Thunderace selftest
Fra : Ervin Metzdorf

Dato : 17-04-05 12:25

Hej Gruppe.
Min Thunderace laver selftest på omdrejningstælleren - hele tiden!
Den viser en sekvens som følger - 3 sek 8K, 3 sek. rigtigt omd.tal - 3 sek
0K.
Det er en 2000 model, som jeg købte sidste forår.
Jeg har aldrig før set den lave selftest på omdrejningstælleren,
men det skal den måske når man sætter tænding på??? nogen der ved det?
Men som sagt så gør den det hele tiden nu!!
Jeg har haft samtlige stik skildt ad og kontrolleret for evt ir, - smurt og
samlet dem igen.
Jeg har udmålt at sensoren til gasspjeldsstilling virker, det gør den.
Exup ventilmotoren kører også fint op i 0 stilling når man sætter tænding
på.
Meen, man kan høre ventilmotoren hele tiden - skal man kunne det??
Det undrer mig lidt, da jeg gik ud fra det var en stepmotor, som jo så kun
skulle køre
det antal grader af en omdrejning som var aktuel, men det er det måske ikke,
nogen bud på hvad der kan være galt?
m.v.h. Ervin

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 17-04-05 14:09

"Ervin Metzdorf" <metzSLETTES@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> skulle køre
> det antal grader af en omdrejning som var aktuel, men det er det måske
Yep, det er en fejlkode, det er exup-spjældet der ikke fungerer som det
skal. Jeg havde selv fejlen da min ace fik vand direkte ned i
udstødningen... Tag hele exup-systemet ud af udstødningen, og smør skidtet
godt med kobber-fedt, så kører det igen...

--
M V H

Peter Jakobsen
KAWASAKI ZX12R '01
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1152

Fra : Ervin Metzdorf

Dato : 17-04-05 18:18

"Peter Jakobsen" <this-email-is-not@valid.nu> skrev i en meddelelse
> [...]
> udstødningen... Tag hele exup-systemet ud af udstødningen, og smør skidtet
> godt med kobber-fedt, så kører det igen...

Tak for det , det prøver jeg.
m.v.h. Ervin

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 17-04-05 23:17

Ervin Metzdorf wrote:

> Tak for det , det prøver jeg.
> m.v.h. Ervin

Hej Ervin,

Tag en kigger på følgende URL førend du går i gang. Godt nok er denne
artikel lavet med billeder fra EXUPen på en Fazer 1000 - men der er nok
ikke er den store forskel mellem din og Fazerens EXUP.

Det er i øvrigt en rigtig god idé at efterse EXUPen en gang om året
selv. Jeg ved nemlig at der ikke står noget i den officielle Yamaha
Service Manual om smøring af den, så derfor er dette ikke (underligt
nok) en del af de faste service hos de aut. værksteder. Dette til trods
for at EXUP problemer er noget af det mest almindelige.

Tjek: <http://www.cartestsoftware.com/fz1/exupmaintenance.html>

--
Tony
Fazer 1000 o>'o (der snart skal EXUPen smurt)

Fra : Ervin Metzdorf

Dato : 19-04-05 21:00

> [...]
> af de faste service hos de aut. værksteder. Dette til trods for at EXUP
> problemer er noget af det mest almindelige.

Jeps. - Exup-en gik for stram - hvilket bevirkede at motoren ikke kunne
trække den,
Hvilket gjorde at motoren "gik" hele tiden. (Det var det jeg kunne høre)
Adskildt renset og smurt, kabler smurt. Alt OK
Det var dog ikke helt ligetil at adskille en EXUP der sansynligvis ikke har
været smurt i 5 år.
3 knækkede bolte udboret og nyt gevind skåret, og nu monteret med rustfri
støttebolte.
m.v.h. Ervin