Forskel på MC/Knallert tændspoler ??
Fra : Juel

Dato : 01-05-05 18:57

Hejsa Alle

Er der nogen forskel, de skal vel levere lige meget power ?!

Hvis nogle af dem kan virke med 12V...

Mvh
Morten

Fra : Armand

Dato : 02-05-05 03:21

Juel wrote:
> Hejsa Alle
>
> Er der nogen forskel, de skal vel levere lige meget power ?!
>
> Hvis nogle af dem kan virke med 12V...

Almindeligvis er knallerter med svinghjuls/magnet -tænding og ikke med
batteri-tænding som på motorcykler og biler. Konstruktionsmæssigt er de
totalt anderledes, hvilket du også ved når du tænker dig om :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-05 06:59

> Almindeligvis er knallerter med svinghjuls/magnet -tænding og ikke med
> batteri-tænding som på motorcykler og biler. Konstruktionsmæssigt er de
> totalt anderledes, hvilket du også ved når du tænker dig om :-|

Ja, men har set flere "alm" tændspoler..

her f.eks.:

http://www.dansk-scootertun.dk/shop/default.asp?ProductID=206

Mvh
Morten

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 02-05-05 12:01

Udover at den nok er til 6 V er den da uden videre velegnet til MC brug.

Edvard

Fra : Hekto

Dato : 02-05-05 12:26

In article <a7gde.771$Fe7.24735@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
chaufforerne.dk says...
> Almindeligvis er knallerter med svinghjuls/magnet -tænding og ikke med
> batteri-tænding som på motorcykler og biler. Konstruktionsmæssigt er de
> totalt anderledes, hvilket du også ved når du tænker dig om :-|

Flere moderne knallerter har både CDI og batteritænding ... iøvrigt på
12V !!!

Spørgsmålet er vel kun om spolen passer impedansmæssigt til det
pågældende tændingsmodul, og derved leverer guf nok til gnisten.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Armand

Dato : 02-05-05 21:02

Hekto wrote:
> In article <a7gde.771$Fe7.24735@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
> chaufforerne.dk says...

> Flere moderne knallerter har både CDI og batteritænding ...

OK!

> ..............iøvrigt på 12V !!!

Øhheh??
CDI-princippet bygger da netop på forhøjet spænding á flere hundrede
volt, så dér kan man komme i problemer hvis ens motorcykel kun leverer
12V til spolen :-/

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 02-05-05 21:21

In article <4Hvde.873$Fe7.25479@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
chaufforerne.dk says...
> Øhheh??
> CDI-princippet bygger da netop på forhøjet spænding á flere hundrede
> volt, så dér kan man komme i problemer hvis ens motorcykel kun leverer
> 12V til spolen :-/

Ja, men de fleste knallerter/scootere kører med 12V system, så det
burde ikke volde problemer.
CDI (Capacitor Discharge Ignition) har gennegået en del udvikling fra
dengang det 'bare' var en kondensator der blev fyret af ind i
tændspolen, til nu også at være en kondensator med høj spænding,
hvorfor primæren på spolen ikke er specielt stor længere.

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-05 22:25

Hekto skrev i meddelelsen ...

> [...]
>tændspolen, til nu også at være en kondensator med høj spænding,
>hvorfor primæren på spolen ikke er specielt stor længere.

CDI har nu altid brugt højspænding, ellers ville kondensatoren blive en
fysisk meget stor ting. Men er der overhovedet nogen der bruger CDI
princippet længere ? Er det ikke bare navnet, der er blevet hængende omkring
"black boxen" ? CDI princippet har da forhåbentlig lidt en stille død, for
nok har princippet en høj tændspænding, men energien i gnisten er _meget_
lavere end et traditionelt induktionssystem, og antænder næppe effektivt nok
i moderne forbrændingskamre. Mon ikke snarere knallertsystemerne er "energy
transfer", (en Lucas opfindelse, ydrk!), hvor såvel fødespolen som den
parallelt koblede tændspole holdes kortsluttet indtil gnisten skal
"affyres". Kortslutningen fjernes, og den opbyggede energi i fødespolen
afsættes/transformeres i tændspolen.

mvh
Orla

Fra : Hekto

Dato : 03-05-05 07:45

In article <427706fe$0$89783$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, "Orla
Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> says...
> [...]
> parallelt koblede tændspole holdes kortsluttet indtil gnisten skal
> "affyres". Kortslutningen fjernes, og den opbyggede energi i fødespolen

Jeg kan nu godt huske nogle 'rene' kondensatortændinger, med store og
dyre(!) kondensatorer.
Og det er vel netop en kostprisreduktion der har fremelsket denne
opfindelse fra The Lord of Darkness!!!

Fra : Armand

Dato : 03-05-05 13:03

Hekto wrote:
> In article <427706fe$0$89783$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, "Orla
> Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> says...

Jeg husker den .se-eksiliserede Rune Larsen for at nævne at han på den
hårde måde havde opdaget at der var 400V på tændingslåsen på hans TZR250!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 04-05-05 11:31

In article <7LJde.990$Fe7.27291@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
chaufforerne.dk says...
> Jeg husker den .se-eksiliserede Rune Larsen for at nævne at han på den
> hårde måde havde opdaget at der var 400V på tændingslåsen på hans TZR250!

Det var da også lusket at føre input til tændspolen hele vejen op
igennem låsen?
Det kan selvf. også være en stel der er hoppet af.