|
| Hvor meget må jeg presse min GS500? Fra : Peter F. Poulsen |
Dato : 17-04-05 12:27 |
|
Hej,
Mit spørgsmål går på hvor meget jeg kan "tillade" mig at presse min GS500?
Jeg har nok tendens til aldrig at køre den særlig langt ud i gearene,
mest fordi jeg er vant til at køre i bil, og når jeg så er på mc syntes
omdrejningerne er vilde i forhold til :)
Jeg kan jo selvfølgelig bare vold-køre den som jeg vil, men er der nogle
gyldne regler man bør følge, og noget max. (udover det røde felt)?
Mvh Peter, Odense
| |
Martin Sørensen (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 17-04-05 13:07 |
|
> Mit spørgsmål går på hvor meget jeg kan "tillade" mig at presse min
> GS500? Jeg kan jo selvfølgelig bare vold-køre den som jeg vil, men er der
> nogle gyldne regler man bør følge, og noget max. (udover det røde
> felt)?
En gylden regel er at holde cyklen på maks. 70% RPM ifht. det røde felt hvis
det er over længere strækninger.
Hvis cyklen ellers er ordentligt varmet op, så skulle det ikke være noget
problem at køre den helt op til det røde felt, f.eks. under accelerationer.
Der er jo en grund til at grænsen er hvor den er. Hvis cyklen ikke kunne
holde til det, så havde man nok sat den lavere.
signing off.. Martin Sørensen
| |
Peter F. Poulsen (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Peter F. Poulsen |
Dato : 17-04-05 13:54 |
|
Martin Sørensen wrote:
>>Mit spørgsmål går på hvor meget jeg kan "tillade" mig at presse min
>>GS500? Jeg kan jo selvfølgelig bare vold-køre den som jeg vil, men er der
>>nogle gyldne regler man bør følge, og noget max. (udover det røde
>>felt)?
>
>
> En gylden regel er at holde cyklen på maks. 70% RPM ifht. det røde felt hvis
> det er over længere strækninger.
>
> Hvis cyklen ellers er ordentligt varmet op, så skulle det ikke være noget
> problem at køre den helt op til det røde felt, f.eks. under accelerationer.
> Der er jo en grund til at grænsen er hvor den er. Hvis cyklen ikke kunne
> holde til det, så havde man nok sat den lavere.
Okay, så behøver jeg ikke at have dårlig samvittighed over at ramme
6-7.000 omdrejninger i 5. gear, ved f.eks. overhaling af et par biler,
kan jeg forstå..
Mvh Peter, Odense.
| |
Claus Rittig (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 17-04-05 18:25 |
|
"Peter F. Poulsen" <peter@dotpeter.dk> skrev i en meddelelse
news:d3tm9i$aj9$1@news.net.uni-c.dk...
> Okay, så behøver jeg ikke at have dårlig samvittighed over at ramme
> 6-7.000 omdrejninger i 5. gear, ved f.eks. overhaling af et par biler,
> kan jeg forstå..
Overhovedet ikke, nej!
Jeg holder 6-7.000 rpm i timevis på touring på min GS500E, det kan den
sagtens holde til.
Rittig
| |
Peter F. Poulsen (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Peter F. Poulsen |
Dato : 17-04-05 21:46 |
|
Claus Rittig wrote:
> "Peter F. Poulsen" <peter@dotpeter.dk> skrev i en meddelelse
> news:d3tm9i$aj9$1@news.net.uni-c.dk...
>
>
>>Okay, så behøver jeg ikke at have dårlig samvittighed over at ramme
>>6-7.000 omdrejninger i 5. gear, ved f.eks. overhaling af et par biler,
>>kan jeg forstå..
>
>
> Overhovedet ikke, nej!
> Jeg holder 6-7.000 rpm i timevis på touring på min GS500E, det kan den
> sagtens holde til.
Hvis jeg kører motorvej ligger jeg også omkring 7.000 rpm. i 6. gear.
Det er næsten ikke til at undgå ved motorvejshastighed syntes jeg.
Jeg tænkte blot mere på om det var et problem at presse den til det i
f.eks. 4. eller 5. gear?
Mvh Peter, Odense
| |
Martin Sørensen (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 17-04-05 22:06 |
|
> Hvis jeg kører motorvej ligger jeg også omkring 7.000 rpm. i 6. gear.
> Det er næsten ikke til at undgå ved motorvejshastighed syntes jeg.
> Jeg tænkte blot mere på om det var et problem at presse den til det i
> f.eks. 4. eller 5. gear?
Motoren er ret ligeglad om du kører i 4., 5. eller 6. gear. Tværtimod så er
den mindre belastet i de lavere gear end den er i 6. gear.
Dit problem er rent akustisk.
signing off.. Martin Sørensen
| |
Peter F. Poulsen (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Peter F. Poulsen |
Dato : 17-04-05 22:44 |
|
Martin Sørensen wrote:
>>Hvis jeg kører motorvej ligger jeg også omkring 7.000 rpm. i 6. gear.
>>Det er næsten ikke til at undgå ved motorvejshastighed syntes jeg.
>>Jeg tænkte blot mere på om det var et problem at presse den til det i
>>f.eks. 4. eller 5. gear?
>
>
> Motoren er ret ligeglad om du kører i 4., 5. eller 6. gear. Tværtimod så er
> den mindre belastet i de lavere gear end den er i 6. gear.
> Dit problem er rent akustisk.
Det er jeg da glad for at høre :)
Jeg er ikke meget for indrømme det herinde, men jeg har hele tid haft
det sådan at jeg ikke var så meget for at lade den tage nogle
omdrejninger, men med alt det jeg hører nu, så er det jo ligefør det er
mere skadeligt (slid ved) at køre på "morfar-måden" som jeg jo nok gør :)
Mvh Peter, Odense
| |
Armand (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-04-05 13:13 |
|
Peter F. Poulsen wrote:
> Hej,
>
> Mit spørgsmål går på hvor meget jeg kan "tillade" mig at presse min GS500?
>
> Jeg har nok tendens til aldrig at køre den særlig langt ud i gearene,
> mest fordi jeg er vant til at køre i bil, og når jeg så er på mc syntes
> omdrejningerne er vilde i forhold til :)
>
> Jeg kan jo selvfølgelig bare vold-køre den som jeg vil, men er der nogle
> gyldne regler man bør følge, og noget max. (udover det røde felt)?
Pyt med accelerations omdrejninger op til redline; men hold dig til den
klassiske regel om højest 70% af redline i marchfart!
Og hold godt øje med oliestanden jo mere du udnytter omdrejningtælleren!!
--
Armand.
| |
Peter F. Poulsen (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Peter F. Poulsen |
Dato : 17-04-05 13:56 |
|
Armand wrote:
> Peter F. Poulsen wrote:
>
>> Hej,
>>
>> Mit spørgsmål går på hvor meget jeg kan "tillade" mig at presse min
>> GS500?
>>
>> Jeg har nok tendens til aldrig at køre den særlig langt ud i gearene,
>> mest fordi jeg er vant til at køre i bil, og når jeg så er på mc
>> syntes omdrejningerne er vilde i forhold til :)
>>
>> Jeg kan jo selvfølgelig bare vold-køre den som jeg vil, men er der
>> nogle gyldne regler man bør følge, og noget max. (udover det røde felt)?
>
>
> Pyt med accelerations omdrejninger op til redline; men hold dig til den
> klassiske regel om højest 70% af redline i marchfart!
> Og hold godt øje med oliestanden jo mere du udnytter omdrejningtælleren!!
>
Tak for tippene. Når jeg kører godt til på motorvej, er det svært at
vurdere hvor mange omdrejninger den tager, for så ryster det simpelthen
så meget, at jeg ikke rigtig kan stole på nålen (den laver konstante
udsving på omkring 1500 rpm)
| |
Armand (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-04-05 14:32 |
|
Peter F. Poulsen wrote:
> Armand wrote:
>
>>
>> ... hold dig til den klassiske regel om højest 70% af redline i marchfart!
>
> Tak for tippene. Når jeg kører godt til på motorvej, er det svært at
> vurdere hvor mange omdrejninger den tager, for så ryster det simpelthen
> så meget, at jeg ikke rigtig kan stole på nålen (den laver konstante
> udsving på omkring 1500 rpm)
Hvor hurtigt kører den ved 35% ad redline?
Max marchfart vil derved blive den dobbelte hastighed af dét!
--
Armand.
| |
Peter F. Poulsen (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Peter F. Poulsen |
Dato : 17-04-05 14:45 |
|
Armand wrote:
> Peter F. Poulsen wrote:
>
>> Armand wrote:
>>
>>>
>>> ... hold dig til den klassiske regel om højest 70% af redline i
>>> marchfart!
>>
>>
>> Tak for tippene. Når jeg kører godt til på motorvej, er det svært at
>> vurdere hvor mange omdrejninger den tager, for så ryster det
>> simpelthen så meget, at jeg ikke rigtig kan stole på nålen (den laver
>> konstante udsving på omkring 1500 rpm)
>
>
> Hvor hurtigt kører den ved 35% ad redline?
> Max marchfart vil derved blive den dobbelte hastighed af dét!
Det må jeg straks ud og teste. Når nu i snakker om redline, er det så
starten af det røde felt, midten eller slut? :)
| |
Armand (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-04-05 15:30 |
|
Peter F. Poulsen wrote:
>
>
> Det må jeg straks ud og teste. Når nu i snakker om redline, er det så
> starten af det røde felt, midten eller slut? :)
Starten!
Hvor man taler om enden er det røde felt et smalt område sidst på
omdrejningstællerens skala; men på din er det røde felt helt til
skalaens slutning hvorved det burde være indlysende at Rødt = forbudt!!
--
Armand.
| |
Claus Rittig (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 17-04-05 18:28 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:Nou8e.113175$Vf.4180218@news000.worldonline.dk...
> Hvor man taler om enden er det røde felt et smalt område sidst på
> omdrejningstællerens skala; men på din er det røde felt helt til
> skalaens slutning hvorved det burde være indlysende at Rødt = forbudt!!
Ja, ja, ja...
Min Honda 600 har redline ved 7000rpm, det slutter ved 8000 og den kan køre
9000, og det gør ikke spor, bare det ikke er for længe ad gangen. Lejerne er
standardlejer der er nomineret til 8000rpm.
Rittig
| |
Tommy Jakobsen (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Tommy Jakobsen |
Dato : 17-04-05 21:43 |
|
"Peter F. Poulsen" <peter@dotpeter.dk> skrev i en meddelelse
news:d3tmcj$aj9$2@news.net.uni-c.dk...
> >
>
> Tak for tippene. Når jeg kører godt til på motorvej, er det svært at
> vurdere hvor mange omdrejninger den tager, for så ryster det simpelthen
> så meget, at jeg ikke rigtig kan stole på nålen (den laver konstante
> udsving på omkring 1500 rpm)
Der må være et eller andet galt. Jeg havde aldrig problemer med at aflæse
uret på min GS500. Tjek lige kablet. Det kan godt finde på at arbejde sig af
ved motoren.
Tommy J.
| |
Peter F. Poulsen (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Peter F. Poulsen |
Dato : 17-04-05 21:57 |
|
Tommy Jakobsen wrote:
> "Peter F. Poulsen" <peter@dotpeter.dk> skrev i en meddelelse
> news:d3tmcj$aj9$2@news.net.uni-c.dk...
>
>>Tak for tippene. Når jeg kører godt til på motorvej, er det svært at
>>vurdere hvor mange omdrejninger den tager, for så ryster det simpelthen
>>så meget, at jeg ikke rigtig kan stole på nålen (den laver konstante
>>udsving på omkring 1500 rpm)
>
>
> Der må være et eller andet galt. Jeg havde aldrig problemer med at aflæse
> uret på min GS500. Tjek lige kablet. Det kan godt finde på at arbejde sig af
> ved motoren.
Sidste efterår oplevede jeg ganske rigtigt at kablet havde arbejdet sig
løst, godt nok ikke i motorenden.
Men den sidder godt nok fast nu, og det er vel også "forbindelse" eller
"ej forbindelse" med sådan en. Den måler og viser jo rigtig nok (så vidt
jeg da ved), men huller og buler i vejen, for ikke at nævne en god
motorvejshastighed, får den til at danse.
Ved 80-90 km/t på landevej rokker den sig ikke ud af stedet (med mindre
jeg selvfølgelig ændrer på gassen :))
Mvh Peter, Odense
| |
Ukendt (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-04-05 13:26 |
|
"Peter F. Poulsen" <peter@dotpeter.dk> skrev i en meddelelse
news:d3tglp$9gd$1@news.net.uni-c.dk...
> Hej,
>
> Mit spørgsmål går på hvor meget jeg kan "tillade" mig at presse min GS500?
>
> Jeg har nok tendens til aldrig at køre den særlig langt ud i gearene,
> mest fordi jeg er vant til at køre i bil, og når jeg så er på mc syntes
> omdrejningerne er vilde i forhold til :)
>
> Jeg kan jo selvfølgelig bare vold-køre den som jeg vil, men er der nogle
> gyldne regler man bør følge, og noget max. (udover det røde felt)?
Min regel siger, at man er god ved sin motor, hvis man holder sig til max.
3/4 omdr tal af det røde felt.
Det kommer af at utrolige mange mc'er begynder at bruge rigtig meget benzin
lige omkring 3/4 omdr tal af det røde felt.
Når det koster meget benzin, er det fordi motoren arbejder hårdt og det
slider så mere på den.
Der er sikkert mange andre meninger om dette, og jeg syntes da også, at man
en gang imellem skal bruge sin cyklen fuldt ud.
Men man behøver ikke at være ond ved den
--
Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk
| |
Peter F. Poulsen (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Peter F. Poulsen |
Dato : 17-04-05 13:56 |
|
Flemming Disc wrote:
> "Peter F. Poulsen" <peter@dotpeter.dk> skrev i en meddelelse
> news:d3tglp$9gd$1@news.net.uni-c.dk...
>
>>Hej,
>>
>>Mit spørgsmål går på hvor meget jeg kan "tillade" mig at presse min GS500?
>>
>>Jeg har nok tendens til aldrig at køre den særlig langt ud i gearene,
>>mest fordi jeg er vant til at køre i bil, og når jeg så er på mc syntes
>>omdrejningerne er vilde i forhold til :)
>>
>>Jeg kan jo selvfølgelig bare vold-køre den som jeg vil, men er der nogle
>>gyldne regler man bør følge, og noget max. (udover det røde felt)?
>
>
>
> Min regel siger, at man er god ved sin motor, hvis man holder sig til max.
> 3/4 omdr tal af det røde felt.
> Det kommer af at utrolige mange mc'er begynder at bruge rigtig meget benzin
> lige omkring 3/4 omdr tal af det røde felt.
> Når det koster meget benzin, er det fordi motoren arbejder hårdt og det
> slider så mere på den.
>
> Der er sikkert mange andre meninger om dette, og jeg syntes da også, at man
> en gang imellem skal bruge sin cyklen fuldt ud.
> Men man behøver ikke at være ond ved den
>
Indtil videre må jeg sige det lader til "de fleste" er enige om de 70-75
%, så det vil jeg holde mig til :)
| |
Ukendt (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-04-05 20:42 |
|
"Peter F. Poulsen" <peter@dotpeter.dk> skrev i en meddelelse
news:d3tmdv$aj9$3@news.net.uni-c.dk...
> >
> > Min regel siger, at man er god ved sin motor, hvis man holder sig til
max.
> > 3/4 omdr tal af det røde felt.
> > Det kommer af at utrolige mange mc'er begynder at bruge rigtig meget
benzin
> > lige omkring 3/4 omdr tal af det røde felt.
> > Når det koster meget benzin, er det fordi motoren arbejder hårdt og det
> > slider så mere på den.
