imod at købe brugt kan du jo maile mig.
Jeg har et par tests fra Motorrad som du kan få tilsendt hvis du læser tysk.
Asger
DL 1000 V-Strom