On 25 Apr 2005 22:12:28 GMT, Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> wrote:
>Jeg husker at Norton engang snuppede en førsteplads på Assen i enten BOTT
>eller specialklassen.
Ej at forglemme, at de vandt Senior TT på Isle of Man, engang i
starten af 90'erne. Første gang der kørtes med en gennemsnitshastighed
på over 120 mph, så vidt jeg husker.
>De kunne dælme præstere noget sammenlignet med ligestillede cykler da de
>kom frem.
Ja, jeg husker også nogen løb fra Eurosport i starten af 90'erne,
Riskogerne strøg indenom Norton'en er hvert eneste sving, hvor den
vaklede og sejlede så man fik det helt dårligt, men straks ude på
langsiden stod riskogerne nærmest stille og Norton'en sprang forbi -
det var helt vildt.
>Forresten blev der allerede fusket med Norton Wankel i 1983 - 1984.
>Da så jeg det første spionfoto af cyklen som egentlig var tænkt til
>politi/militær.
Ifølge Bert Hopwoods "Whatever Happened to the British Motor Cycle
Industry?", så var alle britiske motorcykelfabrikker igang med
wankel-projekter i slutningen af 60'erne og starten af 70'erne.
Tydeligvis oversatsede de, men mon ikke de har været klar over, at de
ikke kunne konkurrere med japanerne på de 4-cylindrede rækkemotorer?
En naturlig konsekvens har været at satse på noget endnu bedre, nemlig
wankel-motoren. Desværre viste de tekniske (og ikke mindst
materialeteknologiske) problemer med wankel-motoren at være langt
større, end antaget og virksomehederne gik nedenom, inden cyklerne
blev en realitet.
--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/