Fordæk dimensioner
Fra : Ukendt

Dato : 25-04-05 18:53

Heya!

Jeg har i dag modtaget et dæk fra reifenversand.com.
Det er et Metzeler Roadtec Z6 120/70-17. (fordæk)
Altsammen meget fint, bortset fra at jeg havde bestilt
et Metzeler Roadtec Z6 150/70-17. (bagdæk)

I stedet for at bøvle med at brokke sig og sende tilbage
osv. vil jeg høre om jeg kan sætte det på min mc.
Fordækket står nemlig også for en snarlig udskiftning,
da det er blevet ret hårdt.

Det standard monterede fordæk har dimensionerne:
110/80-17
Mit nye Metzeler Z6 har som sagt dimensioner:
120/70-17

Hvad vil jeg opnå ved at sætte det nye dæk på i stedet?
(udover at mit speedometer og km-tæller viser for meget)

Cyklen er i øvrigt en Suzi GSX 750 F, `91

MvH:
Niels Munk

Fra : Richard

Dato : 25-04-05 19:14

Niels Munk wrote:

> Jeg har i dag modtaget et dæk fra reifenversand.com.
> Det er et Metzeler Roadtec Z6 120/70-17. (fordæk)
> Altsammen meget fint, bortset fra at jeg havde bestilt
> et Metzeler Roadtec Z6 150/70-17. (bagdæk)

Surt show - er det normal "service" derfra?

> I stedet for at bøvle med at brokke sig og sende tilbage
> osv. vil jeg høre om jeg kan sætte det på min mc.
> Fordækket står nemlig også for en snarlig udskiftning,
> da det er blevet ret hårdt.

Så er det en god ide at skifte. Nu får du mulighed for at parre dækkene
sammen

> [...]

> Hvad vil jeg opnå ved at sætte det nye dæk på i stedet?
> (udover at mit speedometer og km-tæller viser for meget)

Efter al sandsynlighed langsommere styring pga det bredere dæk, men noget
uforudsigeligt, da din fælg formentlig er ½" for smal, måske kun 1/4" -
anbefalet fælgbredde til den aktuelle dækdimension kan du se hos
dæklfabrikanten(erne).

Hvis 110/80 er standard til cyklen, ville jeg ikke montere et 120/70...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-05 19:35

"Richard" <rpaderichard@netscape.net> wrote in message

> Surt show - er det normal "service" derfra?

Det håber jeg da ikke - det er første gang jeg har bestilt
derfra.

> Så er det en god ide at skifte. Nu får du mulighed for at parre dækkene
> sammen

Nemlig - jeg ved ikke hvor langt de nuværende dæk har kørt. Cyklen
er købt brugt i .de med 24k km på tælleren.

> Hvis 110/80 er standard til cyklen, ville jeg ikke montere et 120/70...

Er det et absolut no-no at ændre på dækdimensionerne på en MC?
i bilverdenen, ændrer man da raskt væk på både fælg og dæk str.
både afhængigt og uafhængigt af hinanden...

/Niels Munk

Fra : Brian Sørup

Dato : 25-04-05 19:38

"Niels Munk" <spam-snabela-sejeniels.dk> skrev i en meddelelse
> Er det et absolut no-no at ændre på dækdimensionerne på en MC?
> i bilverdenen, ændrer man da raskt væk på både fælg og dæk str.
> både afhængigt og uafhængigt af hinanden...

Nu er det heller ikke ret tit jeg ser nogle bilister der lægger deres
køretøj ned i vinkler omkring 35-40º

--
Brian Sørup
Honda VF 500 F2

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-05 19:47

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> wrote in message

> Nu er det heller ikke ret tit jeg ser nogle bilister der lægger deres
> køretøj ned i vinkler omkring 35-40º

Nej det er klart, men man må da gå ud fra at mc-dæk er
designet til formålet. Ligeså med bildæk.
I øvrigt skal et gennemsnits bildæk holde til en vægt der
er ca. 3 x større end et mc-dæk. Ydermere skal det
overføre mange flere kræfter end et mc-dæk.

Så jeg vil da mene at kravene til bildæk er lige så store...

/Niels Munk

Fra : Pizzabager

Dato : 25-04-05 19:59

> I øvrigt skal et gennemsnits bildæk holde til en vægt der
> er ca. 3 x større end et mc-dæk. Ydermere skal det
> overføre mange flere kræfter end et mc-dæk.
>
> Så jeg vil da mene at kravene til bildæk er lige så store...

Da det er dig der skal køre på den er det jo dit valg, men ændring af
fordækket ændre jo også styringen på maskinen, om det er bedre eller værre
ved jeg ikke..

Hmm flere kræfter??, hvor mange HK har din MC, omkring 93 ikke?, på et hjul,
hvis en bil skulle yde det samme per hjul skal den yde 186 HK, det er der
også mange biler der gør, men de kører altså heller ikke på 4 vibog dæk :)

En bil vejer mere end en MC, men trykfladen er jo goså tilsvarene større..
men jeg tror nu kravene til dækket generelt er ca lige store, om det er MC
eller bil :)

Kasper

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-05 20:19

"Pizzabager" <Ingenmail@adresse.dk> wrote in message

> Da det er dig der skal køre på den er det jo dit valg, men ændring af
> fordækket ændre jo også styringen på maskinen, om det er bedre eller værre
> ved jeg ikke..

Ok, reelt svar.

> [...]
> også mange biler der gør, men de kører altså heller ikke på 4 vibog dæk :)

Nu er "kræfter" jo heller ikke kun et spørgsmål om heste, men også Nm.
Her kan de færreste MC'er følge med bilerne. En moderne turbodiesel
(bil) har oftest mellem 3-400Nm. (min mc har i øvrigt 106HK)

> En bil vejer mere end en MC, men trykfladen er jo goså tilsvarene større..
> men jeg tror nu kravene til dækket generelt er ca lige store, om det er MC
> eller bil :)

Nemlig :) Jeg forsøger heller ikke at hæve den ene over den anden, derimod
at pointere at kravene er ca. lige så store. Derfor min manglende forståelse
overfor viljen til at ændre på dæk-str. på en mc.

/Niels Munk

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-05 21:09

Niels Munk skrev i meddelelsen
<426d429d$0$13726$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>...

> [...]
forståelse
>overfor viljen til at ændre på dæk-str. på en mc.

Nej ! Kravene er vidt forskellige.

Et bildæk har stortset samme hældning i forhold til vejen altid, derfor et
bredden af forholdsvis mindre betydning.

På en mc bruges siderne af dækket når Du svinger. For at svinge skal Du op
på siden af dækket, og jeg mener _op_, og for at det skal være let, dog uden
at mc'en er ustabil ved ligeudkørsel, så er dækdimensioner og styregeometri
afstemt sammen. Om de 10 mm., som Du snakker om, får nogen betydning på lige
netop din mc afhænger af hvordan styregeometrien er udlagt. Umiddelbart
burde cyklen blive mere træg at styre ind i et sving. Så det er stortset
altid en god idé at holde sig til de dimensioner fabrikken anbefaler.

Der er helt sikkert andre her på gruppen, der kan fortælle endnu mere
detaljeret om den slags, nemlig den der kører race.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 27-04-05 16:10

Orla Pedersen wrote:
> [...]
>
> Der er helt sikkert andre her på gruppen, der kan fortælle endnu mere
> detaljeret om den slags, nemlig den der kører race.

Brede dæk er netop race-porno!
Ved race drejer det sig om at have så meget gummi som muligt i kontakt
med underlaget når man banker rundt i svingene og derfor hører brede dæk
hjemme i RR-sporten.
Derfor er der naturligvis porno i at køre med dækdimensioner i stil med
de hårde RR-drenge bruger; men en gademotorcykel bliver IKKE bedre
styrende af at få bredere dæk monteret :-|
I 600-klassens sammenligningstests var FZR600 i mange år stærk i
diciplinen "køreegenskaber" og når man kigger på forskellen på den og
konkurrenterne, så har den markant smallere dæk en CBR GSXR og ZX6
I den daværende danske RR-klasse "RD-cup" hvor der kun kørtes vandkølede
RD350'ere, var der altid en newcomer der skulle forsøge sig med poppet
bred dæk dækmontering; men var der noge der fik sådan en RD'er til at
køre dårligt, selv til race, så var det selv anelser bredere dæk, og dét
sås tydeligtst ved at det var nye og ikke de erfarne hunde der kørte med
bredere dæk i dén klasse

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-05 17:01

Armand skrev i meddelelsen ...

