Forhold ved købsaftale
Fra : Christen Lautrup

Dato : 17-04-05 20:41

Hej,

Så har jeg besluttet mig for at købe en Yamaha Rd 350 YPVS årgang 95' til
den nette sum af 25.000 kr. mc'en ser ud til at være meget velholdt og kørte
godt synes jeg.

Sælger har tilføjet følgende punkte i handelsaftalen
· Motorcyklen er fri og ubehæftet

· Der er ingen retur eller tilbagekøbsret.

· Der er ingen garanti eller reklamationsret

Umiddelbart har jeg ingen betænkninger ved at skrive under selvom sælger
har indført ovenstående betingelser - men hvis uheldet nu alligevel skulle
være ude og mc'en går i stykker efter en uge, er der så alligevel ikke noget
med at man iflg. civil køberet har en 14 dages garantiperiode på privatkøb ?

På forhånd tak

Mvh Christen

Fra : msp

Dato : 18-04-05 00:45

"Christen Lautrup" <chl@heleneogjens.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
noget
> med at man iflg. civil køberet har en 14 dages garantiperiode på privatkøb

Citat fra fdm's hjemmeside. Bil eller mc, det er lige fedt.
Underskriv slutsedlen
Når du køber bil af en privat, er du ikke beskyttet af købelovens særlige
regler om forbrugerkøb. Og hvis bilen ifølge slutsedlen købes som beset og
uden reklamationsret, har du kun krav overfor sælger, hvis du kan bevise, at
sælger har tilbageholdt sin viden om væsentlige defekter ved bilen.

Husk, at alle aftaler skal skrives ned, da det er svært at bevise mundtlige
aftaler bagefter, når uenigheden er opstået. FDM har lavet en slutseddel som
med fordel kan bruges i forbindelse med handel af brugt bil mellem private.

Hvis du køber bilen af en forhandler, er du beskyttet af købeloven, uanset
slutsedlens ordlyd. Du kan bruge FDMs tillæg til slutseddel, som
udspecificerer forhold om bilen, hvilket kan være til gavn, hvis der skulle
opstå problemer efter handlen. Læs i øvrigt om dine rettigheder i tilfælde
af, at der er fejl og mangler efter handlen. Læs også om forskellen mellem
reklamationsret og garanti.

Mogens

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 18-04-05 11:33

Tjaa. Det er da rigtigt. Men synes egenlig ikke det er fair at aftale noget
andet mundtligt. Måske man har fået rabat, for at afskrive noget
garanti..... Garanti koster, vil man have den, må man vel også betale.....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.