|
| Honda VF 750 V Four Fra : Lasse Madsen |
Dato : 01-05-05 18:27 |
|
Hej
Jeg har været ude at se på MC i dag ... en VF 750 V Four med kadan træk fra
1981.
Ifølge sælger skulle motoren repareres da den manglede kompression på 2
cylindre.
prisen var 5.000,- og kunne sikkert presses ned i 4-4500kr "her og nu" men
hvad kan den fejle og hvordan er disse modeller med hensyn til fejl,
slidstyrke mv.?
m.v.h.
Lasse
| |
Lasse Madsen (01-05-2005)
| Kommentar Fra : Lasse Madsen |
Dato : 01-05-05 18:54 |
|
Fod note: så vidt jeg kan finde ud af hedder den præcist: HONDA VF 750 S
SABRE
| |
Richard (01-05-2005)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 01-05-05 19:01 |
|
Lasse Madsen wrote:
> Jeg har været ude at se på MC i dag ... en VF 750 V Four med kadan træk fra
> 1981.
Sikker på det ikke ver en VF750S eller chopper-udgaven VF750C fra '82
eller senere?
> Ifølge sælger skulle motoren repareres da den manglede kompression på 2
> cylindre.
Og det kan desværre godt være dyrt; men du kan sikkert støve en bedre
brugt motor op - helst fra en '85er og evt en 700cc-udgave - hvor de
forskellige problemer med knaster, vippetøj og smøring af samme var blevet
afhjulpet. De omhendlede dele kan selvfølgelig også eftermonteres en ældre
motor, hvis det ikke allerede er gjort - meget mere om det finder du
på honda-v4.com under V4 Teknik, Køb af brugt V4 etc.
> prisen var 5.000,- og kunne sikkert presses ned i 4-4500kr "her og nu" men
> hvad kan den fejle og hvordan er disse modeller med hensyn til fejl,
> slidstyrke mv.?
Ikke meget ud over de antydede problemer med motoren, som kan være heftige
$$$, indtil de bliver udbedret med de nævnte senere dele. Som alle andre
cykler af den årgang: Afhængig af km/miles-tal, servicering og køremåde
kan sliddelene (lejer i kardan, hjul, for- og baggaffel), pakdåser og
bøsninger etc. Men min egen VF750S med 52 kkm på klokken er nu ikke
begyndt på det med at skulle have skiftet den slags; den skal bare holdes
smurt oh'g have nye bremsebelægninger i ny og næ. Stort set, men ud over
smøreproblemet i topen af de første par årgange eller 3, er der ingen
deciderede "typefejl" på disse cykler.
Alderen taget i betragtning er det også forbavsende få stumper, der er
udgået fra ny. Det elektroniske instrumentpanel "Tokyo-by-night" på de
ældste VFS'er kan være et af dem, så check hellere at det virker, hvis du
kan - findes dog osgå brugt...
Alt i alt kan det være et udmærket projekt, hvis du er ude efter den type
cykel og ikke er bange for at se dig omkring efter en ny motor - og har
tid og faciliteter til at skrue det hele sammen i god stand
(Om lidt kommer Armand og påstår, at jeg oversælger VF750S, men det er så
hans "typefejl"
Du kan evt. skrive efter mere på min adresse på mail.dk - med . mellem mit
for- og efternavn.
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com
| |
Edvard Korsbæk (02-05-2005)
| Kommentar Fra : Edvard Korsbæk |
Dato : 02-05-05 06:19 |
|
Når du er ude at kigge efter ny motor, så pas på de første årgange. Man
kørte ind for at skifte fordæk, kæde og knastaksler...
En god kammerat havde sådan et dyr, og han var endog meget glad for den. Men
de knastaksler! De blev ikke smurt (nok), og havde en holdbarhed på 20 -
40.000 km.
De er nemme at checke. Dækslet af (Tanken først!), og så kigge efter
pitting. Der må intet være.
Edvard Korsbæk
"Richard" <rpaderichard@netscape.net> skrev i en meddelelse
news:d535gl$q65$1@abbeden.bunk.cc...
> Lasse Madsen wrote:
>
>> Jeg har været ude at se på MC i dag ... en VF 750 V Four med kadan træk
>> fra 1981.
>
> Sikker på det ikke ver en VF750S eller chopper-udgaven VF750C fra '82
> eller senere?
>
>> Ifølge sælger skulle motoren repareres da den manglede kompression på 2
>> cylindre.
>
> Og det kan desværre godt være dyrt; men du kan sikkert støve en bedre
> brugt motor op - helst fra en '85er og evt en 700cc-udgave - hvor de
> forskellige problemer med knaster, vippetøj og smøring af samme var blevet
> afhjulpet. De omhendlede dele kan selvfølgelig også eftermonteres en ældre
> motor, hvis det ikke allerede er gjort - meget mere om det finder du
> på honda-v4.com under V4 Teknik, Køb af brugt V4 etc.
>
>> prisen var 5.000,- og kunne sikkert presses ned i 4-4500kr "her og nu"
>> men hvad kan den fejle og hvordan er disse modeller med hensyn til fejl,
>> slidstyrke mv.?
>
> Ikke meget ud over de antydede problemer med motoren, som kan være heftige
> $$$, indtil de bliver udbedret med de nævnte senere dele. Som alle andre
> cykler af den årgang: Afhængig af km/miles-tal, servicering og køremåde
> kan sliddelene (lejer i kardan, hjul, for- og baggaffel), pakdåser og
> bøsninger etc. Men min egen VF750S med 52 kkm på klokken er nu ikke
> begyndt på det med at skulle have skiftet den slags; den skal bare holdes
> smurt oh'g have nye bremsebelægninger i ny og næ. Stort set, men ud over
> smøreproblemet i topen af de første par årgange eller 3, er der ingen
> deciderede "typefejl" på disse cykler.
>
> Alderen taget i betragtning er det også forbavsende få stumper, der er
> udgået fra ny. Det elektroniske instrumentpanel "Tokyo-by-night" på de
> ældste VFS'er kan være et af dem, så check hellere at det virker, hvis du
> kan - findes dog osgå brugt...
>
> Alt i alt kan det være et udmærket projekt, hvis du er ude efter den type
> cykel og ikke er bange for at se dig omkring efter en ny motor - og har
> tid og faciliteter til at skrue det hele sammen i god stand
>
> (Om lidt kommer Armand og påstår, at jeg oversælger VF750S, men det er så
> hans "typefejl"
>
> Du kan evt. skrive efter mere på min adresse på mail.dk - med . mellem mit
> for- og efternavn.
>
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
> '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
> www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com
| |
PF (02-05-2005)
| Kommentar Fra : PF |
Dato : 02-05-05 09:44 |
|
Havde selv denne drøm fra 96 til 04. Ingen problemer overhovedet. En del
knastaksler blev skiftet u/b af honda langt op i 90´serne. Mener at der blev
foretaget en mærkning et eller andet sted, så man kunne kende dem. Jeg tror
ikke du finder gamle knaster på nogen maskiner med mindre de har stået i en
garage det meste af deres tid.
Jeg mener heller ikke det var problemer med smøringen, men derimod forkert
hærdning. Men alt det er historie.
Så held og lykke!
Palle
"Edvard Korsbæk" <infoNOSPAM@bb-soft.dk> skrev i en meddelelse
news:4275b814$0$89786$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Når du er ude at kigge efter ny motor, så pas på de første årgange. Man
> kørte ind for at skifte fordæk, kæde og knastaksler...
>
> En god kammerat havde sådan et dyr, og han var endog meget glad for den.
> Men de knastaksler! De blev ikke smurt (nok), og havde en holdbarhed på
> 20 - 40.000 km.
> De er nemme at checke. Dækslet af (Tanken først!), og så kigge efter
> pitting. Der må intet være.
>
> Edvard Korsbæk
>
> "Richard" <rpaderichard@netscape.net> skrev i en meddelelse
> news:d535gl$q65$1@abbeden.bunk.cc...
>> Lasse Madsen wrote:
>>
>>> Jeg har været ude at se på MC i dag ... en VF 750 V Four med kadan træk
>>> fra 1981.
>>
>> Sikker på det ikke ver en VF750S eller chopper-udgaven VF750C fra '82
>> eller senere?
>>
>>> Ifølge sælger skulle motoren repareres da den manglede kompression på 2
>>> cylindre.
>>
>> Og det kan desværre godt være dyrt; men du kan sikkert støve en bedre
>> brugt motor op - helst fra en '85er og evt en 700cc-udgave - hvor de
>> forskellige problemer med knaster, vippetøj og smøring af samme var
>> blevet afhjulpet. De omhendlede dele kan selvfølgelig også eftermonteres
>> en ældre motor, hvis det ikke allerede er gjort - meget mere om det
>> finder du på honda-v4.com under V4 Teknik, Køb af brugt V4 etc.
>>
>>> prisen var 5.000,- og kunne sikkert presses ned i 4-4500kr "her og nu"
>>> men hvad kan den fejle og hvordan er disse modeller med hensyn til fejl,
>>> slidstyrke mv.?
>>
>> Ikke meget ud over de antydede problemer med motoren, som kan være
>> heftige $$$, indtil de bliver udbedret med de nævnte senere dele. Som
>> alle andre cykler af den årgang: Afhængig af km/miles-tal, servicering og
>> køremåde kan sliddelene (lejer i kardan, hjul, for- og baggaffel),
>> pakdåser og bøsninger etc. Men min egen VF750S med 52 kkm på klokken er
>> nu ikke begyndt på det med at skulle have skiftet den slags; den skal
>> bare holdes smurt oh'g have nye bremsebelægninger i ny og næ. Stort set,
>> men ud over smøreproblemet i topen af de første par årgange eller 3, er
>> der ingen deciderede "typefejl" på disse cykler.
>>
>> Alderen taget i betragtning er det også forbavsende få stumper, der er
>> udgået fra ny. Det elektroniske instrumentpanel "Tokyo-by-night" på de
>> ældste VFS'er kan være et af dem, så check hellere at det virker, hvis du
>> kan - findes dog osgå brugt...
>>
>> Alt i alt kan det være et udmærket projekt, hvis du er ude efter den type
>> cykel og ikke er bange for at se dig omkring efter en ny motor - og har
>> tid og faciliteter til at skrue det hele sammen i god stand
>>
>> (Om lidt kommer Armand og påstår, at jeg oversælger VF750S, men det er så
>> hans "typefejl"
>>
>> Du kan evt. skrive efter mere på min adresse på mail.dk - med . mellem
>> mit for- og efternavn.
>>
>> --
>> Richard Pade, Sorgenfri, DK
>> '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
>> www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com
>
>
| |
Edvard Korsbæk (02-05-2005)
| Kommentar Fra : Edvard Korsbæk |
Dato : 02-05-05 10:58 |
|
Det blev en helt anden cykel efter de første katastrofale årgange.
Du havde en af dem der duede - De var ufatteligt holdbare.
De første var resultatet af, at Honda oprettede en ny udviklingsafdeling til
v4 motorer.
Honda mente nemlig, at de var så store, at de ikke havde konkurrence, og
ville derfor lave den internt.
I løbet af en vinter lavede den nye udviklingsafdeling så en hel serie V4
motorer, hvoraf næsten ingen duede:
500'eren smækkede krumtappe.
750 ødelagde knastaksler - Og årsagen var for lidt smøring.
1000 kunne ikke gå over 130 kmt hvis det var varmt - damplommer. Den var jo
udviklet i løbet af en vinter.
Jeg læste en herlig artikel om det i 'Das Motorrad' for næsten 25 år siden -
Og jeg husker stadig tabellen med fejl & mangler ved modeller fra den nye
udviklingsafdeling. Den fyldte nederste del af et helt opslag.
Som BMW kører dengang blev den nydt meget!
Selvfølgeligt fik Honda styr på tingene, men det par år var ikke rigtigt
vellykkede. VF blev en meget fin MC, og dem der fik dem havde grund til at
være meget glade for dem.
Edvard Korsbæk
"PF" <palleflygenringFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4275e843$0$63622$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Havde selv denne drøm fra 96 til 04. Ingen problemer overhovedet. En del
> knastaksler blev skiftet u/b af honda langt op i 90´serne. Mener at der
> blev foretaget en mærkning et eller andet sted, så man kunne kende dem.
> Jeg tror ikke du finder gamle knaster på nogen maskiner med mindre de har
> stået i en garage det meste af deres tid.
> Jeg mener heller ikke det var problemer med smøringen, men derimod forkert
> hærdning. Men alt det er historie.
> Så held og lykke!
> Palle
>
> "Edvard Korsbæk" <infoNOSPAM@bb-soft.dk> skrev i en meddelelse
> news:4275b814$0$89786$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Når du er ude at kigge efter ny motor, så pas på de første årgange. Man
>> kørte ind for at skifte fordæk, kæde og knastaksler...
>>
>> En god kammerat havde sådan et dyr, og han var endog meget glad for den.
>> Men de knastaksler! De blev ikke smurt (nok), og havde en holdbarhed på
>> 20 - 40.000 km.
>> De er nemme at checke. Dækslet af (Tanken først!), og så kigge efter
>> pitting. Der må intet være.
>>
>> Edvard Korsbæk
>>
>> "Richard" <rpaderichard@netscape.net> skrev i en meddelelse
>> news:d535gl$q65$1@abbeden.bunk.cc...
>>> Lasse Madsen wrote:
>>>
>>>> Jeg har været ude at se på MC i dag ... en VF 750 V Four med kadan træk
>>>> fra 1981.
>>>
>>> Sikker på det ikke ver en VF750S eller chopper-udgaven VF750C fra '82
>>> eller senere?
>>>
>>>> Ifølge sælger skulle motoren repareres da den manglede kompression på 2
>>>> cylindre.
>>>
>>> Og det kan desværre godt være dyrt; men du kan sikkert støve en bedre
>>> brugt motor op - helst fra en '85er og evt en 700cc-udgave - hvor de
>>> forskellige problemer med knaster, vippetøj og smøring af samme var
>>> blevet afhjulpet. De omhendlede dele kan selvfølgelig også eftermonteres
>>> en ældre motor, hvis det ikke allerede er gjort - meget mere om det
>>> finder du på honda-v4.com under V4 Teknik, Køb af brugt V4 etc.
>>>
>>>> prisen var 5.000,- og kunne sikkert presses ned i 4-4500kr "her og nu"
>>>> men hvad kan den fejle og hvordan er disse modeller med hensyn til
>>>> fejl, slidstyrke mv.?
>>>
>>> Ikke meget ud over de antydede problemer med motoren, som kan være
>>> heftige $$$, indtil de bliver udbedret med de nævnte senere dele. Som
>>> alle andre cykler af den årgang: Afhængig af km/miles-tal, servicering
>>> og køremåde kan sliddelene (lejer i kardan, hjul, for- og baggaffel),
>>> pakdåser og bøsninger etc. Men min egen VF750S med 52 kkm på klokken er
>>> nu ikke begyndt på det med at skulle have skiftet den slags; den skal
>>> bare holdes smurt oh'g have nye bremsebelægninger i ny og næ. Stort set,
>>> men ud over smøreproblemet i topen af de første par årgange eller 3, er
>>> der ingen deciderede "typefejl" på disse cykler.
>>>
>>> Alderen taget i betragtning er det også forbavsende få stumper, der er
>>> udgået fra ny. Det elektroniske instrumentpanel "Tokyo-by-night" på de
>>> ældste VFS'er kan være et af dem, så check hellere at det virker, hvis
>>> du kan - findes dog osgå brugt...
>>>
>>> Alt i alt kan det være et udmærket projekt, hvis du er ude efter den
>>> type cykel og ikke er bange for at se dig omkring efter en ny motor - og
>>> har tid og faciliteter til at skrue det hele sammen i god stand
>>>
>>> (Om lidt kommer Armand og påstår, at jeg oversælger VF750S, men det er
>>> så hans "typefejl"
>>>
>>> Du kan evt. skrive efter mere på min adresse på mail.dk - med . mellem
>>> mit for- og efternavn.
>>>
>>> --
>>> Richard Pade, Sorgenfri, DK
>>> '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
>>> www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com
>>
>>
>
>
| |
Torben Scheel (02-05-2005)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 02-05-05 13:32 |
|
Edvard Korsbæk wrote:
> Det blev en helt anden cykel efter de første katastrofale årgange.
> Du havde en af dem der duede - De var ufatteligt holdbare.
> De første var resultatet af, at Honda oprettede en ny udviklingsafdeling til
> v4 motorer.
> Honda mente nemlig, at de var så store, at de ikke havde konkurrence, og
> ville derfor lave den internt.
> I løbet af en vinter lavede den nye udviklingsafdeling så en hel serie V4
> motorer, hvoraf næsten ingen duede:
> 500'eren smækkede krumtappe.
> 750 ødelagde knastaksler - Og årsagen var for lidt smøring.
> 1000 kunne ikke gå over 130 kmt hvis det var varmt - damplommer. Den var jo
> udviklet i løbet af en vinter.
> Jeg læste en herlig artikel om det i 'Das Motorrad' for næsten 25 år siden -
> Og jeg husker stadig tabellen med fejl & mangler ved modeller fra den nye
> udviklingsafdeling. Den fyldte nederste del af et helt opslag.
> Som BMW kører dengang blev den nydt meget!
>
> Selvfølgeligt fik Honda styr på tingene, men det par år var ikke rigtigt
> vellykkede. VF blev en meget fin MC, og dem der fik dem havde grund til at
> være meget glade for dem.
>
Tak for en saglig kritik af den - det adskiller sig en del fra
flertallets "knasterne dør - løb væk fra den". Jeg havde en fra 45.000
til 105.000km uden problemer - det var en af de senere der var blevet
opgraderet. Min oplevelse var at den er stærk, ret pæn og trægt
styrende. Jeg æælskede kardan'en når jeg tourede til nordkap og algarve
med frue og campingudstyr på den. Jeg kunne finde på at købe subject for
en langvarig fornyelse af sentimentale årsager - hvis Lasse ikke
springer til selvfølgelig.
--
vh
Torben
http://www.dfmc.dk/?id=425
| |
Richard (02-05-2005)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 02-05-05 17:18 |
|
Torben Scheel wrote:
> Tak for en saglig kritik af den - det adskiller sig en del fra
> flertallets "knasterne dør - løb væk fra den". Jeg havde en fra 45.000
> til 105.000km uden problemer - det var en af de senere der var blevet
> opgraderet. Min oplevelse var at den er stærk, ret pæn og trægt
> styrende.
Sammenlignet med din FJ1100, eller Det er afhænger vist af de valgte
dæk - allerede skiftet fra Michelin A39/M49 - eller hvad de hed - til
Macadam 50 plus nye progressive forfjedre gjorde min VFS betydeligt
hurtigere styrende og fjernede kardanreaktionerne, der før kunne mærkes
ved indlæg til sving. Godt nok er fordækket et nummer smallere - kører
mest solo - hvilket også burde hjælpe på styrevilligheden; men med BT45
vil jeg forvente, at VFSen styrer endnu bedre
> Jeg ælskede kardan'en når jeg tourede til nordkap og algarve
> med frue og campingudstyr på den. Jeg kunne finde på at købe subject for
> en langvarig fornyelse af sentimentale årsager
Åh, du skal da have en VF1100S så - ellers vil du nok savne de sidste
kræfter fra din FJ, ikke
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Torben Scheel (03-05-2005)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 03-05-05 11:37 |
|
Richard wrote:
> Torben Scheel wrote:
>
>> Tak for en saglig kritik af den - det adskiller sig en del fra
>> flertallets "knasterne dør - løb væk fra den". Jeg havde en fra 45.000
>> til 105.000km uden problemer - det var en af de senere der var blevet
>> opgraderet. Min oplevelse var at den er stærk, ret pæn og trægt styrende.
>
>
> Sammenlignet med din FJ1100, eller
Styring, ja. Kræfter er sammenlignet med den CB400Four "SuperSport" den
afløste. Til hverdagsbrug var VF'eren fin - men med frue og bagage bag
bagakslen krævede den lidt tilvænning at styre rundt på
fjeld-/bjergvejene
Det er afhænger vist af de valgte
> dæk - allerede skiftet fra Michelin A39/M49 - eller hvad de hed - til
> Macadam 50 plus nye progressive forfjedre gjorde min VFS betydeligt
> hurtigere styrende og fjernede kardanreaktionerne, der før kunne mærkes
> ved indlæg til sving. Godt nok er fordækket et nummer smallere - kører
> mest solo - hvilket også burde hjælpe på styrevilligheden; men med BT45
> vil jeg forvente, at VFSen styrer endnu bedre
Tjah - jeg vidste ikke bedre. Jeg måtte forlade mig på forhandlernes
anbefalinger af dæk dengang. Hurra for dfmc
> Åh, du skal da have en VF1100S så - ellers vil du nok savne de sidste
> kræfter fra din FJ, ikke
Tjoeh - der skulle være tale om "både og" ikke "enten eller" hvis det
skulle være sjovt. Meen mon ikke FJ'eren er rigeligt veteran til at gøre
det ud for et projekt - i aftes tog den røven på mig og gik i stå på
frederikssundsvej så den fik lov at stå at blomstre der i nat som straf.
Straffen ramte dog som en boomerang for hvem kunne ikke sove?
Heldigvis hjalp lidt fiflen, nye tændrør og aftapning af svømmerhuse her
til morgen - men indsugningsgummier ser lidt trætte ud og benzinhanen
har set bedre dage, så jeg bør nok koncentrere mig lidt mere om det i
stedet for at lede efter nye projekter
Og mine R1 bremseåg er kommet i dag, så nu kan jeg snart komme videre
med FJ1100RR projektet
--
vh
Torben
http://www.dfmc.dk/?id=425
| |
Richard (03-05-2005)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 03-05-05 19:56 |
|
Torben Scheel wrote:
>> Sammenlignet med din FJ1100, eller
> Styring, ja. Kræfter er sammenlignet med den CB400Four "SuperSport" den
> afløste. Til hverdagsbrug var VF'eren fin - men med frue og bagage bag
> bagakslen krævede den lidt tilvænning at styre rundt på
> fjeld-/bjergvejene
Åh ja, der var vel en grund til, at Honda fortsatte i retning ST1100
At allerede føreren sidder ret langt tilbage på en VF750S, var noget af
det første, jeg opdagede. Med vægten lagt frem og ned over styr/tank, går
den bedre gennem svingene, så et lavere styr med håndtagene placeret lidt
længere fremme plus et sæt tilbageflyttede fodhvilere burde forbedre
siddepositionen på langtur og styringen, ikke mindst med passager og
bagage på IMHO. Delene ligger i kælderen og skal blot monteres ved
passende lejlighed
>> Det er afhænger vist af de valgte
>> dæk - allerede skiftet fra Michelin A39/M49 - eller hvad de hed - til
>> Macadam 50 plus nye progressive forfjedre gjorde min VFS betydeligt
>> hurtigere styrende og fjernede kardanreaktionerne, der før kunne mærkes
>> ved indlæg til sving. Godt nok er fordækket et nummer smallere - kører
>> mest solo - hvilket også burde hjælpe på styrevilligheden; men med BT45
>> vil jeg forvente, at VFSen styrer endnu bedre
> Tjah - jeg vidste ikke bedre. Jeg måtte forlade mig på forhandlernes
> anbefalinger af dæk dengang. Hurra for dfmc
Mac 50erne var også Agusta-Klaus' anbefaling, og den har jeg været utrolig
glad for. Men siden dengang er BT45 kommet ind på nethinden - på trods af
samme A-Klaus' vrængen på næsen over dækkets høje egenvægt - og skal
prøves næste gang, VFS'en skal have skiftet begge dæk på en gang. Det
bliver ikke i denne sæson; ihvertfald efter sliddet at dømme
>> Åh, du skal da have en VF1100S så - ellers vil du nok savne de sidste
>> kræfter fra din FJ, ikke
> Tjoeh - der skulle være tale om "både og" ikke "enten eller" hvis det
> skulle være sjovt. Meen mon ikke FJ'eren er rigeligt veteran til at gøre
> det ud for et projekt - i aftes tog den røven på mig og gik i stå på
> frederikssundsvej så den fik lov at stå at blomstre der i nat som straf.
> Straffen ramte dog som en boomerang for hvem kunne ikke sove?
Nåeh, det viser da, at du er kær i den
> Og mine R1 bremseåg er kommet i dag, så nu kan jeg snart komme videre
> med FJ1100RR projektet
Spændende, passer de lige på eller skal du lave nye ophæng? - og hvad
måtte du bløde for sådan et par?
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Torben Scheel (07-05-2005)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 07-05-05 10:21 |
|
Richard wrote:
>
> Åh ja, der var vel en grund til, at Honda fortsatte i retning ST1100
>
> At allerede føreren sidder ret langt tilbage på en VF750S, var noget af
> det første, jeg opdagede. Med vægten lagt frem og ned over styr/tank,
> går den bedre gennem svingene, så et lavere styr med håndtagene placeret
> lidt længere fremme plus et sæt tilbageflyttede fodhvilere burde
> forbedre siddepositionen på langtur og styringen, ikke mindst med
> passager og bagage på IMHO. Delene ligger i kælderen og skal blot
> monteres ved passende lejlighed
Lyder interessant - Min højde på 195cm har helt sikkert ikke forbedret
situationen.
>
>> Tjah - jeg vidste ikke bedre. Jeg måtte forlade mig på forhandlernes
>> anbefalinger af dæk dengang. Hurra for dfmc
>
>
> Mac 50erne var også Agusta-Klaus' anbefaling, og den har jeg været
> utrolig glad for. Men siden dengang er BT45 kommet ind på nethinden - på
> trods af samme A-Klaus' vrængen på næsen over dækkets høje egenvægt - og
> skal prøves næste gang, VFS'en skal have skiftet begge dæk på en gang.
> Det bliver ikke i denne sæson; ihvertfald efter sliddet at dømme
>
Næh, de må jo holde indtil de mørner - VFS'en skal jo have nye knaster
og oliepumpe hele tiden så der bliver næppe tid til også at køre *LOL*
>> Tjoeh - der skulle være tale om "både og" ikke "enten eller" hvis det
>> skulle være sjovt. Meen mon ikke FJ'eren er rigeligt veteran til at
>> gøre det ud for et projekt - i aftes tog den røven på mig og gik i stå
>> på frederikssundsvej så den fik lov at stå at blomstre der i nat som
>> straf. Straffen ramte dog som en boomerang for hvem kunne ikke sove?
>
>
> Nåeh, det viser da, at du er kær i den ´
Ja da. Jeg har jo prøvet at miste *snif*
>> Og mine R1 bremseåg er kommet i dag, så nu kan jeg snart komme videre
>> med FJ1100RR projektet
>
>
> Spændende, passer de lige på eller skal du lave nye ophæng? - og hvad
> måtte du bløde for sådan et par?
>
Hmm. Projekt nye bremser/muldvarpediæt :
Gaffel passer med FZR400RRR og R bremseåg, men den er ikke videre
udbredt, så dem kan jeg ikke få fat på. Desuden vil jeg gerne finde en
undskyldning for at skifte til moderne hjul. Gaffel ud - ind med nyere
FJ1200 gaffel med 100mm boltafstand og Wirth fjedre. Kachinggg - 101 euro.
Gamle kalipre på møddingen - R1-ere "næsten som nye" ind. Kachinggg -
123 euro
Bremseskiver på FJ1100 267mm - FJ1200 298mm og anden boltdiameter - ud
med skiver og forhjul - ind med gammelt FZR1000 2LE (med 15mm aksel)
forhjul. Kachinggg - 53 euro
Nyt forhjul er i 3-egret 90'erstil - ud med oldschool baghjul - ind med
FZR1000 Genesis 18*4,5 - Kachinggg 36 euro (og så er det glasblæst og
har nypolerede kanter. Bargain.
Baghjulsmod fordrer tilpasning af kaliperophæng og en af bøsningerne -
jeg køber et sæt brugt så jeg kan vende tilbage til originallook -
Kachinggg 8,5 £
Så mangler jeg bare :
- Nye dæk : Metzeler Sportec M1 for og Z6 bag - Kachinggg ~140 euro.
- Masterbremsecylinder fra FZR1000 (for lille stempel i FJ'eren) - ~60 euro.
- Bremseskiver foran ~140 euro
- Bremseklodser ~45 euro
- 9204 lejer til baghjulet ~100kr.
- Lakering af fælge oa., polering af forfælg, lidt maskinarbejde med
baghjulsstumperne og montering - ~blod, sved & tårer
Jovist er jeg kær i den! Og jeg ved hvad pakkeposten fik til middag i
går. Og hvem han var til fødselsdag hos i sidste uge. Og at hans knægt
var syg forrige torsdag etc.
--
vh
Torben
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=425
| |
Richard (07-05-2005)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 07-05-05 20:42 |
|
Torben Scheel wrote:
>> Mac 50erne var også Agusta-Klaus' anbefaling, og den har jeg været
>> utrolig glad for. Men siden dengang er BT45 kommet ind på nethinden - på
>> trods af samme A-Klaus' vrængen på næsen over dækkets høje egenvægt - og
>> skal prøves næste gang, VFS'en skal have skiftet begge dæk på en gang.
>> Det bliver ikke i denne sæson; ihvertfald efter sliddet at dømme
>>
> Næh, de må jo holde indtil de mørner - VFS'en skal jo have nye knaster
> og oliepumpe hele tiden så der bliver næppe tid til også at køre *LOL*
>
Nåeh, sig det til min...
...men så er du vel glad for FJ'ens hang til at æde 2-gearhjul, så du
heller ikke behøver køre på den
>> Spændende, passer de lige på eller skal du lave nye ophæng? - og hvad
>> måtte du bløde for sådan et par?
>>
> Hmm. Projekt nye bremser/muldvarpediæt :
<snip, en masse spændende ombygningsdetaljer>
Det lyder rigtig spændende, Torben, ikke mindst hvis det hele stort set
passer sammen uden større modifikationer
Kan forstå, du glæder dig til at prøve det hele færdigt - men pas nu på,
du ikke bremser luften ud gennem dækkene - slange eller ej
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Torben Scheel (08-05-2005)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 08-05-05 10:52 |
|
Richard wrote:
> Nåeh, sig det til min...
Jamen det har jeg da hørt allevegne?!? Er det så ikke sandt?
> ..men så er du vel glad for FJ'ens hang til at æde 2-gearhjul, så du
> heller ikke behøver køre på den
>
Men man bliver gode venner med gearhjul- og pakningsleverandøren når man
skal have et kvartalskit på 13 sæt . (at fejlen er rettet fra '86 og
frem er en hemmelighed - shhh)
>> Hmm. Projekt nye bremser/muldvarpediæt :
>
> <snip, en masse spændende ombygningsdetaljer>
>
> Det lyder rigtig spændende, Torben, ikke mindst hvis det hele stort set
> passer sammen uden større modifikationer
Jeg skal lave et afstandsstykke, dreje 2mm af en bøsning og fjerne 7mm
gods fra caliperophænget. Resten er/skulle være "bolt on"
Jeg ved ikke hvordan jeg får høvlet de 7mm af - men mon ikke en flink
maskinarbejder kan klare den lille sag.
>
> Kan forstå, du læder dig til at prøve det hele færdigt - men pas nu på,
> du ikke bremser luften ud gennem dækkene - slange eller ej
Jeps. Stoppies bliver vel en 2-fingerøvelse, og wheelies skulle være
indenfor rækkevidde hvis jeg lader det medleverede 48t hjul blive bagpå
(originalt 41/40/39 alt efter årgang) (nej, selvfølgelig skal jeg
ikke det)
--
vh
Torben
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=425
| |
Armand (02-05-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 02-05-05 21:09 |
|
Torben Scheel wrote:
> Edvard Korsbæk wrote:
>
>> Det blev en helt anden cykel efter de første katastrofale årgange.
>> Du havde en af dem der duede - De var ufatteligt holdbare.
>> De første var resultatet af, at Honda oprettede en ny
>> udviklingsafdeling til v4 motorer.
>> Honda mente nemlig, at de var så store, at de ikke havde konkurrence,
>> og ville derfor lave den internt.
>> I løbet af en vinter lavede den nye udviklingsafdeling så en hel serie
>> V4 motorer, hvoraf næsten ingen duede:
>> 500'eren smækkede krumtappe.
>> 750 ødelagde knastaksler - Og årsagen var for lidt smøring.
>> 1000 kunne ikke gå over 130 kmt hvis det var varmt - damplommer. Den
>> var jo udviklet i løbet af en vinter.
>> Jeg læste en herlig artikel om det i 'Das Motorrad' for næsten 25 år
>> siden - Og jeg husker stadig tabellen med fejl & mangler ved modeller
>> fra den nye udviklingsafdeling. Den fyldte nederste del af et helt
>> opslag.
>> Som BMW kører dengang blev den nydt meget!
>>
>> Selvfølgeligt fik Honda styr på tingene, men det par år var ikke
>> rigtigt vellykkede. VF blev en meget fin MC, og dem der fik dem havde
>> grund til at være meget glade for dem.
>>
> Tak for en saglig kritik af den - det adskiller sig en del fra
> flertallets "knasterne dør - løb væk fra den". Jeg havde en fra 45.000
> til 105.000km uden problemer - det var en af de senere der var blevet
> opgraderet. Min oplevelse var at den er stærk, ret pæn og trægt
> styrende. Jeg æælskede kardan'en når jeg tourede til nordkap og algarve
> med frue og campingudstyr på den.
Men denneher er ovenikøbet en "der skal bare lige laves et par småting á
manglende kompression" - typen, som man overhovedet ikke bør røre med en
ildtang hvis man ikke ved mere om sagerne end man forledes til at spørge
dertil på en nyhedsgruppe - La' væ'r! :-|
--
Armand.
| |
Torben Scheel (03-05-2005)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 03-05-05 11:40 |
|
Armand wrote:
> Men denneher er ovenikøbet en "der skal bare lige laves et par småting á
> manglende kompression" - typen, som man overhovedet ikke bør røre med en
> ildtang hvis man ikke ved mere om sagerne end man forledes til at spørge
> dertil på en nyhedsgruppe - La' væ'r! :-|
>
Oh, ja. Den er tydeligvis et projekt, der kunne levere stel til en
nyopbygning som det primære.
--
vh
Torben
http://www.dfmc.dk/?id=425
| |
Richard (03-05-2005)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 03-05-05 20:38 |
|
Armand wrote:
> Men denneher er ovenikøbet en "der skal bare lige laves et par småting á
> manglende kompression" - typen, som man overhovedet ikke bør røre med en
> ildtang hvis man ikke ved mere om sagerne end man forledes til at spørge
> dertil på en nyhedsgruppe - La' væ'r! :-|
På den anden side, Lasse mere en antyder, at han er klar over, at han
køber en cykel, der skal restaureres. Og at han heller ikke betaler for
mere - privatsalgsprisen på en VF750S i kosmetisk flot og mekanisk sund
stand ligger jo i 30 kkr'erne. Omend man måske skal væbne sig med lidt
tålmodighed for at finde en køber, fordi den pga holdninger som din ikke
er så efterspurgt, som den fortjener - IMHO.
Så hvis det er *cyklen* for Lasse, og han er indstillet på arbejdet,
hvorfor så ikke? De brugte stumper og reservedelscyklerne er jo derude,
resten er *blot* knofedt og lidt søgning på, hvilke motordele han skal
sørge for at få opgraderet, for at komme smøreproblemet til livs. Resten
af projektet er som enhver anden cykel af den alder
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Ukendt (02-05-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-05-05 17:37 |
|
Edvard Korsbæk skrev i meddelelsen
<4275f974$0$89782$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
>Det blev en helt anden cykel efter de første katastrofale årgange.
Ja for de stakler der var prøveklud var det temmeligt katastrofalt. Jeg kan
ikke lade være med at tænke på Jan og hans Aprilia, det ligner lidt samme
historie....
Der var et par stykker af VF'erne i området dengang, og selvom cyklerne,
efter nogen diskussion med Nellemann, nok blev repareret, repareret, og
repareret igen, så var det dog ejerne der måtte tage det helt store tab ved
gensalg, da de ikke orkede "lortet" mere. Intet under at de mennesker måske
ikke er så objektive, når de fortæller historien videre :-/ At Honda
sidenhen løste problemerne, og ultimativt gik helt tilbage til tegnebordet
og redesignede motoren, hjælper jo ikke de tidlige ejere.
mvh
Orla
>Edvard Korsbæk
| |
Lars T. Thomsen (02-05-2005)
| Kommentar Fra : Lars T. Thomsen |
Dato : 02-05-05 09:50 |
|
> Jeg har været ude at se på MC i dag ... en VF 750 V Four med kadan træk
fra
> 1981.
> Ifølge sælger skulle motoren repareres da den manglede kompression på 2
> cylindre.
> prisen var 5.000,- og kunne sikkert presses ned i 4-4500kr "her og nu" men
> hvad kan den fejle og hvordan er disse modeller med hensyn til fejl,
> slidstyrke mv.?
LAD VÆR' synes du ikke, at du har været nok uheldig?
VF750'eren er kendt som en meget slidsvag motor. De første udgaver (det må
81'eren være?) havde en svag oliepumpe og en dårlig knasaksellegiering, der
åd knastakslerne på no-time!
Hilsen
Lars
| |
|
|