|
| Kædelengde Fra : Bjørn S |
Dato : 29-04-05 08:19 |
|
Jeg har forsøgt at bestille ny endeløs kæde til min MC.
Det skulle være ligetil, taste ind de ønskede tandhjul, model, og så
skulle butikken klare resten.
Men, sådan går det jo ikke altid. Jeg har fået et noget kryptisk spørgsmål
tilbage, som inden jeg modtog det, nok har været en tur gennem babelfish.
Det lyder sådan ;
"Hello bjorn,
thanks for order again.
can you say to me how many track links you need in the case of a
translation 15/43? Do you have the translation completely again or you
those already drove?
Greets
Sabine"
Øh, bøh .. jeg regner med hun spørger til hvor mange ekstra ledd jeg
behøver ?
Hvis jeg går fra 15/40 til 15/43, er det så kun 3 ekstra ledd jeg behøver ?
Pr. manualen på en 900 SS har den 102 ledd ved 15/40, og det er en 520
kæde. Det som måske kan forvirre dem, er at min er en 900S. Nu vil jeg i
alle tilfælder gå ud og telle ledd på min egen når jeg kommer hjem.
Alternativt, hvad heter et nitteled på tysk ?
Jeg kunne jo så bare bestille en rigelig lang kæde og selv kappe og nitte
den, forudsat de kan levere et løst nitteled.
--
/Bjørn
| |
MKS - 74 (29-04-2005)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 29-04-05 08:38 |
|
On Fri, 29 Apr 2005 07:18:51 +0000 (UTC), bjosko@yahoo.com (Bjørn S)
wrote:
>Men, sådan går det jo ikke altid. Jeg har fået et noget kryptisk spørgsmål
>tilbage, som inden jeg modtog det, nok har været en tur gennem babelfish.
*LOL*, ja det er ganske sikkert...
>Det lyder sådan ;
>"Hello bjorn,
>thanks for order again.
>can you say to me how many track links you need in the case of a
>translation 15/43? Do you have the translation completely again or you
>those already drove?
Übersetzung (her i betydningen gearing) er så her oversat til
translation, hvilket omend korrekt i andre sammenhænge her bliver
meningsforstyrrende...hun spørger dig om hvor mange kædeled du skal
bruge til en 15-43 gearing. Det sidste er sandsynligvis et spørgsmål
om du stadig har den gamle/den gearing du hidtil har brugt -
sandsynligvis fordi de er i tvivl om du har opgivet den rigtige...
>Alternativt, hvad heter et nitteled på tysk ?
Nietschloss.
--
-Michael
No. 74 riding shotgun...
| |
Bjørn S (29-04-2005)
| Kommentar Fra : Bjørn S |
Dato : 29-04-05 08:49 |
|
MKS - 74 wrote:
> Übersetzung (her i betydningen gearing) er så her oversat til
> translation, hvilket omend korrekt i andre sammenhænge her bliver
> meningsforstyrrende...hun spørger dig om hvor mange kædeled du skal
> bruge til en 15-43 gearing. Det sidste er sandsynligvis et spørgsmål
> om du stadig har den gamle/den gearing du hidtil har brugt -
> sandsynligvis fordi de er i tvivl om du har opgivet den rigtige...
>>Alternativt, hvad heter et nitteled på tysk ?
> Nietschloss.
Ok og tak, så har jeg forstået det nogenlunde rigtigt. Så var det bare at
huske de gamle formler fra mask og mek grundkursuset hvor vi regnede på
tandhjulsudvekslinger til den store guldmedalje...med mindre det er så
simpelt som at give den 3 ledd ekstra, udfra det jeg har i dag. Der er
nemlig ikke så meget at gå på som der er nu, den står nesten helt fremme i
justeringen, så den må jo ikke blive for kort.
--
/Bjørn
| |
Ukendt (29-04-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 29-04-05 09:00 |
|
Bjørn S skrev i meddelelsen ...
>Øh, bøh .. jeg regner med hun spørger til hvor mange ekstra ledd jeg
>behøver ?
>Hvis jeg går fra 15/40 til 15/43, er det så kun 3 ekstra ledd jeg behøver ?
Nej ! Du kan kun regne i kædeled * 2, altså et inder og et yderled. Da kæden
kun ligger an ca. halvvejen rundt om kædehjulet, så er det halvanden led
ekstra at Du har brug for. Det kan man ikke, så Du må vælge en kæde på 104
led, eller bibeholde nuværende 102 led, hvilket muligvis er en mulighed
afhængig af slottene i kædestrammermekanismen.
mvh
Orla
>Pr. manualen på en 900 SS har den 102 ledd ved 15/40
>--
>/Bjørn
>
| |
Moller (29-04-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 29-04-05 09:15 |
|
Bjørn S wrote:
> Hvis jeg går fra 15/40 til 15/43, er det så kun 3 ekstra ledd jeg behøver ?
Jeg gik i går fra en 15/45 til en 15/48 kombi ;) det gjorde jeg skulle
bruge 2 led mere(som orla skrev, kun lige led). Men da jeg var i tvivl,
købte jeg en 118Leds kæde(standard størelse 110), og derved monterede
kæden med hjulakslen skubbet mest ind mod cyklen(løseste stilling)...
trykkede kæden på og vuderede ud fra hvor meget jeg skulle bruge.
Prisforskellen til de ekstra led på kæden er så lille at jeg ikke ville
begynde at regne mig frem, i frygt for at et enkelt leds længde mangler,
og derved ender med en ny kæde som ikke kan bruges.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Bjørn S (29-04-2005)
| Kommentar Fra : Bjørn S |
Dato : 29-04-05 09:47 |
|
Moller wrote:
> Prisforskellen til de ekstra led på kæden er så lille at jeg ikke ville
> begynde at regne mig frem, i frygt for at et enkelt leds længde mangler,
> og derved ender med en ny kæde som ikke kan bruges.
Nej, den er den samme her, så bare de også kan medlevere et nitteledd er
det helt fint med mig, og så er jeg også fri for at pille bagsvingeren af.
Det ville jo være ekstra surt at ha montert det hele igen for at finde ud
at kæden er for kort eller lang til at være der :-/
--
/Bjørn
| |
Moller (29-04-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 29-04-05 09:54 |
|
Bjørn S wrote:
> Moller wrote:
>
>> Prisforskellen til de ekstra led på kæden er så lille at jeg ikke
>> ville begynde at regne mig frem, i frygt for at et enkelt leds længde
>> mangler, og derved ender med en ny kæde som ikke kan bruges.
>
>
> Nej, den er den samme her, så bare de også kan medlevere et nitteledd er
> det helt fint med mig, og så er jeg også fri for at pille bagsvingeren
> af. Det ville jo være ekstra surt at ha montert det hele igen for at
> finde ud at kæden er for kort eller lang til at være der :-/
Øh, du mener vel surt hvis den er for kort... at den er for lang gør jo
ikke noget, du nitter den jo først når den sider på(det med bagswingeren
af er noget pjat)... du kan jo også tage overskydene led af mens den
sider på ;)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Bjørn S (29-04-2005)
| Kommentar Fra : Bjørn S |
Dato : 29-04-05 10:11 |
|
Moller wrote:
> Øh, du mener vel surt hvis den er for kort... at den er for lang gør jo
> ikke noget, du nitter den jo først når den sider på(det med bagswingeren
> af er noget pjat)... du kan jo også tage overskydene led af mens den
> sider på ;)
Ja, ja !
Forudsat de kan levere et nitteled !
Jeg har dem nemlig mistenkt for at skaffe dem hjem i færdige længder da de
kun har alternativet - endeløst, og så må jeg jo eventult finde et
nitteledd andetsteds fra. Ellers er det helt klart måden jeg også ville
gøre det på, men på den anden side har sikkert ikke bagsvingeren ondt af
at blive smurt når man først går til makronerne, og så har jeg en
undskyldning der hjemme for ikke at grave ud krybekælder
--
/Bjørn
| |
anders majland (29-04-2005)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 29-04-05 10:29 |
|
> Forudsat de kan levere et nitteled !
> Jeg har dem nemlig mistenkt for at skaffe dem hjem i færdige længder da de
> kun har alternativet - endeløst, og så må jeg jo eventult finde et
> nitteledd andetsteds fra.
Er det et specielt frabikat i kæde du er ude efter eller er det bare
danskernes favoritmærke "billig"
/A
| |
Bjørn S (29-04-2005)
| Kommentar Fra : Bjørn S |
Dato : 29-04-05 11:06 |
|
anders majland wrote:
> Er det et specielt frabikat i kæde du er ude efter eller er det bare
> danskernes favoritmærke "billig"
Begge dele
DID Gold, ser sikkert popsmart ud til min mat sorte.
Prisen er 128 euro for drev og kæde.
--
/Bjørn
| |
MKS - 74 (29-04-2005)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 29-04-05 11:21 |
|
On Fri, 29 Apr 2005 10:05:58 +0000 (UTC), bjosko@yahoo.com (Bjørn S)
wrote:
>Begge dele
>DID Gold, ser sikkert popsmart ud til min mat sorte.
Ja, jeg har jo sådan en på min sorte CBR og har fået flere kommentarer
fra folk der synes det ser godt ud . Der er dog en ting, hvis man
bruger alm. spray eller kædefedt kommer det hurtigt til at se noget
alternativt (smånusset) ud, nærmest som om kæden er rusten - jeg
bruger derfor teflonspray på den cykel (den kører ikke meget i
regnvejr alliwl).
>Prisen er 128 euro for drev og kæde.
Ok pris, De sidste 2 DID VM50 X-rings kit har jeg dog købt på eBay til
ca. 60-80 euro incl. forsendelse .
--
-Michael
No. 74 riding shotgun...
| |
anders majland (29-04-2005)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 29-04-05 12:00 |
|
> DID Gold, ser sikkert popsmart ud til min mat sorte.
> Prisen er 128 euro for drev og kæde.
Hvilken behandling har laskerne ?
Jeg har det problem om vinteren at min kæde ruster på ydersiden (lasker?) da
jeg med automatisk kædesmøring kun smører hvor det skal bruges. dvs på
indersiden af laskerne, x-ringe og ruller. Efter at jeg opdagede problemet
har jeg så indimellem givet dem noget olie med en pensel men det vaskes jo
hurtigt af igen. Så næste gang kunne det da være interessant med en kæde med
en overfladebehandling på laskerne.
Den kæde jeg kasserede efter denne vinter var en DID 520VM og den har holdt
ganske fint. Dvs 20kkm hvor den forrike RK var færdig efter 8kkm (dog ikke
med aut. kædesmørere), og den (slidte) kæde der sad på da jeg købte den
holdt 5kkm i mit ejerskab
/A
| |
Knud Dam (29-04-2005)
| Kommentar Fra : Knud Dam |
Dato : 29-04-05 18:37 |
|
"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:427213ac$1$79452$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har det problem om vinteren at min kæde ruster på ydersiden (lasker?)
> da jeg med automatisk kædesmøring kun smører hvor det skal bruges. dvs på
> indersiden af laskerne, x-ringe og ruller. Efter at jeg opdagede problemet
> har jeg så indimellem givet dem noget olie med en pensel men det vaskes jo
> hurtigt af igen. Så næste gang kunne det da være interessant med en kæde
> med en overfladebehandling på laskerne.
Hej Anders.
Jeg bruger kædespray på siden af laskerne efter vask, for at undgå at de
ruster.
Det holder udemærket.
Mvh
KD Bandit 600 S - med aut. kædesmøring.
| |
anders majland (29-04-2005)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 29-04-05 19:23 |
|
> Jeg bruger kædespray på siden af laskerne efter vask, for at undgå at de
> ruster.
>
> Det holder udemærket.
Også til dansk vintervejr ?
Den primære grund til at jeg satte en mccoi på var at jeg har langt til
arbejde og ikke gider stoppe og smære kæden på halvvejen. Sådan godt 200km i
silende regn og saltsprøjt kan virkeligt rense en kæde så den er knas tør
når man frem...
Den RK kæde jeg smadrede på bare 8000km blive virkeligt smurt både ofte og
rigeligt med god/dyr kædespraym, men den døde alligevel for hurtigt......
| |
Knud Dam (29-04-2005)
| Kommentar Fra : Knud Dam |
Dato : 29-04-05 20:25 |
|
"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:42727daa$0$79458$14726298@news.sunsite.dk...
> Også til dansk vintervejr ?
Det ved jeg ikke, kører ikke i vintervejr.
Kædespray holder blot meget bedre end olie og det skal kun holde rusten fra
døren.
Smøring af kæden tager automatikken sig jo af.
; - )
KD
| |
Ukendt (29-04-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 29-04-05 10:33 |
|
Moller skrev i meddelelsen <4271f62a$0$79462$14726298@news.sunsite.dk>...
>(det med bagswingeren af er noget pjat)...
Nemlig, på rigtige cykler lægger man bare den endeløse kæde ind over
kædehjulene Gælder det i øvrigt ikke også Duc'en ??
I øvrigt lyder det bestemt til at Bjørn kan "leve" med 2 eksta led,(104), da
102 led på originalhjulene, iflg. Bjørn, sidder langt fremme i
kædejusteringen. Det "halve led" i overskud svarer til 4 mm. længere mellem
kædehjulene.
mvh
Orla
>--
>VH
>Lars Molnit
>MZ ETZ 300 CDi ReedValve
>Suzuki GSF-R 1200
> www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Bjørn S (29-04-2005)
| Kommentar Fra : Bjørn S |
Dato : 29-04-05 11:11 |
|
Orla Pedersen wrote:
> Nemlig, på rigtige cykler lægger man bare den endeløse kæde ind over
> kædehjulene Gælder det i øvrigt ikke også Duc'en ??
Jeg troede ikke man havde kæde på rigtige cykler ?
Nej, på min løber den rundt bagsvingeren. Det er også derfor man advarer
imod 14 tænder foran, som jo kunne være sjovt at forsøge, men ud over
ekstra slid pga. skarpere bøjning kan den i nogle tilfælder gnave på
svingeren.
Das Grüne derimod, der er det nemt ; http://www.dfmc.dk/default.asp?id=63
(især da den ligger i papkasser med defekt motor )
--
/Bjørn
| |
Ukendt (29-04-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 29-04-05 13:14 |
|
Bjørn S skrev i meddelelsen ...
>Nej, på min løber den rundt bagsvingeren. Det er også derfor man advarer
>imod 14 tænder foran, som jo kunne være sjovt at forsøge, men ud over
>ekstra slid pga. skarpere bøjning kan den i nogle tilfælder gnave på
>svingeren.
Det er altid en dårlig idé at gå ned i tandantal foran. Dels er der polygon
effekten, der øges, og ja, slid på svingeren/kædeguiden at tænke på, men
ikke mindst, så udsætter man kæden for en ikke uvæsentlig ekstra
træk-belastning. :-/ Og som en af de udvalgte med "kædesprængningseksamen"
så er man jo lidt paranoid. Derfor har jeg valgt en ekstra tand foran, og
fire ekstra bag, (17-45 mod 16-41), svarende til ca. 6% mindre træk i kæden.
mvh
Orla
>--
>/Bjørn
| |
|
|