Nogen der har en sidevogn jeg kan låne.
Fra : Ralfi

Dato : 21-04-05 19:35

Hej

Er der nogen som har en sidevogn jeg kan låne i morgen? Bare lige så jeg
slipper 20 kr billigere når jeg skal over med færgen Bøjden-Fynshav.
Spøg til side. Kan det passe at det er dyrere at sejle med den færgerute
med mc alene, i forhold til hvis man har sidevogn på. Det må da være en
fejl, eller hva'?

Snip:
Motorcykel/personbil under 2,5 m. længde + 2 personer
01.01.05 - 31.12.05

Motorcykel med sidevogn 100,-

Motorcykel uden sidevogn 120,-

Eller find det selv på: www.scandlines.dk

Hilsner
Ralfi
XJ 600 Div (som er på tur i morgen i det danske land uden sidevogn)

Fra : Brian Sørup

Dato : 21-04-05 20:11

"Ralfi" <ralfi@dsr.kvl.dkslet> skrev i en meddelelse
> [...]
> Spøg til side. Kan det passe at det er dyrere at sejle med den færgerute
> med mc alene, i forhold til hvis man har sidevogn på. Det må da være en

Mon ikke det er fordi at en trehjuler ikke vælter hvis det vipper lidt, og
dermed ikke skal surres til dækket ?
--
Brian Sørup
Honda VF 500 F2

Fra : Anders Houmark

Dato : 21-04-05 20:42

Brian Sørup wrote:

> Mon ikke det er fordi at en trehjuler ikke vælter hvis det vipper
> lidt, og dermed ikke skal surres til dækket ?

Det ville også være min første indskydelse.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Ralfi

Dato : 24-04-05 17:44

Anders Houmark wrote:

> Det ville også være min første indskydelse.

For at gøre forvirringen total, så betalte jeg 110 kr for billetten da
jeg tog over i fredags og på pristavlen i færgelejet er dette også den
eneste pris der nævnes for mc +/- sidevogn.

Der var 6 mc'er med Bøjden - Fynshav i alt, men ingen blev surret fast.
Det var godt nok også havblik. Derimod da jeg tog med Tårs - Spodsbjerg
fik jeg besked på at mc'en skulle surres fast.

Ralfi

Fra : Schlæger

Dato : 25-04-05 09:04

Ralfi wrote:

> [...]

> Det var godt nok også havblik. Derimod da jeg tog med Tårs - Spodsbjerg
> fik jeg besked på at mc'en skulle surres fast.

Vil det ikke under ALLE vejrforhold være en god ide at få MC'en surret
fast ??

Selvom der er havblik ved afgang, kan vind, strøm og bølger vel sagtens
ændre sig undervejs .....

Mch Schlæger

Fra : anders majland

Dato : 26-04-05 10:31

> Vil det ikke under ALLE vejrforhold være en god ide at få MC'en surret
> fast ??

Jo - og jeg vil også anbefale selv at have stropper med til formålet. Ikke
at jeg er ekspert men jeg haft mc'en ude og sejle med molslinien 90 gange
bare sidste år og også et par gange på hundested-rørvig.... På odden-århus
har de rimelige stropper, mens der kun er blåt nylonreb på odden-ebeltoft

Jeg bruger bare nogle billige H.N stropper - uden skralde, hvor man bare
trække lige igennem og en fjederbelastet pal klemmer. De er lynhurtige at
bruge og fylder ikke alverden. Og jeg har været med når det virkeligt vipper
så porcelæn flyder i restauranten ...

> Selvom der er havblik ved afgang, kan vind, strøm og bølger vel sagtens
> ændre sig undervejs .....

Og ikke mindst ved anløb af havnen igen i den - jeg har tabt mc'en der fordi
jeg var uopmærksom... Heldigvis uden at ramme bilerne, men ikke det fedeste
sted at stå og rode foran over hundrede bilister ...

Fra : Kasper Kamp Simonsen

Dato : 26-04-05 16:07

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:426e0d2f$0$79459$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> bruge og fylder ikke alverden. Og jeg har været med når det virkeligt
> vipper så porcelæn flyder i restauranten ...

Hvordan virker det der med mc'er og færger? Jeg kan forstå de skal bindes
fast, men er det noget man selv gør eller er det en eller anden ansat, som
måske er ligeglad med om den bliver ridset, der gør det?
Hvordan binder man den fast (fra hvad til hvad?)

Jeg spørger fordi jeg skal til norge en gang i løbet af sommeren.

/Kasper

Fra : anders majland

Dato : 26-04-05 17:41

> [...]
> måske er ligeglad med om den bliver ridset, der gør det?
> Hvordan binder man den fast (fra hvad til hvad?)

Som hovedregel er det rederiet der er ansvarlig for at mc'en ikke beskadiges
undervejs. Også selvom det er dig selv der har surret den. Så en matros bør
i princippet mindst checke at du har surret den forsvarligt.

På molslinien plejer de at komme hen hvis det er hårdt vejr, og har der
heller ikke noget imod at man bliver ved cyklen hvis man er nervøs for den
(uofficielt altså - man må jo ikke være der under overfarten).

Hvis det sker skader på din mc skal det meldes til en af skibets officerer
inden skibet forlades.

Men se f.eks molsliniens befordringsbestemmelser. på www.molslinien.dk De er
nok ikke så forskellige fra andre rederiers.

På ebeltoft-odden binder jeg den til et øje i gulvet fra passagerfodhvileren
i siden med støttefoden, og så en strob i den anden side omkring gelænderet
og den anden passagerfodhviler eller bare bagagebæren. Hvis de lover
rutchebane sætter jeg den istedet på 2 steder på siden mod gelænderet så den
er bundet i 3 punkter. Desiden smider jeg altid en klods under baghjulet (og
normalt står forhjuilet i hjørnet på ad væggen - på min stamplads passer
krogen i gulvet nemlig ganske fint)

På århus-odden bruger jeg som regel også sidestøttefoden og så en strop fra
hver side til et øje i gulvet. Her smider jeg også en klods under, selvom
den ikke gynger/ruller så meget som de mindre færger. Men når det virkeligt
blæser kan den godt lave nogle hårde stød mod bølgerne.

/A

Fra : Ralfi

Dato : 26-04-05 18:29

> [...]
> Hvordan binder man den fast (fra hvad til hvad?)
>
> Jeg spørger fordi jeg skal til norge en gang i løbet af sommeren.

På Spodsbjerg-Tårs er der indrettet særlige pladser til mc på
vogndækket. Her parkerer man tæt op ad vogndækkets væg, hvor der sidder
en strop som man kan tage omkring mc'en. Som sagt, fik jeg besked på at
bruge stroppen og det var meget nemt at bruge.
Hvis du er i tvivl ville jeg nok ringe til færgeselskabet og spørge
først, så du ved om du selv skal medbringe "spændebånd" og om det er en
god ide at reservere plads til din mc, så du er sikker på at få en
mc-plads, hvis der er en sådan.

Ralfi

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 26-04-05 17:22

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Så kan du jo bare tage broen og køre op gennem Sverige, hvis du er
> nervøst anlagt

Det er faktisk billigere og hurtigere (og ca lige kedeligt) at tage
motorvejen op til Oslo.

Hvis du vil have køreforslag, så spørg endelig løs.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-04-05 17:15

> [...]

> fast, men er det noget man selv gør eller er det en eller anden ansat, som
> måske er ligeglad med om den bliver ridset, der gør det?

Det er normalt noget man selv gør.

Er man heldig, så har de købt helt nye bagagestropper til en når man
skal med færgen, som sidste år da vi skulle til Skotland:

<http://galleri.flof.dk/index.php?album=%2FSkotland_2004%2F&image=IMG_3537.JPG>
<http://galleri.flof.dk/index.php?album=%2FSkotland_2004%2F&image=IMG_3538.JPG>
<http://galleri.flof.dk/index.php?album=%2FSkotland_2004%2F&image=IMG_3540.JPG>
<http://galleri.flof.dk/index.php?album=%2FSkotland_2004%2F&image=IMG_3541.JPG>

De kom med en hel kasse med nye bagagestropper, og styrmanden og en
matros hjalp os og kom med gode råd. Rigtig fin service.

Da vi skulle hjem var vi mindre heldige. Der spændte vi MC fast med
stropper der normalt er beregnet til lastvognsanhængere. Der skulle
man ikke spænde så meget at man kunne mærke modstand, for så havde man
bøjet stellet

> Hvordan binder man den fast (fra hvad til hvad?)

Bagerste fodhviler er altid god at spænde fast til. Normalt spænder
man så ned mod et klys i dækket. Du kan se det lidt på andet billede
af ovenstående.

Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-04-05 19:04

Carsten Sørensen <surfsmurf@rift.dk.invalid> writes:

> *host* Det havde slet ikke faldet mig ind at gøre det på den måde. De
> gange jeg har været med Mols-linien har jeg bare smidt en strop hen over
> sædet :/ Nu jeg ser det der er det jo næsten pinligt at indrømme. Til
> mit forsvar, så gjorde jeg bare som alle andre med båden.

Hvis det bare er en kort færgetur, hvor du kan "forudsige" vejret hele
vejen, så er en strop hen over sæddet sikkert også fint nok i de
fleste tilfælde.

Vi skulle sejle fra Göteborg til Immingham, en tur på 26 timer, så
derfor var det godt at have cyklerne spændt op, så de ikke stod på
støtteføderne, men kunne give efter i fjedrene. Det er en del mere
besværligt end bare at smide en strop over sæddet.

> Men smart, det vil jeg bruge i næste uge.

Hvor skal du hen?

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-04-05 21:18

Carsten Sørensen <surfsmurf@rift.dk.invalid> writes:

> Ja det trøster jeg mig også med. Katamaranfærgerne oplever jeg også som
> mere stabile.

Hvis det er hurtigfærger du tænker på, så er de faktisk ikke specielt
stabile, da de er meget lette, og der derfor godt kan komme alvorlige
ryk når færgen rammer en bølge.

I påsken var jeg på Bornholm. Da jeg tog hjem med katamaranen blæste
det en del, og bølgerne var vist tæt på 2 meter. Da jeg gik rundt på
færgen slingrede jeg lige så meget som natten før da jeg gik hjem fra
en meget våd fest på grund af at færgen blev kastet rundt af bølgerne.

Havde jeg nu sejlet med en almindelig færge, som sejlede langsommere,
så havde den sikkert bare gynget lidt, og relativt blødt i stedet for
at blive kastet rundt af bølgerne.

> Det er bare en Molslinie-tur igen, til Århus til familie-tamtam.

OK - god tur.

Jeg har et par gange taget hjem fra Træf på toppen med færgen fra
Århus til Kalundborg. Der har jeg slet ikke spændt motorcyklen fast,
men den færge sejler jo også i snegletempo, og det har været fint
vejr. Til gengæld kan man nå at få lidt (dårlig, men dyr) mad og en
time på øjet

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-04-05 21:58

Carsten Sørensen <surfsmurf@rift.dk.invalid> writes:

> Tja som sagt så oplever jeg dem som mere stabile, men om de faktisk er
> mere mc-flinke ved jeg ikke. Der er helt sikkert flere pludselige ryk,
> men man oplever ikke nær samme ekstreme vinkler som på en langsom færge.

Jeg tror ikke at de lidt større vinkler er så farlige, hvis ellers
motorcyklen står fornuftigt (fx på tværs af sejlretningen og i 1. gear
- husk at holde fast når der lægges til kaj). Rykkene kan derimod
vælte den ned fra støttefoden, hvis den ikke er spændt forsvarligt
fast, så jeg er klart mere bange for hurtige ryk end en stille vippen.
Måske er det bare mig.

--
Bandit 600 N | ......_[]-=*