> >
> > Der er sikkert mange andre meninger om dette, og jeg syntes da også, at
man
> > en gang imellem skal bruge sin cyklen fuldt ud.
> > Men man behøver ikke at være ond ved den
> >
>
> Indtil videre må jeg sige det lader til "de fleste" er enige om de 70-75
> %, så det vil jeg holde mig til :)
Det er da noget galt, der plejer ikke at være så mange der er enige mig
)
Og det er ikke noget jeg har hørt, men afprøvet egne maskinner.
Så fedt nok
Kom vel frem alle sammen.
--
Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk
| |
Christina R. (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Christina R. |
Dato : 17-04-05 14:02 |
|
"Peter F. Poulsen" <peter@dotpeter.dk> wrote:
> Mit spørgsmål går på hvor meget jeg kan "tillade" mig at presse min GS500?
>
> Jeg har nok tendens til aldrig at køre den særlig langt ud i gearene, mest
> fordi jeg er vant til at køre i bil, og når jeg så er på mc syntes
> omdrejningerne er vilde i forhold til :)
Jeg elsker at lave overhalinger/accelerationer ved ca. 9-10.000 omdr. (så
den lige snerper op ad det røde felt). Elsker lyden, den trods alt kan
frembringe dér - selvom det "bare" er en GS500
(og ja, I må gerne grine lidt ad mig *S* )
Udover dette, så ligger jeg typisk mellem 4000 og 6-7000 omdr. i det
daglige... det har den det fint med. Synes ikke, den kører så godt, hvis
omdrejningerne ryger under de 4000.
¡Adiós!
--
Christina R.
(Suzuki GS500E - dejlig cykel, og SU-venlig!)
http://www.dfmc.dk/?id=631
| |
Henrik Davidsen (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Henrik Davidsen |
Dato : 17-04-05 22:16 |
|
> Jeg elsker at lave overhalinger/accelerationer ved ca. 9-10.000 omdr. (så
> den lige snerper op ad det røde felt). Elsker lyden, den trods alt kan
> frembringe dér - selvom det "bare" er en GS500
> (og ja, I må gerne grine lidt ad mig *S* )
> Udover dette, så ligger jeg typisk mellem 4000 og 6-7000 omdr. i det
> daglige... det har den det fint med. Synes ikke, den kører så godt, hvis
> omdrejningerne ryger under de 4000.
Ovenstående kunne præcist lige så godt være kommet ud af min mund
Men jeg kører jo også på en cykel i samme klasse.
/Sjang
CB 500
| |
sumdjFJERN@DETTEring~ (17-04-2005)
| Kommentar Fra : sumdjFJERN@DETTEring~ |
Dato : 17-04-05 17:44 |
|
Hej Poulsen.
Liige et supplement til din tråd..
HUSK det med Oliecheck, som Armand er inde på.
En GS der får "klø", sutter altså olie i sig.
Ikke fordi den er defekt, men fordi motorkonstruktionen gør, at der
presses olie over i karburatoren fra topdækslet ved MANGE omdrejninger,
og da den kun har 2½ liter af give af, så skal du checke Olien flittigt.
Gør du det skal den n ok klare mosten.
Go' tur - og Take care outthere - INGEN andre gør det......
mvh
Mike
>>The Excaliburist.<<
| |
Olesen (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Olesen |
Dato : 17-04-05 17:56 |
|
<sumdjFJERN@DETTEringamt.dk> skrev i en meddelelse
news:4262923c$0$79460$14726298@news.sunsite.dk...
Go' tur - og Take care outthere - INGEN andre gør det......
Vrøvl...jeg gir altid plads til de mc-ister, som vil
presse sig foran ved rødt lys....
| |
Johan Vikkelsøe-Pede~ (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~ |
Dato : 17-04-05 19:05 |
|
, kan godt følge folk i at presse cyklen op til nær det røde, ved
overhalinger, ingen grund til at tøffe ved 6000rpm hele tiden,,, og så lukke
af for gassen , så den slår en lille skid, he he, men sådan er vi så
forskellige..
johan
bandit600.
| |
Knud L R (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Knud L R |
Dato : 17-04-05 19:31 |
|
En god regel kan være, at holde den ca. på den hastighed/antal omdrejninger,
hvor motoren har sit maksimale moment. Her arbejder motoren mest effektivt.
Accelerationen er bedst - og motorbremsen er bedst. Det vil ofte svare til
de 70-75% af maks-omdrejn. som flere er inde på.
| |
Ukendt (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-04-05 20:02 |
|
Hej Gruppe
Dette er en rimeligt interessant diskussion... Jeg er ikke i tvivl om at en
GS500 sagtens kan tåle at blive kørt op til det røde felt sålænge
oliestanden er i orden.... Men hvorfor i al verden skulle man dog køre den
så højt op?
Den lille 2-cylindrede motor i GS500'eren giver sit maximale drejningsmoment
imellem ca. 7500 og ca. 8500 omdrejninger. (jeg har disse oplysninger fra en
dyno graph jeg en gang fandt på nettet, men jeg kan desværre ikke finde den
mere)
Det er stort set sådan at motoren kun levererer max. ca. 60% af sit maximale
drejningsmoment hvis omdrejningerne ligger uden for dette meget snævre
område, og den udnyttes ca. 90%-100% når omdrejningerne ligger inden for
området. Det gør derfor en drastisk forskel hvis man skifter gear på det
korrekte tidspunkt.
Dette vil med andre ord sige at på en GS500 skal man skifte gear ved 8500
for at ydnytte motoren bedst. Når man skifter ved 8500, er gearkassen sådan
indrettet at man rammer ca. 7500 efter gearskift. Dermed holdes omdrejnings
antallet i det interval hvor motoren yder mest.
I praksis er det sådan, at korrekt geat skift på GS500 føles som om man skal
skifte alt for tidligt, man man kan tydeligt mærke at drejningsmomentet
falder, særligt når man kommer over ca. 9500 omdrejninger. Når man skifter
korrekt ved ca. 8500-9000 kan man tydeligt mærke at motoren "tager fat" når
der gives gas lige efter gear skiftet. Men man skal altså skifte meget
hurtigt efter at man kan mærke at motoren begynder at "tage fat".
Hvis du skifter korrekt gear på GS500 kan du uden problemer følge med langt
større maskiner (fx. 600 eller 750 cc'ere) optil en hastighed på ca.
80-90km/t. Ved denne hastighed er 2. gear ved at være brugt op, og du vil
ligge kun ca. 10-20 meter bag ved den større maskine. Men dette kræver altså
at du lærer at skifte gear på det rigtige tidspunkt.
GS'eren har fået et lidt dårligt ry om at motoren er svag, men dette skyldes
nok at der ikke er ret mange der forstår at udnytte den korrekt. Men
desværre skal man altså skifte gear meget livligt for at kunne "hænge på" de
større maskiner, og festen slutter helt når du bliver nødt til at skifte til
3. gear på det tidspunkt hvor en større maskine stadig forbliver i 2. gear
og rigtigt begynder at "få fat" ved omkring 9000 omdrejninger.
Mvh.
Jesper Juul Pedersen
| |
Jesper Hedegaard (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Jesper Hedegaard |
Dato : 17-04-05 21:54 |
|
"Jesper Juul Pedersen" <spam> skrev i en meddelelse
news:4262b2c4$0$202$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej Gruppe
>
> Dette er en rimeligt interessant diskussion... Jeg er ikke i tvivl om at
> en
> GS500 sagtens kan tåle at blive kørt op til det røde felt sålænge
> oliestanden er i orden.... Men hvorfor i al verden skulle man dog køre den
> så højt op?
>
> Den lille 2-cylindrede motor i GS500'eren giver sit maximale
> drejningsmoment
> imellem ca. 7500 og ca. 8500 omdrejninger. (jeg har disse oplysninger fra
> en
> dyno graph jeg en gang fandt på nettet, men jeg kan desværre ikke finde
> den
> mere)
>
> Det er stort set sådan at motoren kun levererer max. ca. 60% af sit
> maximale
> drejningsmoment hvis omdrejningerne ligger uden for dette meget snævre
> område, og den udnyttes ca. 90%-100% når omdrejningerne ligger inden for
> området. Det gør derfor en drastisk forskel hvis man skifter gear på det
> korrekte tidspunkt.
>
> Dette vil med andre ord sige at på en GS500 skal man skifte gear ved 8500
> for at ydnytte motoren bedst. Når man skifter ved 8500, er gearkassen
> sådan
> indrettet at man rammer ca. 7500 efter gearskift. Dermed holdes
> omdrejnings
> antallet i det interval hvor motoren yder mest.
>
> I praksis er det sådan, at korrekt geat skift på GS500 føles som om man
> skal
> skifte alt for tidligt, man man kan tydeligt mærke at drejningsmomentet
> falder, særligt når man kommer over ca. 9500 omdrejninger. Når man skifter
> korrekt ved ca. 8500-9000 kan man tydeligt mærke at motoren "tager fat"
> når
> der gives gas lige efter gear skiftet. Men man skal altså skifte meget
> hurtigt efter at man kan mærke at motoren begynder at "tage fat".
>
> Hvis du skifter korrekt gear på GS500 kan du uden problemer følge med
> langt
> større maskiner (fx. 600 eller 750 cc'ere) optil en hastighed på ca.
> 80-90km/t. Ved denne hastighed er 2. gear ved at være brugt op, og du vil
> ligge kun ca. 10-20 meter bag ved den større maskine. Men dette kræver
> altså
> at du lærer at skifte gear på det rigtige tidspunkt.
>
> GS'eren har fået et lidt dårligt ry om at motoren er svag, men dette
> skyldes
> nok at der ikke er ret mange der forstår at udnytte den korrekt. Men
> desværre skal man altså skifte gear meget livligt for at kunne "hænge på"
> de
> større maskiner, og festen slutter helt når du bliver nødt til at skifte
> til
> 3. gear på det tidspunkt hvor en større maskine stadig forbliver i 2. gear
> og rigtigt begynder at "få fat" ved omkring 9000 omdrejninger.
>
> Mvh.
> Jesper Juul Pedersen
>
>
- og forresten er der ikke rigtigt nogen god grund til at køre over 10 k
selv ved acceleration. Den trækker dårligere mellem 10 og 11 k end ved at
skifte til højere gear og fortsætte....
Har du brug for flere o/m i 5. eller 6. gear skal du nok se dig om efter en
anden maskine - eller en sikrere hobby....
--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder
| |
Armand (18-04-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-04-05 00:01 |
|
Jesper Juul Pedersen wrote:
>
> Dette er en rimeligt interessant diskussion... Jeg er ikke i tvivl om
> at en GS500 sagtens kan tåle at blive kørt op til det røde felt
> sålænge oliestanden er i orden.... Men hvorfor i al verden skulle man
> dog køre den så højt op?
> Den lille 2-cylindrede motor i GS500'eren giver sit maximale
> drejningsmoment imellem ca. 7500 og ca. 8500 omdrejninger.........
GS500's momentkurve topper ved 7.500 rpm!
> Dette vil med andre ord sige at på en GS500 skal man skifte gear ved
> 8500 for at ydnytte motoren bedst. Når man skifter ved 8500, er
> gearkassen sådan indrettet at man rammer ca. 7500 efter gearskift.
> Dermed holdes omdrejnings antallet i det interval hvor motoren yder
> mest.
Vrøvl!
Det er ganske rigtigt at for at accelerere bedst skal man skifte der
hvor man vedvarende udnytter den højest mulige ydelse - Der er bare den
hage at drejningsmomentet er "kraft" og ikke "ydelse"/"effekt"!
Emnet er efterhånden blvet en af mine klassiske mantra'er, og kommer til
overfladen med jænvlige mellemrum, for det ér ikke så ligetil at gennemskue.
Men det korte er at drejningsmomentet er den simple kraft (á
Newtonmeter) der skal slæbe køretøjets vægt, hvlket især udnyttes når
storebælt skal krydses i modvind, hvorimod HK er et tal man netop har
konstrueret for at kunne beskrive motorens evne til at accelerere sig
selv op i omdrejninger, hvilket i den sidste ende også gælder køretøjets
acceleration.
Sagerne hænger nøje sammen, ikke mindst ud fra at drejningsmomentet er
part i konstruktionen af effekten og hvis man finder dynoudskrifter fra
køretøjer med markante hul i kurverne vil man opdage at såvel
effekt-kurven som moment-kurven vil have dette knæk ved samme
omdrejningstal!
> Hvis du skifter korrekt gear på GS500 kan du uden problemer følge med
> langt større maskiner (fx. 600 eller 750 cc'ere) optil en hastighed på
> ca. 80-90km/t............
Selv mindre motorcykler accelererer forrygende i forhold til biler, men
indbyrdes er der ganske lille forskel (målt i meter) mellem en
mellemklassemotorcykel som GS'eren og selv 100hk's modeller; men GS500
kommer aldrig forbi en højere ydende motorcykel i accelereation hvis
begge køres optimalt og det at man "har kontakt" med modstanderen giver
et falskt indtryk af at man "hænger på", og kigger man i 500'erens
bakspejl vil man se at der bagved ligger en MZ og hænger på i samme grad
> Ved denne hastighed er 2. gear ved at være brugt op, og
> du vil ligge kun ca. 10-20 meter bag ved den større maskine.
- - - - Som står for at skulle skifte til 2.gear samtidig med 500'eren
går i 3.
Netop gearskiftene er afgørende for bedste tid til de typiske 0-100km/t
og her vil de større motorcykel spare tid i forhold til de modeller der
akkurat skal have lagt 3. gear ind for at komme op på 100km/t!
Du skulle forøvrigt lige prøve dét nummer op mod en GS500 der bliver
trukket helt ud til det røde felt og se had der sker
Hvis din ide holder vand skulle RR-piloterne have et stykke tape på
omdrejningstælleren der viser hvor det bedste gaerskiftepunkt ligger;
men de prygler blot motoren helt ud til det røde felt for at opnå størst
acceleration og det er IKKE den der piner motoren mindst der kommer
først ned til enden af langsiden :-|
> GS'eren har fået et lidt dårligt ry om at motoren er svag, men dette
> skyldes nok at der ikke er ret mange der forstår at udnytte den
> korrekt. Men desværre skal man altså skifte gear meget livligt for at
> kunne "hænge på" de større maskiner, og festen slutter helt når du
> bliver nødt til at skifte til 3. gear på det tidspunkt hvor en større
> maskine stadig forbliver i 2. gear
Øh?
Hvad er dét argument for??
--
Armand.
(der herefter spændt vil afvente om han faldt for en troll)
| |
Jesper (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Jesper |
Dato : 17-04-05 20:54 |
|
Jeg fandt engang denne vejledning på nettet:
Her grundreglerne for at få en GS 500 til at holde 100.000km
1: Overhold service intervallerne. Især olie og filterskift. Husk dæktryk
og
kæde smøring!
2: Kør forsigtigt når den er kold, altså de første 5-10km, alt efter
udendørstemperatur. I en GS 500's tilfælde vil jeg sige max 5000rpm og halv
gas.
3: Undgå bundtræk. I en GS 500's tilfælde er det over halv gas ved under
3500rpm. Bundtræk er skadeligt for alle motorer, de skal have lov til at
spinde.
4: Er motoren varm skal du holde en under det røde område og ikke køre
kontinuert (over 10 minutter) med over 70% af de tilgængelige omdrejninger
(motorvej o.l.).
5: En GS'er bruger olie fra fabrikken af. Check oliestanden for hver
1000km.
Oliepinden skal _IKKE_ skrues i, men lægges på gevindet. Brug gerne
Halvsyntetisk olie. Det er rigeligt fint. Mange begyndere kører en GS'er
tør
for olie med motorhavari til følge.
Er motoren grundigt gennemvarm og i servicemæssig forsvarlig stand tager
den
overhovedet ikke skade af en gang tæv, altså at få fuld hane og blive kørt
ud i gearene.
| |
|
|