Modificering af motorcykel
Fra : Christian Knudsen

Dato : 24-04-05 22:51

Hej NG

Jeg går og overvejer et GS 500 tuningsprojekt. Der er tidligere blevet
skrevet en del om det herinde på dfm, så jeg søger ikke så meget rådgivning
om hvordan, og har også hørt kommentarerne om hvorfor etc.
Realistisk set bliver det ikke til noget det næste halve år, men det er godt
at have noget at tænke lidt over fra tid til anden.

Mit spørgsmål lyder så på:
Hvis man nu køber en GS 500, og skifter diverse dele (syner den naturligvis
før modifikationer), så er der vel nogle mods man vel ikke må lave, og
hvorfor?
Er det "ulovligt" at skifte bagsvinger og forgaffel ud med en anden, og
hvorfor, hvis den er bedre, større bremser etc?

Hvor langt må man gå?
Hvis man bliver stoppet, kan de vel kun kræve man tager den til syn.
Hvad siger synsmanden?!?!
Hvordan er ens position, hvis man bliver indvoldveret i et uheld? Får man så
skylden på af modificeringen/tuningen?

--
Mvmch
Christian Knudsen

Fra : KubikH

Dato : 25-04-05 11:57

"Christian Knudsen" <christian.knudsen@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i
en meddelelse news:426c14cd$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> '94 Yamaha FZR 600 R
> '83 Suzuki GS 450 E (til salg)
> Formand for Polyteknisk Motorcykel Forening (PMC)

Hejsa
Så længe man overholder udstyrsdirektivet (bagskærm, lyddæmpning, reflekser
og alt det der), er der sådan set intet der ikke kan godkendes.
MEN det kommer nemt til at koste dyrt i tid og penge.
(Kommende tal er nogle gamle nogle jeg er rendt over tidligere)
Konstruktive ændringer kan godkendes efter diverse beregninger, og en tur på
Teknologisk Institut, og så er der også tit lige Told & Skvat i kulissen.
F. eks. koster en skive på en tromlebremsemodel ca. 1800,- i afgift
Når du har en ide, så saml så meget sammen du kan af billeder, skitser med
mål osv osv.
Så ring ud og aftal et møde og en snak med en af dem der har med specialsyn
at gøre.

Selv har jeg tidligere købet en Triumph Chopper, færdiggjort den, og haft
lange samtaler, med en ude i Rødovre.
Da jeg til sidst ikke kunne snige mig uden om en "Teknologitur" til kr.
25.000-, og ikke helt præcist kunne få svar på hvad der manglede af
beregninger, gav jeg op.
I stedet kørte jeg et andet sted hen, på en alm. synstid, og fik skidtet
synet med ros for god finish.
En lille MZ ETS der har fået skivebremse på, smuttede igennem ude i Avedøre.
Som den flinke mand sagde: "Det skal vi ikke gøre noget stort ud af, nu kan
den da i det mindste stoppe ordentligt"
Mvh
Niels

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 25-04-05 12:31

KubikH wrote:
> [...]
> Som den flinke mand sagde: "Det skal vi ikke gøre noget stort ud af, nu kan

Hej Niels,

Det vil sige at du bare fik synet motorcyklen uden at få den til
specialsyn først?

Umiddelbart vil jeg sagtens tro det kan lade sig gøre, det afhænger jo
også lidt af synsmanden, og om han overhovedet kender modellen, samt om
det er forsvarligt lavet.

Jeg står måske og skal til at købe en motorcykel som er ændret med anden
forgaffel, bagsvinger og hjul. Bremserne er også skiftet ud, men det er
det samme layout som originalt (2 skiver foran og 1 bagpå).

Sælgeren skal dog sørge for syn, har vi aftalt. Dog først efter jeg har
kigget på den og set om den har interesse.

Hvis man får maskinen igennem syn, og senere hen bliver stoppet af en
nysgerrig mc interesseret betjent som klipper pladen og kræver en ommer
i synshallen. Vil der så blive noteret hvad det var han har kigget på
nogensteder? Eller kan man så være "heldig" at få den igennem et syn igen?

--
Med venlig hilsen, en meget nysgerrig
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Fra : Moller

Dato : 25-04-05 12:59

Kenneth Østrup wrote:

> [...]
> i synshallen. Vil der så blive noteret hvad det var han har kigget på
> nogensteder? Eller kan man så være "heldig" at få den igennem et syn igen?

   Tjaaaa... en god ide, er som med åben vs. orignal potte, Husk at ha de
originale dele klar til at smide dem på når den skal en tur forbi syn ;)

   Jeg selv står for at skulle skifte bagswinger ud til en Mono, og en
lille USD foran vil jo heller ik skade på udsendet. Men alle dele blir
gemt på loftet af de originale, da jeg så er sikker på at kunne få den
synet den dag den skal sælges/stoppes.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 25-04-05 13:59

Moller wrote:

> [...]
> lille USD foran vil jo heller ik skade på udsendet. Men alle dele blir
> gemt på loftet af de originale, da jeg så er sikker på at kunne få den

I dette tilfælde er det ikke en USD forgaffel, men forgaflen har samme
længde og er af samme type som originalen, blot tykkere og andre broer.
Hjulene er dog 17" istedet for 18" som originalt, så det kan give
indvirken i styregeometrien.

Bagsvingeren har fået lavet nye beslag til twin dæmpere, da den
originalt er mono.

Det ser ikke ALT for prængene ud på cyklen på nogen måde, så jeg håber
den går igennem et normalt syn :)

Det originale dele har han skam stadigvæk, men det bliver svært at sætte
den originale forgaffel på, da kronrøret fra denne er blevet sat sammen
med de nye broer. Men, det er jo til at skaffe, via e-bay.

Hvad angår udstødning, er denne også en ganske flot hjemmelavet 4i2'er,
men med mulighed for at dæmpe potterne betydeligt, når den skal forbi
synshallen :)

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-05 17:07

Kenneth Østrup skrev i meddelelsen
<426ce938$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...

>I dette tilfælde er det ikke en USD forgaffel, men forgaflen har samme
>længde og er af samme type som originalen, blot tykkere og andre broer.

Broernes forsætning har afgørende indflydelse på styregeometrien :-/

mvh
Orla

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 25-04-05 20:13

Orla Pedersen wrote:

> Broernes forsætning har afgørende indflydelse på styregeometrien :-/
>
> mvh
> Orla

Hej Orla,

Ja naturligvis :)

Jeg har ikke taget mål endnu, men må lige kigge nærmere på sagen når jeg
ser den. Der ser umiddelbart ikke ud til at være nogen eller stor
forskel på afstanden mellem kronrøret og benene.

Den umiddelbare grund til at broerne ikke er genbrugt, var at forgaffel
benene var tykkere end på den originale forgaffel.

Ejeren har kørt på den i 2 år, så mon ikke den er til at køre på, bliver
spændene at se og prøve. Jeg må naturligvis prøve at udsætte den for
nogle køretekniske tests når jeg prøver den :)

Den største ændring af styregemoetrien foregår da vinklen på kronrøret
er blevet ændret lidt i forhold til vejen, da forhjulet er blevet 1"
mindre, det samme er baghjulet, så jeg ved ikke hvor vidt det har en
kæmpe betydning. Jeg kan umiddelbart forestille mig at det gør den
reagerer nemmere på bevægelser fra styret.

Men jeg er meget åben for forslag.

Nogen gode råd til hvad man skal være ekstra opmærksom på?

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-05 21:27

Kenneth Østrup skrev i meddelelsen
<426d416a$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

>Nogen gode råd til hvad man skal være ekstra opmærksom på?

Revnedannelser ved de påsvejste beslag på baggaflen. Det er bestemt ikke
alle monogafler, der bryder sig om belastning på profilrørene. Monogaflen er
givetvis også længere end originalen > ændret styregeometri, samt
affjedringsgeometri. Vogt dig for en snotblød bagende.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 25-04-05 21:26

Orla Pedersen wrote:
> Kenneth Østrup skrev i meddelelsen
> <426ce938$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...

> Broernes forsætning har afgørende indflydelse på styregeometrien :-/

Og hvis de tykkere teleskoper med det andet forhjul sidder i de broer
der høret til (á sammemhæng med teleskopets dimension), hænger det hele
vel sammen geometrisk :-/

--
Armand.
(der tænker på om der er Studen der har opgivet sit projekt og forsøger

Fra : Studen

Dato : 26-04-05 18:37

> Armand.
> (der tænker på om der er Studen der har opgivet sit projekt og forsøger at
> viderehænde til andre)

Må jeg være aldeles fri! Det skulle blive over mit ... et eller andet. Jeg
er skam stadig fyr og flamme, og er nu næsten parat til at sætte de surt
indsamlede stumper sammen til "drømmemaskinen" (indhentet i Japan, USA,
England og tyskland). Jeg har afleveret bagsvinger og "triple" til en
hjælpsom (men langsom) smed, der har tilbudt sin assistance. Jeg satser
kraftigt på at komme igang med at "samle" fra den kommende weekend. Jeg er
lidt spændt på, om jeg kan huske hvilke stik og ledninger der hører sammen
:) Jeg var heldigvis flittig med kameraet under adskillelsen, så mon ikke
det går.

Mvh

Studen - Der er rystet bare ved tanken om at afhænde katanaen ;)

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 26-04-05 18:50

Studen wrote:

> [...]
> det går.
>
> Mvh
>
> Studen - Der er rystet bare ved tanken om at afhænde katanaen ;)

Har du nogle billeder?
Jeg er meget nysgerrig :)

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Fra : Studen

Dato : 26-04-05 21:36

"Kenneth Østrup" <ksFJERN@skysovs.com> wrote in message
> Har du nogle billeder?
> Jeg er meget nysgerrig :)

Har kun billeder fra før vinterens udskejelser:

Ellers kun en masse "arbejdsbilleder" til egen brug. Jeg uploader
selvfølgelig en r*vfuld når jeg samlet stumperne

Mvh

Studen

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 26-04-05 21:39

Studen wrote:
> [...]
>
> Ellers kun en masse "arbejdsbilleder" til egen brug. Jeg uploader
> selvfølgelig en r*vfuld når jeg samlet stumperne

Ah ja, det ser meget spændene ud :)
Glæder mig til at se det færdige resultat :)

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Fra : StoneCold©

Dato : 27-04-05 19:05

"Studen" <studenREM@gmail.com> wrote in message >
> Har kun billeder fra før vinterens udskejelser:
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=699
>
> Ellers kun en masse "arbejdsbilleder" til egen brug. Jeg uploader
> selvfølgelig en r*vfuld når jeg samlet stumperne

Er dit forbillede nogle af de vildt flotte Katanaer ??

Er du med i Katana klubben ? hvis ja så kender du vel Motern Klemme, og hans
projekt... er det den vej det skal gå ? he he.. så har du god smag

Glæder mig til at se mere

Steen
No bike at the moment
http://dfmc.dk/?id=101
DMCN# 137
http://www.streetfighters.danmark.nu = Danske Street Fighters

Fra : Studen

Dato : 28-04-05 23:01

"StoneCold©" <bugtrupREMOVE@email.dk( Fjern REMOVE )> wrote in message
> [...]
>
> Er du med i Katana klubben ? hvis ja så kender du vel Motern Klemme, og
> hans projekt... er det den vej det skal gå ? he he.. så har du god smag

Hej Steen

Ang. dansk katana klub har jeg hørt meget om den fra en katana-gal tysker
(Peter Worm). Jeg så for nogle måneder siden at den nu genopstår, og har
også været i kontakt med Jens Fogh. Jeg har desuden mailet lidt med Klemme
(længe siden) som faktisk hjalp med nogle stumper, jeg ellers skulle betale
en lille milliard for. Jo, han har virkeligt gjort noget ved den katana. Jeg
er ikke vild med det hele, men mange af detaljerne tiltaler mig. Da jeg er
ung (læs fattig) planlægger jeg at "opgradere" den løbende efter min smag,
og det er netop dét, jeg syntes der er så fedt ved katanaen. De har et kæmpe
potentiale til udvikling efter egen smag. Det faktum - som Armand påpeger -
at mange mister interessen eller hurtigt skifter maskinen ud, anser jeg ikke
som sansynligt i mit tilfælde. Er blevet ramt af en alvorlig omgang
katana-syge, og kunne ikke drømmen om at købe anden MC. Så hellere lægge
kræfterne i katanaen, og få en drømme-maskine.

Mvh
Studen - som ikke er noget særligt kønt navn, men når nu man har haft det
samme øgenavn hele livet pga. et lige så grimt efternavn - tja, så må det
være sådan det er :)

Fra : Armand

Dato : 27-04-05 18:58

Studen wrote:

> Må jeg være aldeles fri! Det skulle blive over mit ...

Hæ!
Det vidste jeg som sådan godt qua det stik modsatte problem med
støddæmperbelag; men jeg kunne ikke dy mig for med dét hip at gøre
opmærksom på at nogle projekter også opgives og videresælges (for visse
endda flere gange, som en varm kartoffel).
Jeg er glad for at du kan bære at jeg fik misbrugt dit gode (hvis man
kan kalde "studen" for god?) navn i formålets tjeneste!

--
Armand.

Fra : Tommy Jakobsen

Dato : 25-04-05 21:41

> [...]

reflekser
> og alt det der), er der sådan set intet der ikke kan

Nogen link til det dersens "udstyrsdirektiv" ? - jeg kan ikke google det.

Mvh. Tommy Jakobsen