Inddysning af 2-takter
Fra : Peter

Dato : 28-04-05 13:51

Ville lige høre om der skulle være nogen her, der har erfaring med
inddysning af karburatorer. Jeg har en Aprilia RS125, som soder tændrøret
til

Jeg er ved justering kommet frem til, hvilken hoveddyse der bedst passer
til max. RPM, under test med forskellige dyser, var bedste indstilling af
nålehøjden hver gang at nålen skulle være sænket max. Ellers trak motoren
ikke ordentlig ved lavere omdrejninger.

Mit spørgsmål er så: Skal jeg også have ændret på spjæld, nål eller noget
helt tredje?

Fra : Hekto

Dato : 28-04-05 14:47

In article <d4qm80$3rn$1@abbeden.bunk.cc>, nisgaardbrink@hotmail.com
says...
> Mit spørgsmål er så: Skal jeg også have ændret på spjæld, nål eller noget
> helt tredje?

Du kan prøve med en anden nåleprofil, så blandeingen kommer til at
passe (rimeligt) i hele området.
Hoveddysen fastlægger (stort set) kun blandingen ved fuldt spjæld.

Både spjældets udformning og selve strålerøret har indvirkning på
blandingen; men den har jo trods alt kørt ... før!?

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : KubikH

Dato : 28-04-05 18:54

"Peter" <nisgaardbrink@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke ordentlig ved lavere omdrejninger.
>
> Mit spørgsmål er så: Skal jeg også have ændret på spjæld, nål eller noget

Bare en lille tanke herfra:
Nu er du sikker på at dit luftfilter er rent ... ikke??
Mvh
Niels

Fra : Peter

Dato : 30-04-05 20:09

KubikH wrote:

> Bare en lille tanke herfra:
> Nu er du sikker på at dit luftfilter er rent ... ikke??
> Mvh
> Niels

Hej Niels.

Yep. Har lige vasket filterelementet op i varmt sæbevand og givet det
noget olie. Håber det hjælper

Fra : Armand

Dato : 28-04-05 22:41

Peter wrote:
> [...]
> motoren ikke ordentlig ved lavere omdrejninger.
>
> Mit spørgsmål er så: Skal jeg også have ændret på spjæld, nål eller

Jup!
Og det tredie er at du skal have fat i et "varmere"(*) tændrør der vil
kunne brænde sig rent under de kørselsforhold du tydeligvis har

(*):
Og så er det at jeg som sædvanligt ikke kan huske om tændrør bliver
varmere med stigende numre, eller omvendt

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-04-05 23:16

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> (*):
> Og så er det at jeg som sædvanligt ikke kan huske om tændrør bliver
> varmere med stigende numre, eller omvendt

Bosch måler hvor varme de er - jo højere tal, jo varmere. Bosch(eiss)

NGK måler hvor kolde de er - jo højere tal, jo koldere. NGK(old)/NGK(alt)

Ok, måske er det et ynkeligt forsøg på en huskeregel, men det er bedre
end ingenting
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Armand

Dato : 29-04-05 14:17

Jes Vestervang wrote:

> [...]
>

> NGK måler hvor kolde de er - jo højere tal, jo koldere. NGK(old)/NGK(alt)
>
> Ok, måske er det et ynkeligt forsøg på en huskeregel, men det er bedre

Men det er sådanne der skal til.
Jeg skal minde dig om hvis ngK-reglen har virket ved næstkommende lejlighed!

--
Armand.

Fra : Grunnet

Dato : 29-04-05 17:15

Jes Vestervang wrote:

> [...]
> NGK(old)/NGK(alt)
>
> Ok, måske er det et ynkeligt forsøg på en huskeregel, men det er bedre

Og kan man ikke huske huskereglen er der kodeoversigter m.v. på Denso, NGK
og Champion her
http://www.spark-plugs.co.uk/pages/technical/spark_plugs_technical.htm
Denso måler som NGK jo højere tal jo koldere tændrør

--
Hilsen Steen
Gl 500 84'

Fra : Squish

Dato : 28-04-05 23:31

Armand wrote:

> [...]
>
> (*):
> Og så er det at jeg som sædvanligt ikke kan huske om tændrør bliver
> varmere med stigende numre, eller omvendt

Lavere glødetal = varmere rør!

--
Squish
VFR750F

Fra : Armand

Dato : 29-04-05 14:18

Squish wrote:

> Lavere glødetal = varmere rør!

Vil du lige verificere den påstand i.h.t. Jes' udtalelse !?

--
Armand.

Fra : Squish

Dato : 29-04-05 15:03

Armand wrote:

> Vil du lige verificere den påstand i.h.t. Jes' udtalelse !?

"Et tændrør med lavt glødetal kalder vi et varmt rør, højt glødetal
betegnes koldt rør." Fra:

Motorcykelbogen, af Mogens H. Damkier
ISBN: 87-00-45518-0

--
Squish
VFR750F

Fra : Moller

Dato : 01-05-05 10:53

Squish wrote:

> "Et tændrør med lavt glødetal kalder vi et varmt rør, højt glødetal
> betegnes koldt rør." Fra:
>
> Motorcykelbogen, af Mogens H. Damkier
> ISBN: 87-00-45518-0

   Ja, men husk lige at det kun gælder for NGK rør, tabeller osv. er at
finde i "2-stroke performance tunning" og der husker de at gøre
opmærksom på hvilken mærker der går modsat.

   At så de fleste forhandlere kun har NGK rør, og derved gælder din
kildes sætning i det fleste tilfælde er noget andet. Men at sige det
uden at gøre opmærksom på det er mærkebestemt kan medføre store
regninger for en uvidene som går i fælden :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Peter

Dato : 30-04-05 20:14

Armand wrote:

> [...]

> (*):
> Og så er det at jeg som sædvanligt ikke kan huske om tændrør bliver
> varmere med stigende numre, eller omvendt

Hej Armand.

Tak for tippet. Det kunne måske været forsøget værd. I øjeblikket kører
jeg med et standart NGK B10EG... måske man skulle forsøge sig med et B8EG?
Jeg kører ikke cyklen specielt hårdt... Har efterhånden skiftet en del
tændrør, for når de bliver kokset til, holder de op med at virke ved høje
RPM.

Peter

Fra : Moller

Dato : 01-05-05 11:01

Peter wrote:
> [...]
> B8EG? Jeg kører ikke cyklen specielt hårdt... Har efterhånden skiftet en
> del tændrør, for når de bliver kokset til, holder de op med at virke ved

   NEJ... man går ALDRIG 2 glødnummer ned på engang. Du skal vælge et
B9EG(den betegnelse lyder smo NGK, hvis det ikke er så tjek om nummerne
følger NGK).

   Det er svært at bedømme om et glødtal gør meget eller lidt, derfor bør
du bruge de få kroner til et 9'er rør, hvorefter du laver en komplet
justering af kaburatoren igen(for at være på den sikre side), og
derefter bedømmer om du skal ned en gang mere, eller blir der. Hvis du
går det fulde skrit fra 10 til 8, kan du går fra en for kold motor til
en for varm, og så sætter du stemplet.

   Da det er en 2-takter som du har, vil jeg anbefale at du for fat i
Graham Bells. "2-stroke performance tunning" bog, eller for fat i en
kopi af tædnings kapitlet, og kaburator kapitlet. Disse to indeholder
alle de vigtige lister, tabeller osv. omkring hvordan du rent slavisk
pejler dig ind på om tændrøret er dit store problem, eller en anden
lille ting er overset ;)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Peter

Dato : 01-05-05 12:49

> [...]
> alle de vigtige lister, tabeller osv. omkring hvordan du rent slavisk
> pejler dig ind på om tændrøret er dit store problem, eller en anden

Takker... Vil straks søge efter bogen på biblioteket

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-05 13:38

jeg kører kun banedage med min NSR250, dvs. håndtaget i bund meget af tiden
og jeg kører med NGK BR9ECM. Et 10 rør anbefales kun til min maskine hvis
den er tunet og kører ræs.

Poul B-H

Fra : Armand

Dato : 02-05-05 03:00

Peter wrote:

> [...]
> B8EG? Jeg kører ikke cyklen specielt hårdt... Har efterhånden skiftet en
> del tændrør, for når de bliver kokset til, holder de op med at virke ved

Tag nu ét skridt af gangen og start med et 9'er!

--
Armand.