Pizza-æsken 6100 findes der kun den ene ?
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-05-01 09:46

Jeg har et par pizza æsker (6100) stående - tror jeg nok. Der står
nemlig ikke noget på dem foran andet end Power Macintosh. En har et CD
drev de andre har ingen. De har også et anderledes skærmstik, hvor jeg
har en omformer, men jeg kan ikke få den til at starte op.

Den med CD drevet har jeg smidt en system CD i, men det virker ikke med
c tast tricket.

Weird ?!

Gode råd modtages. )

--
Cordiali saluti Jesper

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 29-05-01 10:23

> Jeg har et par pizza æsker (6100) stående - tror jeg nok. Der står
> nemlig ikke noget på dem foran andet end Power Macintosh.

På min stadig ganske brugbare 6100/60/72 [som jeg kører MacOS 9.1 på, og
som fungerer som min hovedmaskine indtil jeg køber mig en Cube], er der
til venstre et Apple-ikon. Derunder står der "Power Macintosh" og
derunder er der en etiket hvor der står "6100/60". Etiketten ser faktisk
ud til at kunne tages af.

> En har et CD drev de andre har ingen. De har også et anderledes skærmstik,
> hvor jeg har en omformer, men jeg kan ikke få den til at starte op.

6100 har et anderledes skærmstik, som kræver en adaptor. Den fulgte da
vist med maskinen, tror jeg, da jeg købte den for vel efterhånden seks
år siden.

> Den med CD drevet har jeg smidt en system CD i, men det virker ikke med
> c tast tricket.

Kan du overhovedet boote den? Jeg kan starte en system-CD med C-tast,
men det kræver at CD-ROM drevet understøtter funktionaliteten. Er drevet
et originalt Apple-drev?

Og hvis du slet ikke kan boote maskinen, så er det nok batteriet der
trænger til udskiftning .
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-05-01 10:28

> [...]
> har en omformer, men jeg kan ikke få den til at starte op.
>
> Den med CD drevet har jeg smidt en system CD i, men det virker ikke med

Nu har jeg splittet dem ad og 2 af dem er 6100 - det står på
motherboardet og i dem er RAM placeringen også ens. CD-ROM drevet sidder
i en af 6100'erne og i den anden sidder der et Power Macintosh 6100/60
Nubus Adapter Card, hvorpå der sidder et skærmkort med en "normal"
skærmudgang.

Der vel ingen problemer i at flytte Nubus skærmkortet over i CD modellen
og så ligesom lave en luxus udgave med en stor HD samt så meget RAM som
muligt ?

Kan man ikke starte en 6100 fra keyboardet ? Såfremt jeg bliver nødt til
at starte op fra en CD, hvordan gøres det så ?

--
Cordiali saluti Jesper

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 29-05-01 12:08

> [...]
>
> Der vel ingen problemer i at flytte Nubus skærmkortet over i CD modellen
> og så ligesom lave en luxus udgave med en stor HD samt så meget RAM som

Nej. Det kan du sagtens!

> Kan man ikke starte en 6100 fra keyboardet ? Såfremt jeg bliver nødt til
> at starte op fra en CD, hvordan gøres det så ?

En 6100 skal startes ved at trykke på knappen på kabinettet. Du booter
fra en cd ved at holde c nede.

Hvis batteriet er fladt kan du ikke starte den... medmindre:

- tænd
- hør pling
- sluk
- og tænd hurtigt igen

Det virker, men jeg ved ikke hvor sundt det er for maskinen?

--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-05-01 12:25

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> [...]
> - sluk
> - og tænd hurtigt igen
>
> Det virker, men jeg ved ikke hvor sundt det er for maskinen?

Nu har jeg gang i dyret, men hvis jeg sætter Nubus skærm kortet i kan
den ikke vise noget på skærmen.

Nu har jeg fjernet den gamle 500 MB HD og sat en 1 GB i i stedet. På den
installerer jeg 8.6, men skal jeg sætte Nubus kortet i før eller efter
8.6 installationen ?

Hvad er fordelen ved Nubus kortet ?

I slot J13 og J14 sidder der et par RAM klodser. J14 ser ud til at være
en 256 backsize cache, men hvad er den anden ? Er det VRAM, som skal
tages ud ved installation af Nubus skærmkortet ?

--
Cordiali saluti Jesper

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 29-05-01 13:04

> [...]
>
> Nu har jeg fjernet den gamle 500 MB HD og sat en 1 GB i i stedet. På den
> installerer jeg 8.6, men skal jeg sætte Nubus kortet i før eller efter

Det er vist lige meget.

> Hvad er fordelen ved Nubus kortet ?

Er der to porte på skærmkortet der minder om ADB porte? I så fald er det
S-VHS ind/udgange der gør det muligt at tilslutte video, kamera og tv.

> I slot J13 og J14 sidder der et par RAM klodser. J14 ser ud til at være
> en 256 backsize cache, men hvad er den anden ? Er det VRAM, som skal
> tages ud ved installation af Nubus skærmkortet ?

ROM.

Er du sikker på at skærmkortet er klemt helt fast? Har du spændt det
fast med de to fingerskruer bag på så det ikke kan vippe?

--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-05-01 13:07

> Det er vist lige meget.

> Er der to porte på skærmkortet der minder om ADB porte? I så fald er det
> S-VHS ind/udgange der gør det muligt at tilslutte video, kamera og tv.

Det er der ikke. Der er kun en skærm udgang. Jeg tænkte bare at den
måske kunne køre en bedre opløsning ?

> ROM.

Snaps..... ) Ikke forstået - hvad gør den ?

> Er du sikker på at skærmkortet er klemt helt fast? Har du spændt det
> fast med de to fingerskruer bag på så det ikke kan vippe?

Jeps - jeg har sikret mig at kortet sidder helt fast.

--
Cordiali saluti Jesper

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 29-05-01 13:18

> Det er der ikke. Der er kun en skærm udgang. Jeg tænkte bare at den
> måske kunne køre en bedre opløsning ?

Hmm... Det er muligt det er et 3. parts kort - måske der skal anvendes
nogen form for driver? Står der noget på selve kortet?

> Snaps..... ) Ikke forstået - hvad gør den ?

Read Only Memory.
¨ ¨ ¨
Hvad den gør? Hmmm... Sådan én indeholder vist nogle forudprogrammerede
instrukser - tror jeg. Måske andre der har forstand på slige sager?

> Jeps - jeg har sikret mig at kortet sidder helt fast.

Ok. Jeg skal lige tænke lidt... Men prøv evt. først at undersøge hvilket
mærke kortet er. Hvis det er et originalt Apple kort burde der ikke
skulle bruges nogen form for driver.

--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-05-01 13:28

> Hmm... Det er muligt det er et 3. parts kort - måske der skal anvendes
> nogen form for driver? Står der noget på selve kortet?

Kortet er et RADIUS Inc. Accelerated 24-bit Graphics I/F

> Read Only Memory.
> ¨ ¨ ¨
> Hvad den gør? Hmmm... Sådan én indeholder vist nogle forudprogrammerede
> instrukser - tror jeg. Måske andre der har forstand på slige sager?

Jeg troede du viste alt ???!! Oraklet fra Sønderjylland. )))

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 29-05-01 15:37

> Kortet er et RADIUS Inc. Accelerated 24-bit Graphics I/F

Mon det så ikke er nødvendigt med en driver? Men hvor i h... skal man
finde sådan én? Jeg går ud fra at det er nogle år gammelt...
Jeg tjekker lige på nettet og melder tilbage om jeg finder noget.

> Jeg troede du viste alt ???!! Oraklet fra Sønderjylland. )))

Jae ... men det er ikke lige den slags ROM jeg har forstand på... ))

--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 29-05-01 17:26

> Kortet er et RADIUS Inc. Accelerated 24-bit Graphics I/F

Prøv dette:
ftp://ftp.radiusvintage.com/%2FANONYMOUS/pub/radius/software/mac/
http://www.radiusvintage.com/software.tmpl

Jeg ved ikke om det er noget du kan bruge?

--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-06-01 16:15

> Read Only Memory.
> ¨ ¨ ¨
> Hvad den gør? Hmmm... Sådan én indeholder vist nogle forudprogrammerede
> instrukser - tror jeg. Måske andre der har forstand på slige sager?

Det er det stykke elektronik/software der gør en mac til en mac, den
indeholder boot-rom, toolbox, firmware osv.
ROM'en er den del der forhindre andre i at producere Macintiosh
kompaltble computere.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 29-05-01 14:31

> Det er der ikke. Der er kun en skærm udgang. Jeg tænkte bare at den
> måske kunne køre en bedre opløsning ?

Den indbyggede skærmkort giver en opløsning på 254 farver på en 17"
skærm. Tusindvis af farver hvis du bruger 480*640 opløsning, som er den
traditionelle opløsning på 14" skærme. Det skærmkort du der har, skulle
give /meget/ bedre opløsning - men kræver muligvis en speciel skærm.

I øvrigt er det muligt at få acceleratorer der gør det muligt af på
maskinen op på en 400 MHz, og som samtidig understøtter brugen af
ovennævnte skærmkort. Men dog ikke af en Apple DOS Compatibility Card -
som jeg har i min 6100.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 29-05-01 15:05

> [...]
> har en omformer, men jeg kan ikke få den til at starte op.
>
> Den med CD drevet har jeg smidt en system CD i, men det virker ikke med

Har du prøvet tricket med at springe den valgte startdisk over...
com+alt+shift+delete

--
MVH Nicolai Brandt