/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Vandindsprøjtning
Fra : jesper


Dato : 18-04-05 09:08

Hejsa NG

Hvis man går ind på: http://www.oldskoolsuzuki.info/ , klikker på
Seven-eleven ude i siden og derefter på "knarF's water injection system"
under projects, så kan man se en der har smidt et vandings-system på sin
MC. Kan regne ud af det er noget der køler luften og dermed komprimerer
den, men er det noget i kender til?
Tænker at der her er mulighed for en meget billig optimereing af ens MC

Med løftet venstre
Jesper
www.buff-mc.dk


 
 
Rolf (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Rolf


Dato : 18-04-05 09:40

Waterinjection
Det blev brugt under krigen til fly
se link:http://www.rbracing-rsr.com/waterinjection.html
se også hvordan det laves til en K12ér:
http://www.rbracing-rsr.com/bmwK1200.html

Rolf
K12GT


"jesper" <tiper@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:d3vptb$4g3$1@abbeden.bunk.cc...
> Hejsa NG
>
> Hvis man går ind på: http://www.oldskoolsuzuki.info/ , klikker på
> Seven-eleven ude i siden og derefter på "knarF's water injection system"
> under projects, så kan man se en der har smidt et vandings-system på sin
> MC. Kan regne ud af det er noget der køler luften og dermed komprimerer
> den, men er det noget i kender til?
> Tænker at der her er mulighed for en meget billig optimereing af ens MC
>
>
> Med løftet venstre
> Jesper
> www.buff-mc.dk
>



Jesper (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 18-04-05 12:37

Rolf wrote:

> Waterinjection
> Det blev brugt under krigen til fly
> se link:http://www.rbracing-rsr.com/waterinjection.html
> se også hvordan det laves til en K12ér:
> http://www.rbracing-rsr.com/bmwK1200.html

Jamen det er jo kun til en turbo motor. Kan det også bruges hvis man ikke
ahr sådan en turbo på sin mc?

Jesper


Moller (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 18-04-05 13:17

Jesper wrote:
> Rolf wrote:
>
>> Waterinjection
>> Det blev brugt under krigen til fly
>> se link:http://www.rbracing-rsr.com/waterinjection.html
>> se også hvordan det laves til en K12ér:
>> http://www.rbracing-rsr.com/bmwK1200.html
>
>
> Jamen det er jo kun til en turbo motor. Kan det også bruges hvis man
> ikke ahr sådan en turbo på sin mc?

   Det de laver er mere en fattigmands NOS system, men i stedet smider de
vand blandet med lidt alkohol i... der kan nok opnås noget, til meget få
penge, men det er nok en god ide at få den justeret ind.

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Hekto (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 18-04-05 10:46

In article <d3vptb$4g3$1@abbeden.bunk.cc>, tiper@tiscali.dk says...
> Hejsa NG
>
> Hvis man går ind på: http://www.oldskoolsuzuki.info/ , klikker på
> Seven-eleven ude i siden og derefter på "knarF's water injection system"
> under projects, så kan man se en der har smidt et vandings-system på sin
> MC. Kan regne ud af det er noget der køler luften og dermed komprimerer
> den, men er det noget i kender til?
> Tænker at der her er mulighed for en meget billig optimereing af ens MC
>
Vanddamp udvider sig mere end varm luft, og derfor vil alle
forbrændingsmotorer inkl. gasturbinder fungere bedre i kølig fugtig
luft.
Tilsætning af vanddamp vil derfor også betyde en forøgelse af efekten.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Armand (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-04-05 22:04

Hekto wrote:
> In article <d3vptb$4g3$1@abbeden.bunk.cc>, tiper@tiscali.dk says...
>
>>Hejsa NG
>>
>>Hvis man går ind på: http://www.oldskoolsuzuki.info/ , klikker på
>>Seven-eleven ude i siden og derefter på "knarF's water injection system"
>>under projects, så kan man se en der har smidt et vandings-system på sin
>>MC. Kan regne ud af det er noget der køler luften og dermed komprimerer
>>den, men er det noget i kender til?
>>Tænker at der her er mulighed for en meget billig optimereing af ens MC
>>
>
> Vanddamp udvider sig mere end varm luft,

Vand er et fast stof og i forhold til luft vil det kunne udvides 100
gange mere ved opvarmning. Det er dét faktum som dampmaskiner og
nutidige turbiner udnytter til fulde.
Når du nævner vanddamp, så er det vand der allerede er udvidet!

> og derfor vil alle forbrændingsmotorer inkl. gasturbinder fungere
> bedre i kølig fugtig luft.

Stik en finger i en spritflaske og hold den op i vinden: Fingeren bliver
kold! Ergo: Fordampning skaber kulde!
Så udover at kunne udvides mere end den luft der erstattes med vand og i
praksis derved øger forbrændingstrykket, vil vand også køle cylinder og
topstykke "indefra"

> Tilsætning af vanddamp vil derfor også betyde en forøgelse af efekten.
>

Tilsætning af vand!

--
Armand.

Hekto (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 18-04-05 22:28

In article <4gV8e.113379$Vf.4183135@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
chaufforerne.dk says...
> Stik en finger i en spritflaske og hold den op i vinden: Fingeren bliver
> kold! Ergo: Fordampning skaber kulde!
> Så udover at kunne udvides mere end den luft der erstattes med vand og i
> praksis derved øger forbrændingstrykket, vil vand også køle cylinder og
> topstykke "indefra"
>

Hmmm .. så skal vi jo også se på hvad vanddamp er!
Rigtig damp er 'tør'.
Ellers har du ret i at det egentlig drejer sig om høj luftfugtighed
og/eller små dråber = tåge.

Det er dog en kendsgerning, at en dejlig kold efterårsdag, med
temperatur lige over frysepunktet, og tåge, medførte en væsentligt
højere MCP på turbinerne.
Angiveligt fordi der både var kold 'tyk' luft, og vand der kunne
eksandere når det smuttede igennem forbrændingskamrene.
Turbiner var dog ikke noget særtilfælde. Det samme gjorde sig gældende
på diesler.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Armand (20-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-04-05 01:01

Hekto wrote:
>
> Det er dog en kendsgerning, at en dejlig kold efterårsdag, med
> temperatur lige over frysepunktet, og tåge, medførte en væsentligt
> højere MCP på turbinerne.
> Angiveligt fordi der både var kold 'tyk' luft, og vand der kunne
> eksandere når det smuttede igennem forbrændingskamrene.
> Turbiner var dog ikke noget særtilfælde. Det samme gjorde sig gældende
> på diesler.

Sådan en kølig sommeraften lige efter en regnbyge, kan man også fornemme
at motorcyklen pludselig går meget bedre!

--
Armand.

Oliver Bruchhaus [60~ (20-04-2005)
Kommentar
Fra : Oliver Bruchhaus [60~


Dato : 20-04-05 10:18

> Sådan en kølig sommeraften lige efter en regnbyge, kan man også fornemme
> at motorcyklen pludselig går meget bedre!
.....
En kølig små diset nat laver hårnetten også power wheelier i skiftet til
anden gear..
Det gør den ikke på en varm sommerdag..

Sweet.. :))

--
--==>Oliver Bruchhaus<==--
Honda Hornet 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294
--==At køre 30 km/t ind i en mur svarer til at hoppe ud fra 2.sal!!!==--
--==Take care out there...==--





Moller (20-04-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 20-04-05 11:21

Oliver Bruchhaus [6000] wrote:
>>Sådan en kølig sommeraften lige efter en regnbyge, kan man også fornemme
>>at motorcyklen pludselig går meget bedre!
>
> ....
> En kølig små diset nat laver hårnetten også power wheelier i skiftet til
> anden gear..

   Så den rykker ik hårdt nok til at give slip på vejen til spind ;)


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

OlIvEr [6000] (20-04-2005)
Kommentar
Fra : OlIvEr [6000]


Dato : 20-04-05 21:42

> Så den rykker ik hårdt nok til at give slip på vejen til spind ;)
----
Hehe.. Nope.. Det er jo også kun en lille 0,6'er!

--
--==>OlIvEr<==--
Honda Hornet 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294
--==At køre 30 km/t ind i en mur svarer til at hoppe ud fra 2.sal!!!==--
--==Take care out there...==--





Armand (21-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-04-05 22:02

Moller wrote:
> Oliver Bruchhaus [6000] wrote:
>
>>> Sådan en kølig sommeraften lige efter en regnbyge, kan man også fornemme
>>> at motorcyklen pludselig går meget bedre!
>>
>>
>> ....
>> En kølig små diset nat laver hårnetten også power wheelier i skiftet til
>> anden gear..
>
>
> Så den rykker ik hårdt nok til at give slip på vejen til spind ;)
>

Den snarere vejer ikke nok til at dækket slipper når det opgiver at
betvinge inertien

--
Armand.

Ukendt (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-04-05 08:29


Armand skrev i meddelelsen ...
>Moller wrote:
>> Oliver Bruchhaus [6000] wrote:

>>> En kølig små diset nat laver hårnetten også power wheelier i skiftet til
>>> anden gear..

>> Så den rykker ik hårdt nok til at give slip på vejen til spind ;)

>Den snarere vejer ikke nok til at dækket slipper når det opgiver at
>betvinge inertien


GRILL

mvh
Orla

>--
>Armand.



Moller (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 22-04-05 13:51

>>Den snarere vejer ikke nok til at dækket slipper når det opgiver at
>>betvinge inertien

   Tjaaaa... nogen har en tung cykel, andre bruger maven for at tynge den
ned ;)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Ukendt (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-04-05 15:51


Moller skrev i meddelelsen <4268f349$0$79460$14726298@news.sunsite.dk>...
>>>Den snarere vejer ikke nok til at dækket slipper når det opgiver at
>>>betvinge inertien
>
> Tjaaaa... nogen har en tung cykel, andre bruger maven for at tynge den
>ned ;)


Forbier

mvh
Orla

>--
>VH
>Lars Molnit
>MZ ETZ 300 CDi ReedValve
>Suzuki GSF-R 1200
>www.dfmc.dk/Lars_Molnit



Jes Vestervang (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 18-04-05 23:29

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Vand er et fast stof og i forhold til luft vil det kunne udvides 100
> gange mere ved opvarmning.

Det er nu nærmere 1600 gange. En ret god grund til ikke at slukke en
brændende frituregryde med vand iøvrigt.

En ting, der undrer mig lidt hvad angår vandindsprøjtning, er hvad der
bliver af al den energi, der bruges på at få vandet til at skifte
tilstand. Hvis det kun er varme-spild-energi, der bruges gør det jo
ikke noget, men kan det passe at der ikke ryger noget nytte-energi?

Inde ved beredskabskorpset lærte vi jo at slukke ild (især
overtændinger, brændende røggas under loftet) ved at sprøjte vandtåge
ud rummet. Ved at bruge vandtåge istedet for deciderede stråler
sikrede man at det hele fordampede, hvorved vandet absorberede størst
mulig energi ved netop at udnytte at faseskiftet sluger stor
energi. Det begrænser i øvrigt vandskader ganske betragteligt

Mere om faseskiftets energiforbrug her:
<http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/thermo/phase.html>
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Hekto (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 18-04-05 23:51

In article <87oecbiusv.fsf@dellen.royal.flof.dk>,
jes.vestervang@gmail.com says...
> Inde ved beredskabskorpset lærte vi jo at slukke ild (især
> overtændinger, brændende røggas under loftet) ved at sprøjte vandtåge
> ud rummet. Ved at bruge vandtåge istedet for deciderede stråler
> sikrede man at det hele fordampede, hvorved vandet absorberede størst
> mulig energi ved netop at udnytte at faseskiftet sluger stor
> energi. Det begrænser i øvrigt vandskader ganske betragteligt
>
Dels køler det jo, og dels fortrænger dampen luften ... og indholdet af
ilt.
Af samme årsag er det ganske effektivt at slukke oliebrande med
vandtåge. ('kogle')
Det mest effektive jeg har prøvet er en oliebrand, slukket ned en lang
vandstråle, hvori der blev 'fyret' en pulverslukker af i. Vandet bar så
pulveret frem, og branden døde ud på sekundet!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Armand (21-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-04-05 18:14

Jes Vestervang wrote:
> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
>
>
>>Vand er et fast stof og i forhold til luft vil det kunne udvides 100
>>gange mere ved opvarmning.
>
>
> Det er nu nærmere 1600 gange.
> En ting, der undrer mig lidt hvad angår vandindsprøjtning, er hvad der
> bliver af al den energi, der bruges på at få vandet til at skifte
> tilstand. Hvis det kun er varme-spild-energi, der bruges gør det jo
> ikke noget, men kan det passe at der ikke ryger noget nytte-energi?

På en motor der er pumpet til grænsen hvor stempeltoppen begynder at
smelte, er det da netop en effektiv tillægs-anordning

--
Armand.

TA (27-04-2005)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 27-04-05 19:42


"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> wrote in message
news:87oecbiusv.fsf@dellen.royal.flof.dk...
>
> Det er nu nærmere 1600 gange. En ret god grund til ikke at slukke en
> brændende frituregryde med vand iøvrigt.
>
> En ting, der undrer mig lidt hvad angår vandindsprøjtning, er hvad der
> bliver af al den energi, der bruges på at få vandet til at skifte
> tilstand. Hvis det kun er varme-spild-energi, der bruges gør det jo
> ikke noget, men kan det passe at der ikke ryger noget nytte-energi?


Svjks kan vandindsprøjtning ikke give en effektforøgelse i en umodificeret
motor. Ved forbrændingen omdannes den kemiske energi i benzinen til tryk,
som så igen via stempel og krumtap omdannes til mekanisk energi. Energien på
krumtappen kan kun komme fra benzinen, så medmindre motoren på anden vis
modificeres - eller effektiviteten øges - er der ingen gevinst. Hvor skulle
den ekstra energi komme fra ?

Der sker formentlig det at vanddråberne i indsugningsluften omdannes helt
eller delvist til damp i kompressionstakten og dermed køler
forbrændingskammeret. I forbrændingstakten øger vanddampen gassens
oktan-tal, da vandmolekylerne bremser forbrændingen. Så hvis man skal
udnytte vandindsprøjtningen, må man hæve kompressionsforholdet (og dermed
opnå højere effektivitet), eller montere en turbo. Evt ændre tændingen.

Såfremt der i forbrændingstakten fortsat er ufordampet vand, vil dette
fordampe pga forbrændingsvarmen, og dermed reducere det maksimale
forbrændingstryk. Resultatet bliver en forbrænding med et højere middeltryk
og en fladere/jævnere udvikling af forbrændingstrykket som funktion af
krumtapvinklen.

Men uden ændring af tænding, fyldning eller kompression er der næppe nogen
gevinst at hente - i givet fald var bil- og mc-motorer formentlig allerede
udstyret med vandindsprøjtning ab fabrik

Den skitserede vandindsprøjtning (*Ron Novak) lider desuden af, at den
tilførte vandmængde afhænger af vacum'et i indsugningsmanifolden. Det
betyder stor vandmængde i tomgang, hvor vandet er unødvendig, og lille
vandmængde ved maksimal ydelse, hvor den netop er mest nødvendig. Go figure
....

Den påståede benzin-besparelse på 6 % lyder også mystisk, da
vandindsprøjtningen kun kan give højere effektivitet i en motor, der er
modificeret til at yde en større effekt (dvs som ville banke uden
vandindsprøjtning).

I Novaks skitse får motoren svjks blot ekstra luft gennem en akvarie-sten
nedsænket i vand, og motoren kører således på en lidt magere blanding.
Desuden indgår vandet blot i form af vanddamp i indsugningen og der
forekommer derfor ingen faseovergang, som er hele idéen i vandindsprøjtning.

Men jeg kan naturligvis tage fejl.

--
TA

*http://www.motherearthnews.com/library/1979_November_December/Ron_Novak_s_D
o_It_Yourself_Water_Injection_System




Hekto (27-04-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 27-04-05 20:11

In article <426fdca9$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
not@active.invalid says...
> Svjks kan vandindsprøjtning ikke give en effektforøgelse i en umodificeret
> motor. Ved forbrændingen omdannes den kemiske energi i benzinen til tryk,
> som så igen via stempel og krumtap omdannes til mekanisk energi. Energien på
> krumtappen kan kun komme fra benzinen, så medmindre motoren på anden vis
> modificeres - eller effektiviteten øges - er der ingen gevinst. Hvor skulle
> den ekstra energi komme fra ?
>
Virkningen kommer af at den tilsatte fugtighed i indsugningsluften giver
en kraftigere udvidelse. Vanddamp udvider sig mere end luft, ved en
given temperatur ( > 100 Grader)
Den termiske energi udnyttes bare bedre ved tilsætningen af vand, end
ved ren luft.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

TA (28-04-2005)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 28-04-05 01:28


"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote in message
news:MPG.1cda02482a451523989682@news.tele.dk...
>
> Virkningen kommer af at den tilsatte fugtighed i indsugningsluften giver
> en kraftigere udvidelse. Vanddamp udvider sig mere end luft, ved en
> given temperatur ( > 100 Grader)
> Den termiske energi udnyttes bare bedre ved tilsætningen af vand, end
> ved ren luft.


