/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Forskel på MC/Knallert tændspoler ??
Fra : Juel


Dato : 01-05-05 18:57

Hejsa Alle

Er der nogen forskel, de skal vel levere lige meget power ?!

Hvis nogle af dem kan virke med 12V...

Mvh
Morten



 
 
Armand (02-05-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-05-05 03:21

Juel wrote:
> Hejsa Alle
>
> Er der nogen forskel, de skal vel levere lige meget power ?!
>
> Hvis nogle af dem kan virke med 12V...

Almindeligvis er knallerter med svinghjuls/magnet -tænding og ikke med
batteri-tænding som på motorcykler og biler. Konstruktionsmæssigt er de
totalt anderledes, hvilket du også ved når du tænker dig om :-|

--
Armand.

Ukendt (02-05-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-05-05 06:59

> Almindeligvis er knallerter med svinghjuls/magnet -tænding og ikke med
> batteri-tænding som på motorcykler og biler. Konstruktionsmæssigt er de
> totalt anderledes, hvilket du også ved når du tænker dig om :-|

Ja, men har set flere "alm" tændspoler..

her f.eks.:

http://www.dansk-scootertun.dk/shop/default.asp?ProductID=206

Mvh
Morten



Edvard Korsbæk (02-05-2005)
Kommentar
Fra : Edvard Korsbæk


Dato : 02-05-05 12:01

Udover at den nok er til 6 V er den da uden videre velegnet til MC brug.

Edvard

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
news:4275c1a9$0$79466$14726298@news.sunsite.dk...
>> Almindeligvis er knallerter med svinghjuls/magnet -tænding og ikke med
>> batteri-tænding som på motorcykler og biler. Konstruktionsmæssigt er de
>> totalt anderledes, hvilket du også ved når du tænker dig om :-|
>
> Ja, men har set flere "alm" tændspoler..
>
> her f.eks.:
>
> http://www.dansk-scootertun.dk/shop/default.asp?ProductID=206
>
> Mvh
> Morten
>
>



Hekto (02-05-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 02-05-05 12:26

In article <a7gde.771$Fe7.24735@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
chaufforerne.dk says...
> Almindeligvis er knallerter med svinghjuls/magnet -tænding og ikke med
> batteri-tænding som på motorcykler og biler. Konstruktionsmæssigt er de
> totalt anderledes, hvilket du også ved når du tænker dig om :-|
>
>
Flere moderne knallerter har både CDI og batteritænding ... iøvrigt på
12V !!!

Spørgsmålet er vel kun om spolen passer impedansmæssigt til det
pågældende tændingsmodul, og derved leverer guf nok til gnisten.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Armand (02-05-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-05-05 21:02

Hekto wrote:
> In article <a7gde.771$Fe7.24735@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
> chaufforerne.dk says...
>
>>Almindeligvis er knallerter med svinghjuls/magnet -tænding og ikke med
>>batteri-tænding som på motorcykler og biler. Konstruktionsmæssigt er de
>>totalt anderledes, hvilket du også ved når du tænker dig om :-|
>>
>>
>
> Flere moderne knallerter har både CDI og batteritænding ...

OK!

> ..............iøvrigt på 12V !!!

Øhheh??
CDI-princippet bygger da netop på forhøjet spænding á flere hundrede
volt, så dér kan man komme i problemer hvis ens motorcykel kun leverer
12V til spolen :-/

--
Armand.
>
> Spørgsmålet er vel kun om spolen passer impedansmæssigt til det
> pågældende tændingsmodul, og derved leverer guf nok til gnisten.

Hekto (02-05-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 02-05-05 21:21

In article <4Hvde.873$Fe7.25479@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
chaufforerne.dk says...
> Øhheh??
> CDI-princippet bygger da netop på forhøjet spænding á flere hundrede
> volt, så dér kan man komme i problemer hvis ens motorcykel kun leverer
> 12V til spolen :-/
>
Ja, men de fleste knallerter/scootere kører med 12V system, så det
burde ikke volde problemer.
CDI (Capacitor Discharge Ignition) har gennegået en del udvikling fra
dengang det 'bare' var en kondensator der blev fyret af ind i
tændspolen, til nu også at være en kondensator med høj spænding,
hvorfor primæren på spolen ikke er specielt stor længere.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Ukendt (02-05-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-05-05 22:25


Hekto skrev i meddelelsen ...

>CDI (Capacitor Discharge Ignition) har gennegået en del udvikling fra
>dengang det 'bare' var en kondensator der blev fyret af ind i
>tændspolen, til nu også at være en kondensator med høj spænding,
>hvorfor primæren på spolen ikke er specielt stor længere.


CDI har nu altid brugt højspænding, ellers ville kondensatoren blive en
fysisk meget stor ting. Men er der overhovedet nogen der bruger CDI
princippet længere ? Er det ikke bare navnet, der er blevet hængende omkring
"black boxen" ? CDI princippet har da forhåbentlig lidt en stille død, for
nok har princippet en høj tændspænding, men energien i gnisten er _meget_
lavere end et traditionelt induktionssystem, og antænder næppe effektivt nok
i moderne forbrændingskamre. Mon ikke snarere knallertsystemerne er "energy
transfer", (en Lucas opfindelse, ydrk!), hvor såvel fødespolen som den
parallelt koblede tændspole holdes kortsluttet indtil gnisten skal
"affyres". Kortslutningen fjernes, og den opbyggede energi i fødespolen
afsættes/transformeres i tændspolen.

mvh
Orla

>--
>/Hekto
>Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
>www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
>Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
>Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Hekto (03-05-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 03-05-05 07:45

In article <427706fe$0$89783$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, "Orla
Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> says...
> CDI har nu altid brugt højspænding, ellers ville kondensatoren blive en
> fysisk meget stor ting. Men er der overhovedet nogen der bruger CDI
> princippet længere ? Er det ikke bare navnet, der er blevet hængende omkring
> "black boxen" ? CDI princippet har da forhåbentlig lidt en stille død, for
> nok har princippet en høj tændspænding, men energien i gnisten er _meget_
> lavere end et traditionelt induktionssystem, og antænder næppe effektivt nok
> i moderne forbrændingskamre. Mon ikke snarere knallertsystemerne er "energy
> transfer", (en Lucas opfindelse, ydrk!), hvor såvel fødespolen som den
> parallelt koblede tændspole holdes kortsluttet indtil gnisten skal
> "affyres". Kortslutningen fjernes, og den opbyggede energi i fødespolen
> afsættes/transformeres i tændspolen.
>
Jeg kan nu godt huske nogle 'rene' kondensatortændinger, med store og
dyre(!) kondensatorer.
Og det er vel netop en kostprisreduktion der har fremelsket denne
opfindelse fra The Lord of Darkness!!!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Armand (03-05-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-05-05 13:03

Hekto wrote:
> In article <427706fe$0$89783$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, "Orla
> Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> says...
>
>>CDI har nu altid brugt højspænding, ellers ville kondensatoren blive en
>>fysisk meget stor ting. Men er der overhovedet nogen der bruger CDI
>>princippet længere ?

Jeg husker den .se-eksiliserede Rune Larsen for at nævne at han på den
hårde måde havde opdaget at der var 400V på tændingslåsen på hans TZR250!

--
Armand.

Hekto (04-05-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 04-05-05 11:31

In article <7LJde.990$Fe7.27291@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
chaufforerne.dk says...
> Jeg husker den .se-eksiliserede Rune Larsen for at nævne at han på den
> hårde måde havde opdaget at der var 400V på tændingslåsen på hans TZR250!
>
>
Det var da også lusket at føre input til tændspolen hele vejen op
igennem låsen?
Det kan selvf. også være en stel der er hoppet af.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste