/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Yamaha XJ 600
Fra : Thomas Rudbeck


Dato : 29-04-05 15:15

Hejsa,
er der ikke en venlig sjæl der kan forklare mig lidt om denne mc.
Ville det være en god begyndercykel? Er der nogle ting man skal være
opmærksom på? Og hvad er egentlig forskellen på S og N-modeller?

Og er der evt. én der har en til salg?

/Thomas

 
 
Jacob Larsen (29-04-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 29-04-05 15:26

"Thomas Rudbeck" <tomacy@gmail.com> wrote in message
news:ca5209b6.0504290614.21cc70b1@posting.google.com
> Hejsa,
> er der ikke en venlig sjæl der kan forklare mig lidt om
> denne mc. Ville det være en god begyndercykel? Er der
> nogle ting man skal være opmærksom på? Og hvad er
> egentlig forskellen på S og N-modeller?

S-modellen har en lille kåbe, som tager noget af vindtrykket.

Jeg synes det er en ok begyndermc. Den er ikke sådan een, man bliver træt af
lige med det samme, men den er samtidig rimeligt letkørt.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500E
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879



Jacob Larsen (29-04-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 29-04-05 15:27

"Jacob Larsen" <jacobl@(((FJERNDETTE)))cs.aau.dk> wrote in
message news:42724352$0$79456$14726298@news.sunsite.dk
> "Thomas Rudbeck" <tomacy@gmail.com> wrote in message
> news:ca5209b6.0504290614.21cc70b1@posting.google.com
> > Hejsa,
> > er der ikke en venlig sjæl der kan forklare mig lidt om
> > denne mc. Ville det være en god begyndercykel? Er der
> > nogle ting man skal være opmærksom på? Og hvad er
> > egentlig forskellen på S og N-modeller?
>
> S-modellen har en lille kåbe, som tager noget af
> vindtrykket.
> Jeg synes det er en ok begyndermc. Den er ikke sådan een,
> man bliver træt af lige med det samme, men den er
> samtidig rimeligt letkørt.

Det er her XJ600 Diversion jeg snakker om. Jeg kender ikke noget til den
ældre model.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500E
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879



Torben Scheel (29-04-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 29-04-05 15:46

Thomas Rudbeck wrote:
> Hejsa,
> er der ikke en venlig sjæl der kan forklare mig lidt om denne mc.
> Ville det være en god begyndercykel? Er der nogle ting man skal være
> opmærksom på? Og hvad er egentlig forskellen på S og N-modeller?

S og N er de nyere diversion modeller - S med kåbe, N uden. Den startede
vist i '92. Min kone har en af de ældre som første cykel - den har lidt
flere heste end de nye. Den er letkørt med en tynd forgaffel der ikke
indgyder den store tillid. Fin til hverdag og touring - sidstnævnte i
særdeleshed med den pichler fuldkåbe der er på fruens. Ellers er der
nogle kendte svagheder som svingninger i styret hvis man kører uden
hænder (nogle siger at det er specielt med topboks det er et problem) og
en elendig sikringsboks (jeg har skiftet til en ny fra biltema til 36 kr
ganske problemløst). Den kræver service for hver 6000km, det kan være
lidt dyrt hvis man kører meget og ikke servicerer selv. Ventilerne
stilles med brikker. Jeg synes instrumenteringen er over middel med
tankmåler og letlæselige metre - der mangler dog et ur.

Fin cykel der ikke råber på tyvene, og prisen er rimelig.

--
vh
Torben
http://www.dfmc.dk/?id=425

Robert Eriksen (29-04-2005)
Kommentar
Fra : Robert Eriksen


Dato : 29-04-05 16:32



Torben Scheel wrote:
> Thomas Rudbeck wrote:
> Jeg synes instrumenteringen er over middel med
> tankmåler og letlæselige metre - der mangler dog et ur.

Tankmåler?
Det må da være en feature de har pillet af siden så. Min '98er har
ihvertfald ingen tankmåler (beklagevis, som jeg måtte sande her til
morgen )

>
> Fin cykel der ikke råber på tyvene, og prisen er rimelig.

Den råber på dumme tyve.
Jeg fik min stjålet ved at de skar skivelåsen af med en vinkelsliber.
Ja de skar naturligvis ikke i selve låsen.
Men derimod skar de en fjerdel af selve skiven af. Hvordan de ville
bremse igen melder historien intet om. De kunne alligevel ikke finde ud
af at starte den, så den blev fundet igen 4-500m væk under en
pressening. Efter 30 dage.
Længe nok til man var begyndt at se frem til den nye cykel forsikringen
skulle betale det meste af men ikke længe nok til man nåede at få checken.
Der var dog nået at blive ødelagt for ca 14.000kr (svjh). Udelukkende
kosmetiske skader, bortset fra skiven.

Så fik jeg alarm monteret.... som så til gengæld var defekt og drænede
batteriet. Hurra hvor det går ;)

Torben Scheel (29-04-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 29-04-05 16:53

Robert Eriksen wrote:
>
>
> Torben Scheel wrote:
>
>> Thomas Rudbeck wrote:
>> Jeg synes instrumenteringen er over middel med tankmåler og
>> letlæselige metre - der mangler dog et ur.
>
>
> Tankmåler?
> Det må da være en feature de har pillet af siden så. Min '98er har
> ihvertfald ingen tankmåler (beklagevis, som jeg måtte sande her til
> morgen )

Hele min smøre handler om den model ældre end '92. Det fremgik vist ikke
helt klart.

--
vh
Torben

Robert Eriksen (29-04-2005)
Kommentar
Fra : Robert Eriksen


Dato : 29-04-05 19:06



Torben Scheel wrote:
> Robert Eriksen wrote:
>
>>
>>
>> Torben Scheel wrote:
>>
>>> Thomas Rudbeck wrote:
>>> Jeg synes instrumenteringen er over middel med tankmåler og
>>> letlæselige metre - der mangler dog et ur.
>>
>>
>>
>> Tankmåler?
>> Det må da være en feature de har pillet af siden så. Min '98er har
>> ihvertfald ingen tankmåler (beklagevis, som jeg måtte sande her til
>> morgen )
>
>
> Hele min smøre handler om den model ældre end '92. Det fremgik vist ikke
> helt klart.
>

Jo det forstod jeg. Undrede mig blot over den åbenbart er blevet fjernet
på nyere modeller.

Eller.... den er vist stadig på 900'eren hvis ikke jeg husker helt galt.

Schlæger (30-04-2005)
Kommentar
Fra : Schlæger


Dato : 30-04-05 09:40

Robert Eriksen wrote:



> Torben Scheel wrote:
>> Robert Eriksen wrote:
>>
>>>
>>>
>>> Torben Scheel wrote:
>>>
>>>> Thomas Rudbeck wrote:
>>>> Jeg synes instrumenteringen er over middel med tankmåler og
>>>> letlæselige metre - der mangler dog et ur.
>>>
>>>
>>>
>>> Tankmåler?
>>> Det må da være en feature de har pillet af siden så. Min '98er har
>>> ihvertfald ingen tankmåler (beklagevis, som jeg måtte sande her til
>>> morgen )
>>
>>
>> Hele min smøre handler om den model ældre end '92. Det fremgik vist ikke
>> helt klart.
>>

> Jo det forstod jeg. Undrede mig blot over den åbenbart er blevet fjernet
> på nyere modeller.

> Eller.... den er vist stadig på 900'eren hvis ikke jeg husker helt galt.

Jo - XJ900 har en tankmåler, som i øvrigt kører efter en ganske
interessant skala. Mens man bruger den første halvdel af tankens indhold
bliver nålen stående på max, hvorefter den styrtdykker ned til 1/4. Det er
ikke verdens mest retvisende instrument .......

Mch Schlæger



Søren Rønnedal (29-04-2005)
Kommentar
Fra : Søren Rønnedal


Dato : 29-04-05 16:36

tomacy@gmail.com (Thomas Rudbeck) skrev:
>Hejsa,
>er der ikke en venlig sjæl der kan forklare mig lidt om denne mc.
>Ville det være en god begyndercykel? Er der nogle ting man skal
være
>opmærksom på? Og hvad er egentlig forskellen på S og N-modeller?
>
>Og er der evt. én der har en til salg?
>
>/Thomas
Hej !
Modellen kom på markedet tilbage i 1991 og har kørt lige siden med
meget få ændringer. I '93 blev bagsvingeren forstærket da det
viste sig at den var for spinkel, bundstykket hvor monodæmper er
fastspændt var simpelthen for svagt. 1994 kom N modellen på
markedet. Modellerne i '96 og frem fik benzinpumpe med elektronisk
føler af svømmerstand, tidligere var der problemer med for lidt
benzintilførsel. I '98 kom der 2 skiver foran, og samtidig blev
gaffelbenene 2 mm tykkere. I en tysk bog har jeg læst om en 50t km
test, hvor der stort set ikke var slid på motor og gearks. Et
velkendt "problem" for XJ 600 er ventilstøj.
Min umiddelbare vurdering er at det er en fin begynder-mc, letkørt
og med en topfart på 170 som skulle række til de fleste, ligesom
den også er billig i forsikring.


Jacob (29-04-2005)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 29-04-05 20:13


"Søren Rønnedal" <sroennedal@galnet.dk> skrev i en meddelelse
news:11147891630.468731705489486@dtext.news.tele.dk...
> tomacy@gmail.com (Thomas Rudbeck) skrev:
>>Hejsa,
>>er der ikke en venlig sjæl der kan forklare mig lidt om denne mc.
>>Ville det være en god begyndercykel? Er der nogle ting man skal
> være
>>opmærksom på? Og hvad er egentlig forskellen på S og N-modeller?
>>
>>Og er der evt. én der har en til salg?
>>
>>/Thomas
> Hej !
> Modellen kom på markedet tilbage i 1991 og har kørt lige siden med
> meget få ændringer. I '93 blev bagsvingeren forstærket da det
> viste sig at den var for spinkel, bundstykket hvor monodæmper er
> fastspændt var simpelthen for svagt. 1994 kom N modellen på
> markedet. Modellerne i '96 og frem fik benzinpumpe med elektronisk
> føler af svømmerstand, tidligere var der problemer med for lidt
> benzintilførsel. I '98 kom der 2 skiver foran, og samtidig blev
> gaffelbenene 2 mm tykkere. I en tysk bog har jeg læst om en 50t km
> test, hvor der stort set ikke var slid på motor og gearks. Et
> velkendt "problem" for XJ 600 er ventilstøj.
> Min umiddelbare vurdering er at det er en fin begynder-mc, letkørt
> og med en topfart på 170 som skulle række til de fleste, ligesom
> den også er billig i forsikring.
>

Den gamle model har også to skiver foran.

Jeg købte min (gammel model) XJ600 som begynder maskine, og er meget glad
for den. Jeg er rigtigt glad for at jeg valgte en 4-cyl maskine frem for
cb500/er5/gs500!

Touring nyt har lavet adskillige tests af XJ´eren, både den nye og gamle
model, hvis skulle have interesse.

Mvh Jacob



Simon B. Hansen (29-04-2005)
Kommentar
Fra : Simon B. Hansen


Dato : 29-04-05 22:10

> Modellen kom på markedet tilbage i 1991 og har kørt lige siden med
> meget få ændringer. I '93 blev bagsvingeren forstærket da det
> viste sig at den var for spinkel, bundstykket hvor monodæmper er
> fastspændt var simpelthen for svagt. 1994 kom N modellen på
> markedet. Modellerne i '96 og frem fik benzinpumpe med elektronisk
> føler af svømmerstand, tidligere var der problemer med for lidt
> benzintilførsel. I '98 kom der 2 skiver foran, og samtidig blev
> gaffelbenene 2 mm tykkere. I en tysk bog har jeg læst om en 50t km
> test, hvor der stort set ikke var slid på motor og gearks. Et
> velkendt "problem" for XJ 600 er ventilstøj.
> Min umiddelbare vurdering er at det er en fin begynder-mc, letkørt
> og med en topfart på 170 som skulle række til de fleste, ligesom
> den også er billig i forsikring.
>

Fint nok, men hvad med dem fra 80'erne og hvad med xj650

/Simon



Robert Eriksen (29-04-2005)
Kommentar
Fra : Robert Eriksen


Dato : 29-04-05 16:19



Thomas Rudbeck wrote:
> Hejsa,
> er der ikke en venlig sjæl der kan forklare mig lidt om denne mc.
> Ville det være en god begyndercykel? Er der nogle ting man skal være
> opmærksom på? Og hvad er egentlig forskellen på S og N-modeller?

Det er en kanon begynder MC.
Købte en sort S'er i slutningen af '98 og kørte den neddroslet det
første år med mit dugfriske kørekort.

At neddrosle sådan en er noget du ALDRIG må gøre. Den går i stå for et
godt ord... særligt i det kolde efterår/forår.
Så det blev hurtigt pillet af igen. I dag, snart 7 år senere og små
38.000km kører den stadig perfekt og stadig 19-20km/l ved normal blandet
kørsel.
En enkelt gang for nogle år siden skulle jeg lige se hvad den egentlig
kunne og der viste den omkring 190km/t på uret. Men det er ikke en cykel
der opildner til hurtig/hidsig kørsel.

Bare sørg for at overholde service intervallerne og få det gjort et
seriøst sted!
Jeg fik de fleste af mine foretaget hos Lydmuren (det skulle jo være så
godt) hvilket jeg så heller ikke kan anbefale.
Det er muligt de er verdensmestre i performanceoptimering og deslige.
Men service er IMHO ikke noget de styrer.
Så den fornøjelse kostede mig en ny oliekøler og en masse andre dimser
og dingenoter da den var til 36.000 service hos Aagesen.
Alt i alt blev det faktisk 9.500kr inkl nye dæk og almindelig service.
Hvor meget af det, udover oliekøleren, der kunne ledes tilbage til LM
kan jeg ikke lige huske. men det var mere end bare den ene stump.
Det skal dog lige siges at oliekøleren alene altså var en halvdyr affære.
Men den lille oplevelse samt et par andre "øøhh.. er det normalt?"
oplevelser har gjort jeg holder mig fra LM indtil jeg får en sportscykel
der skal leges med

De eneste egentlig problemer jeg har haft med den var at batteriet ikke
holdt specielt længe. Det fandt jeg så ud af skyldes en defekt alarm.
Derudover har den nu fået den sære ide at den engang imellem bare siger
klik når jeg sætter tænding til, og så går alt strøm på den. Så skal
batteriets plus-pol lige pilles af og sættes på igen og så virker den igen.
Det skal jeg nok lige have fået kigget på i den nærmeste fremtid.


Men fra mit non-tekniske, non-mekaniker synspunkt kan jeg kun anbefale
den

Min er dog ikke til salg endnu.. men overvejer ;)


mlt (29-04-2005)
Kommentar
Fra : mlt


Dato : 29-04-05 16:32

Fin cykel der er rimelig i pris. Bundsolid, og de nye modeller fra 2000->
har dobbelt skiver og større forgaffel samt forstærket stel der gør den
stabil(det var den gamle lidt berygtet for ikke at være!).
Der er dog ikke tankmåler eller ur på de nyeste modeller, men kun et
speedometer og en omdrejningstæller. Man kan dog nemt købe et styrmonteret
ur og sætte på.
Jeg har selv kørt XJ600N fra år 2001, og har indtil nu været godt tilfreds
med præstationerne(by,landevej og motorvejskørsel).
Dog tikker ventilerne generelt ret højt på modellerne, selv på helt nye
XJ600, så det er ikke mislyde men en helt normal lyd på en XJ.
Jeg kan kun anbefale den som enten begyndercykel eller som fornuftskøb til
pendling og hyggeture.


* Med venstre fra styret *

Michael


"Thomas Rudbeck" <tomacy@gmail.com> wrote in message
news:ca5209b6.0504290614.21cc70b1@posting.google.com...
> Hejsa,
> er der ikke en venlig sjæl der kan forklare mig lidt om denne mc.
> Ville det være en god begyndercykel? Er der nogle ting man skal være
> opmærksom på? Og hvad er egentlig forskellen på S og N-modeller?
>
> Og er der evt. én der har en til salg?
>
> /Thomas



Schlæger (29-04-2005)
Kommentar
Fra : Schlæger


Dato : 29-04-05 17:03

mlt wrote:

> Fin cykel der er rimelig i pris. Bundsolid, og de nye modeller fra 2000->
> har dobbelt skiver og større forgaffel samt forstærket stel der gør den
> stabil(det var den gamle lidt berygtet for ikke at være!).

> Dog tikker ventilerne generelt ret højt på modellerne, selv på helt nye
> XJ600, så det er ikke mislyde men en helt normal lyd på en XJ.
> Jeg kan kun anbefale den som enten begyndercykel eller som fornuftskøb til
> pendling og hyggeture.

De dobbelte skiver og den tykkere forgaffel kom i 1997/98. Om der er
ændret på stellets dimensioner kender jeg ikke til.

Ventilerne i sig selv tikker ikke. Så vidt jeg husker er det en automatisk
strammer, som giver lyd fra sig indtil den når op på "næste trin".

Jeg kørte 28.000 km. på min XJ600 fra '98, og var virkelig glad for den.
Den fik også lov at fragte to personer + bagage rundt i alperne en sommer,
og det klarede den faktisk helt fint. Jeg kan kun anbefale modellen til
andre.

Mch Schlæger




kc (30-04-2005)
Kommentar
Fra : kc


Dato : 30-04-05 18:04


"Thomas Rudbeck" <tomacy@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:ca5209b6.0504290614.21cc70b1@posting.google.com...
> Hejsa,
> er der ikke en venlig sjæl der kan forklare mig lidt om denne mc.
> Ville det være en god begyndercykel? Er der nogle ting man skal være
_---------------------------------------------------------------------------------------

Jeg syntes det er en god maskine, billig og ikke de større eftersyn før
24000 km, jeg ved godt andre har skrevet andet men det er nok de gamle
modeller.Olie/filter 6000/12000 km resten hører vel under alm
vedligeholdelse
Kan klare bjergkørsel/ autobahn/strada med to på + pakning, uden problemer
Største problem jeg har haft med den, er lyden som en skrev. Jeg troede det
var ventilerne der tikkede. Men det har jeg fundet ud af det er ikke en XJ
600 s/n hvis der ikke kommer nogle lyde fra den som lyder som ventilerne
skal stilles, men som en anden har skrevet har det noget med strameren til
knastkæden, og det har jeg lært at leve med den kører jo godt nok alligevel

MV KC



mlt (01-05-2005)
Kommentar
Fra : mlt


Dato : 01-05-05 09:27



> Største problem jeg har haft med den, er lyden som en skrev. Jeg troede
det
> var ventilerne der tikkede. Men det har jeg fundet ud af det er ikke en XJ
> 600 s/n hvis der ikke kommer nogle lyde fra den som lyder som ventilerne
> skal stilles, men som en anden har skrevet har det noget med strameren til
> knastkæden, og det har jeg lært at leve med den kører jo godt nok
alligevel
>
> MV KC
>

Jeg skrev fejlagtigt "ventiltikken", men det er kun fordi det lyder sådan.
Det er vist nok knastkæden der kommer i svingninger, og den
knastkædestrammer der er på XJ-modellerne er lidt for "grovtandet" til at
justere når kæden slækkes lidt. Men det er tydeligt at høre når man starter
op kold, for så er der typisk ingen tikken. Men så snart motoren begynder at
varme op kommer den specielle lyd lidt efter lidt. Men gives kort gas, så
kan man tvinge kædestrammeren til at stramme en tand op, og vupti lyden er
væk igen - for en stund...
Men som KC skriver, så giver det ingen praktiske problemer, det er bare et
kendetegn for XJ'en, og man skal derfor ikke være bekymret over lyden når
man er ude at kikke på brugte maskiner, for det er helt normalt!



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste