Nogen råd til første track day?
Fra : Mikkel Hansen

Dato : 29-04-05 19:02

Hej MKS-74 og andre erfarne race heste. Jeg skal på bane i Sverige d. 21
næste måned. Et privat arrangement jeg kom med i ved et heldigt tilfælde.
Jeg støder på nogen venner, der kommer fra Fejø, i København og så triller
vi sammen derover.
Da det er min første trackday vil jeg lige spørge om i har nogen råd jeg
skal tage i mente.

På forhånd tak!

Fra : Hekto

Dato : 29-04-05 19:29

In article <427276f2$0$23029$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, mikkel@-
FJERNMIG-hansen.net says...
> Da det er min første trackday vil jeg lige spørge om i har nogen råd jeg
> skal tage i mente.

Ja. Tag det roligt, og kom hel hjem.
Den største fare ligger i at overvurdere sig selv, cyklen skal nok
klare det!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : anders majland

Dato : 29-04-05 19:33

> Da det er min første trackday vil jeg lige spørge om i har nogen råd jeg
> skal tage i mente.

Tag den med ro ! og undgå at ende i gruset.

/A

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 29-04-05 19:47

"Mikkel Hansen" <mikkel@-FJERNMIG-hansen.net> writes:

> [...]
> vi sammen derover.
> Da det er min første trackday vil jeg lige spørge om i har nogen råd jeg

. Tag det roligt, du har hele dagen!

Der er typiske to reaktioner fra dem som er på bane første gang: enten
overdreven forsigtighed, eller overdreven nu-skal-den-dælme-have-gas.
Sidstnævnte kategori har det med at ende ude i botanikken enten meget
tidligt på dagen, eller sidst på dagen. Prøv at undgå det

Prøv hellere at få konsistente linier og bremse/svingpunkter, end så
hurtige omgange som muligt. Når du kan køre konsistent, kan du med
meget større sikkerhedsmargener øge dit tempo uden at du ender ude i
botanikken, hvis du misser dine bremse og svingpunkter.

. Drik masser af vand, specielt hvis solen hagler ned.

Husk også solkrem. Smør dig ind specielt i nakken/rundt om halsen.
BTDT.

. Sørg for at knallerten har gode/friske dæk med rigelig mønster,
samt bremseklodserne er checket inden du kører hjemmefra.

. Hvis du bliver træt, så overvej at stå et pas over.

Hellere stå et pas over end at smide knallerten, fordi du var for træt
til at køre ordentligt.

Dette gælder *specielt* det allersidste pas. Jeg har ikke tal på hvor
mange som har smidt deres knallert i aller sidste pas, blot fordi den
"skal liiige have den sidste gas", og de var trætte, dækkene slidt op,
og de ikke var opmærksom på hvor tæt på grænserne de var.

. Hvis du vil køre hurtigt: så læg en plan for hvert sving.

- Hvilken gear kører du i hvornår? hvornår bremser du, hvor skal du
ligge i kurven i indgangen, midti, og i udgangen?

Håber det kan bruges til noget.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : MKS - 74

Dato : 29-04-05 20:17

On Fri, 29 Apr 2005 20:01:32 +0200, "Mikkel Hansen"
<mikkel@-FJERNMIG-hansen.net> wrote:

> [...]
>vi sammen derover.
>Da det er min første trackday vil jeg lige spørge om i har nogen råd jeg

Der er mange overvejelser man kan gøre sig som TD-virgin nogle er
allerede nævnt, de fleste er egentlig elementære, men når man først er
i det bliver gode intentioner hurtigt glemt. Først cyklen, hvis man på
forhånd ved at det bliver første af en serie kan man ligeså godt først
som sidst anskaffe sig et bodykit (tank, kåbedele, skærm), pyt med
hvordan det ser ud, kan altid males sort med en spray, behøver ikke
koste ret meget (under hvad en org. kåbedel koster hos Honda-DK )
hvis man køber skrammede dele fra eBay, et sæt framesliders kunne man
også overveje, det er dele man stort set altid kan komme af med igen.
Bløde lakridser er altid godt, men første gang kan du sagtens nøjes
med et alm. godt gadesportsdæk, du vil sikkert opleve at nogle kører
med sindssygt lavt dæktryk - synes jeg personligt er en dårlig ide,
lidt kan du godt ned på din CBR, men umiddelbart vil jeg ikke anbefale
meget under 30-35 psi (36-42 gadetryk), og i regnvejr skal du i hvert
fald ikke køre med lavt tryk (maser mønsteret sammen)

Kører i flere grupper så start hellere for lavt end for højt, det
sidste kan stresse unødigt og man kan altid skifte hvis ikke gruppen
passer tempomæssigt. Er der masterkørere så få en af dem til at vise
dig linier, ikke i første pas, men i 2. eller 3, på banen er det
vigtigt at man er forudsigelig for de andre kørere, d.v.s at man først
og fremmest holder sine linier, lad være med at tage chancer på andres
vegne. Selvom det naturligvis er en selvfølge så aftal lige med
kammeraterne hvordan og hvorledes i tilfælde af uheld. Gå til
førermøde og stil alle de spørgsmål der er behov for . Lad rytmen
komme stille og roligt det er fjollet at vælte i 1. pas - det er
iøvrigt helt typisk at man i 3-4 pas begynder at føle at det her kører
jo bare, og _så_ vælter man , du vil sikkert også blive herreøm og
træt op ad dagen fordi man bruger andre muskelgrupper end til
gadekørsel, specielt lårbasserne (hvis man godt kan li' at hænge
af...) kan man godt mærke man har, bliver det slemt så spring evt. et
pas over, selvom det er dyrt og man gerne vil udnytte sin banetid
bedst muligt, så er det vigtigt at man kan bevare sin konc. og ikke er
ved at vælte af cyklen af træt-/ømhed. Til dette hører også at man
drikker nok, specielt hvis det er varmt.

Nå ja, og prøv så en masse forskellige ting af på banen, det man tror
er hurtigt er det ikke altid og kan man få et godt flow hele vejen
rundt hvor det ene sving næsten allerede er en forberedelse til det
næste vil man opleve gode tider, mens man i en kikset kurve kan tabe
mere tid og rytme end man tror - God fornøjelse, de fleste kører fra
deres 1. TD med en følelse af stor tilfredsstillelse og at være godt
brugt på den fede måde....

--
-Michael
No. 74 riding shotgun...

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 29-04-05 20:41

MKS - 74 <mks74temp@tiscali.dk> writes:

> [...]

[snip flere gode råd]

> Nå ja, og prøv så en masse forskellige ting af på banen,

Tillad mig at tilføje her: prøv én ting af ad gangen, og hvis du
begynder at prøve nye ting af, såsom hangout, så _gå ned i tempo_,
når du øver det, og så øg tempoet når du har fået det indarbejdet.

Jeg glemte at gå ned i tempo da jeg øvede mig på hangout, og da jeg
begik en fejl kostede det en tur hen ad asfalte, samt en ridset kåbe +
bulet stolthed :-/

Kai

Fra : MKS - 74

Dato : 29-04-05 20:56

On Fri, 29 Apr 2005 21:40:55 +0200, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

>Tillad mig at tilføje her: prøv én ting af ad gangen,

Ja naturligvis ikke alle ting på en gang .

En anden ting jeg lige kom i tanke om er at det kan være en
overvejelse værd på forhånd at undersøge hvordan man er forsikret.
Nogle selskaber regner banedage for kørekurser og dækker alm. det er
naturligvis optimalt, men ellers vil skader på i hvert fald cyklen tit
ikke være dækket, det væsentlige i denne forbindelse er dog primært at
man er ulykkesforsikret med en passende sum (mindst en mill.)

--
-Michael
No. 74 riding shotgun...

Fra : Mikkel Hansen

Dato : 29-04-05 21:22

MKS - 74 wrote:

> [...]
> ikke være dækket, det væsentlige i denne forbindelse er dog primært at
> man er ulykkesforsikret med en passende sum (mindst en mill.)

Tak for alle svarene folkens!

Ja, jeg vil lige undersøge om Tryg dækker på banedage (har mine tvivl).
Der er nye dæk på dyret (BT012) og den har lige været til service, så den er
good to go. Jeg er også så heldig at have nogle gamle ramponerede kåbedele
liggende på loftet, som jeg kan smide på - det ser måske ikke så
superfantastiskt ud, men det slår at lægge 7000 hos Honda for en ny
sidekåbe, i tilfælde af styrt

Og jeg skal nok tage den med ro... eller så roligt som man kan tage det ved
13000 rpm Knæet skal såmænd nok komme i asfalten før eller siden (helst
uden at resten af kroppen følger med).

Manner, hvor jeg glæder mig!

Fra : Armand

Dato : 30-04-05 09:26

Mikkel Hansen wrote:
> Hej MKS-74 og andre erfarne race heste. Jeg skal på bane i Sverige d. 21
> næste måned...... Da det er min første trackday vil jeg lige spørge om i
> har nogen råd jeg skal tage i mente.

Hvis bare du kører den rigtige vej rundt kan det ikke gå helt galt

Motorcyklens brug:
Vær konstant i rette gear. Omkring gearvalget benævner jeg det ofte for
mine lokale RR-knægte (kommunalt projekt med YSR80 og Aprillia RS50) som
"dansen på gearpedalen": Selv en bane som Knutstorp har i realiteten kun
fire opbremsnings-steder, hvilket vil sige fire nedgearings-zoner. Og
det er derfor enkelt at repetere sig hvor mange nedgearinger der skal
til hvert sted.
Lad i den forbindelse være med at regne på hvilket gear at du er, og
skal være, i. Det er hamrende ligegyldigt om det er en 3. eller 4.
-gears kurve bare det er det rigtige gear man i praksis er i, og det
klarer overblikket over nødvendige antal nedgearinger tilstrækkeligt!

Banen:
Kør bevidst lidt langt og bredt ind i kurven selvom det umiddelbart gør
den langsommere - Derved levner man en fladere kurve at accelerere ud af
kurven ad. Og skyd den så af ud af kurverne: Det er dét der er race!!

Din placering på motorcyklen:
Røven godt tilbage og hovedet lavt ligesåsnart der er lejlighed til det.
Det har den dobbelt-funktion at en lav figur under kurvegennemkørsel er
det naturligste udgangspunkt for hangout's(*)!
Og væn dig så lige fra starten til at sidde med fodballerne på
fodhvilerne (som når du sidder på hug på gulvet) - Dét giver en meget
bedre ro i motorcyklen når du bevæget dig rundt på sædet!

Din placering på banen:
Det hele drejer sig om at få glid i kørslen, d.v.s. at finde de blødeste
linier gennem kurverne uden at bevæge sig pludseligt til siden. Tænk
hele tiden på at din placering skal være pålidelig for den der måtte
komme bagfra og planlægge en overhaling.
Af samme grund skal du vænne dig fra at orientere dig bagud: Der er
ingen grund til at vide om der kommer nogen eller ej og du skal jo
alligevel ikke trække til siden for at give plads. Hvis man kigger sig
bagud og ser en der er igang med en overhaling risikerer man
refleksmæssigt at slå et slag væk fra vedkommende - Og hvad så med ham
der er i færd med at overhale én den anden vej om som du ikke har set? =
Hvis du sporer at du af en eller anden grund nærmest kanter dig rundt om
et hjørne, á flere slag undervejs i en kurve, ligger årsagen i at du
ikke kigger langt nok fremefter - Man skal ikke køre og afsøge asfalten
lige foran forhjulet for sten og skruer, men planlægge den videre
fremfærd med øjnene!

Psykologi:
Husk på at der også er en trold på dén bane i skal køre på!
Banetrolde har det med at camouflere sig i yderkanten af kurverne og
kigger man derud risikerer man at få øje på den. Faren deri er at den
har en dragende hypnotisk effekt og at man ubetinget kommer til at køre
lige lukt derud hvor man kigger
Dette er specielt kritisk i situationer hvor man føler sig i problemer:
Man kigger fremefter og tænker "åh nej, jeg ender sq derude" og gør man
det er det helt sikkert at man allerede er i troldens net
Kig derfor bevidst indad og som sagt gerne langt frem i kurverne!

Dette her er sandsyligvis allerede alt for meget at kapere; men kig lidt
overordnet på det og se fornuften i at det altsammen gavner en glidende
fremfærd, og dét er det basale som du så kan bygge videre på i det
omfang du magter/kan nå!

(*):
Hangouts:
La' vær'! Du bliver alligevel mør og gennembanket af den yderst uvante
brug af motorcyklen og dine muskulaturer, så der er ingen behov for at
slide yderligere på lår og skuldre ved at skulle trække sig tilbage fra
en hangout otte gange i minuttet :-|

God tur!

--
Armand.

Fra : Knud Dam

Dato : 30-04-05 11:34

SNIP mange gode råd ....

> --
> Armand.

Lige i øjet !

; - )

KD

Fra : Mikkel Hansen

Dato : 30-04-05 13:33

Armand wrote:

> [...]
> slide yderligere på lår og skuldre ved at skulle trække sig tilbage
> fra en hangout otte gange i minuttet :-|

Tak for 'manualen' Armand - ganske overvældende

Fra : Armand

Dato : 30-04-05 15:10

Mikkel Hansen wrote:

> Tak for 'manualen' Armand - ganske overvældende

Lige bortset fra det håndværk jeg har svendebrev i og som giver mad på
bordet, så tror jeg nok at tips og tricks omkring race er noget jeg ved
noget om.
Ikke for at være ærekær, men som skrevet så bruger jeg hver eneste
mandag aften gennem sæsonen på at tegne og forklare de lokale unger i
hvorledes de kører fra ham jeg lige forinden havde givet samme råd, og
mit indlæg var stort set hvad jeg oplever af klassefejl i samme forbindelse!
Til gengæld tror jeg at jeg skal til at få kørt lidt selv på disse
mandage - Det ér nemmere at tippe en knægt når man bevisligt kan køre
fra ham selvom man vejer det dobbelte

--
Armand.
(race er race, hvadenten det foregår på en 80'er eller en 1000'er)

Fra : Jannick Andersen

Dato : 30-04-05 16:52

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev:

>SNIP
så tror jeg nok at tips og
>tricks omkring race er noget jeg ved
>noget om.
SNAP

Du har sku over bevist mig, tror jeg flytter til Jylland og lære
at køre ræs af Armand, du er sku for sej....

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 30-04-05 19:49

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> [...]
> slide yderligere på lår og skuldre ved at skulle trække sig tilbage
> fra en hangout otte gange i minuttet :-|

Hvis du bruger skuldrene (-> armene) til at flytte dig fra side til
side vil du uundgåeligt give et styreinput.

For at sætte det på spidsen:
Styret er til at styre med - ikke til at hænge efter som en anden abe!

Kai

Fra : Armand

Dato : 02-05-05 02:24

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Hvis du bruger skuldrene (-> armene) til at flytte dig fra side til
> side vil du uundgåeligt give et styreinput.
>
> For at sætte det på spidsen:
> Styret er til at styre med - ikke til at hænge efter som en anden abe!

Jeg refererede til egen smertelig erfaring fra en fuldfed fritræning på
fredag før sæsonens første DM og selvsagt helt uden anden kørselsrutine
det forår: Igennem dagen blev jeg så mørbanket at jeg ærgrede mig over
at have bragt en Influenza med mig; men lørdag morgen fra første færd på
RGV'en gik det op for mig at det var ren mælkesyre i mine utrænede
muskler og sidst på lørdagen havde jeg en situation hvor jeg kun lige
havde kræfter til at hale mig op på jernet igen inden jeg ville have
fortsat rundt og ud i botanikken på inderkredsen

Men du har fuldstændig ret, og min fejl er at min erindring derom også
består af opbremsnings-trætte skuldre, som jeg i farten fik tilskrevet
hangout'sne!
Forøvrigt er min påpegning af "fodballer på fodhviler, á
markskider-stilling" netop med henblik på at bevæge sig frit for
påvirkning af styret!!

--
Armand.

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 30-04-05 20:21

Armand wrote:

> [...]
> -gears kurve bare det er det rigtige gear man i praksis er i, og det
> klarer overblikket over nødvendige antal nedgearinger tilstrækkeligt!

En af mine (mange) problemzoner, det vil jeg prøve at arbejde lidt med.

> [...]
> gør den langsommere - Derved levner man en fladere kurve at
> accelerere ud af kurven ad. Og skyd den så af ud af kurverne: Det er

Ja, det er jeg godt klar over, men det er lidt svært at omsætte i praksis

> [...]
> fodhvilerne (som når du sidder på hug på gulvet) - Dét giver en meget
> bedre ro i motorcyklen når du bevæget dig rundt på sædet!

Køb en Duc 748 som min, så falder denne sidde stilling helt naturligt.
Den med fødderne har jeg ikke hørt før, den vil jeg tage med næste gang.

> [...]
> derude" og gør man det er det helt sikkert at man allerede er i
> troldens net Kig derfor bevidst indad og som sagt gerne langt frem i

I mine øjne nok det vigtigste punkt for at få en flydende kørsel og når det
lykkes er det jo at det begynder at blive rigtigt sjovt.

> [...]
> slide yderligere på lår og skuldre ved at skulle trække sig tilbage
> fra en hangout otte gange i minuttet :-|

Jo det er da rigtigt, men jeg synes ikke at det er til at få min Ducati
"nemt" rundt på en bane uden at lave lidt Hangout, så er det ikke lidt
bestemst af hvilken cykel man kører på ?

Tak for en god beskrivelse, som jeg vil tage med til den 3+4 juni hvor jeg
skal på Padborg Park med en håndfuld tyskere

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + Klappersaki KLR250 + MZ TS250/2)

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-05 13:50

"D@n Dethlefsen" <sotaOSTEN@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]

Når du begynder at komme længere ned i svingene, risikerer du at få foden i
asfalten, hvis du bliver siddende med fodballen på pedalen. Flyt foden så
forfoden er på fodhvileren, det gør det også lettere at få kroppen og knæet
ud i svingene. Der må være en årsag til at alle MotoGP gutterne gør det
således.

> Jo det er da rigtigt, men jeg synes ikke at det er til at få min Ducati
> "nemt" rundt på en bane uden at lave lidt Hangout, så er det ikke lidt
> bestemst af hvilken cykel man kører på ?

Det er fysisk nemmere at dreje maskinen ved at skifte vægten og det bliver
også en vane. Jeg føler også at jeg ikke kan dreje maskinen lige så
effektivt, hvis jeg ikke hænger.

--
Poul B-H
Honda MC21 NSR250SE

Fra : Armand

Dato : 02-05-05 02:36

svar_i_gruppen wrote:
> [...]
> asfalten, hvis du bliver siddende med fodballen på pedalen. Flyt foden så

Dine argumenter er helt i orden; men fodballen = forfoden!
Det er á alm. gadekørsel med svangen(!) på fodhvileren man skal væk fra!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 02-05-05 02:33

D@n Dethlefsen wrote:

> Ja, det er jeg godt klar over, men det er lidt svært at omsætte i praksis

Værktøj:
Kør så du åbner kurven mest muligt for øjet!

> Køb en Duc 748 som min, så falder denne sidde stilling helt naturligt.
> Den med fødderne har jeg ikke hørt før, den vil jeg tage med næste gang.

Gå straks om bag din stol - tag fat om ryglænet og sæt dig på hug med
hælene i jorden! Hvad sker der? Hvis ikke du vælter bagover med stol og
det hele alene ved dét så kræver det ihvertfald solidt greb i
stoleryggen for overhovedet at komme op at stå igen.
Gør dernæst samme øvelse med almindelig markskider-stilling! Ingen
problemer
Imaginér dernæst stoleryggen som motorcyklens styr =

> Jo det er da rigtigt, men jeg synes ikke at det er til at få min Ducati
> "nemt" rundt på en bane uden at lave lidt Hangout, så er det ikke lidt
> bestemst af hvilken cykel man kører på ?

Hvilket også er et argument for at hangout's nærmest kommer af sig selv
hvis man holder stillingen lav selv igennem kurverne!

Og jeg har forøvrigt svært ved at skulle piske igennem en kurve uden at
kravle udover, hvilket til dagligt må se lidt dumt ud - men reflekserne
efter mine 6 sæsoner på RGV'en sidder sq stadigt for dybt

> Tak for en god beskrivelse, som jeg vil tage med til den 3+4 juni hvor jeg
> skal på Padborg Park med en håndfuld tyskere

God fornøjelse!

--
Armand.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 02-05-05 07:17

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

[snip]

> [...]
> Forøvrigt er min påpegning af "fodballer på fodhviler, á
> markskider-stilling" netop med henblik på at bevæge sig frit for

Vi er ra(s/c)ende enige!

Kai