Armand wrote:
> Jesper wrote:
>
>> MightyMax wrote:
>>
>>
>>> "Peter F. Poulsen" <peter@dotpeter.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:d45vip$a7h$1@news.net.uni-c.dk...
>>>
>>>> Hejsa gruppe,
>>>>
>>>> Jeg skal have skiftet olie + filter i weekenden på min GS500 (på
>>>> høje tid)
>>>>
>>>> Er et filter fra Thansen ok, eller bør jeg køre ned til en forhandler?
>>>>
>>>> Mvh Peter, Odense
>>
>>
>>
>>> Nu kender jeg ikke GS500 men på en Honda VFR siger man at man ALDRIG
>>> skal bruge uoriginalt oliefilter. Merprisen er minimal og fra de
>>> utallige råd jeg har læst mig til tør jeg kun bruge Hondas eget filter
>>
>>
>>
>> Hmm har du været ude ved Agusta motor?? Der siger Klaus det samme,
>> ligegyldigt hvad det er for en Honda, og dog kender jeg en der har
>> haft sin CX500C fra ny af og som altid har brugt uoriginale filtre...
>> Men jo, man kan godt købe for billigt. Tager man et filter som vesrah
>> burde der ikke være noget galt.
>
>
> Det er lidt som for bilers knast-tandremme: Der anbefales et vist
> serviceinterval; men selv om de originalt monterede remme ikke engang
> klarer dén distance er kulanceviljen ikke særlig stor. Og knækker en
> udskiftet original tandrem er der for fem flade øre produkt-garanti -
> Men man får alligevel tudet ørerne fulde om værdien af originale stumper
> frem for uoriginale.
>
> Hvad angår bilers oliefilter, er det kun dem der kører til service hos
> den autoriserede forhandler, der får originalt monteret. Den derved
> forekommende store andel af uoriginale oliefiltre i den danske bilpark
> ser man ikke representeret i vejsiden med filternedbrud, og således bør
> det også forholæde sig for MC'filtrene!
>
Vi har på arbejdet prøvet at save filtrene op for at se om der var
forskel - DET ER DER
Billigt filter fra Thansen (45kroner) hullerne i filtermaterialet var
langt større og lod langt flere partikler komme i gennem, der var også
langt mindre filtermateriale totalt set
Det andet uoriginale filter var et Purflux købt hos den lokale grossist
for 96 kroner, der var ingen synlig forskel at spore, sammenlignet med
et originalt, mærkning ect. var også den samme, kun æsken og prisen var
forskellig.
Det originale koster 120
Der var her tale om oliefiltre til biler, som kører med 30000 kilometre
interval mellem skiftene, og jeg ville ikke satse min motor på det
billige fra Thansen, som jeg ikke tror vil stå distancen men må erkende
at et kvalitets uoriginalt filter er lige så godt som det originale jeg
sælger
Men problemet er nok mindre hvis man kun kører 5000 mellem skiftene.
--
Keld Rasmussen
Triumph Trident T160
2 er for lidt og 4 er for mange !
http://www.dfmc.dk/?id=622