Ok, tak for info. Det lader til, at du er enig i, at Ron Novak forøger
indsugningsluftens fugtighed med vanddamp snarere end at indsprøjte vand for
at forhindre bankning (vandindsprøjtning).

Spørgsmålet er så om vanddamp ekspanderer kraftigere ved tilførsel af en
given mængde energi end luft? I så fald ville motorens effekt vel forøges?
Er der evt et link?

Jeg har dog forstået, at fugtig luft - alt andet lige - giver en mindre
ydelse end tør luft i en given motor. Dette er selvfølgelig relevant ifm
kalibrering af dynamometre etc. Se fx
<http://wahiduddin.net/calc/calc_hp.htm>.

Hvis Novaks skitse kan forbedre benzin-økonomien med 6 % lyder det mest som
om vanddampen i indsugningsluften giver en mere effektiv forbrænding.
Hvorfor tilføres moderne motorer så ikke vanddamp i indsugningen ab fabrik?

Well, det gør de måske også ved nærmere eftertanke. I Novaks opstilling må
det være små mængder vanddamp, der tilføres indsugningsluften. Vanddampen
kunne eventuelt hentes fra udstødningsgassen (afkølet). Under forbrændingen
dannes der nemlig store mængder damp - ca 2 liter vand for hver liter benzin
svjh. I de moderne biler leder man faktisk en del af udstødningsgassen retur
til indsugningen via en EGR-ventil. EGR-systemet er mest aktivt i
mellemområdet, hvor der er størst mulighed for at forbedre
brændstoføkonomien. Ved høje RPM er EGR-systemet uvirksomt. Novaks princip
minder egentlig en del om EGR-systemet.

Måske har de ny mc-er også EGR-system?

--
TA



Hekto (28-04-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 28-04-05 11:59

In article <42703209$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
not@active.invalid says...
>

>
> Ok, tak for info. Det lader til, at du er enig i, at Ron Novak forøger
> indsugningsluftens fugtighed med vanddamp snarere end at indsprøjte vand for
> at forhindre bankning (vandindsprøjtning).

Ja.
>
> Jeg har dog forstået, at fugtig luft - alt andet lige - giver en mindre
> ydelse end tør luft i en given motor. Dette er selvfølgelig relevant ifm
> kalibrering af dynamometre etc. Se fx
> <http://wahiduddin.net/calc/calc_hp.htm>.
>
I Flg. calculatoren ja; men hvorfor så ikke i praksis?

> Hvis Novaks skitse kan forbedre benzin-økonomien med 6 % lyder det mest som
> om vanddampen i indsugningsluften giver en mere effektiv forbrænding.
> Hvorfor tilføres moderne motorer så ikke vanddamp i indsugningen ab fabrik?
>
Hvorfor kører vi med stempelmotorer stadigvæk? Hvorfor bruger vi
benzin? ... fordi ingen har interesse i at lave om på det af økonomiske
årsager. Det er mit bedste gæt.



--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

rbk17 (28-04-2005)
Kommentar
Fra : rbk17


Dato : 28-04-05 09:59

>>
>> Jeg har dog forstået, at fugtig luft - alt andet lige - giver en mindre
>> ydelse end tør luft i en given motor. Dette er selvfølgelig relevant
>> ifm kalibrering af dynamometre etc. Se fx
>> <http://wahiduddin.net/calc/calc_hp.htm>.
>>

Nu er jeg ikke just expert (so flame away .
Jeg har altid opfattet vandindsprøjtning som at man "konverter" varmen i
motoren til energi. Man har således ikke "vand på" hele tiden, men
bruger det kun som boost, Feks. når et fly skal lette, da motoren ellers
vil blive for kold og ueffektiv.

/holger
Mc-Røvtur

Armand (27-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-04-05 22:10

TA wrote:
> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> wrote in message
> news:87oecbiusv.fsf@dellen.royal.flof.dk...
>
>>Det er nu nærmere 1600 gange. En ret god grund til ikke at slukke en
>>brændende frituregryde med vand iøvrigt.
>>
>>En ting, der undrer mig lidt hvad angår vandindsprøjtning, er hvad der
>>bliver af al den energi, der bruges på at få vandet til at skifte
>>tilstand. Hvis det kun er varme-spild-energi, der bruges gør det jo
>>ikke noget, men kan det passe at der ikke ryger noget nytte-energi?
>
>
>
> Svjks kan vandindsprøjtning ikke give en effektforøgelse i en umodificeret
> motor. Ved forbrændingen omdannes den kemiske energi i benzinen til tryk,
> som så igen via stempel og krumtap omdannes til mekanisk energi. Energien på
> krumtappen kan kun komme fra benzinen, så medmindre motoren på anden vis
> modificeres - eller effektiviteten øges - er der ingen gevinst. Hvor skulle
> den ekstra energi komme fra ?
>
> Der sker formentlig det at vanddråberne i indsugningsluften omdannes helt
> eller delvist til damp i kompressionstakten og dermed køler
> forbrændingskammeret. I forbrændingstakten øger vanddampen gassens
> oktan-tal, da vandmolekylerne bremser forbrændingen. Så hvis man skal
> udnytte vandindsprøjtningen, må man hæve kompressionsforholdet (og dermed
> opnå højere effektivitet), eller montere en turbo. Evt ændre tændingen.
>
> Såfremt der i forbrændingstakten fortsat er ufordampet vand, vil dette
> fordampe pga forbrændingsvarmen, og dermed reducere det maksimale
> forbrændingstryk. Resultatet bliver en forbrænding med et højere middeltryk
> og en fladere/jævnere udvikling af forbrændingstrykket som funktion af
> krumtapvinklen.
>
> Men uden ændring af tænding, fyldning eller kompression er der næppe nogen
> gevinst at hente - i givet fald var bil- og mc-motorer formentlig allerede
> udstyret med vandindsprøjtning ab fabrik
>
> Den skitserede vandindsprøjtning (*Ron Novak) lider desuden af, at den
> tilførte vandmængde afhænger af vacum'et i indsugningsmanifolden. Det
> betyder stor vandmængde i tomgang, hvor vandet er unødvendig, og lille
> vandmængde ved maksimal ydelse, hvor den netop er mest nødvendig. Go figure
> ...
>
> Den påståede benzin-besparelse på 6 % lyder også mystisk, da
> vandindsprøjtningen kun kan give højere effektivitet i en motor, der er
> modificeret til at yde en større effekt (dvs som ville banke uden
> vandindsprøjtning).
>
> I Novaks skitse får motoren svjks blot ekstra luft gennem en akvarie-sten
> nedsænket i vand, og motoren kører således på en lidt magere blanding.
> Desuden indgår vandet blot i form af vanddamp i indsugningen og der
> forekommer derfor ingen faseovergang, som er hele idéen i vandindsprøjtning.
>
> Men jeg kan naturligvis tage fejl.