>Derfor er der naturligvis porno i at køre med dækdimensioner i stil med
>de hårde RR-drenge bruger; men en gademotorcykel bliver IKKE bedre
>styrende af at få bredere dæk monteret :-|

Men ligevel heller ikke bedre af at få smallere dæk på eksisterende fælge,
endsige smallere fælge og dæk. Ligesom med lyddæmpere, så har fabrikken jo
nok tænkt lidt over hvad de har sat sammen......og kompenseret for
"pornodækkene" i styregeometrien.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 27-04-05 19:19

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> endsige smallere fælge og dæk. Ligesom med lyddæmpere, så har fabrikken jo
> nok tænkt lidt over hvad de har sat sammen......og kompenseret for

Fabrikkerne føjer sig efter kunderne i samme grad som politikerne føjer
avisernes beskrivelse af folkestemningen, og man hár været helt oppe på
200mm bagdæk - Men dé var alligevel så markant dårlige at køre med at
man hurtigt gik ned på 190mm

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-05 20:13

Armand skrev i meddelelsen ...

>Fabrikkerne føjer sig efter kunderne i samme grad som politikerne føjer
>avisernes beskrivelse af folkestemningen

Jo-jo, det var nu mere et hip til ikke altid at tro at man ved bedre end
konstruktørerne.

Nu har jeg sprunget et par MC-generationer over, og har end ikke den nyeste
pop, men jeg har da ikke siden BM33 haft så letkørt en MC som "fie". Det
lokum af en XS jeg var belemret med krævede da ikke så lidt flere kræfter
når den skulle om hjørner, og et par prøveture på Mylunds FJ af seneste
årgang har da lidt samme tendens, (jeg forstår stadig ikke hvordan han kunne
bytte sin RF900 til en sådan "antikvitet"), så det er jo ikke alene
dækbredde der gør udslaget. Vægt og øvrig setup er væsentlig, tingene skal
ses som en helhed.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 27-04-05 22:14

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> lokum af en XS jeg var belemret med krævede da ikke så lidt flere kræfter

Styrevillighed er ikke den eneste kvalitet at focusere på - Stabilitet
såvel under ligeuds-kørsel som under nedlægning er også tunge faktorer :-|

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-04-05 09:12

Armand wrote:

> Derfor er der naturligvis porno i at køre med dækdimensioner i stil med
> de hårde RR-drenge bruger; men en gademotorcykel bliver IKKE bedre
> styrende af at få bredere dæk monteret :-|

Efter at have hørt den forklaring nogle gange har jeg valgt et
tilsvarende konservativt mod til FJ'eren - bagdækket går fra 150/80*16
til 160/60*18, fordækket fra 120/80*16 til 120/70*17 (eller bør jeg
vælge 60 profil?). Dækkene bliver nok Metzeler Z6/M1.

Jeg forventer at få lidt mere præcision og feedback pga. de lavere dæk,
og måske lidt mere styrevillighed (hvis bagdækkets diameter går
op/kronrøret bliver lidt stejlere - jeg har ikke regnet på det - det er
vist nemmest og sikrest at måle sig frem til ændringen når hjulene
dukker op)

Hvordan er mavefølelsen hos de erfarne - får jeg en velstyrende
sportstouringcykel eller et nervøst øg ud af anstrengelserne?

--
vh
Torben

Fra : Jesper

Dato : 25-04-05 21:24

Niels Munk wrote:

> "Pizzabager" <Ingenmail@adresse.dk> wrote in message

> Ok, reelt svar.

Når man sætter et bredere dæk på forringer man egenskaberne. Det punkt på
dækket der normalt har vajkontakt ved f.eks 60 grader bliver med et
bredere dæk flyttet længere væk fra centerlinien og dermed skal dækket
flytte sig mere for at komme i samme vinkel. og i dette tilfælde vil
forenden understyre ifh til bagenden.
Du kan så redde det ved at sætte et bredere bagdæk på. Hvor meget bredere
> [...]

> Her kan de færreste MC'er følge med bilerne. En moderne turbodiesel
> (bil) har oftest mellem 3-400Nm. (min mc har i øvrigt 106HK)

Ok, hvis vi taher en Mercedes E220 så har den 315Nm og kører med en samlet
dækbredde på 39cm det bliver til 8,3Nm pr CM
SV1000 som er ved at blive en udbredt MC har 102Nm men der er der max 4 cm
dækbredde som har kontakt med jorden så det bliver til 25,5Nm pr cm
bredde...

> Nemlig :) Jeg forsøger heller ikke at hæve den ene over den anden, derimod
> at pointere at kravene er ca. lige så store. Derfor min manglende forståelse
> overfor viljen til at ændre på dæk-str. på en mc.

I et normalt MC dæk er der mere "teknologi" i. Det yderste af dækket er
bygget op på en anden måde end midten. Ved sving er det vigtigt at have et
godt greb så nogle dæk er blødere der hvor midten så har mere slidstyrke
for at holde til flere KM

Og man ændre også egenskaberne på en bil. Hvis du sætter bredere fordæk på
bliver den tungere i styringen. Men det er svært at mærke hvis man kører
med servostyring...

/
Jesper

Fra : Richard

Dato : 25-04-05 21:28

Niels Munk wrote:
> Nemlig - jeg ved ikke hvor langt de nuværende dæk har kørt. Cyklen
> er købt brugt i .de med 24k km på tælleren.

Dækkets alder kan du læse ud af dets DOT-markering, der angiver ugenr.
og år - se hvordan i dækguiden på www.pmc.dk. Hvis du overhovedet
overvejer at beholde det ene, altså

> Er det et absolut no-no at ændre på dækdimensionerne på en MC?

Nej, ikke helt; men det skal gøres kontrolleret, fordi for- og
bagdækkenes profil skal "følges" ad i nedlægningen. Og fælgdimensionen
skal med i betragtning, fordi dækkets runding/tværsnitsprofil er
designet til en ganske bestemt bredde af fælg for et vilkårligt dæk.

Så hvis du absolut vil forsøge med bredere dæk - måske for at få nogle
dæk med lavere profilhøjde - /70, /60 etc - løber du hurtigt mod
forhindringer i forskærm, gaffelben, bagsvinger, kæde etc etc. Husk at
vælge et dæk med samme bæreevne - loadindex - som cyklens
standardmæssige dækmontering, som den jo er godkendt med

Lettere går det den anden vej: På min VF750S kører jeg pt med et fordæk,
der er en dimension smallere. Det var med til at gøre styringen
hurtigere. Men det er egentlig ulovligt, da det smallere dæk har en
lavere vægtklasse, og jeg kan kun forsvare det, fordi jeg altid kører
alene, næsten. Min GB500s søstermodel XBR500 - en topersoners, GB'en er
kun til en - kører med et nummer bredere fordæk på samme fælgbredde aht
den ekstra belastning (ca. 50 kg maks.vægt svjh). XBRen er kendt for
styre trægere end GB500 af (hovedsagelig) samme grund.

Havde jeg penge og tid til det, ville jeg faktisk gerne prøve at sætte
et nummer smallere bagdæk på GB'en, for at se om ikke den styrede endnu
mere villigt af det. Men den dimension er ikke så udbredt i de gode
dæk, så det bliver ved tanken

> i bilverdenen, ændrer man da raskt væk på både fælg og dæk str.
> både afhængigt og uafhængigt af hinanden...

Som andre er inde på, gælder andre vilkår, når en bil styrer gennem et
sving. Men der er da også mc'ister, der går efter Brian-effekten alene
og monterer bredere dæk alene for et synd skyld

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Kent

Dato : 25-04-05 20:26

Niels Munk wrote:

> [...]
>
> Hvad vil jeg opnå ved at sætte det nye dæk på i stedet?
> (udover at mit speedometer og km-tæller viser for meget)

Lad være. Min erfaring med en Honda CBR 1000, som godt nok havde et
140/80-17 bagdæk men samme fordæk, er at det fungere dårligt.

Jeg prøvede med flere dækformater, men det original fungerede bedst og
var mest forudsigelig. Så sælg fordækket til en af de mange racere og
køb et nyt i den rigtige størrelse.

Kent.

Fra : Pizzabager

Dato : 25-04-05 20:48

> køb et nyt i den rigtige størrelse.

Eller bare returner det, forhandleren må da betale for det når de levere et
forkert dæk ??

kasper

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-05 20:56

> Eller bare returner det, forhandleren må da betale for det når de levere
et
> forkert dæk ??

Ja, ville jeg også normalt gøre. Situationen er dog en smule speget.
Jeg bestilte i 1. omgang et Metzeler Z4 på deres website.
Det var i midlertid i restordre, og ordren blev derfor ændret pr.
telefon.

Derfor er jeg bange for at de bare vil påstå at de har fået forkert
oplyst i telefonen, og det dermed ikke er deres skyld

/Niels Munk

Fra : Knud Dam

Dato : 25-04-05 21:18

> Derfor er jeg bange for at de bare vil påstå at de har fået forkert
> oplyst i telefonen, og det dermed ikke er deres skyld
>
> /Niels Munk

Hej Niels.

120/70-17 passer på rigtigt mange cykler, så det burde du kunne afsætte
igen.

Passer bla. på en GSX750F fra sidst i 90'erne, der iøvrigt har 3,5 tommer
forhjul mod dit 3 tommer hjul.

Mvh

KD

Fra : Niels Munk

Dato : 25-04-05 21:27

"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> 120/70-17 passer på rigtigt mange cykler, så det burde du kunne afsætte
> igen.

Ja, det er også sat til salg i gruppen d.m.p.m.stumpemarked nu.

> Passer bla. på en GSX750F fra sidst i 90'erne, der iøvrigt har 3,5 tommer
> forhjul mod dit 3 tommer hjul.

Ja, det fandt jeg ud af efter lidt research på google :) Det passer også
på svigerfatter's Yamaha XJR 1300. Kan være jeg kan prakke det på
ham... ;)

/Niels Munk

Fra : Knud Dam

Dato : 25-04-05 21:32

"Niels Munk" <spam-fjerndette-@sejeniels.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det fandt jeg ud af efter lidt research på google :) Det passer også
> på svigerfatter's Yamaha XJR 1300. Kan være jeg kan prakke det på
> ham... ;)
>

> /Niels Munk

Kanon - men bøf ham nu ikke for kr. 1100. Det ødelægger bare familieidyllen.

; - )

KD

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-05 21:36

"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> wrote in message

> Kanon - men bøf ham nu ikke for kr. 1100. Det ødelægger bare
familieidyllen.

Hehe, han ved sgu godt hvad penge er for en størrelse,
så det får jeg nok svært ved alligevel - han byder højst en
tankfuld benzin ;)

/Niels Munk

Fra : CL

Dato : 25-04-05 22:49

> Ja, ville jeg også normalt gøre. Situationen er dog en smule speget.
> Jeg bestilte i 1. omgang et Metzeler Z4 på deres website.

Hej jeg har Metzeler Z4 på min CBR 1000 og den laver spin i 3 gear på våd
vej,
selv om der er over 4 mm mønster tilbage,så de dæk vil jeg fraråde dig at
købe.
VH
Carsten (som har 2 nye pirelli der skal monteres torsdag)

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-04-05 09:40

tiper@tiscali.dk (Jesper) writes:

> [...]
> SV1000 som er ved at blive en udbredt MC har 102Nm men der er der max 4 cm
> dækbredde som har kontakt med jorden så det bliver til 25,5Nm pr cm

Du skal regne med moment på hjulet, ikke på motoren. Hverken en
Mercedes E220 eller en SV1000 har jo direkte træk uden gear og kobling
imellem. Du skal derfor gange med slutudvekslingen (i 1. gear).

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : NielSV650

Dato : 28-04-05 08:31

Niels Munk wrote:
> Hvad vil jeg opnå ved at sætte det nye dæk på i stedet?
> (udover at mit speedometer og km-tæller viser for meget)

Hej Niels,

Sæt du det bare på - det ville jeg gøre.

Med hensyn til den "langsommere" styring som nogen taler om, kan de måske
ha ret, men på den anden side, er dækket lavere. Et 110/80 er 88mm højt,
et 120/70 er 84mm højt. Dermed bliver kronrørsvinklen mindre....
Cyklen vil uden tvivl føles anderledes til at starte med, men i det store
hele tror jeg det går op.

Jeg har skiftet min originale størrelse på 120/60 ud med et 120/70, og jeg
synes det virker glimrende.

Hold gummiet nedad,
Niels
S FAU himmelblau
http://dfmc.dk/158

Fra : Knud Dam

Dato : 28-04-05 21:03

"NielSV650" <niellerboy_fjern_@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hele tror jeg det går op.
>
> Jeg har skiftet min originale størrelse på 120/60 ud med et 120/70, og jeg

Hej Niels.

Hvad i alverden er begrundelsen for at skifte dit dæk ud med et, der har en
højere profil ?

Iøvrigt er problemet nok ikke højden men bredden - et 120 dæk er bredt til
et 3 tommer fælg.

Mvh

KD

Fra : NielSV650

Dato : 29-04-05 07:45

Knud Dam wrote:
> Hvad i alverden er begrundelsen for at skifte dit dæk ud med et, der har en
> højere profil ?

Det kører alle racerne med
Nej, profilen er lidt spidsere og så er der mere dæmpning i selve dækket,
og det skulle aflaste affjedringen.
Jeg synes den kører bedre end nogensinde Godt nok kom jeg også fra et
par slidte D208'ere som jeg i forvejen ikke kunne lide, men alligevel.

> Iøvrigt er problemet nok ikke højden men bredden - et 120 dæk er bredt til
> et 3 tommer fælg.

Ja, ok - fælgbredden havde jeg ikke lige i tankerne. Min er 3,5".

Niels
S FAU himmelblau