/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Var det noget med en Wankel på MCén.
Fra : BJ


Dato : 24-04-05 21:00

Gad vide om der findes flere og om én er i Danmark:

http://www.der-wankelmotor.de/Motoraeder/Norton/norton.html

--
Bjørn J.



 
 
Steen Gruby (24-04-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 24-04-05 21:08

On Sun, 24 Apr 2005 22:00:16 +0200, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

Hej Bjørn.

>Gad vide om der findes flere og om én er i Danmark:
>
Der er bygget lige under 100 af den model.
Der er helt sikkert mindst to af dem i Danmark hvoraf den ene er på
plader.
Desuden findes der 4 andre fabrikater med Wankel motor.
Suzuki RE5, Sachs, Hercules W2000, Van Veen OCR1000.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

BJ (24-04-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 24-04-05 21:17


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:pqun6119n3cs8g2qnedjsh98icl40rtk4l@4ax.com...

KLIP

> Der er helt sikkert mindst to af dem i Danmark hvoraf den ene er på
> plader.

Kunne være morsom at få et nærmere kig på.

> Desuden findes der 4 andre fabrikater med Wankel motor.
> Suzuki RE5, Sachs, Hercules W2000, Van Veen OCR1000.

Jeg husker stadig den ganske specielle lyd i en hedengangen Mazda 929 Coupe
med Wankel som tilhørte en dansk racerkører (fabriksbetalt).

Jeg fik nøglerne udleveret hos den lokale daværende Mazda-forhandler og
kørte rundt og nød maskineriet.

Kørte gerne Mazda igen og gerne med Wankel, men de måtte gerne komme er
turbo eller kompressor på den nuværende..

--
Bjørn J.



Steen Gruby (24-04-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 24-04-05 21:41

On Sun, 24 Apr 2005 22:16:35 +0200, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

Hej Bjørn.
>
>Kunne være morsom at få et nærmere kig på.
>
Jeg ved hvor der står en af hver, men de er ikke til offentlig
beskuelse
>
>Kørte gerne Mazda igen og gerne med Wankel, men de måtte gerne komme er
>turbo eller kompressor på den nuværende..

Tjaeh, jeg er noget mere forbeholden.
Jeg husker NSU's RO80.
Når RO80 ejere mødtes på vejen hilste de ved at række et antal fingre
i vejret - Antallet af fingre indikerede hvilket nummer motor de var

Jeg havde en kollega der havde en, og den tilbagelegde over 160.000 Km
på een motor hvilket var sjældent.
Suzuki's RE5 måtte forhandlerne ikke reparere motoren på.
Den skulle returneres til fabrikken - Det var vist ingen success.
Mazda var vist de eneste der fik den motor til at virke.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

BJ (24-04-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 24-04-05 21:47


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:tj0o61tdk4uq2m4fngg34aup9d3t4oe3pt@4ax.com...

KLIP

LOL... jeg husker også RO80 som noget af det "ypperste".

> Mazda var vist de eneste der fik den motor til at virke.

I dag er det en yderst driftsikker motor.

Desværre bruger den meget benzin.

Mazda RX8 med 231 Hk. kører blot ca. 6 km pr. liter brændstof i ved alm.
bykørsel.

Så bilen egner sig bedst som rejsevogn, hvis man overhovedet går op i
brændstofforbruget i sådan en potte..

Mon ikke vi vil se en stor udbredelse af denne motortype de næste år, da
RENESIS-motoren også fint kører på "Wasserstoff"...?

--
Bjørn J.



Armand (25-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-04-05 00:41

Steen Gruby wrote:
>
>
> Mazda var vist de eneste der fik den motor til at virke.
>

Jeg tror nu nok at netop Norton er dem der endelig fik has på de største
problemer med Wanklelen.
Jeg læste et sted at man havde taget så mange nye patenter på
konstruktionen, at licensen for Mazda's brug af dém balancerede med hvad
Norton skulle betale Mazda i licens for at bygge motorerne!

Norton-wankelen lever forøvrigt videre i bedste velgående som motor til
UL-fly m.m.

--
Armand.

cykellapper (24-04-2005)
Kommentar
Fra : cykellapper


Dato : 24-04-05 22:42

Steen Gruby wrote:

> Desuden findes der 4 andre fabrikater med Wankel motor.
> Suzuki RE5, Sachs, Hercules W2000, Van Veen OCR1000.

Står der ikke en RE5 i udstillingen hos Opelforhandleren Tegllund i Vejen? Jeg
synes, jeg har set een der.

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)



Steen Gruby (24-04-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 24-04-05 22:54

On Sun, 24 Apr 2005 23:42:28 +0200, "cykellapper"
<adressenergodnok@cykellapper.dk> wrote:

Hej.
>
>Står der ikke en RE5 i udstillingen hos Opelforhandleren Tegllund i Vejen? Jeg
>synes, jeg har set een der.

Det ved jeg ikke.
RE5 er nok den der er flest af i DK.
Jeg har kendskab til 4, men der kan være flere.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Eg Egemarke (25-04-2005)
Kommentar
Fra : Eg Egemarke


Dato : 25-04-05 06:41

Jeg kender osse til een der er i privat eje, den står på Lolland...

--
--
MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265
Manualer til Mc brug emule hent programmet på www.emule.dk


"> Allan (25-04-2005)
Kommentar
Fra : "> Allan


Dato : 25-04-05 08:00

> Gad vide om der findes flere og om én er i Danmark:
>
> http://www.der-wankelmotor.de/Motoraeder/Norton/norton.html

og videoen - http://www.der-wankelmotor.de/Motoraeder/Norton/IP-2S.div
Højreklik på linket og "gem som..."




Uffe R. B. Andersen (25-04-2005)
Kommentar
Fra : Uffe R. B. Andersen


Dato : 25-04-05 12:59

On Sun, 24 Apr 2005 22:00:16 +0200, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

>Gad vide om der findes flere og om én er i Danmark:
>
>http://www.der-wankelmotor.de/Motoraeder/Norton/norton.html

Jeg har taget det her billede på Nørrebrogade, til Bakkens åbning
2003:
<http://galleri.twe.net/2003-03-27/P3271727>

Så én er der i hvert fald.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/

BJ (25-04-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 25-04-05 14:47


"Uffe R. B. Andersen" <urb@twe.net> skrev i en meddelelse
news:426cdb87$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

KLIP

> Jeg har taget det her billede på Nørrebrogade, til Bakkens åbning
> 2003:

Flot, flot.

Håber en dag at kunne komme til at se den også.

Det er glædeligt, så mange entusiaster der findes som vil ofre penge på og
bevare de gamle klenodier.

--
Bjørn J.



Henrik Lyck (25-04-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Lyck


Dato : 25-04-05 17:12

Tja hvis der det skulle have interesse er den en til salg på den danske
Norton side.

MVH
Henrik
850 commando

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:426bfac7$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Gad vide om der findes flere og om én er i Danmark:
>
> http://www.der-wankelmotor.de/Motoraeder/Norton/norton.html
>
> --
> Bjørn J.
>



BJ (25-04-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 25-04-05 17:45


"Henrik Lyck" <mushenrikl@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:426d16ac$0$666$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

KLIP

> Tja hvis der det skulle have interesse er den en til salg på den danske
> Norton side.

Mener du her: http://www.norton.dk ..?

--
Bjørn J.



Henrik Lyck (25-04-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Lyck


Dato : 25-04-05 21:40

Nope ;-D
http://www.norton-mc.dk/
Vi snakker jo MC

"Henrik Lyck" <mushenrikl@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:426d16ac$0$666$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Tja hvis der det skulle have interesse er den en til salg på den danske
> Norton side.
>
> MVH
> Henrik
> 850 commando
>
> "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
> news:426bfac7$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Gad vide om der findes flere og om én er i Danmark:
>>
>> http://www.der-wankelmotor.de/Motoraeder/Norton/norton.html
>>
>> --
>> Bjørn J.
>>
>
>



BJ (25-04-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 25-04-05 21:47


"Henrik Lyck" <mushenrikl@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:426d559a$0$672$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

KLIP

> http://www.norton-mc.dk/
> Vi snakker jo MC

O.k., jeg var næsten helt nervøs, med alt det spirikum...)

Den er godt nok flot, men også i et rimeligt pænt prisleje.

Men den holder vel prisen som en HD eller måske ligefrem stiger:

http://www.norton-mc.dk/2003/foto/NMK/f1salg.jpg

http://www.mjp.co.uk/bikes/nortonf1/index.html

--
Bjørn J.



Lars Holst (25-04-2005)
Kommentar
Fra : Lars Holst


Dato : 25-04-05 23:12

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> said in news:426bfac7$0$166
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Gad vide om der findes flere og om én er i Danmark:
>
> http://www.der-wankelmotor.de/Motoraeder/Norton/norton.html
>

Jeg husker at Norton engang snuppede en førsteplads på Assen i enten BOTT
eller specialklassen.

De kunne dælme præstere noget sammenlignet med ligestillede cykler da de
kom frem.

Forresten blev der allerede fusket med Norton Wankel i 1983 - 1984.
Da så jeg det første spionfoto af cyklen som egentlig var tænkt til
politi/militær.

--
Lars Holst

BJ (25-04-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 25-04-05 23:19


"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:Xns964421D3A7E25689lh236589@62.243.74.162...

KLIP

> Jeg husker at Norton engang snuppede en førsteplads på Assen i enten BOTT
> eller specialklassen.
>
> De kunne dælme præstere noget sammenlignet med ligestillede cykler da de
> kom frem.

Det var vist noget af en fantastisk maskine på sin samtid.

Jeg husker bedst fra ungdomsårene, Assen og de 50 ccm spanske Derbi
knallerter med et utal af gear.

De havde, så hut jeg visker, omgangstider der var hurtigere end 500 ccm, da
de kunne lægge sig betydeligt mere ned i svingene.

Jeg har sågar kørt i bil hele banen rundt og finder at det rent
"galmandsværk" at køre så stærkt på en "cykelsti" og så det antal
"cyklister" på en og samme gang..

--
Bjørn J.



Armand (27-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-04-05 16:29

BJ wrote:
> "Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> news:Xns964421D3A7E25689lh236589@62.243.74.162...
>
> KLIP
>
>
>>Jeg husker at Norton engang snuppede en førsteplads på Assen i enten BOTT
>>eller specialklassen.
>>
>>De kunne dælme præstere noget sammenlignet med ligestillede cykler da de
>>kom frem.
>
>
> Det var vist noget af en fantastisk maskine på sin samtid.
>
> Jeg husker bedst fra ungdomsårene, Assen og de 50 ccm spanske Derbi
> knallerter med et utal af gear.
>
> De havde, så hut jeg visker, omgangstider der var hurtigere end 500 ccm, da
> de kunne lægge sig betydeligt mere ned i svingene.
>

Mnjaaarh :-/
På ét punkt skillede den sig markant ud: Den var tung som et ondt år, så
den nakker nok ikke 500'erene i svinghastigheder :-|

Efter sigende vejede det originale rustfri udstødnings-system 30 KG

--
Armand.

BJ (27-04-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 27-04-05 16:34


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:QcObe.121$Fe7.1543@news000.worldonline.dk...

KLIP

> På ét punkt skillede den sig markant ud: Den var tung som et ondt år, så
> den nakker nok ikke 500'erene i svinghastigheder :-|

Mener du den 50 ccm Derbi..?

> Efter sigende vejede det originale rustfri udstødnings-system 30 KG

Mener du på den hedengangne 50 ccm Derbi..?

Senere fik de gang i nogen endnu hurtigere 125 ccm (Derbi), så hut jeg
visker med hele 13 gear.

Det lød i hvert fald drøn hamrende godt op ad langsiden, når de konstant
skiftede gear..;)

Der vist lidt om Derbi's glorværdige optræden gennem "oldtiden":

http://www.derbi.es/eng/compania/historia-gp.htm

--
Bjørn J.



Armand (27-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-04-05 19:15

BJ wrote:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:QcObe.121$Fe7.1543@news000.worldonline.dk...
>
>
>>På ét punkt skillede den sig markant ud: Den var tung som et ondt år, så
>>den nakker nok ikke 500'erene i svinghastigheder :-|
>
>
> Mener du den 50 ccm Derbi..?

UPS!
Indlægs-sammenblanding


>>Efter sigende vejede det originale rustfri udstødnings-system 30 KG
>
> Mener du på den hedengangne 50 ccm Derbi..?

Forhåbentligt ikke

--
Armand.

BJ (27-04-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 27-04-05 23:41


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:RDQbe.147$Fe7.2437@news000.worldonline.dk...

KLIP

>>>Efter sigende vejede det originale rustfri udstødnings-system 30 KG
>>
>> Mener du på den hedengangne 50 ccm Derbi..?
>
> Forhåbentligt ikke

LOL...o.k., den var i øvrigt den første "knallert" med kulfiberstel.

--
Bjørn J.



Uffe R. B. Andersen (26-04-2005)
Kommentar
Fra : Uffe R. B. Andersen


Dato : 26-04-05 10:46

On 25 Apr 2005 22:12:28 GMT, Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> wrote:

>Jeg husker at Norton engang snuppede en førsteplads på Assen i enten BOTT
>eller specialklassen.

Ej at forglemme, at de vandt Senior TT på Isle of Man, engang i
starten af 90'erne. Første gang der kørtes med en gennemsnitshastighed
på over 120 mph, så vidt jeg husker.

>De kunne dælme præstere noget sammenlignet med ligestillede cykler da de
>kom frem.

Ja, jeg husker også nogen løb fra Eurosport i starten af 90'erne,
Riskogerne strøg indenom Norton'en er hvert eneste sving, hvor den
vaklede og sejlede så man fik det helt dårligt, men straks ude på
langsiden stod riskogerne nærmest stille og Norton'en sprang forbi -
det var helt vildt.

>Forresten blev der allerede fusket med Norton Wankel i 1983 - 1984.
>Da så jeg det første spionfoto af cyklen som egentlig var tænkt til
>politi/militær.

Ifølge Bert Hopwoods "Whatever Happened to the British Motor Cycle
Industry?", så var alle britiske motorcykelfabrikker igang med
wankel-projekter i slutningen af 60'erne og starten af 70'erne.
Tydeligvis oversatsede de, men mon ikke de har været klar over, at de
ikke kunne konkurrere med japanerne på de 4-cylindrede rækkemotorer?
En naturlig konsekvens har været at satse på noget endnu bedre, nemlig
wankel-motoren. Desværre viste de tekniske (og ikke mindst
materialeteknologiske) problemer med wankel-motoren at være langt
større, end antaget og virksomehederne gik nedenom, inden cyklerne
blev en realitet.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste