/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Bule i tank
Fra : Jesper


Dato : 22-04-05 11:08

Hey NG

Nogen gode forslag til hvordan man retter en bule i en tank ud?
Det er en "blød" bule, altså ingen skarpe kanter eller hakker.
De 2 metoder jeg overvejer er trykluft eller at svejse en bolt på og så
trække bulen ud med den... Kan de metoder bruges?

/
Jesper


 
 
K (22-04-2005)
Kommentar
Fra : K


Dato : 22-04-05 11:18


"Jesper" <tiper@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen gode forslag til hvordan man retter en bule i en tank ud?
> Det er en "blød" bule, altså ingen skarpe kanter eller hakker.
> De 2 metoder jeg overvejer er trykluft eller at svejse en bolt på og så
> trække bulen ud med den... Kan de metoder bruges?

hvis den er stor blød bule, så kan du være heldig at rette den ud med
trykluft, det har jeg selv gjort engang, alt andet kan du jo prøve, der er
jo alt at vinde intet at tabe, jeg skruede benzinhanen af og trykkede luften
ind der, med tankdækslet monteret, husk brug af en god kompressor 6 - 8 bar,
prøv med forsigtighed i starten indtil du har føling med trykket !

K



K (22-04-2005)
Kommentar
Fra : K


Dato : 22-04-05 11:26

OBS: glemte lige i skyndingen at fortælle at du med fordel kan holde den ene
hånd med let konstant tryk hen over bulen imens du fylder trykluft i med den
anden, så kan du "måske" undgå at lakken krakelerer når og hvis bulen retter
sig ud med et "pop", held og lykke med det

K



Christer Waleryd (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Christer Waleryd


Dato : 22-04-05 12:19

tiper@tiscali.dk (Jesper) writes:

> Hey NG
>
> Nogen gode forslag til hvordan man retter en bule i en tank ud?
> Det er en "blød" bule, altså ingen skarpe kanter eller hakker.
> De 2 metoder jeg overvejer er trykluft eller at svejse en bolt på og
> så trække bulen ud med den... Kan de metoder bruges?

Trykluft? Du risikerer kollaps i tunellen hvor stel-røret går.

Du kan benytte smeltelimpinner, anordne disse slik at du kan benytte
en glidehammer og trække bulen ud.

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500
'88 XT600 '69 Triumph T120
'59 Amazoooon OTC#440
http://lcw.at.dod.no lcw@dod.no

Armand (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-04-05 13:02

Jesper wrote:
> Hey NG
>
> Nogen gode forslag til hvordan man retter en bule i en tank ud?
> Det er en "blød" bule, altså ingen skarpe kanter eller hakker.
> De 2 metoder jeg overvejer er trykluft eller at svejse en bolt på og så
> trække bulen ud med den... Kan de metoder bruges?

INGEN!!!!! svejsning eller lodning på en bensintank - Årsag: *KABOOM* !!
På samme måde er det livsfarligt at forsøge at komme til at trykke buln
ud indefra med jern(!)stænger - Messing, aluminium eller træ er
gnistsikker og derfor materialet til sådant et job

Sekund-lim kan være midlet hvis ikke at trykluft kan klare sagen.

Motoren producerer et ganske stort vacuum. som tillige er enkel at
"bruge af" qua de stutse der er permanent monteret på karburatorstutsene
til justerngsbrug. Kan man slippe til at lave en tætsiddende "klokke"
hen over området med bulen vil man v.h.a. en stuts og slange til
motorens vacuum-stuts også kunne "suge" den ud!

--
Armand

Christer Waleryd (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Christer Waleryd


Dato : 22-04-05 13:18

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Jesper wrote:
> > Hey NG
> > Nogen gode forslag til hvordan man retter en bule i en tank ud?
> > Det er en "blød" bule, altså ingen skarpe kanter eller hakker.
> > De 2 metoder jeg overvejer er trykluft eller at svejse en bolt på og
> > så trække bulen ud med den... Kan de metoder bruges?
>
> INGEN!!!!! svejsning eller lodning på en bensintank - Årsag: *KABOOM* !!
> På samme måde er det livsfarligt at forsøge at komme til at trykke
> buln ud indefra med jern(!)stænger - Messing, aluminium eller træ er
> gnistsikker og derfor materialet til sådant et job
>
> Sekund-lim kan være midlet hvis ikke at trykluft kan klare sagen.
>
> Motoren producerer et ganske stort vacuum. som tillige er enkel at
> "bruge af" qua de stutse der er permanent monteret på
> karburatorstutsene til justerngsbrug. Kan man slippe til at lave en
> tætsiddende "klokke" hen over området med bulen vil man v.h.a. en
> stuts og slange til motorens vacuum-stuts også kunne "suge" den ud!

Eller benytte en sugekopp, av den type en glasmæster ville bruge for
at flytte glas. Fukt, dyt på og træk: <plop>

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500
'88 XT600 '69 Triumph T120
'59 Amazoooon OTC#440
http://lcw.at.dod.no lcw@dod.no

Intet Navn (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Intet Navn


Dato : 22-04-05 13:53

"Christer Waleryd" <lcw@dod.no> wrote in message
news:m3vf6ff1h3.fsf@linux1.otrum.no...

[- Gode tips og idéer snippet -]
> Eller benytte en sugekopp, av den type en glasmæster ville bruge for
> at flytte glas. Fukt, dyt på og træk: <plop>

"Dyt på"... Hvor er det dog et fremragende sprog!


/claus (som altså bare MÅ se en stor Shakespeare-tragedie på norsk
engang..!)



Christer Waleryd (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Christer Waleryd


Dato : 22-04-05 15:13

"Intet Navn" <noone@nowhere.undeliverable> writes:

> "Christer Waleryd" <lcw@dod.no> wrote in message
> news:m3vf6ff1h3.fsf@linux1.otrum.no...
>
> [- Gode tips og idéer snippet -]
> > Eller benytte en sugekopp, av den type en glasmæster ville bruge for
> > at flytte glas. Fukt, dyt på og træk: <plop>
>
> "Dyt på"... Hvor er det dog et fremragende sprog!

Hehe.
Og det norske sprog har arvet meget fra dansk.

> /claus (som altså bare MÅ se en stor Shakespeare-tragedie på norsk
> engang..!)

Hmm. Den bliver vel tragisk uanset

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500
'88 XT600 '69 Triumph T120
'59 Amazoooon OTC#440
http://lcw.at.dod.no lcw@dod.no

K (22-04-2005)
Kommentar
Fra : K


Dato : 22-04-05 16:11


"Christer Waleryd" <lcw@dod.no> skrev i en meddelelse

> Og det norske sprog har arvet meget fra dansk.

og mig som troede det var omvendt, danskerne tog bare de ord der kunne
bruges til noget, alt imens nordmændene beholdte alle de underlige ord
....hehe

K



Armand (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-04-05 21:49

Intet Navn wrote:
> "Christer Waleryd" <lcw@dod.no> wrote in message
> news:m3vf6ff1h3.fsf@linux1.otrum.no...
>
> "Dyt på"... Hvor er det dog et fremragende sprog!
> /claus (som altså bare MÅ se en stor Shakespeare-tragedie på norsk
> engang..!)

GRILL

--
Armand.

Steen Gruby (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 22-04-05 14:59

On Fri, 22 Apr 2005 14:02:05 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej.
>
>INGEN!!!!! svejsning eller lodning på en bensintank - Årsag: *KABOOM* !!
>På samme måde er det livsfarligt at forsøge at komme til at trykke buln
>ud indefra med jern(!)stænger - Messing, aluminium eller træ er
>gnistsikker og derfor materialet til sådant et job
>
Der kan jeg kun være enig.
Men når det er sagt er der lige et par muligheder.

Det med trykluft tør jeg heller ikke af fare for deformationer steder
jeg ikke har kontrol over.
Vand kan derimod bruges, og hvis man har en håndbetjent pumpe hvor
trykket kan kontrolleres burde det være ufarligt.
Forsøget med at suge bulen ud med en sugekop er også i orden.
Alt for ikke at skulle male

Hvis man er kommet så vidt at erkendelsen er at der skal males, kan
man slibe ind til metallet og så lodde en 6 mm messingmøtrik på med en
1600 Watt heathgun og almindelig radioloddetin.
Det kan gøres uden fare for at skidtet ryger i luften.
Når møtrikken er loddet skrues en 30mm lang bolt i og bulen trækkes ud
med et stykke fladjern med huller i til bolten.
Læg et stykke træ mellem fladjernet og tanken.
Jeg havde en meget skarp bule i tanken til min NSU Max, som jeg trak
ud på den måde.
Trækket var så stort at lodningen sprang, så jeg måtte lodde møtrikken
på flere gange og på flere forskellige steder før bulen var ude.
Ressultatet er derimod så godt at tanken nu er forkromet igen og der
er ikke så meget som een rynke at se.


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Ole Axelsen (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Ole Axelsen


Dato : 22-04-05 18:21

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:VI5ae.113901$Vf.4186856@news000.worldonline.dk...
> Jesper wrote:
>> Hey NG
>>
>> Nogen gode forslag til hvordan man retter en bule i en tank ud?

> INGEN!!!!! svejsning eller lodning på en bensintank - Årsag: *KABOOM* !!

Det behøver der ikke ske noget ved. Jeg har lige rettet nogen ret kraftige
buler i tanken på min Suzuki ved at svejse søm på og trække med et brædt og
en bidetang. Jeg afmontererede tankmåler, hane og dæksel og blæste den godt
igennem med trykluft. Som en test prøvede jeg med åben ild for at se om der
var mere der kunne brænde. Det var der ikke, og jeg hørte ingen eksposioner
eller andet kaboom, da jeg svejsede.


--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.



Jesper (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 22-04-05 21:06

Ole Axelsen wrote:

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:VI5ae.113901$Vf.4186856@news000.worldonline.dk...
>> Jesper wrote:
>>> Hey NG
>>>
>>> Nogen gode forslag til hvordan man retter en bule i en tank ud?

>> INGEN!!!!! svejsning eller lodning på en bensintank - Årsag: *KABOOM* !!

> Det behøver der ikke ske noget ved. Jeg har lige rettet nogen ret kraftige
> buler i tanken på min Suzuki ved at svejse søm på og trække med et brædt og
> en bidetang. Jeg afmontererede tankmåler, hane og dæksel og blæste den godt
> igennem med trykluft. Som en test prøvede jeg med åben ild for at se om der
> var mere der kunne brænde. Det var der ikke, og jeg hørte ingen eksposioner
> eller andet kaboom, da jeg svejsede.

Man kan vel også komme vand i tanken... det burde også nedsætte risikoen
for KABOOM...

Jesper


Armand (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-04-05 23:38

Ole Axelsen wrote:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:VI5ae.113901$Vf.4186856@news000.worldonline.dk...
>
>>Jesper wrote:
>>
>>>Hey NG
>>>
>>>Nogen gode forslag til hvordan man retter en bule i en tank ud?
>
>
>>INGEN!!!!! svejsning eller lodning på en bensintank - Årsag: *KABOOM* !!
>
>
> Det behøver der ikke ske noget ved. Jeg har lige rettet nogen ret kraftige
> buler i tanken på min Suzuki ved at svejse søm på og trække med et brædt og
> en bidetang. Jeg afmontererede tankmåler, hane og dæksel og blæste den godt
> igennem med trykluft. Som en test prøvede jeg med åben ild for at se om der
> var mere der kunne brænde. Det var der ikke, og jeg hørte ingen eksposioner
> eller andet kaboom, da jeg svejsede.

Kiggede du dig godt omkring?
Jeg mener: Der skulle have været en mulighed for at få øje på en
vingespids af din skytsengel i den situation :-|

Statistikken går klart den anden vej: En af mine bekendte troede sig
sikret ved at fylde hans tank med vand før han svejste/loddede
træk-værktøj på sin tank, men midt i arbejdet brød helvede løs og han
fandt sig selv liggende nedenfor en hylde ved væggen 3 meter bag ham med
et sæt trykkede ribben: Tanken var eksploderet og det svageste sted den
kunne åbne sig og slippe af med trykket var på modsatte side hvorved at
tanken i realiteten blev et missil fremdrevet af vandtryk under
eksplosivt tryk - Lige ind i brystkassen. =

Med sådanne risici bør det ikke tilrådes nogen at lodde/svejse på
bensintanke ud fra andres held :-|

--
Armand.

Schlæger (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Schlæger


Dato : 23-04-05 08:33

Armand wrote:

> Statistikken går klart den anden vej: En af mine bekendte troede sig
> sikret ved at fylde hans tank med vand .......

HVIS tank ??

Nåeehhh - der skulle have stået "...ved at fylde SIN tank....." (det er
også noget forbandet svineri at gå og hælde vand i andres benzintanke.....)

Mch Schlæger


Ukendt (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-04-05 09:35


Armand skrev i meddelelsen
<61fae.113998$Vf.4187725@news000.worldonline.dk>...

>>>>Nogen gode forslag til hvordan man retter en bule i en tank ud?
>>
>>
>>>INGEN!!!!! svejsning eller lodning på en bensintank - Årsag: *KABOOM* !!




Jeg fik det tip fra en vognfabrik, at skylle tanken med dieselolie, og lade
en sjat blive tilbage. Typisk når de skulle påsvejse en studs til et
eftermonteret oliefyr, eller en kølemaskine, så havde de ikke lyst til at
tappe 3-400 liter dieselolie af. Så de svejste studsen på tanken med
indhold, og borede efterfølgende hul i tanken gennem studsen.

Jeg har selv repareret begge tanke fra den Jaguar, jeg i en årrække var
belemret med, efter dieselolie princippet, og der sker absolut intet andet
end at der oser ud af de åbne huller fra tankdæksel, og tankmåler. I øvrigt
er en tank, der _har_ været forsøgt sølvloddet, ret umulig at svejse på...
:-|

Og så kan man jo lige tænke over, at der i rigtig mange benzintanke befinder
sig en benzinpumpe med DC-"kul"motor, og de tanke kan altså også køres
tørre.

Det sidste i verden man skal gøre, er at fylde med vand/olie, og så lukke
tankdækslet, for hvordan er det nu lige når man opvarmer vædsker...... Selv
en ganske lille damplomme kan give et voldsomt resultat.

mvh
Orla

>
>--
>Armand.



Armand (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-04-05 15:50

Orla Pedersen wrote:
>
> Og så kan man jo lige tænke over, at der i rigtig mange benzintanke befinder
> sig en benzinpumpe med DC-"kul"motor, og de tanke kan altså også køres
> tørre.

Brændstofpumper er da ikke roterende og med kul-motor!?

--
Armand.

Mikael Jørgensen (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Mikael Jørgensen


Dato : 23-04-05 15:55

> Brændstofpumper er da ikke roterende og med kul-motor!?
>

Har siddet og læst lidt med på bule i tank problemet, har nemlig selv en
bule, ville tro den høre under "blød bule" da den er super svær at se
men faktisk fylder som 3-4 5 kroner... Jeg har bare tænkt på, min tank
ser ud til at være dobbelt lags, men hvordan skal man så bruge tricket
med vand og fryse den ned?

Ukendt (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-04-05 16:50


Armand skrev i meddelelsen
<8gtae.114098$Vf.4188155@news000.worldonline.dk>...
>Orla Pedersen wrote:
>>
>> Og så kan man jo lige tænke over, at der i rigtig mange benzintanke
befinder
>> sig en benzinpumpe med DC-"kul"motor, og de tanke kan altså også køres
>> tørre.
>
>Brændstofpumper er da ikke roterende og med kul-motor!?


Det er ganske sikkert. Den første jeg så var i min VW LT31 med Audi
benzinmotor, fineste lille dykpumpe sænket ned sammen med tankmåleren, i
øvrigt en simpel centrifugalpumpe. Jaguar brugte samme princip i deres serie
2 XJ6/12, tidligere havde de gængse SU membranpumper uden for tanken.

Benzindampe kan ikke brænde, der skal luft til, og det er der normalt ikke
nok af i en benzintank.

mvh
Orla

>--
>Armand.



Steen Gruby (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 23-04-05 17:10

On Sat, 23 Apr 2005 16:49:42 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.
>
>Brændstofpumper er da ikke roterende og med kul-motor!?

På XN85 vælter brændstoffet rundt i en trykpumpe med kul.
Og den er da ikke røget i luften (endnu)

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Bjørn S (25-04-2005)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 25-04-05 17:24

Steen Gruby wrote:

> På XN85 vælter brændstoffet rundt i en trykpumpe med kul.
> Og den er da ikke røget i luften (endnu)

Det var også det system som var almindelig hos Bosch på deres K-jetronic
systemer for biler(som stod i de fleste europeere med sprøjt et stykke
ind i -90'erne). Det var konstruert så pumpen ikke kunne gå tom for
bensin.Bosch havde et system udstillet med en pumpe i glas, hvor man
kunne se gnister og det hele i, ifølge min daværende værkfører.
Der gik en historie om nogle drenge som selv ville reparere pumpen -
kaboom :-/

--
/Bjørn


Ukendt (25-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-04-05 19:40


Bjørn S skrev i meddelelsen
<426d19b5$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...

>Der gik en historie om nogle drenge som selv ville reparere pumpen -
>kaboom :-/

Det tror jeg ikke en dyt på, der er slet ikke volumen nok i den pumpe til
andet end et lille puf. I øvrigt kan den nu sagtens løbe tør, den kan endda
fylde hele systemet med luft/benzindampe. På nogle Opel modeller havde
pumpen en djævelsk evne til at danne damplommer omkring sig selv med for
lavt pumpetryk til følge.

Nogen der kan huske fysikforsøgene ? Vores lærer lykkedes det aldrig at
lave en blanding som tændrøret kunne antænde :-|

mvh
Orla

>
>--
>/Bjørn




Bjørn S (25-04-2005)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 25-04-05 21:24

Orla Pedersen wrote:

> Det tror jeg ikke en dyt på, der er slet ikke volumen nok i den pumpe til
> andet end et lille puf.

Som jeg husker det, var det en lukket alucylinder, og hvis man ville
åbne den, måtte man jo skære den op. Mon de fik den tæt igen ? :-/
Men, sådanne vandrehistorier findes der jo også mange af, jeg ville nu
bare ikke selv afprøve det.

--
/Bjørn

LarsM (22-04-2005)
Kommentar
Fra : LarsM


Dato : 22-04-05 18:58

> Nogen gode forslag til hvordan man retter en bule i en tank ud?

Ved selvsyn set at følgende virker:

Du fylder tanken med vand og putter den i dybfryseren....og venter...

Formelen for hvor meget vand "udvider sig" skal jeg ikke sige en dyt om.
Men gutten der gjorde det fik bulen rettet smukt ud.

/Lars Martin - YamR6
http://www.dfmc.dk?id=524



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177508
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408580
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste