Olie til Yamaha RD350
Fra : Christen Lautrup

Dato : 23-04-05 21:48

Hej igen,

Tak for de mange og hurtige svar på tidligere indlæg.
Jeg har dog lige et spørgsmål mere. Jeg står lidt på bar bund mhs. info
omkring min Yamaha Rd350 Lc da der ikke fulgte en instruktionsbog med til
mc'en.
Da det jo er en to-takter skal der bruges to-takts olie, men hvilken type
vil i anbefale. Den billigste TTolie fra Thansen, eller er det bedre med en
semi eller fuldsyntetisk ?

Fra : Hekto

Dato : 23-04-05 23:26

In article <426ab473$0$22692$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,
chl@heleneogjens.dk says...
> Da det jo er en to-takter skal der bruges to-takts olie, men hvilken type
> vil i anbefale. Den billigste TTolie fra Thansen, eller er det bedre med en
> semi eller fuldsyntetisk ?

Den er konstrueret til god gammel minaralsk 2T-olie.
Jeg kørte på semisyntetisk; men skal den have tæv kunne man jo ofre
fuldsyntetisk. Til gengæld skal den helst ikke være røgfri, da det
forringer smøreevnen.

Castrol laver udemærket 2T-olie; men prøv dig lidt frem, da
frobrændingstemperaturen ikke er ens, og forbrænder de ikke helt, sovser
de det hele til i sod.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto www.hekto.dk
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Armand

Dato : 24-04-05 18:55

Hekto wrote:
> [...]
> Jeg kørte på semisyntetisk; men skal den have tæv kunne man jo ofre
> fuldsyntetisk. Til gengæld skal den helst ikke være røgfri, da det

Nu er jeg ikke den store totagger-kender og brugte til race på RGV'en
den olie der umiddelbart var tilgængelig på den nærmeste statoiltank;
men kvalitet og prisleje følges iefter min opfattelse ikke ubegrundet ad:
De dyre syntetiske har deres største kvaliteter i lav
forbrændingstemperatur der sikrer et minimum af sovs i udstødningen og
koks på stempel/topstykke samtidig med at den oser mindre.
Den billigste mineralske er god nok men vil kræve afkoksning af
forbrændingskammeret og udstødningen ind imellem.

Når det er sagt, så vil man kunne undgå koks og løbesod helt anderledes
effektivt ved at beherske sin brug af gasgrebet i den nederste halvdel
af omdrejningsområdet: Gaskablet regulerer oliepumpen og oliebehovet er
ikke til fuld smøring ved lavere omdrejninger!
Totaggere køres typisk fornuftigst á et gear lavere end man umiddelbart
ville gøre - Ved hjælp af de derved opnåede højere omdrejninger trækker
motoren bedre hvorved man ikke forledes til at "give nytteløs gas" !

--
Armand.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-04-05 09:35

Armand wrote:
> [...]
> Den billigste mineralske er god nok men vil kræve afkoksning af
> forbrændingskammeret og udstødningen ind imellem.

Da jeg kørte med dyr syntetisk på min RD'er var hele bagenden af
MC'en konsekvent smurt ind i overskuds-olie.. det stoppede da jeg
begyndte at køre på 30kr/l Delo ;)

En RD har det i følge mig bedst over 6krpm, ved bykørsel bør man som
udgangspunkt holde den over 4krpm.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk