On Fri, 29 Apr 2005 20:01:32 +0200, "Mikkel Hansen"
<mikkel@-FJERNMIG-hansen.net> wrote:
>Hej MKS-74 og andre erfarne race heste. Jeg skal på bane i Sverige d. 21
>næste måned. Et privat arrangement jeg kom med i ved et heldigt tilfælde.
>Jeg støder på nogen venner, der kommer fra Fejø, i København og så triller
>vi sammen derover.
>Da det er min første trackday vil jeg lige spørge om i har nogen råd jeg
>skal tage i mente.
Der er mange overvejelser man kan gøre sig som TD-virgin nogle er
allerede nævnt, de fleste er egentlig elementære, men når man først er
i det bliver gode intentioner hurtigt glemt. Først cyklen, hvis man på
forhånd ved at det bliver første af en serie kan man ligeså godt først
som sidst anskaffe sig et bodykit (tank, kåbedele, skærm), pyt med
hvordan det ser ud, kan altid males sort med en spray, behøver ikke
koste ret meget (under hvad en org. kåbedel koster hos Honda-DK
)
hvis man køber skrammede dele fra eBay, et sæt framesliders kunne man
også overveje, det er dele man stort set altid kan komme af med igen.
Bløde lakridser er altid godt, men første gang kan du sagtens nøjes
med et alm. godt gadesportsdæk, du vil sikkert opleve at nogle kører
med sindssygt lavt dæktryk - synes jeg personligt er en dårlig ide,
lidt kan du godt ned på din CBR, men umiddelbart vil jeg ikke anbefale
meget under 30-35 psi (36-42 gadetryk), og i regnvejr skal du i hvert
fald ikke køre med lavt tryk (maser mønsteret sammen)
Kører i flere grupper så start hellere for lavt end for højt, det
sidste kan stresse unødigt og man kan altid skifte hvis ikke gruppen
passer tempomæssigt. Er der masterkørere så få en af dem til at vise
dig linier, ikke i første pas, men i 2. eller 3, på banen er det
vigtigt at man er forudsigelig for de andre kørere, d.v.s at man først
og fremmest holder sine linier, lad være med at tage chancer på andres
vegne. Selvom det naturligvis er en selvfølge så aftal lige med
kammeraterne hvordan og hvorledes i tilfælde af uheld. Gå til
førermøde og stil alle de spørgsmål der er behov for
. Lad rytmen
komme stille og roligt det er fjollet at vælte i 1. pas - det er
iøvrigt helt typisk at man i 3-4 pas begynder at føle at det her kører
jo bare, og _så_ vælter man
, du vil sikkert også blive herreøm og
træt op ad dagen fordi man bruger andre muskelgrupper end til
gadekørsel, specielt lårbasserne (hvis man godt kan li' at hænge
af...) kan man godt mærke man har, bliver det slemt så spring evt. et
pas over, selvom det er dyrt og man gerne vil udnytte sin banetid
bedst muligt, så er det vigtigt at man kan bevare sin konc. og ikke er
ved at vælte af cyklen af træt-/ømhed. Til dette hører også at man
drikker nok, specielt hvis det er varmt.
Nå ja, og prøv så en masse forskellige ting af på banen, det man tror
er hurtigt er det ikke altid og kan man få et godt flow hele vejen
rundt hvor det ene sving næsten allerede er en forberedelse til det
næste vil man opleve gode tider, mens man i en kikset kurve kan tabe
mere tid og rytme end man tror - God fornøjelse, de fleste kører fra
deres 1. TD med en følelse af stor tilfredsstillelse og at være godt
brugt på den fede måde....
--
-Michael
No. 74 riding shotgun...