Støttebenskontakt virker ikke -
Fra : Morfar

Dato : 22-04-05 20:47

Hej til gruppen -

Efter 45 år uden mc har jeg anskaffet en GN250 - den har kørt 14k
og er tilfredsstillende på alle områder, bortset fra at motoren både starter
og kører med sidestøttebenet slået ned.
Jeg har målt på kontakten, den fejler ikke noget - motorstopknap på styret
og stop med nøglen virker ok - hvad kan årsagen være ?

Da jeg ikke har kunnet skaffe en manual til maskinen, vil jeg gerne høre om
nogen har et link til en side, hvor jeg kan se lidt om dæktryk,
olieskiftintervaller
og hvad der ellers bliver brug for.

Venlig hilsen - Morfar
Min MC fra dengang var en 500cb NSU Consul fra 1953

Fra : Hekto

Dato : 22-04-05 21:25

In article <426954a8$0$13726$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
nordteknikfjern@mail.tele.dk says...
> [...]
>
> Da jeg ikke har kunnet skaffe en manual til maskinen, vil jeg gerne høre om
> nogen har et link til en side, hvor jeg kan se lidt om dæktryk,

Mon ikke kredsløbet er 'fixet' med vilje?
Det er jo ikke unormalt at man fjerner den sikkerhed-fidus. Så hvis du
kigger lidt omkring på ledningsnettet, kan det være du kan se hvad der
er lavet.

> Venlig hilsen - Morfar
> Min MC fra dengang var en 500cb NSU Consul fra 1953

Hæ! Sådan en kørte jeg også på nogle gange som knægt!
Den havde verdens længste geararm!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage (Til

Fra : Troels Jensen

Dato : 22-04-05 23:46

"Hekto" <urxgb@urxgb.qx> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er jo ikke unormalt at man fjerner den sikkerhed-fidus. Så hvis du
> kigger lidt omkring på ledningsnettet, kan det være du kan se hvad der

Sikkert dumt spørgsmål, men hvorfor i al verden skulle man dog fjerne den
sikkerhed?

Troels
XJ600

Fra : Armand

Dato : 23-04-05 00:13

Troels Jensen wrote:
> "Hekto" <urxgb@urxgb.qx> skrev i en meddelelse

> Sikkert dumt spørgsmål, men hvorfor i al verden skulle man dog fjerne den
> sikkerhed?

Fordi støttebenskontakten sidder temmeligt udsat og for nogle modellers
vedkommende kan kræve udskiftning indtil flere gange pr. sæson!

--
Armand.
(der kortsluttede systemet på GPZ900R da den udskiftede også gik ned

Fra : Hekto

Dato : 23-04-05 08:57

In article <Gxfae.114004$Vf.4187761@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
chaufforerne.dk says...
> Fordi støttebenskontakten sidder temmeligt udsat og for nogle modellers
> vedkommende kan kræve udskiftning indtil flere gange pr. sæson!

Ja, og så står man dér i regnvejer, langt fra hjemmet ... og så er der
NADA at gøre andet end rive ledningerne over, og sno dem sammen, hvis
de ikke skal være åbne al'så!

De fleste er heldigvis koblet til fregaearslampen; men ikke alle.

Automat-kåbe-kvæstende-støtteben er en anden forbandelse, som også er
nævnt i tråden!
Det er bare en vanesag at klappe det ind, ligesom at huske blinklyset
(som jeg også glemmer!)

Fra : Armand

Dato : 23-04-05 15:53

Hekto wrote:
> In article <Gxfae.114004$Vf.4187761@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
> chaufforerne.dk says...
>

> De fleste er heldigvis koblet til fregaearslampen; men ikke alle.

Ninja'ens støttebenskontakt var med tre ledninger til: én plus der enten
blev ledet til advarselslampen (á nede) eller til tændings-systemet (á
oppe)!

--
Armand.

Fra : Brian Sørup

Dato : 23-04-05 00:13

"Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> "Hekto" <urxgb@urxgb.qx> skrev i en meddelelse

> Sikkert dumt spørgsmål, men hvorfor i al verden skulle man dog fjerne den
> sikkerhed?

Fordi det er noget p*s at maskinen ikke kan stå i tomgang medens man
monterer jakke, hjelm og handsker......
De sidestøtter der slår op af sig selv er desuden (næsten) livsfarlige, hvis
maskinen står lidt uheldigt kan den ret let væltes - bare spørg min svoger
hvor sjovt det er at samle sin nyanskaffede CBR1000 op ude i
indkørslen........
--
Brian Sørup
Honda VF 500 F2

Fra : Schlæger

Dato : 23-04-05 08:30

Brian Sørup wrote:

> Fordi det er noget p*s at maskinen ikke kan stå i tomgang medens man
> monterer jakke, hjelm og handsker......

Mon der kunne være tale om en af de støttebenskontakter, som først
afbryder når sidestøttebenet er nede OG maskinen bliver sat i gear ??

Sådan virker det i hvert fald på min Yamser, så jeg kan sagtens have
motoren i gang mens den står på sidestøttebenet......

Mch Schlæger

Fra : Morfar

Dato : 23-04-05 10:59

"Schlæger" <gertschlagerFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Sådan virker det i hvert fald på min Yamser, så jeg kan sagtens have
> motoren i gang mens den står på sidestøttebenet......

Sorry - har lige haft maskinen startet og du har fuldstændig ret, når det
grønne
frigearslys er slukket så virker kontakten - jeg mangler den manual.
Da jeg tog kørekort på en Lambretta scooter, var der ikke noget der hed
frigearslys eller støttebenskontakt - tak for hjælpen og god sæson.

Venlig hilsen
Morfar

Fra : Hekto

Dato : 23-04-05 11:39

In article <426a1c67$0$651$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
nordteknikfjern@mail.tele.dk says...
> Da jeg tog kørekort på en Lambretta scooter, var der ikke noget der hed
> frigearslys eller støttebenskontakt - tak for hjælpen og god sæson.

Nej, livet var enklere dengang!

Fra : Schlæger

Dato : 23-04-05 12:35

Morfar wrote:

> [...]
> Da jeg tog kørekort på en Lambretta scooter, var der ikke noget der hed
> frigearslys eller støttebenskontakt - tak for hjælpen og god sæson.

Det er bare helt i orden.

Tillykke med din GN250 og held og lykke med den. Jeg kørte sgu' mange gode
ture på min, som var den første MC efter min "genfødsel" som MC'ist.

Mch Schlæger

Fra : Armand

Dato : 23-04-05 15:57

Morfar wrote:
> [...]
> grønne frigearslys er slukket så virker kontakten - jeg mangler den manual.

dk.fritid.motorcykel har rykket igen!!!

Køb en Ducati, dens støttebens-kontakt er så tilpas primitiv at man ikke
kan snuble over teknikken: Støtteben ude = som at dreje tændingsnøglen

--
Armand.

Fra : Bjørn S

Dato : 23-04-05 22:48

Armand wrote:

> Køb en Ducati, dens støttebens-kontakt er så tilpas primitiv at man ikke
> kan snuble over teknikken: Støtteben ude = som at dreje tændingsnøglen

Jup, så man skal tråle nettet tyndt og bestille fra et tysk
baggårdsfirma for at finde et seriøst mod på problemet :-/

--
/Bjørn - nu med en flot dyr kabelstump ved sin side

Fra : Armand

Dato : 24-04-05 18:45

Bjørn S wrote:

> Jup, så man skal tråle nettet tyndt og bestille fra et tysk
> baggårdsfirma for at finde et seriøst mod på problemet :-/

Er det ikke blot at lade enten kontakten eller spændingen fra
frigearslampen (kæver dog et par dioder for "ensretning" af strømmens
forløb) trække et relæ der sørger for spænding til tændspolerne: Enten
skal frigearslampen lyse eller støttebenskontakten "være oppe"! :-/

/
Armand.

Fra : Bjørn S

Dato : 24-04-05 20:04

Armand wrote:

> [...]
> forløb) trække et relæ der sørger for spænding til tændspolerne: Enten
> skal frigearslampen lyse eller støttebenskontakten "være oppe"! :-/

Jo, og jeg har også luret den, men ikke dissekrert den nye kabelstump.
Nu er den så montert, og fungerer lige som maskinen burde gjort fra
fabrikken af. Kan startes i frigear, og går ud, ligså snart den sættes i
gear, vel og mærke når den står på støtteben Fordelen med en
ferdiglavet, er at man bibeholder de orginale vandtætte AMP stik, og
kobler de ekstra kabler imellem med medfølgende stik.

--
/Bjørn - nu med nypudset kværn

Fra : Armand

Dato : 24-04-05 20:36

Bjørn S wrote:

> [...]
> ferdiglavet, er at man bibeholder de orginale vandtætte AMP stik, og
> kobler de ekstra kabler imellem med medfølgende stik.

Pris??

--
Armand.

Fra : Bjørn S

Dato : 24-04-05 22:19

Armand wrote:

> Pris??

36 øvro / 271kr. incl. forsendelse fra www.desmoworld.de - SU.00.00001
Seitenständer-Umbau som passer til en IE.

--
/Bjørn

Fra : Bjørn S

Dato : 25-04-05 17:26

Bjørn S wrote:

> 36 øvro / 271kr. incl. forsendelse fra www.desmoworld.de - SU.00.00001
> Seitenständer-Umbau som passer til en IE.

Rettelse, 27 euro, og 32 mit alles.

--
/Bjørn

Fra : Hekto

Dato : 23-04-05 23:30

In article <%mtae.114101$Vf.4188133@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
chaufforerne.dk says...

> Køb en Ducati, dens støttebens-kontakt er så tilpas primitiv at man ikke
> kan snuble over teknikken: Støtteben ude = som at dreje tændingsnøglen

Ja, de har det med at holde sig til det væsentlige! ... at køre på den!

Hvis den alligevel skal stå dér og glo, er der jo ingen grund til at
gøre så meget ud af det!
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto www.hekto.dk
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-05 08:58

Brian Sørup skrev i meddelelsen
<426984fd$0$79457$14726298@news.sunsite.dk>...

>"Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> skrev i en meddelelse

>Fordi det er noget p*s at maskinen ikke kan stå i tomgang medens man
>monterer jakke, hjelm og handsker......

Ja, det ville være træls, så er det da godt at nogle systemer er så snu at
de (også) er forbundet til frigearsindikatoren. Der bliver man så mindet om
at "pinden" ikke er slået op så snart at man sætter i gear = død motor. Mht.
overlevelse af kontakten, (Armand), så er jeg da også lidt imponeret af den
"drejeomskifter", der sidder på støttebenslejet på fie. Den får så rigeligt
en blanding af vejsnavs fra forhjulet, samt overskuds kædefedt, men virker
fortfarende....

> [...]
>maskinen står lidt uheldigt kan den ret let væltes - bare spørg min svoger
>hvor sjovt det er at samle sin nyanskaffede CBR1000 op ude i

Tjae, sidestøtter, (såvel som center), tåler nu, uanset fjederprincip, ikke
at blive skubbet i køreretningen. Skal man parkere skrånende, så er det
altid med forhjulet "højest".

mvh
Orla