ZZR600D3 Omdr.tæller viser dobb.
Fra : Thomas Olsen

Dato : 21-04-05 20:01

Hej.

Jeg har fået et problem med min zzr, omdrejningstælleren viser
det dobb. af hvad den burde, cyklen kører ellers fint, er der en
der har et hint til hvad der kan være galt ???

--
/MVH. Thomas
Huske at fjerne NOSPAM ved svar

Fra : Schlæger

Dato : 21-04-05 20:25

Thomas Olsen wrote:

> Hej.

> Jeg har fået et problem med min zzr, omdrejningstælleren viser
> det dobb. af hvad den burde, cyklen kører ellers fint, er der en
> der har et hint til hvad der kan være galt ???

Er det ikke ret almindeligt, at sådan en model går med det dobbelte antal
omdrejninger af hvad den burde ....

Mch Schlæger

Fra : Thomas Olsen

Dato : 21-04-05 20:35

Hej.

> Er det ikke ret almindeligt, at sådan en model går med det
> dobbelte antal omdrejninger af hvad den burde ....

HAHA.... nej den virkdede fint indtil for ca. 1 uge siden, så
gik det ned af bakke, så virkede den normalt ind imellem, og nu
viser den bare det dobb. af hvad jeg reelt kører med at omdr.

Fra : Steen Gruby

Dato : 21-04-05 21:53

On Thu, 21 Apr 2005 21:00:53 +0200, "Thomas Olsen"
<thomas@NOSPAMalleen39.dk> wrote:

Hej Thomas.

> Jeg har fået et problem med min zzr, omdrejningstælleren viser
>det dobb. af hvad den burde, cyklen kører ellers fint, er der en
>der har et hint til hvad der kan være galt ???

Det er svært at svare på uden et EL-diagram over din ZZR.
Generelt er der fire gængse metoder at drive en omdrejningstæller på:
Mekanisk, pulser fra rændspolerne, pulser fra tændboksen eller en
analog spænding fra tændboksen.
I dit tilfælde tror jeg vi kan udelade den første og den sidste.
Jeg tror at Kawa har en pulsstyret tæller, men er ikke rigtigt sikker
på om pulserne tages fra en af tændspolerne eller fra et dertil egnet
udtag på tændboksen selv.
Da cyklen ellers kører normalt formoder jeg at fejlen er at finde i
kablingen mellem "pulsgiveren" og tælleren eller i tælleren selv.
Prøv at undersøge stikkene, specielt stelledningerne, til
instrumentbordet, og forbindelserne mellem tælleren og
tændspoler/tændboks.
Dette er måske dumt, men check lige at polskoene på dit batteri er
spændt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Thomas Olsen

Dato : 22-04-05 06:54

Hej Steen.

Steen Gruby skrev i en meddelelse,

> [...]
> mellem tælleren og tændspoler/tændboks.
> Dette er måske dumt, men check lige at polskoene på dit

Jeg har smidt diagrammet op på
http://manta.alleen39.dk/images/zzr600.jpg håber det hjælper
lidt,
jeg har prøvet at skifte den sorte ledning mellem tændspolen og
omdr. tælleren, det hjalp ikke

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-04-05 09:53

On Fri, 22 Apr 2005 07:53:57 +0200, "Thomas Olsen"
> [...]

>lidt,
>jeg har prøvet at skifte den sorte ledning mellem tændspolen og

AHA - Det løftede sløret.
Tælleren er taget fra den tændspole der "servicerer" 1 & 4.
Da du har lavet en ledning du kunne trække direkte mangler der bare
een test for at afgøre sagen.
Prøv at tage tacho signalet fra den anden tændspole - Den grønne
ledning.
Er fejlen der stadig er din omdrejningstæller formentlig død.
Prøv dog lige at checke stelledninger og mål lige spændingen bag på
tælleren, mellem sort/gul & brun - Prøv at måle mellem sort/gul og
motorblokken - Det fortæller noget om stellens "kvalitet".
Det følgende er kun et eksperiment
Jeg ved ikke om du har lidt elektronik i skuffen?
Hvis ja, så prøv at forbinde en kondensator på ca. 1 uF fra tacho
ledningen til stel bag på uret.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Thomas Olsen

Dato : 22-04-05 10:50

Hej Steen

> [...]
> grønne ledning.
> Er fejlen der stadig er din omdrejningstæller formentlig død.

Fejlen er der stadig når jeg prøver med den grønne istedet

> Prøv dog lige at checke stelledninger og mål lige spændingen
> bag på tælleren, mellem sort/gul & brun - Prøv at måle mellem
> sort/gul og motorblokken - Det fortæller noget om stellens
> "kvalitet".

ml. sort/gul & brun = 12V
ml. sort/gul & Blok = 0V

> Det følgende er kun et eksperiment
> Jeg ved ikke om du har lidt elektronik i skuffen?
> Hvis ja, så prøv at forbinde en kondensator på ca. 1 uF fra
> tacho ledningen til stel bag på uret.

Jeg har desværre ikke sådan een liggende, men bagpå selve
omdrejningstælleren sad et lille potmeter, dette prøvede jeg at
justere så den kom til at passe med min tomgang, men nu synes jeg
ikke det passer helt i resten af feltet

Hvad vil være billigst at få scan-max til at reppe. det gl. eller
at gå på jagt efter et brugt, eller er de så billige at et nyt er
vejen frem.

Fra : Armand

Dato : 22-04-05 12:31

Thomas Olsen wrote:

> [...]
> omdrejningstælleren sad et lille potmeter, dette prøvede jeg at justere
> så den kom til at passe med min tomgang, men nu synes jeg ikke det

Var det tidligere, eller i forbindelse med denne session at du har
skruet dér?
For dét er noget af en detalje at have fortiet indtil nu, skulle jeg
mene :-|

I mine øjne lyder det som et uoriginalt instrument, eller et
Kawa-instrument fra en 1, 2 eller 3 -cylindret motor uden "vasted
spark", men du beskriver jo det som noget den umiddelbart er begndt på
af sig selv :-/

> Hvad vil være billigst at få scan-max til at reppe. det gl. eller at gå
> på jagt efter et brugt, eller er de så billige at et nyt er vejen frem.

Brugt, ubetinget!
Kig på Ebay og bliv overrasket over prislejet!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-04-05 14:38

On Fri, 22 Apr 2005 13:30:30 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

>Var det tidligere, eller i forbindelse med denne session at du har
>skruet dér?
>For dét er noget af en detalje at have fortiet indtil nu, skulle jeg
>mene :-|

I det første indlæg er beskrevet at fejlen startede sporadisk, så jeg
formoder at det er en opstået fejl og at den med potentiometeret er
sidste desperate forsøg
Jeg har et Suzuki instrument stående på bordet der har den modsatte
fejl - Det viser kun det halve.
Det er en fejl i den IC der styrer uret (digital -> analog converter).
Jeg har forsøgt at trace kredsen, men det er åbenbart en custum design
dims, så der er ikke meget at gøre.

>Brugt, ubetinget!
>Kig på Ebay og bliv overrasket over prislejet!

Enig!

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Thomas Olsen

Dato : 22-04-05 15:00

Hej.

> I det første indlæg er beskrevet at fejlen startede sporadisk,
> så jeg formoder at det er en opstået fejl og at den med
> potentiometeret er sidste desperate forsøg

Steen havde ret Det var sidste udvej, men lige lidt hjalp det

> [...]
> converter). Jeg har forsøgt at trace kredsen, men det er
> åbenbart en custum design dims, så der er ikke meget at gøre.

Der sidder også en ic på mit... jeg kiggede selvf. ikke efter
nummeret på den, men det kan jeg gøre når jeg splitter det ad
næste gang.

> Enig!

Alletiders, jeg har lige budt på et komplet instrumentbord fra
en E model, der er 'rigtig' tankmåler på, og så vidt jeg kan se
udfra Haynes, er der ikke den store forskel fra C og til E
modellen, så jeg skal vidst bare lige bytte et par ledninger, så
burde det virke om ikke andet får jeg jo en omdrejningstæller
ud af det

TAK for hjælpen..