Større kompression har altid kunnet give mere ryk i ekvipagen, og
ekspanderende vand medfører i praksis en større kompression i det samme
kammer!

--
Armand.

TA (28-04-2005)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 28-04-05 01:47


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:8cTbe.177$Fe7.3941@news000.worldonline.dk...
>
> Større kompression har altid kunnet give mere ryk i ekvipagen, og
> ekspanderende vand medfører i praksis en større kompression i det samme
> kammer!


Som jeg har forstået det, vil fordampningen af vand (i forbrændingstakten)
optage energi fra forbrændingen og dermed reducere det maksimale
forbrændingstryk og dermed skåne motoren. Gevinsten ved vandindsprøjtning er
et højere middelforbrændingstryk, der også virker på stemplet i længere tid.
Dermed kan man opnå større ydelse end ellers i en given motor.

Mener også at mange racer-motorer (Formel-1) køles med brændstof ved at køre
med en overfed blanding. Det ekstra brændstof kan ikke forbrænde, men køler
alene ved at den fordamper (fordampningsvarmen).

Svjks tilfører Ron Novaks system ikke vand, men vanddamp. Desuden giver
Novaks system ikke højere ydelse, men bedre brændstoføkonomi.

Alt andet lige giver fugtig luft mindre ydelse i en motor end tør luft. Se
også mit svar til 'Hekto'.

--
TA











Ukendt (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-04-05 12:10

> Hvis man går ind på: http://www.oldskoolsuzuki.info/ , klikker på
> Seven-eleven ude i siden og derefter på "knarF's water injection system"
> under projects, så kan man se en der har smidt et vandings-system på sin
> MC.

skod side, de siger at det er deres eget system, med det er ikke til at
finde på siden nogle steder.. :o/

Mvh
Morten



Moller (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 18-04-05 13:15

Juel wrote:
>>Hvis man går ind på: http://www.oldskoolsuzuki.info/ , klikker på
>>Seven-eleven ude i siden og derefter på "knarF's water injection system"
>>under projects, så kan man se en der har smidt et vandings-system på sin
>>MC.
>
>
> skod side, de siger at det er deres eget system, med det er ikke til at
> finde på siden nogle steder.. :o/

   Hvad er det i systemet som du ik kan finde frem til ud fra billede ?

   Så vidt jeg kan se på det, så virker det ud fra ren vacum styring, at
der suges væske op alt efter hvor meget sug der er på systemet.. ganske
god ide, at de så blander spiritus i... tjaaa... med de danske spiritus
afgifter ;)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Ukendt (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-04-05 13:29

> Hvad er det i systemet som du ik kan finde frem til ud fra billede ?

Ville jo være meget rart at kunne se om der er dysser i den dunk, og om der
er andet fuskeri med
Ville jo være oplagt at prøve på min bastard bike

> Så vidt jeg kan se på det, så virker det ud fra ren vacum styring, at
> der suges væske op alt efter hvor meget sug der er på systemet.. ganske
> god ide, at de så blander spiritus i... tjaaa... med de danske spiritus
> afgifter ;)

Husholdningssprit kan vel bruges..

/Juel



Moller (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 18-04-05 13:44

Juel wrote:
>>Hvad er det i systemet som du ik kan finde frem til ud fra billede ?
>
>
> Ville jo være meget rart at kunne se om der er dysser i den dunk, og om der
> er andet fuskeri med
> Ville jo være oplagt at prøve på min bastard bike

   Til den pris tror jeg ik der er meget der kan kaldes dyser i den dunk ;)


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Hekto (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 18-04-05 15:29

In article <4263ab89$0$79461$14726298@news.sunsite.dk>, news@molnit.com
says...
>    Til den pris tror jeg ik der er meget der kan kaldes dyser i den dunk ;)
>
Nej, nok nærmere nogle ultralydsforstøvere, som kan købes i løs vægt
rundt omkring!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Moller (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 18-04-05 14:09

Juel wrote:
>>Hvad er det i systemet som du ik kan finde frem til ud fra billede ?
>
>
> Ville jo være meget rart at kunne se om der er dysser i den dunk, og om der
> er andet fuskeri med
> Ville jo være oplagt at prøve på min bastard bike
>
>
>>Så vidt jeg kan se på det, så virker det ud fra ren vacum styring, at
>>der suges væske op alt efter hvor meget sug der er på systemet.. ganske
>>god ide, at de så blander spiritus i... tjaaa... med de danske spiritus
>>afgifter ;)

   la la... den side har ok info :

      "http://journeytoforever.org/biofuel_library/ethanol_motherearth/me3.html"

   


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Ukendt (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-04-05 15:03
Jesper (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 18-04-05 17:25

Juel wrote:

>
http://www.motherearthnews.com/library/1979_November_December/Ron_Novak_s_Do_It_Yourself_Water_Injection_System

> er bedre.. det må jeg sq da prøve på bimmeren ))

Ja det virker som en ret god løsning, hvis du får det til at fungere så
meld lige tilbage. Så vidt jeg kan regne ud er det at få fat på delene der
tager længest tid.

/
Jesper


Ukendt (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-04-05 20:41

> > er bedre.. det må jeg sq da prøve på bimmeren ))
>
> Ja det virker som en ret god løsning, hvis du får det til at fungere så
> meld lige tilbage. Så vidt jeg kan regne ud er det at få fat på delene der
> tager længest tid.

Jeps skal jeg nok, jeg går på dele jagt imorgen

Mvh
Morten



Jesper (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 19-04-05 06:40

Juel wrote:

>> > er bedre.. det må jeg sq da prøve på bimmeren ))
>>
>> Ja det virker som en ret god løsning, hvis du får det til at fungere så
>> meld lige tilbage. Så vidt jeg kan regne ud er det at få fat på delene der
>> tager længest tid.

> Jeps skal jeg nok, jeg går på dele jagt imorgen

Hvis du får det til at funge, så ryger det på min gamle CB400N.... Man
skal more sig mens man er ung

/
Jesper


Jesper (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 19-04-05 07:36

Juel wrote:

>> > er bedre.. det må jeg sq da prøve på bimmeren ))
>>
>> Ja det virker som en ret god løsning, hvis du får det til at fungere så
>> meld lige tilbage. Så vidt jeg kan regne ud er det at få fat på delene der
>> tager længest tid.

> Jeps skal jeg nok, jeg går på dele jagt imorgen

Istedet for den akvariesten der skal blande luft i vandet, kan man så ikke
lave et lille hul i den vakumslange der går til karburatorne. Så bliver
der jo trukket luft ind den vej, og dermed bliver vandet til en
vandtåge... Alternativt kan man sætte et T-stykke på med en ekstra slange
på....
Hmm det skal prøves så snart Honda'en bliver køreklar

/
Jesper


Ukendt (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-04-05 07:45

> Istedet for den akvariesten der skal blande luft i vandet, kan man så ikke
> lave et lille hul i den vakumslange der går til karburatorne. Så bliver
> der jo trukket luft ind den vej, og dermed bliver vandet til en
> vandtåge... Alternativt kan man sætte et T-stykke på med en ekstra slange
> på....
> Hmm det skal prøves så snart Honda'en bliver køreklar

Jeg vil prøve med:

http://www.akva-tank.dk/webshop/pic/5021.jpg

tror det er det bedste bud..

Men er lidt bange for at det giver falsk luft med den dims på...

Mvh
Morten



Moller (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 19-04-05 11:34

Jesper wrote:
> Juel wrote:
>
>>> > er bedre.. det må jeg sq da prøve på bimmeren ))
>>>
>>> Ja det virker som en ret god løsning, hvis du får det til at fungere så
>>> meld lige tilbage. Så vidt jeg kan regne ud er det at få fat på
>>> delene der
>>> tager længest tid.
>
>
>> Jeps skal jeg nok, jeg går på dele jagt imorgen
>
>
> Istedet for den akvariesten der skal blande luft i vandet, kan man så
> ikke lave et lille hul i den vakumslange der går til karburatorne. Så
> bliver der jo trukket luft ind den vej, og dermed bliver vandet til en
> vandtåge... Alternativt kan man sætte et T-stykke på med en ekstra
> slange på....
> Hmm det skal prøves så snart Honda'en bliver køreklar

   Det er jo hvad ham KnarF gør i det oprindelige indlæg, men han sætter
studser på indsugnings gummiet da vacumslangerne blir brugt til andre
ting(benzinhane, scootoiler, osv.). Vil også mene det er den mest
stabile løsning.

   Han har også svært ved at bruge den akvarie dims, da han bruger 4 stks.
Clip-ons filtre, og derved ik liige har den anden mulighed.

   placeringen af tanken osv. skal nok være et sted, så der kommer mindst
motorvarme over til den, da man derved opnår mest køligt vand, måske
noget luft køling ved et indtage og så forbi, eller en Aludunk med
køleribber.

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Ukendt (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-04-05 11:38


"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:4264deaf$0$79463$14726298@news.sunsite.dk...
> Jesper wrote:
> > Juel wrote:
> >
> >>> > er bedre.. det må jeg sq da prøve på bimmeren ))
> >>>
> >>> Ja det virker som en ret god løsning, hvis du får det til at fungere

> >>> meld lige tilbage. Så vidt jeg kan regne ud er det at få fat på
> >>> delene der
> >>> tager længest tid.
> >
> >
> >> Jeps skal jeg nok, jeg går på dele jagt imorgen
> >
> >
> > Istedet for den akvariesten der skal blande luft i vandet, kan man så
> > ikke lave et lille hul i den vakumslange der går til karburatorne. Så
> > bliver der jo trukket luft ind den vej, og dermed bliver vandet til en
> > vandtåge... Alternativt kan man sætte et T-stykke på med en ekstra
> > slange på....
> > Hmm det skal prøves så snart Honda'en bliver køreklar
>
> Det er jo hvad ham KnarF gør i det oprindelige indlæg, men han sætter
> studser på indsugnings gummiet da vacumslangerne blir brugt til andre
> ting(benzinhane, scootoiler, osv.). Vil også mene det er den mest
> stabile løsning.

Jeg er slet ikke med her, vil i sætte slangen ned i vandet ????
Hvordan hulen skulle det virke ?

> Han har også svært ved at bruge den akvarie dims, da han bruger 4 stks.
> Clip-ons filtre, og derved ik liige har den anden mulighed.

Hvad har luftfiltrene med noget at gøre her ?

> placeringen af tanken osv. skal nok være et sted, så der kommer mindst
> motorvarme over til den, da man derved opnår mest køligt vand, måske
> noget luft køling ved et indtage og så forbi, eller en Aludunk med
> køleribber.

Ja ville være cool med en alu beholder.. men lad os nu se om det gir nogen
effekt i det hele taget...

Mvh
Morten



Moller (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 19-04-05 11:43

Juel wrote:

>>Det er jo hvad ham KnarF gør i det oprindelige indlæg, men han sætter
>>studser på indsugnings gummiet da vacumslangerne blir brugt til andre
>>ting(benzinhane, scootoiler, osv.). Vil også mene det er den mest
>>stabile løsning.
>
>
> Jeg er slet ikke med her, vil i sætte slangen ned i vandet ????
> Hvordan hulen skulle det virke ?

   Ja, jeg ville sætte en eller anden form for lille dyse/reducering i
slangen, og så lade doseringen gå efter vacum princippet.. Altså den
skal dosere vandet på samme måde som du gør gennem din hovedyser osv. i
kaburatoren. Dette vil så kræve justeringen i selve dyse/reducerings delen.

>>Han har også svært ved at bruge den akvarie dims, da han bruger 4 stks.
>>Clip-ons filtre, og derved ik liige har den anden mulighed.
>
>
> Hvad har luftfiltrene med noget at gøre her ?

   Skal den ikke side inde i luftfilterkassen ? eller har jeg misforstået
noget der ?

>>placeringen af tanken osv. skal nok være et sted, så der kommer mindst
>>motorvarme over til den, da man derved opnår mest køligt vand, måske
>>noget luft køling ved et indtage og så forbi, eller en Aludunk med
>>køleribber.
>
>
> Ja ville være cool med en alu beholder.. men lad os nu se om det gir nogen
> effekt i det hele taget...

   Jeg vil helt klart gætte på der vil være en effekt, især når motoren
blir varm, og du for doseret med meget koldere luft end normalt. Jeg
lure så på om det samme ville være gældene på en 2 takter, da jeg nemt
vil kunne lave noget lignende på MZ'en som test ;) 1 cyl er nu nemmere
at teste på :)


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Ukendt (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-04-05 11:49


> Jeg er slet ikke med her, vil i sætte slangen ned i vandet ????
> > Hvordan hulen skulle det virke ?
>
> Ja, jeg ville sætte en eller anden form for lille dyse/reducering i
> slangen, og så lade doseringen gå efter vacum princippet.. Altså den
> skal dosere vandet på samme måde som du gør gennem din hovedyser osv. i
> kaburatoren. Dette vil så kræve justeringen i selve dyse/reducerings
delen.

ok, der skal godt nok ikke være meget hul så ! og du kan jo ikke se hvor
meget der så kommer igennem :o/ det vil være nemmere at vurdere med bobler i
beholder systemet..

> >>Han har også svært ved at bruge den akvarie dims, da han bruger 4 stks.
> >>Clip-ons filtre, og derved ik liige har den anden mulighed.
> >
> > Hvad har luftfiltrene med noget at gøre her ?
>
> Skal den ikke side inde i luftfilterkassen ? eller har jeg misforstået
> noget der ?

Nej den skal være udenfor denne..

> > Ja ville være cool med en alu beholder.. men lad os nu se om det gir
nogen
> > effekt i det hele taget...
>
> Jeg vil helt klart gætte på der vil være en effekt, især når motoren
> blir varm, og du for doseret med meget koldere luft end normalt. Jeg
> lure så på om det samme ville være gældene på en 2 takter, da jeg nemt
> vil kunne lave noget lignende på MZ'en som test ;) 1 cyl er nu nemmere
> at teste på :)

Tjaa selve forbrændings princippet på en 2T er jo det samme, så hvorfor
ikke..

Jeg køber dele idag, kan bare ikke lige lure hvor jeg skal score en beholder
henne.. skulle jo helst være gennemsigtig..

Mvh
Morten



Moller (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 19-04-05 11:54

Juel wrote:

> Jeg køber dele idag, kan bare ikke lige lure hvor jeg skal score en beholder
> henne.. skulle jo helst være gennemsigtig..

   Hvis det skal være en billig alu beholder, så er der dersens vandre
drikkedunke som louis.de sælger billigt... Ellers kan de små
gennemsigtige dunke man bruger i laboratorier bruge ;) du kan jo udnytte
HTX i næstved lidt, ved at snakke pænt med en af vores gamle lærer ;)
måske han/hun liiiige er med på at gi en for sjov :) de er jo ik dyre.

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Ukendt (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-04-05 12:05

> Hvis det skal være en billig alu beholder, så er der dersens vandre
> drikkedunke som louis.de sælger billigt... Ellers kan de små
> gennemsigtige dunke man bruger i laboratorier bruge ;) du kan jo udnytte
> HTX i næstved lidt, ved at snakke pænt med en af vores gamle lærer ;)
> måske han/hun liiiige er med på at gi en for sjov :) de er jo ik dyre.

hehe kan da bare gå op på vores lab
Men tror ikke de er kraftige nok :o/

Mvh
Morten



Hekto (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 19-04-05 12:37

In article <4264e09e$0$79457$14726298@news.sunsite.dk>, news@molnit.com
says...


Beholderen forsynes med en slange fra den omgivende luft og til
luftstenen.

I toppen af flasken sættes en slange der IKKE når ned i vandet.
Denne slange forbindes via en hane/begrænser til manifolden.

Slangeforbindelserne på flasken skal være tætte, så den ikke suger
falsk luft.

Luft suges udefra igennem stenen. luften stiger op som små bobler der
indeholder ... vand. Vand/luft suges med ind i motoren.
Mængden reguleres med hanen/begrænseren.


--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Ukendt (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-04-05 12:43

> Beholderen forsynes med en slange fra den omgivende luft og til
> luftstenen.
>
> I toppen af flasken sættes en slange der IKKE når ned i vandet.
> Denne slange forbindes via en hane/begrænser til manifolden.
>
> Slangeforbindelserne på flasken skal være tætte, så den ikke suger
> falsk luft.
>
> Luft suges udefra igennem stenen. luften stiger op som små bobler der
> indeholder ... vand. Vand/luft suges med ind i motoren.
> Mængden reguleres med hanen/begrænseren.

Ja, derfor tror jeg ikke man får noget ud af at putte sprit i vandet, det
vil jo fordampe ud af lufthullet.. mon ikk..

Mvh
Morten



Moller (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 19-04-05 12:44

Hekto wrote:
> In article <4264e09e$0$79457$14726298@news.sunsite.dk>, news@molnit.com
> says...
>
>
> Beholderen forsynes med en slange fra den omgivende luft og til
> luftstenen.
>
> I toppen af flasken sættes en slange der IKKE når ned i vandet.
> Denne slange forbindes via en hane/begrænser til manifolden.
>
> Slangeforbindelserne på flasken skal være tætte, så den ikke suger
> falsk luft.
>
> Luft suges udefra igennem stenen. luften stiger op som små bobler der
> indeholder ... vand. Vand/luft suges med ind i motoren.
> Mængden reguleres med hanen/begrænseren.

   Aaaaahhhhh, så står det klart for mig ;) så må vi bare vendte på Juel
har testet det, og derved klare han sig af alle startproblemerne til vi
andre vil teste det ;)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Jesper (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 19-04-05 12:56

>    Aaaaahhhhh, så står det klart for mig ;) så må vi bare vendte på Juel
> har testet det, og derved klare han sig af alle startproblemerne til vi
> andre vil teste det ;)

Ja hvorfor tror du jeg postede dette emne... Det var da i håb om at der
var en der kunne teste det før jeg startede på det

/
Jesper


Ukendt (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-04-05 12:58

> Ja hvorfor tror du jeg postede dette emne... Det var da i håb om at der
> var en der kunne teste det før jeg startede på det

Jeg tester med glæde, det er jo ikke den store tid/summer der skal ligges i
det..

Jeg tror det bliver en 1½l coke flaske, kan ikke rigtigt finde andet jeg kan
bruge :o/


Mvh
Morten



Moller (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 19-04-05 14:38

Juel wrote:
>>Ja hvorfor tror du jeg postede dette emne... Det var da i håb om at der
>>var en der kunne teste det før jeg startede på det
>
>
> Jeg tester med glæde, det er jo ikke den store tid/summer der skal ligges i
> det..
>
> Jeg tror det bliver en 1½l coke flaske, kan ikke rigtigt finde andet jeg kan
> bruge :o/
   
   Alternativ er vi smider MZ motoren op på bordet hjemme hos mig, så kan
vi starte den der, og teste... ;) måske en stor dynamo til at lave bænk
test ? nogen der har en 40-50 hestes El-motor i overskud vi kan belaste ???


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Ley (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Ley


Dato : 19-04-05 16:15


>Hejsa NG
>
>Hvis man går ind på: http://www.oldskoolsuzuki.info/ , klikker på
>Seven-eleven ude i siden og derefter på "knarF's water injection system"
>under projects, så kan man se en der har smidt et vandings-system på sin
>MC. Kan regne ud af det er noget der køler luften og dermed komprimerer
>den, men er det noget i kender til?
>Tænker at der her er mulighed for en meget billig optimereing af ens MC
>
>Med løftet venstre
>Jesper
>www.buff-mc.dk

------->--->-->-->-->-->-->-->------
Hey Ng

Nu har jeg læst lidt med, og det lyder da meget interresant.. Glæder mig til
at høre om det har nogen effekt :D..
I mellem tiden faldt jeg over www.powerpage.dk under tunning har han/de
skrevet lidt om Vandinsprøjtning.. godt nok er de beregnet til Turbomotor og
biler.. men tænkte det måske kunne give lidt inspiration :)..På siden
henvises der også til en svensk side ( http://www.gikturbo.se/ ) Hvor man
kan købe færdige vandinsprøjtningssystemer

Held og Lykke med projektet

Martin Ley



Oliver Bruchhaus [60~ (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Oliver Bruchhaus [60~


Dato : 18-04-05 22:15

>
http://www.motherearthnews.com/library/1979_November_December/Ron_Novak_s_Do_It_Yourself_Water_Injection_System
----
Holdt da helt holliday.. Det skal sguda prøves.. : P


--
--==>Oliver Bruchhaus<==--
Honda Hornet 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294
--==At køre 30 km/t ind i en mur svarer til at hoppe ud fra 2.sal!!!==--
--==Take care out there...==--





Emil (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Emil


Dato : 18-04-05 13:53


"jesper" <tiper@tiscali.dk> wrote in message
news:d3vptb$4g3$1@abbeden.bunk.cc...
> Hejsa NG
>
> Hvis man går ind på: http://www.oldskoolsuzuki.info/ , klikker på
> Seven-eleven ude i siden og derefter på "knarF's water injection system"
> under projects, så kan man se en der har smidt et vandings-system på sin
> MC. Kan regne ud af det er noget der køler luften og dermed komprimerer
> den, men er det noget i kender til?
> Tænker at der her er mulighed for en meget billig optimereing af ens MC

>
> Med løftet venstre
> Jesper
> www.buff-mc.dk
>
Waterinjection blev også brugt på de første turbojet motorer i tresserne
under starten for at kompensere for enten varmt vejr eller høj
flyvepladshøjde dvs lav lufttæthed. Ideen er vist at fordampningen af vandet
køler luften ned og derved øger massen på luften. På en stempelmotor med
turbo kunne man forestille sig at det har samme effekt som en intercooler.
Eller hvad ?

Emil



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408869
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste