|
| Nedgearing Fra : Cap |
Dato : 18-04-05 22:59 |
|
Hej
Jeg blev i sidste uge den heldige ejer af min første motorcykel, og har
naturligvis brugt det meste af weekenden på at vænne mig til at køre igen,
og til cyklen i det hele taget (og på at få tørret grinet af mit fjæs
naturligvis...)
Her til aften så jeg så tilfældigvis et løb fra Portugal, og af én eller
anden årsag var det pludselig var blevet meget mere interessant end ellers.
Jeg bemærkede her også, at kørerne i nedgearingerne/nedbremsningerne nærmest
"pumpede" koblingen, altså koblede ud mellem hvert gear (sådan så det ud for
mig i hvert fald). Er det for at få motorbremset cyklen, bedre opretholde
balancen, skåne cyklen eller noget helt fjerde? Er det noget man også bør
gøre i sin egen kørsel, i stedet for bare at koble ud og knalde alle gearene
ned, f.eks. på vej mod et rødt lys?
Har I i øvrigt nogle gode tips til litteratur, bog eller net, hvor man kan
læse sig til lidt køreteknik, sådan til helt almindelig brug for en totalt
nybegynder? Så kan man altid bruge det som undskyldning for alle de køreture
:)
På forhånd tak
Cap
| |
Hekto (18-04-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 18-04-05 23:25 |
|
In article <42642d8c$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
nosp@m.please says...
> Hej
>
> Jeg blev i sidste uge den heldige ejer af min første motorcykel, og har
> naturligvis brugt det meste af weekenden på at vænne mig til at køre igen,
> og til cyklen i det hele taget (og på at få tørret grinet af mit fjæs
> naturligvis...)
>
> Her til aften så jeg så tilfældigvis et løb fra Portugal, og af én eller
> anden årsag var det pludselig var blevet meget mere interessant end ellers.
> Jeg bemærkede her også, at kørerne i nedgearingerne/nedbremsningerne nærmest
> "pumpede" koblingen, altså koblede ud mellem hvert gear (sådan så det ud for
> mig i hvert fald). Er det for at få motorbremset cyklen, bedre opretholde
> balancen, skåne cyklen eller noget helt fjerde? Er det noget man også bør
> gøre i sin egen kørsel, i stedet for bare at koble ud og knalde alle gearene
> ned, f.eks. på vej mod et rødt lys?
>
> Har I i øvrigt nogle gode tips til litteratur, bog eller net, hvor man kan
> læse sig til lidt køreteknik, sådan til helt almindelig brug for en totalt
> nybegynder? Så kan man altid bruge det som undskyldning for alle de køreture
> :)
>
Helt så drastisk behøver man jo ikke at gå tilværks. Normalt er det nok
at trække koblingen og give lidt mellemgas, inden man går ned i næste
gear.
Køreteknik:
http://www.nmcu.org/kompetanse/index.html
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Anders Christensen (18-04-2005)
| Kommentar Fra : Anders Christensen |
Dato : 18-04-05 23:35 |
|
Hekto wrote:
> In article <42642d8c$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
> nosp@m.please says...
>
>>Hej
>>
>>Jeg blev i sidste uge den heldige ejer af min første motorcykel, og har
>>naturligvis brugt det meste af weekenden på at vænne mig til at køre igen,
>>og til cyklen i det hele taget (og på at få tørret grinet af mit fjæs
>>naturligvis...)
>>
>>Her til aften så jeg så tilfældigvis et løb fra Portugal, og af én eller
>>anden årsag var det pludselig var blevet meget mere interessant end ellers.
>>Jeg bemærkede her også, at kørerne i nedgearingerne/nedbremsningerne nærmest
>>"pumpede" koblingen, altså koblede ud mellem hvert gear (sådan så det ud for
>>mig i hvert fald). Er det for at få motorbremset cyklen, bedre opretholde
>>balancen, skåne cyklen eller noget helt fjerde? Er det noget man også bør
>>gøre i sin egen kørsel, i stedet for bare at koble ud og knalde alle gearene
>>ned, f.eks. på vej mod et rødt lys?
>>
>>Har I i øvrigt nogle gode tips til litteratur, bog eller net, hvor man kan
>>læse sig til lidt køreteknik, sådan til helt almindelig brug for en totalt
>>nybegynder? Så kan man altid bruge det som undskyldning for alle de køreture
>>:)
>>
>
> Helt så drastisk behøver man jo ikke at gå tilværks. Normalt er det nok
> at trække koblingen og give lidt mellemgas, inden man går ned i næste
> gear.
Ahh, det forklarer alt den larm man hører når folk kører op imod et
kryds og bremser og gearer ned.
Hvorfor er det nødvendigt?
| |
Hekto (19-04-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 19-04-05 18:02 |
|
In article <4264362a$0$79452$14726298@news.sunsite.dk>,
vladimirr@vladimirr.dk says...
> Ahh, det forklarer alt den larm man hører når folk kører op imod et
> kryds og bremser og gearer ned.
> Hvorfor er det nødvendigt?
>
>
For at bringe gearhjulene nogenlunde på same omdrejninger, hvorved de
lettere skifter. En form for synkronisering.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Henrik Davidsen (18-04-2005)
| Kommentar Fra : Henrik Davidsen |
Dato : 18-04-05 23:47 |
|
> Jeg bemærkede her også, at kørerne i nedgearingerne/nedbremsningerne
> nærmest "pumpede" koblingen, altså koblede ud mellem hvert gear (sådan så
> det ud for mig i hvert fald). Er det for at få motorbremset cyklen, bedre
> opretholde balancen, skåne cyklen eller noget helt fjerde? Er det noget
> man også bør gøre i sin egen kørsel, i stedet for bare at koble ud og
> knalde alle gearene ned, f.eks. på vej mod et rødt lys?
Jeg kender det fra min egen cykel. Jeg skal ikke kunne sige hvordan det
fungere på andre cykler (har ikke prøvet så mange forskellige endnu), men på
min kan jeg ikke skifte mere end 1 gear ned ad gangen, uden at slippe
koblingen igen. Hvis jeg holder koblingen, og så trædder fx 2 gange på
gearpedalen, så sker der ikke noget 2. gang. Jeg skal som minimum slippe
koblingen en lille smule, til den lissom hopper helt i gear, og så kan jeg
trække koblingen igen, og geare ned igen. Når jeg selv kører lidt frisk (ja
ja, grin bare - det er en CB 500), så laver jeg også nærmest den pumpene
koblings-manøvre. Jeg gør det både for at sikre at den ryger rigtigt ned i
gear hver gang, men også for at få en smule del i motorbremsen. Om det er
det samme der gør sig gældende for racerkører, skal jeg ikke kunne sige.
Men det var lige mine 5 cents
> Har I i øvrigt nogle gode tips til litteratur, bog eller net, hvor man kan
> læse sig til lidt køreteknik, sådan til helt almindelig brug for en totalt
> nybegynder? Så kan man altid bruge det som undskyldning for alle de
> køreture :)
Jeg har ikke lige nogle gode jeg kan huske.
/Sjang
CB 500
| |
S@nd (19-04-2005)
| Kommentar Fra : S@nd |
Dato : 19-04-05 07:45 |
|
"Cap" <nosp@m.please> skrev i en meddelelse
news:42642d8c$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hej
>
> Jeg blev i sidste uge den heldige ejer af min første motorcykel, og har
> naturligvis brugt det meste af weekenden på at vænne mig til at køre igen,
> og til cyklen i det hele taget (og på at få tørret grinet af mit fjæs
> naturligvis...)
>
> Her til aften så jeg så tilfældigvis et løb fra Portugal, og af én eller
> anden årsag var det pludselig var blevet meget mere interessant end
ellers.
> Jeg bemærkede her også, at kørerne i nedgearingerne/nedbremsningerne
nærmest
> "pumpede" koblingen, altså koblede ud mellem hvert gear (sådan så det ud
for
> mig i hvert fald). Er det for at få motorbremset cyklen, bedre opretholde
> balancen, skåne cyklen eller noget helt fjerde? Er det noget man også bør
> gøre i sin egen kørsel, i stedet for bare at koble ud og knalde alle
gearene
> ned, f.eks. på vej mod et rødt lys?
>
> Har I i øvrigt nogle gode tips til litteratur, bog eller net, hvor man kan
> læse sig til lidt køreteknik, sådan til helt almindelig brug for en totalt
> nybegynder? Så kan man altid bruge det som undskyldning for alle de
køreture
> :)
>
> På forhånd tak
> Cap
---------------
Under en hård nedbremsning, med hårde nedgearinger, som det oftest er
tilfældet i roadracing, vil man opleve at baghjulet "stepper", altså
blokerer under nedgearingen og dermed kan man opnå en meget urolig bagende
under nedbremsningen.
Det skyldes dels at gearkassen har svært ved at følge med under den hårde
nedgearing og samtidig at det meste af vægten er flyttet til forhjulet, og
baghjulet derfor har nemt ved at slippe.
En måde at mindske problemet på, er at give mellemgas og udkoble under
nedgearingen. En anden, dyrere løsning er at montere en "slipper-clutch",
som gør at baghjulet ikke blokerer under en nedgearing.
Mvh. S@nd
www.ss-racing.dk
| |
Jakob (19-04-2005)
| Kommentar Fra : Jakob |
Dato : 19-04-05 21:35 |
|
S@nd wrote:
> En måde at mindske problemet på, er at give mellemgas og udkoble under
> nedgearingen. En anden, dyrere løsning er at montere en "slipper-clutch",
> som gør at baghjulet ikke blokerer under en nedgearing.
Og det tror du ikke de har råd til i MotoGP? Grunden til at de kobler ud
mellem hvert gearskift er at det er meget vigtig for dem at vide hvilket
gear de er i, når de skal til at give gas igen. Det er jo ikke fordi de
skal holde og vente på at det bliver grønt før de må kører vidre.
--
Jakob, 748SP
| |
Armand (20-04-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 20-04-05 01:23 |
|
Cap wrote:
> >
> Her til aften så jeg så tilfældigvis et løb fra Portugal, og af én eller
> anden årsag var det pludselig var blevet meget mere interessant end ellers.
> Jeg bemærkede her også, at kørerne i nedgearingerne/nedbremsningerne nærmest
> "pumpede" koblingen, altså koblede ud mellem hvert gear (sådan så det ud for
> mig i hvert fald). Er det for at få motorbremset cyklen, bedre opretholde
> balancen, skåne cyklen eller noget helt fjerde?
>
> Har I i øvrigt nogle gode tips til litteratur, bog eller net, hvor man kan
> læse sig til lidt køreteknik, sådan til helt almindelig brug for en totalt
> nybegynder?
På DMC's hjemmeside er der under FAQ'en en dybtliggende forklaring om
gearskifte-teknik á at skifte uden brug af kobling. Læs den og bliv
meget klogere end du var igår!
Link: www.dmc-org.dk
--
Armand.
| |
|
|