Kobling: sinter, carbon eller kevlar
Fra : Brian Luckow

Dato : 22-04-05 20:19

Er der nogen der kan fortælle mig, hvad der er af fordele og ulemper, når vi
snakker om koblinger lavet af ovenstående materialer?

Mvh., Brian Luckow

Fra : Hekto

Dato : 22-04-05 21:23

In article <42694de6$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
luckowb@grafisk.dk says...
> Er der nogen der kan fortælle mig, hvad der er af fordele og ulemper, når vi
> snakker om koblinger lavet af ovenstående materialer?

Tør eller våd?

Hvis våd, ville jeg nok hellere have kul- eller kevlarstøv i
gearkassen/motorolien!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage (Til

Fra : Brian Luckow

Dato : 22-04-05 23:32

> Tør eller våd?
>
> Hvis våd, ville jeg nok hellere have kul- eller kevlarstøv i
> gearkassen/motorolien!

Det er en tørkobling.

Mvh., Brian Luckow

Fra : MKS - 74

Dato : 22-04-05 21:24

On Fri, 22 Apr 2005 21:18:41 +0200, "Brian Luckow"
<luckowb@grafisk.dk> wrote:

>Er der nogen der kan fortælle mig, hvad der er af fordele og ulemper, når vi
>snakker om koblinger lavet af ovenstående materialer?

Fordelene ved kulfiber-koblinger i forhold til konventionelle race
sinter-koblinger er mere eller mindre de sædvanlige carbon
materialekvaliteter : Termiske egenskaber, vægt (inerti), bedre
(start) doserbarhed og holdbarhed (op til 3-4 gange længere). ulemper
også lidt de sædvanlige, pris og at kulfiber selvom det er _uhyre_
stærkt (afhængigt af weave naturligvis) har en højst uheldig måde at
gå i stykker på....

--
-Michael
No. 74 riding shotgun...

Fra : Brian Luckow

Dato : 22-04-05 23:45

> [...]
> også lidt de sædvanlige, pris og at kulfiber selvom det er _uhyre_
> stærkt (afhængigt af weave naturligvis) har en højst uheldig måde at

Men lige det med prisen holder åbenbart ikke altid. For f.eks. Surflex
sælger både sintermetal- og kulfiberkoblinger, og den i kulfiber er
billigere. Så hvis jeg kigger på priserne, så skulle man umiddelbart tro at
den i sintermetal er bedre, da den koster mere. Men tager vi f.eks. Barnett,
som også laver fine koblinger, så laver de i dag kun koblinger i kulfiber
eller kevlar, og altså ikke sintermetal.

Derfor er jeg nu blevet lidt forvirret om det virkelig er sintermetal jeg
skal gå efter...

Mht. kulfiberkoblinger, så deler de forhåbentlig ikke samme egenskab som
kulfiberbremseskiver, som jo først virker når de er blevet varme, eller
hvad?

Mvh., Brian Luckow

Fra : MKS - 74

Dato : 23-04-05 00:19

On Sat, 23 Apr 2005 00:44:53 +0200, "Brian Luckow"
<luckowb@grafisk.dk> wrote:

>Men lige det med prisen holder åbenbart ikke altid. For f.eks. Surflex
>sælger både sintermetal- og kulfiberkoblinger, og den i kulfiber er
>billigere.

Muligvis ikke altid (sammenligner du nogenlunde samme spec., antal
plader osv?) men sammenligner man højeste spec indenfor de 2 varianter
vil kulfiberkoblinger som hovedregel være de dyreste...

>Mht. kulfiberkoblinger, så deler de forhåbentlig ikke samme egenskab som
>kulfiberbremseskiver, som jo først virker når de er blevet varme, eller
>hvad?

Næh, med gunstige termiske egenskaber tænkes her på at de kan modstå
langt højere temp. uden deformation (2000º C i nogle applikationer)

Hvad der er bedst vil som sædvanlig nok anhænge af hvad der er
udviklet til lige netop den applikation man vil indsætte dem i, men
som hovedregel er kulfiberkoblinger at betragte som højeste spec i
mere sports/raceorienterede applikationer

--
-Michael
No. 74 riding shotgun...

Fra : Brian Luckow

Dato : 23-04-05 22:23

> Muligvis ikke altid (sammenligner du nogenlunde samme spec., antal
> plader osv?) men sammenligner man højeste spec indenfor de 2 varianter
> vil kulfiberkoblinger som hovedregel være de dyreste...

De burde være ens, lige altså pånær det materiale de er lavet af, du kan se
dem her:

http://www.redracingparts.com/en/english.htm#english/motorbikesmotorcycles/p
roductsandcomponents/clutchesducati.htm

Det drejer sig om #F55503 og #F55507.

> [...]
> som hovedregel er kulfiberkoblinger at betragte som højeste spec i
> mere sports/raceorienterede applikationer

Umiddelbart kunne det godt lyde som om man skulle gå efter kulfiberudgaven,
når nu den jo ovenikøbet også er billigere, når vi altså snakker om Surflex.
Tror jeg prøver med en sådan, men vil lige først se, bare for en
sikkerhedsskyld, om jeg ikke kan finde noget info om lige præcis Surflex's
kulfiber- vs. sintermetaludgave.

Tak for alle svarene!

Mvh., Brian Luckow

Fra : MKS - 74

Dato : 23-04-05 22:42

On Sat, 23 Apr 2005 23:23:14 +0200, "Brian Luckow"
<luckowb@grafisk.dk> wrote:

>Umiddelbart kunne det godt lyde som om man skulle gå efter kulfiberudgaven,

Jeg vil sige det nok afhænger af hvad brug den er tiltænkt,
kulfiberkoblinger er som sagt primært noget man indsætter i race, hvor
kombinationen af vægtbesparelse, materialets høje såvel statiske som
dynamiske friktionskoefficient, termiske kvaliteter ved højtdrejende
motorer og holdbarhed ved ekstrem belastninger virkelig kommer til sin
ret...

>når nu den jo ovenikøbet også er billigere, når vi altså snakker om Surflex.

Øjensynligt ja, lige hvorfor og den præcise opbygning kan jeg ikke
helt afgøre må jeg tilstå - den kræver nok noget detailinfo.

>....men vil lige først se, bare for en
>sikkerhedsskyld, om jeg ikke kan finde noget info om lige præcis Surflex's
>kulfiber- vs. sintermetaludgave.

Lyder som en rigtig god ide

--
-Michael
No. 74 riding shotgun...

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 23-04-05 09:18

Brian Luckow wrote:
> Derfor er jeg nu blevet lidt forvirret om det virkelig er sintermetal
> jeg skal gå efter...

Jeg ville købe understående
http://www.carbonworld.de/
Søg på ArtNr.: "DU74" -> Belægninger

Hvis du vil have en kobling er holder længer og rasler lidt mindre så se
Søg på ArtNr.: "EVR200" (den køber jeg når mine belægninger skal skiftes)

Jeg har handlet med Christoph et par gange og enda fået lavet lidt Carbon
stumper efter mine egne mål til meget rimelige priser, hans stumper er helt
i topklasse og betjeningen/servicen er helt i top.

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + Klappersaki KLR250 + MZ TS250/2)

Fra : Brian Luckow

Dato : 23-04-05 22:41

> Jeg ville købe understående
> http://www.carbonworld.de/

Tak for tippet, dem kender jeg ikke, så de er straks noteret ned.

> Hvis du vil have en kobling er holder længer og rasler lidt mindre så se
> Søg på ArtNr.: "EVR200" (den køber jeg når mine belægninger skal skiftes)

EVR200 kittet koster jo en pæn slat penge, så når vi alligevel er deroppe,
så tror jeg nu nok at når min egen skål er færdig, så ville jeg ofre det
ekstra en komplet slipperkobling koster.

> [...]
helt
> i topklasse og betjeningen/servicen er helt i top.

Er carbonstumperne de sælger med klarlak?

De første stumper jeg købte til min cykel, er fra Ducati Performance.
Elendig kvalitet, køber aldrig deres stumper igen.

Mvh., Brian Luckow

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 24-04-05 08:40

Brian Luckow wrote:

> EVR200 kittet koster jo en pæn slat penge, så når vi alligevel er
> deroppe, så tror jeg nu nok at når min egen skål er færdig, så ville
> jeg ofre det ekstra en komplet slipperkobling koster.

Det er lidt udfra betragningen at nye Koblingslameller koster 8 * 16 = 128
euro (ca. 960 kr.)
En komplet Skål med nye Koblingslameller + Stålskiver koster 399 euro (ca.
2920 kr.)
Og da 48 tands kobling butrde holde 4 gange så længe som en alm. 12 tands
burde det være den billigste løsning på sigt
En slipper koblinger får du ikke under 6000 kr.- for en ny.

> Er carbonstumperne de sælger med klarlak?

De få jeg har købt har været med klarlak, de stumper jeg har fået lavet
efter mine egne opgivelser har været uden da jeg selv skulle arbejde lidt
vidre på dem.

> De første stumper jeg købte til min cykel, er fra Ducati Performance.
> Elendig kvalitet, køber aldrig deres stumper igen.

Det var en overraskelse, jeg troede at Performance stumper var kvali, de
indikere prisen ihvertfald, men nu er jeg begyndt med carbon stumper fra
Christoph, så der bliver resten også købt så tingene er ens.

Fra : Brian Luckow

Dato : 24-04-05 18:43

> Og da 48 tands kobling butrde holde 4 gange så længe som en alm. 12 tands
> burde det være den billigste løsning på sigt

4 gange så længe... det var jeg dog ikke klar over. Spørgsmålet er så bare,
om det lige kan svare sig for mig, for jeg får næsten ikke kørt på MC mere.
:/ Hvordan er det nu, man skal bruge et speciel værktøj for at få selve
skålen af med, ikk'?

> En slipper koblinger får du ikke under 6000 kr.- for en ny.

Ikke helt nej, men næsten, for Kämna sælger en til 5,578.53 kr, den er dog
uden koblingslameller. Det er iøvrigt også kun en 12 tands udgave.

> De få jeg har købt har været med klarlak, de stumper jeg har fået lavet
> efter mine egne opgivelser har været uden da jeg selv skulle arbejde lidt
> vidre på dem.

Hvis de har fået klarlak, så kan de kun være bedre end Ducati Performance
stumper.

> Det var en overraskelse, jeg troede at Performance stumper var kvali, de
> indikere prisen ihvertfald, men nu er jeg begyndt med carbon stumper fra
> Christoph, så der bliver resten også købt så tingene er ens.

Det troede jeg også, de ser i hvert fald fine ud når man blader rundt i
deres katalog. Men deres carbon stumper har ikke fået uv-beskyttende
klarlak, så carbonen gøres mat af solen. Det er heller ikke bare sådan lige
at efterlakerer dem, da overfladen på deres stumper har en masse meget små
huller, elendig finish, og så er det endda ikke kun selve deres carbon jeg
har dårlige erfaringer med.

Men nu er det nogle år siden jeg sidst har købt Ducati Performace stumper,
så jeg skal ikke kunne sige om de har styrket kvaliteten... men det tvivler
jeg på. :)

Mvh., Brian Luckow