/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
MC afskrivning i DK
Fra : television-begbie-20~


Dato : 17-04-05 10:18

Jeg har kikkede igennem brugt annoncerne i en periode, og kan ikke
lade være at undre mig lidt over afskrivning på mc'er.
Hvis man tager en mellemklasse mc til 50-70K i nyværdi, så taber den
måske ret hurtigt 10-20% af sin værdi, men efterfølgende så holder den
sin markedsværdi ret godt.
For at en mc skal være < 25K skal den tilsyneladende enten ha' en
meget lille motor, havde kørt over 90K km eller bogstavelige talt være
over 20 år gammel. Udefra mit indtryk af brugt markederne i f.eks. DE
eller UK, så virker markederne noget "dynamisk" i forhold til
afskrivninger. Selvfølgelige har de ikke afgiftsbyrden at kæmpe imod.
Er det måske denne byrde der "dræber" markedet for større maskiner her
i DK, så flere køber GS500, ER-5, CB500 osv. og dermed holder priserne
for disse maskiner kunstige høje?

Det må bare en umættelig efterspørgsel for lettere brugte "fornuftige"
mc'er, eller hvad?
Det gør det bare en smule surt for en yngre / uerfaren mc'ist (ja, som
mig) som tilsyneladende kan vælge i mellem enten at punge en (for mig)
hel del penge ud efter en fornuftig mellemklasse mc, og ikke mindste
den næsten obligatoriske kaskoforsikring, eller finde noget mindre og
ældre, en ansvarsforsikring og så ellers bare håbe på at tyverne ikke
aflægger et uønsket besøg.

Ja, jeg er jo nok bare endnu nærrige yngre hankøn, som er betænkelige
med at lægge større summer ud efter en cykel, men jeg synes godt at
man kan argumentere for at det kan være svært for unge at "få et
fodfæste" på brugt markedet i DK.

Eller det kan jo også være at jeg bare stå op på det forkerte ben i
dag…

 
 
Kim Persson (17-04-2005)
Kommentar
Fra : Kim Persson


Dato : 17-04-05 10:26

> For at en mc skal være < 25K skal den tilsyneladende enten ha' en
> meget lille motor, havde kørt over 90K km eller bogstavelige talt være
> over 20 år gammel. Udefra mit indtryk af brugt markederne i f.eks. DE
> eller UK, så virker markederne noget "dynamisk" i forhold til
> afskrivninger. Selvfølgelige har de ikke afgiftsbyrden at kæmpe imod.

Det hele handler om afgift sådan set, som danner en mindstepris.

En gennemhærget mc kan aldrig komme under prisen for stellets
værdi(afgiften)+afhentning af en 100%iorden tysk mc. Da den danske cykel kan
omklædes/skiftes med de tyske dele.

//Kim



Martin Guld Thomsen (17-04-2005)
Kommentar
Fra : Martin Guld Thomsen


Dato : 17-04-05 10:35

Til gengæld er tabet ikke så stort når du skal sælge den igen, hvis du altså
køber en der mindst 4 år gammel og ikke køber hos forhandler.

Mvh.
Martin

"television-begbie-20th" <y2j66_99@yahoo.dk> wrote in message
news:abcd4e07.0504170118.3694fee3@posting.google.com...
> Jeg har kikkede igennem brugt annoncerne i en periode, og kan ikke
> lade være at undre mig lidt over afskrivning på mc'er.
> Hvis man tager en mellemklasse mc til 50-70K i nyværdi, så taber den
> måske ret hurtigt 10-20% af sin værdi, men efterfølgende så holder den
> sin markedsværdi ret godt.
> For at en mc skal være < 25K skal den tilsyneladende enten ha' en
> meget lille motor, havde kørt over 90K km eller bogstavelige talt være
> over 20 år gammel. Udefra mit indtryk af brugt markederne i f.eks. DE
> eller UK, så virker markederne noget "dynamisk" i forhold til
> afskrivninger. Selvfølgelige har de ikke afgiftsbyrden at kæmpe imod.
> Er det måske denne byrde der "dræber" markedet for større maskiner her
> i DK, så flere køber GS500, ER-5, CB500 osv. og dermed holder priserne
> for disse maskiner kunstige høje?
>
> Det må bare en umættelig efterspørgsel for lettere brugte "fornuftige"
> mc'er, eller hvad?
> Det gør det bare en smule surt for en yngre / uerfaren mc'ist (ja, som
> mig) som tilsyneladende kan vælge i mellem enten at punge en (for mig)
> hel del penge ud efter en fornuftig mellemklasse mc, og ikke mindste
> den næsten obligatoriske kaskoforsikring, eller finde noget mindre og
> ældre, en ansvarsforsikring og så ellers bare håbe på at tyverne ikke
> aflægger et uønsket besøg.
>
> Ja, jeg er jo nok bare endnu nærrige yngre hankøn, som er betænkelige
> med at lægge større summer ud efter en cykel, men jeg synes godt at
> man kan argumentere for at det kan være svært for unge at "få et
> fodfæste" på brugt markedet i DK.
>
> Eller det kan jo også være at jeg bare stå op på det forkerte ben i
> dag.



Armand (17-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-04-05 13:04

Martin Guld Thomsen wrote:
> "television-begbie-20th" <y2j66_99@yahoo.dk> wrote in message
> news:abcd4e07.0504170118.3694fee3@posting.google.com...
>
>>Jeg har kikkede igennem brugt annoncerne i en periode, og kan ikke
>>lade være at undre mig lidt over afskrivning på mc'er........
>>Det gør det bare en smule surt for en yngre / uerfaren mc'ist (ja, som
>>mig) som tilsyneladende kan vælge i mellem enten at punge en (for mig)
>>hel del penge ud efter en fornuftig mellemklasse mc,......
>>....... er betænkelige med at lægge større summer ud efter en cykel,
>>men jeg synes godt at man kan argumentere for at det kan være svært for
>>unge at "få et fodfæste" på brugt markedet i DK.
>>
> Til gengæld er tabet ikke så stort når du skal sælge den igen, hvis
du > altså køber en der mindst 4 år gammel og ikke køber hos forhandler.

Jup!
Man skal ikke kigge særligt meget fremad for at kunne se at man som ny
netop hurtigt kan få fodfæste p.g.a. at man ikke mister i posevis af
penge i afskrivning: Køb en 400-twin fra 80'erne og sælg den næsten uden
tab om et par år

De tyskere vi alle misunder for billige motorcykler, taber i praksis 50%
af nyprisen på 5 års tid - Dét kan sq også være med til at man ikke "kan
få fodfæste" :-|

--
Armand.

kenneth T (17-04-2005)
Kommentar
Fra : kenneth T


Dato : 17-04-05 19:50

> De tyskere vi alle misunder for billige motorcykler, taber i praksis 50%
> af nyprisen på 5 års tid - Dét kan sq også være med til at man ikke "kan
> få fodfæste" :-|

Jep, men det kan de ikke blive ved med at gøre.
.....den sidste MC havde jeg i 3-4år (65kkm) og tabte næsten det samme som
den koster uden afgift, hvis den havde været "tysk" ville den være "gratis"
nu :)

Og hvem vil ikke gerne have en gratis motorcykel?...

--
MVH
Kenneth T
ZX12R El azul es más rápido
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=177



Armand (17-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-04-05 22:54

kenneth T wrote:
>>De tyskere vi alle misunder for billige motorcykler, taber i praksis 50%
>>af nyprisen på 5 års tid - Dét kan sq også være med til at man ikke "kan
>>få fodfæste" :-|
>
>
> Jep, men det kan de ikke blive ved med at gøre.
> ....den sidste MC havde jeg i 3-4år (65kkm) og tabte næsten det samme som
> den koster uden afgift, hvis den havde været "tysk" ville den være "gratis"
> nu :)

Øh?
Du købte en ny(!) motorcykel og kørte 65.000 KM hvorefter du havde et
tab på ca 40%?

Under hvilke betingelser solgte du? Den gammelkendte med barn og hurtigt
bilkøb koster på bytteprisen!
Hilken model drejer det sig om? Der kán være stor forskel på de
forskellige modellers indbyrdes gensælgelighed!

De tyske brugtpriser styres af købernes villighed til at købe nye
billige køretøjer, hvorved der er ubalance i ny/brugt markedet, og det
er på en måde det modsatte der er tilfældet herhjemme
Men ikke alle tyskere køber nyt, ligesom det ikke er dem alle der køber
MV Agusta'erD Der er jo også købere til de brugte, og dé må i mine øjne
gnække lidt indvendigt over deres "fidus", akkurat som man bør gøre når
man som dansker køber en halvgammel mellemklasse-motorcykel med udsigt
til at kunne sælge til samme pris efter et par sæsoner!

Jeg har som gammelnok kunnet følge mc-markedet over nogle år nu, og det
ser ud til at der herhjemme findes en nedre grænse for hvor billig en
motorcykel kan blive; men da stort set hele markedet med tiden ender i
dette grænselag er denne grænse yderst marginal på tværs af modeller,
motorstørrelser og alder. Således er der i realiteten kun ganske få
penge fra en CB900 Bol d'Or (som jeg regner for noget outdated lort!) og
op til de billigste VFR750 (som jeg regner for noget af det mest
pålidelige, alderen til trods), og hvis man formår at gennemskue denne
gråzone af markedet vil man kunne få meget for pengene ligesom det
modsatte absolut er tilfældet!

Syd for grænsen er motorcyklerne fra starten så billige at den nedre
grænse hvor priserne stagnerer opnåes relativt hurtigt, og det skyldes
især at ophugning lynhurtigt bliver et alternativ til at få mere for
køretøjet
Dér når de danske priser aldrig ned; men til gengæld lever mange stort
på at kunne købe billige "dyrt nedskrevne" modeller i Tysland til
indregistrering herhjemme, ligesom at indkøb af ophugs-stumper syd for
grænsen er blevet yderst tilgængeligt med internettes udbredelse!

Sådan har det altid været. Ihvertfald i mange år.
Men netop den mængde billigt importerede og ligeså indregistrerede
motorcykler, som man har set de senere år, må forudses at kunne vælte
"brugtpris-sikkerheden" på et tidspunkt :-/
Min ellers sædvanligvis velfungerende krystalkugle er desværre lidt
tåget på det område

Til gengæld har det allerbedste mc-købstrick eksisteret siden starten af
80'erne og er stadig ganske effektivt:
Køb en ny Suzuki når de indimellem er på knaldtilbud - Lige nu er det
SV1000 der er nede i fantasipris!!!

--
Armand

Ole Baun (17-04-2005)
Kommentar
Fra : Ole Baun


Dato : 17-04-05 21:04


"Armand" skrev i en meddelelse

- snip -

> Jup!
> Man skal ikke kigge særligt meget fremad for at kunne se at man som ny
> netop hurtigt kan få fodfæste p.g.a. at man ikke mister i posevis af
> penge i afskrivning: Køb en 400-twin fra 80'erne og sælg den næsten uden
> tab om et par år
>
> De tyskere vi alle misunder for billige motorcykler, taber i praksis 50%
> af nyprisen på 5 års tid - Dét kan sq også være med til at man ikke "kan
> få fodfæste" :-|

Jeg vil da hellere have en 5 år gammel mc til ½-delen af nyprisen, (f.eks.
en GS500, ER-5 eller CB500), end en 20 år gammel 400-twin. Selv med tyske
afskrivninger er det vel begrænset hvad den kan tabe i værdi på et par år.

Alternativt kunne man da også bare vælge at købe nyt, og så lade være med at
sælge, så er afskrivningen vel ikke så vigtig.

Ole Baun
CB500, ´96, 142 kkm



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408869
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste