Att: Gruby, Hekto og andre Duc freaks
Fra : K

Dato : 29-04-05 18:02

http://www.mcgaragen.dk/mc/m039.htm den her hos MC-garagen er den original
umiddelbart at se til, er det noget at investere i og er prisen ok ?

Fra : Steen Gruby

Dato : 29-04-05 18:25

On Fri, 29 Apr 2005 19:02:24 +0200, "K" <@> wrote:

Hej.

>http://www.mcgaragen.dk/mc/m039.htm den her hos MC-garagen er den original
>umiddelbart at se til, er det noget at investere i og er prisen ok ?

Av, prisen tør jeg ikke udtale mig om, men umiddelbart ser det ikke
afskrækkende ud.
Km. tallet er overraskende lavt af en 1982 model at være, så jeg ville
nok spørge om der er skiftet motor eller om det er Km. efter en
renovering.
Hvis man er til Ducati nostalgi er det den rigtige maskine, og motorer
fra senere modeller passer i stellet.
F.eks. 750 Pantah motoren fra Paso eller Cagiva Elefant (Hoppegøj).
Du kan blot se på Hekto's pragteksemplar.
Alt godt fra dyreriget

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Brian Lænø

Dato : 30-04-05 04:58

"Steen Gruby" skrev

> [...]
> F.eks. 750 Pantah motoren fra Paso eller Cagiva Elefant (Hoppegøj).
> Du kan blot se på Hekto's pragteksemplar.

Lige nøjagtig Elefanten passer ikke direkte, men andre Ducati motorer
burde.
Motoren på Elefanten er lavet lidt smallere ved bagsvingeren, for at gøre
plads til links systemet.
Men det kan selvfølgelig løses med nogle afstandsstykker.
Det er straks være, hvis man vil lægge en ny motor i en Elefant.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Hekto

Dato : 30-04-05 08:25

In article <42730227$0$73774$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, brian-la-
fjern-@adslhome.dk says...
> [...]
> Men det kan selvfølgelig løses med nogle afstandsstykker.
> Det er straks være, hvis man vil lægge en ny motor i en Elefant.

Det er nok ikke meget værre end at lægge en 600 fra '98 i en Pantah fra
'83.Der skulle tages 8,5 mm i hver side, og så presses nogle nye
rullebøsninger i. Jeg skal fortælle dig om det kan lade sig gøre, på et
tidspunkt!
Iøvrigt er der nogen der har lagt både 851 og 916 motorer i Elefanter!
Det var en hel anden sag at få plads til de desmoquadro-topstykkerne i
stellet!!!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Hekto

Dato : 29-04-05 19:27

In article <427268a1$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, "K" <@>
says...
> http://www.mcgaragen.dk/mc/m039.htm den her hos MC-garagen er den original
> umiddelbart at se til, er det noget at investere i og er prisen ok ?

Ja, da! Hvis ikke man har en i forvejen, løber man da straks ud og
køber en! Man kan simpelthen ikke klare sig uden!

Pantah'en er helt OK, selv om den selvfølgelig hverken spurter afsted,
eller styrer som en 999'er. Den kører fornuftigt og lægger ikke
'fælder' for en. Til gengæld befinder den sig rigtig godt på de små
sogneveje.
Prisen .... jaaaa .. det er vel nogenlunde hvad jeg gav for min. De ses
også til højere priser! Så den er vel prissat fornuftigt, sådan bedømt
ud fra billedet. 35.000,- kan den vel bæres væk for?
Reservedelssituationen er fænomenal. Dels flyder det med Pantah-dele på
eBay, dels kan man som Gruby skriver, opdatere 'dikke-værket'. Der er
mange muligheder. Endelig er der den sport der drives i Pantah-
fraktionen i Ducati Klubben ... grov-ombygning og modernisering! Husk
igen på, at mange dele der sidder på de nye årgange passer.

Hvad skal man kigge efter? Alt det sædvanlige på en MC.
Motoren på 500 havde een svaghed. Det er 2. og 5. gear. De slides af
een aller anden grund hurtigere end de 3 andre, og det høres som en
'syngen'. Med det km-tal er det overhovedet intet problem. Koblingen
kan fedte lidt ... det gør den bare, og det er der også råd for.
En rigtig god ting er at forlange at se knasterne. Det er forholdvis
nemt at tage et dæksel af på hver top, og med en lommelygte se
tilstanden. De skal bare være jævnt glatte og blanke. Er de det er det
sansynligt at service er overholdt og olien har været OK.
En kontrol af ladesystemet er måske også på sin plads, og gøres let med
et voltmeter. Igen er reservedele ikke det store problem.
Motoren skal lyde som en Ducati. Lidt støj fra toppene; men ingen dunke
eller bankelyde ved belastning og accelleration.
Nu skal man ikke gå vildt op i motoren, hvis man er vild med resten.
Dels er den nem at skrue på, og en 'ny' 600 fra en nyere cykel koster
mindre end reservedele til en hovedrep.!!!!

Du kan se mere på www.ducati.dk og på www.hekto.dk om alt det tekniske
og fis og ballade.
Så drøn ud og køb den, og gi' den nye remme og en overhaling, så du kan
komme med til Ducati Clup Race i Assen d. 27-29 maj!

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-05 12:58

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse
> [...]
> >

> Ja, da! Hvis ikke man har en i forvejen, løber man da straks ud og
> køber en! Man kan simpelthen ikke klare sig uden!

Den ser rimlig original ud. Men den er ikke: "Den første Desmo fra Ducati",
men den første "gummi" Ducati, der kom som prototype i 1977.
Hvis man skal have "rigtig" Desmo, så skal man have en stangtrækker.
Men topstykket på cylinder 2 vender rigtigt, det gør det bestemt ikke på dem
i dag

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Hekto

Dato : 30-04-05 13:30

In article <427372b1$0$297$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, "Flemming
Disc" <flemming_discNOdiscteknik.dk> says...
> Men topstykket på cylinder 2 vender rigtigt, det gør det bestemt ikke på dem
> i dag

Jeg valgte at beholde toppene, også den der vender 'den forkerte vej'
p.gr.a. forbrændingskamre m.m. Jeg har faktisk så jeg kan få den til at
vende 'Pantah-style'. ... måske en dag!