Martin Sørensen wrote:
>>>Gælder det ikke bare om at køre motoren varm og så ikke lade den
>>>sejttrække? Materielerne i dag er vel meget bedre end for 10-20 år
>>>siden.
>>
>>Ja, og bearbejdningen mere præcis, med mindre spillerum og snævrere
>>tolerancer til følge.
>
> Hvilket bearbejdning?
Af de flader, der skal køre sammen, sælfullig
Jo finere dvs. færre / mindre ruheder, des mindre friktion hhv bedre
varmeovergang.
> For mig at se er det kun stempelringe og div. tandhjul
> der muligvis bliver slidt til i starten, og der virker det ikke logisk
? Hvis den - nok så meget lidt - mindre friktion ikke betyder noget, så
forstår jeg slet ikke, hvorfor der skal være mere end en person på et
curling-hold
> hvorfor en langsom tilkørsel er bedre end en hård (som forøvrigt oftest
> bruges af professionelle fordi det giver den bedste tilpasning og bedste
> ydelse).
Den grove tilpasning, de bruger på visse kortlivede racermotor, har
intet med tilkøring af en motor at gøre IMHO. De skal bare have kørt
cylinder og stempel mod hinanden for at sikre, at de ikke går fast i
racet. Eventuelle spor efter et sat stempel sliber de blot ned, og så
afsted - holdbarhed og ydelse på lang sigt betyder intet for den slags
motorer...
>>Men fladerne skal nu en gang slides sammen for
>>at give den fineste pasning og derigennem den længste levetid og
>>bedste ydelse.
>
> Og hvorfor skulle en langsom tilkørsel lige netop give dette?
Sikkert fordi høj belastning virker som grovfil IMHO.
>>Og lur mig om bilfabrikkerne ofrer en sådan indkøring
>>på motorstand endsige prøvebane
>
> Nu bliver motoren i de fleste biler og motorcykler så også tæsket godt og
> grundigt i slutningen af produktionen, og det er vist ikke lige efter
> instruktionsbogen. Man kan jo heller ikke sende noget på markedet som ikke
> virker.
Ved ikke af, at motorerne bliver voldtaget, før de eventuelt lander på
kajen i Frihavnen. Men det marketingmæssige effekt af et budskab om, at
motor, gearkasse, differentiale mm ikke kræver tilkørsel, kan i mine
øjne sagtens være grund nok for bilernes vedkommende.
> Jeg mener det var Armand der snakkede om at instruktionsbogens henvisninger
> muligvis kan være sund fornuft mht. tilkørsel af chaufføren som kører på sin
> helt nye cykel (som sikkert er kraftigere end den forrige). Det er nok
> nærmere chaufføren der skal tilkøres, frem for motorcyklen.
Tror nu snarere at syn på tilkørselen afgøres af ejerens holdning til
hvad godt nok er
Fred med den, der vælger ikke at tilgøre, blot han siger det, når han
sælger cyklen. Så kan køberen vælge noget bedre, hvis han har en anden
holdning...
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK