Knækket kæde -> ny vandpumpe :-(
Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-04-05 22:26

Hej gruppe,

I fredags meldte jeg mig netop ind i den ekslusive gruppe af folk, der
har knækket en kæde på motorvejen... og jeg er vist desværre selv ude
om det.

Min kæde har haft et stift led et stykke tid, men jeg fik først
bestilt en ny hos louis i mandags. Den kom så fredag, lige inden jeg
skulle køre de 130 km ned til mine forældre. Jeg vidste at kæden ikke
havde det godt længere og ville skifte den inden jeg kørte sydover.

Det viste sig desværre at jeg manglede en top i den rette størrelse
(bagsvingeren skulle af pga. endeløs kæde), så jeg tænkte at jeg lige
kunne liste den derned. Det kunne jeg bare ikke, så kæden sprængtes
med 120 km/t (jævnt fart) på motorvejen. Det nye kædekit var spændt
fast på bagsædet - skæbnens ulidelige ironi. Det gav et klask og
koblingen føltes ret defekt. Baghjulet blev heldigvis ikke låst af
kæden, så lærestregen er blevet begrænset til et nyt vandpumpehus og
en ny koblingspind. Kæden havde pakket sig grundigt op ad vandpumpen,
der sidder lige foran kædehjulet og i den forbindelse var
koblingspinden blevet banket over.

Motorblokken er sluppet med undtagelse af den yderste del af hullet,
hvor koblingspinden går ind. Inderst inde er det stadig rundt, mens
det er ret tydeligt at et stykke af koblingspinden har mast den
yderste del ret ovalt. Umiddelbart tror jeg dog at hullet nok skal
forblive tæt når pakdåsen bliver skiftet.

Motoren lyder fin når den tørnes og gearkassen lader også til at
fungere fint - pyha!

Mht. reservedele påstår MC huset i Kølkær (krejlere med enormt lager)
at de har de nødvendige stumper. De ville dog først forsøge at finde
dem mandag. Prisen fandt jeg ikke ud af :-/

Set i bagklogskabens ulideligt klare lys skulle jeg have skiftet kæden
for tre uger siden. Konsekvenserne af den sprængte kæde kunne jo have
været fatale, så jeg føler mig egentlig temmelig dum. Til gengæld er
jeg ret sikker på at lærestregen er effektiv så dumheden ikke gentager
sig :-|
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 16-04-05 22:46

Hej Jes!

[SNIP en meget sørgelig beretning!]

Forstår godt din pointe, men jeg synes egentlig ikke, at du skal føle dig
dum! - Du tog blot en chance og tabte trods gode odds, surt show! :-|
For et stift led kan vi jo alle være ramt af, dog sjældent med disse følger.
Var din kæde overhovedet spændt tilstrækkeligt, smurt, eller kan en evt.
clips være smuttet af?

Vær glad for, at du slap med livet i behold, herefter at du er uden fysiske
men, dernæst at din motorcykel ikke tog nævneværdig skade

Hilsen
Lars

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-04-05 23:05

"Lars T. Thomsen" <oz0ltt@ofir.deltakilo> writes:

Hej Lars,

> [...]
> dum! - Du tog blot en chance og tabte trods gode odds, surt show! :-|
> For et stift led kan vi jo alle være ramt af, dog sjældent med disse

Mnjaeh, leddet har nok været stift i en måneds tid, så jeg bør nu nok
føle mig dum :-/

> Var din kæde overhovedet spændt tilstrækkeligt, smurt, eller kan en evt.
> clips være smuttet af?

Opspændingen var fin. Det har i øvrigt kun været nødvendigt at spænde
den én gang i dens 15k km levetid. Den var ikke velsmurt, da jeg jo
alligevel skulle skifte den. Hmmm. Kæden var i øvrigt endeløs (hvilket
ikke kan siges længere :-/ ).

> Vær glad for, at du slap med livet i behold, herefter at du er uden fysiske
> men, dernæst at din motorcykel ikke tog nævneværdig skade

Det er jeg skam også - i den rækkefølge.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Armand

Dato : 16-04-05 23:08

Lars T. Thomsen wrote:
> Hej Jes!
>
> [SNIP en meget sørgelig beretning!]
>
> Forstår godt din pointe, men jeg synes egentlig ikke, at du skal føle dig
> dum! - Du tog blot en chance og tabte trods gode odds,

Jeg tror snarere at man efter de svære historier der kommer frem med
tiden ikke skal regne ens odds for gode i den situation!
Lad være med at køre RD-style med en allerede erkendt færdig kæde :-|

--
Armand.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 16-04-05 23:58

Armand wrote:

> Jeg tror snarere at man efter de svære historier der kommer frem med
> tiden ikke skal regne ens odds for gode i den situation!
> Lad være med at køre RD-style med en allerede erkendt færdig kæde :-|

Dét er så bagkloghed og ikke dumhed, som du hentyder til!
Jeg har da også aflyst en søndagstur til en kammerat i Jelling, da min kæde
var faretruende dårlig, så jeg aflyste turen og brugte dagen på at imontere
en ny. Man skal have respekt for de krafter, som en knækket kæde kan
forudsage, det véd de fleste!

Bagkloghed er en god læremester, dét er de løftede pegefingre ikke på en så
åbenlys sag!
En smule chance tager man da altid!?! - Ellers sad vi vel bare trygt hjemme
i dagligstuen, overskrevs på sofaryggen, mens vi højlydt udluftede aftenens
mørbradbøf med bløde løg. Sammen med drømmen om, at køre på motorcykel? LOL!

Hilsen
Lars

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-04-05 00:46

> [...]

> været fatale, så jeg føler mig egentlig temmelig dum. Til gengæld er
> jeg ret sikker på at lærestregen er effektiv så dumheden ikke gentager

Der er vel ikke så meget mere at sige. Folk kan bekræfte dig i at du nok
skulle have skiftet det med det samme når du var klar over at det var
dårligt, men det tvivler jeg på er nødvendigt, for efter sådan en tur så
lærer man helt sikkert sin lektie. Man lærer af sine fejl, jo tak..

Noget lignende kunne garanteret også været sket for mig, hvis det endeligt
skulle være.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 17-04-05 09:03

Hej Martin!

> [...]
> var dårligt, men det tvivler jeg på er nødvendigt, for efter sådan en
> tur så lærer man helt sikkert sin lektie. Man lærer af sine fejl, jo

Ja, det er også dét, jeg mener! - I denne situation, der har man ingenting,
at bruge andres (og sin egen) løftede pegefingre til!

> Noget lignende kunne garanteret også været sket for mig, hvis det
> endeligt skulle være.

Enig! - Også hér!

Hilsen
Lars

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-04-05 21:40

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> writes:

> [...]
> det var dårligt, men det tvivler jeg på er nødvendigt, for efter
> sådan en tur så lærer man helt sikkert sin lektie. Man lærer af sine

Helt sikkert. Jeg håber også at andre kan lære af min lille historie,
men omvendt, så er jeg jo let at betragte som "en af de andre som den
slags sker for" :-/ Jeg har jo også selv hørt om sprængte kæder før...

> Noget lignende kunne garanteret også været sket for mig, hvis det
> endeligt skulle være.

Tak
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : H&M

Dato : 17-04-05 10:15

> [...]
> skulle køre de 130 km ned til mine forældre. Jeg vidste at kæden ikke
> havde det godt længere og ville skifte den inden jeg kørte sydover.

Jeg mener at når nu du har lært det der skal læres .......
......så skal du have ros for at træde frem med historien, der skal nok være
nogen som kan bruge dine erfaringer.

Iøvrigt så er din og andres kæde historie, årsagen til at jeg kører kardan,
jeg er ærlig overfor mig selv, jeg tror sgu også jeg ville lave noget mindre
klogt hvis jeg havde kæde træk.

Left hand high......Ses derude.

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-05 14:16

H&M skrev i meddelelsen <4262291e$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

>Iøvrigt så er din og andres kæde historie, årsagen til at jeg kører kardan,
>jeg er ærlig overfor mig selv, jeg tror sgu også jeg ville lave noget
mindre
>klogt hvis jeg havde kæde træk.

Husker Du så lige at tjekke/smøre kardankryds/homokinetiskled en gang i
mellem ?

mvh
Orla

Fra : H&M

Dato : 18-04-05 18:48

> mindre
>

> Husker Du så lige at tjekke/smøre kardankryds/homokinetiskled en gang i
> mellem ?

Jow jow Den har fået et spline lub job. ( bmw k75 )

Men ved godt at en kardan også kan sprænge og sætte sig.

Man er sgu aldrig 100% sikker......

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-04-05 21:52

"H&M" <mosvad@nulspammail.dk> writes:

> Jeg mener at når nu du har lært det der skal læres .......

Det tror jeg også.

> .....så skal du have ros for at træde frem med historien, der skal
> nok være nogen som kan bruge dine erfaringer.

Det håber jeg da.

> Iøvrigt så er din og andres kæde historie, årsagen til at jeg kører
> kardan, jeg er ærlig overfor mig selv, jeg tror sgu også jeg ville
> lave noget mindre klogt hvis jeg havde kæde træk.

Kardan har sine fordele... og ulemper. Jeg har dog aldrig prøvet en
kardancykel. Det er dog ikke sådan at jeg hader kæder. I mit tilfælde
er det jo ikke sådan at kæden er knækket helt uforudsigeligt - jeg
kunne jo bare have skiftet den da jeg vidste at den var gal.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-04-05 22:09

> Iøvrigt så er din og andres kæde historie, årsagen til at jeg kører
> kardan, jeg er ærlig overfor mig selv, jeg tror sgu også jeg ville
> lave noget mindre klogt hvis jeg havde kæde træk.

Selv med kardan kan man ikke være for sikker. Martin Pedersen (som også
skriver herinde af og til) oplevede da for nogle år siden at kardanen på
hans XJ900 (mener jeg) pludseligt blokerede baghjulet.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Schlæger

Dato : 18-04-05 10:01

Martin Sørensen wrote:

> Selv med kardan kan man ikke være for sikker. Martin Pedersen (som også
> skriver herinde af og til) oplevede da for nogle år siden at kardanen på
> hans XJ900 (mener jeg) pludseligt blokerede baghjulet.

Den kunne jeg godt tænke mig at høre lidt mere om, efter at jeg nu er gået
over til "stangtræk".

Mch Schlæger

Fra : Thomas Jensen

Dato : 17-04-05 11:49

Jes Vestervang wrote:
<SNIP en trist historie>

Hej Jes,

det er sgu da træls når det sker.
Men du slap da rimelig heldigt fra det.

Jeg gik selv lige ned til min fazer for at tjekke kæden, da den også har
gået ca 15000km.
Den var heldigvis fin, men så blev lige renset og så har man det lidt
bedre, når den er tjekket

Håber ikke reperationen bliver for dyr.

mvh

Thomas Jensen
Yamaha FZ6S ´04
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-04-05 21:50

Thomas Jensen <thomas@thomas-jensen.dk> writes:

> Jes Vestervang wrote:
> <SNIP en trist historie>
>
> det er sgu da træls når det sker. Men du slap da rimelig heldigt
> fra det.

Ja. Splitsekundet efter at have indset at det var kæden, der var
knækket, tænkte jeg også bare pyyhaaa. Et blokeret baghjul ville have
været træls. Træls som i ligge-under-en-lastbil-i-fart.

> Jeg gik selv lige ned til min fazer for at tjekke kæden, da den også
> har gået ca 15000km. Den var heldigvis fin, men så blev lige renset
> og så har man det lidt bedre, når den er tjekket

Almindeligvis holder kæder nu også over 20k. Min vinterkørsel er bare
ret hård ved kæden.

> Håber ikke reperationen bliver for dyr.

Nej. Men går det som jeg forventer, er det kun vandpumpehus og
koblingspind, der skal skiftes. Det burde ikke koste det vilde, men
lad os nu se.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Armand

Dato : 18-04-05 00:27

Jes Vestervang wrote:

> Ja. Splitsekundet efter at have indset at det var kæden, der var
> knækket, tænkte jeg også bare pyyhaaa. Et blokeret baghjul ville have
> været træls. Træls som i ligge-under-en-lastbil-i-fart.

To af mine klubkammerater har endt med låst baghjul undervejs:
- En på autobahn med 150 og fuld ferieoppakning til ham og fruen.
Årsag: Tabt fortandhjul.
Følge: Motorcykel, passagerer og bagage spredt ud over autobahnens to
spor efter 50-100 meters tiltagende slingren!
Redning: En lynhurtigt opfattende Porsche-ejer der lagde sig på
midterstriben, bremsede og tændte havariblinket (hvem turde gøre dét
herhjemme??)
- En med måske 130, midt i en flok og i en svag højrekurve på
motortrafikvejen mellem Børkop og Vejle.
Årsag: Dårligt fastspændt sovepose der af elastikstropperne blev trukket
bagud og ned under nummerpladen hvorefter baghjulet fik fat i den.
Følge: et 100-150 meter langt relativt lige bremsespor i blød vinkel
henover modsatte vejbane og med stilstand akkurat som asfalten slap op.
Redning: At der ikke var modkørende på dét tidspunkt

Og så er der lige den håndfuld der har knaldet deres krumtaphus itu hhv.
blot har tabt kæden uden anden dramatik

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 18-04-05 22:11

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> To af mine klubkammerater har endt med låst baghjul undervejs:

Ja, jeg er ved at indse at der er god grund til at tage sådan nogle
kæder meget alvorligt. Selvfølgelig har jeg hele tiden vidst det, men
det er jo ikke helt det samme som at efterleve det :-/

Jeg håber at da også at denne tråd får nogle stykker til at revidere
en RD*-agtig vedligeholdelsesstil.

*: Tænk hvis man hed Brian og kunne lide RD'ere. Så ville man være let
at kategorisere
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 19-04-05 08:07

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> writes:

> *: Tænk hvis man hed Brian og kunne lide RD'ere. Så ville man være let
> at kategorisere

Uh, den kan jeg. 'Hvad er en Hekto?'

--
Mikkel | Compared to system administration,
motortosse.dk | being cursed forever is a step up.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 17-04-05 18:10

Øv øv.

Men behøver du at tage bagsvingeren af...? Var der ikke et nitteled med?

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-05 20:31

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk skrev i meddelelsen
<4262984d$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...
>Øv øv.
>
>Men behøver du at tage bagsvingeren af...? Var der ikke et nitteled med?

Jes er jo vinterkører, så det vil nok alligevel være en rigtig god ide at
afmontere svingeren for smøring. Jeg ville nu heller ikke "brække" en
endeløs kæde når der er andre muligheder.

Desværre var det så for sent....

mvh
Orla
VTR-F, hvor man bare "hælder" endeløse kæder på

Fra : Armand

Dato : 18-04-05 00:10

Orla Pedersen wrote:
> [...]
> afmontere svingeren for smøring. Jeg ville nu heller ikke "brække" en
> endeløs kæde når der er andre muligheder.

- - - - - som f.eks at lade den brække sig selv
Historien viser at man bør tage stive kædeled alvorligere end
clipse-samleled :-|

> Desværre var det så for sent....

blev(!) for sent :-|

> mvh Orla
> VTR-F, hvor man bare "hælder" endeløse kæder på

Jup! Akkuart som på en GPZ900R!
Til gengæld har VTR bevist at den ikke nøjes med et vandpumpehus når
uheldet er ude
GPZ'en har forøvrigt et løst dæksel dér, indeholdende pakdåsen og
dækkende/adgangsgivende for skiftemekanismen, hvilket kunne være
praktisk i denne situation

--
Armand.
(Ninja-nostalgiker)

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-05 17:38

Armand skrev i meddelelsen
<30C8e.113249$Vf.4181193@news000.worldonline.dk>...

>- - - - - som f.eks at lade den brække sig selv
>Historien viser at man bør tage stive kædeled alvorligere end
>clipse-samleled :-|

Joeh deet ! Jeg er stadig rystet over den kæde min FJ1200 ven kom trillende
med kort efter at jeg havde "trækstyrkeprøvet" min egen kæde. Den kravlede
på toppen af tænderne på forreste kædehjul I sammenligning med den kæde
så var min jo kun halvgået.... Nå men sådan har livet jo nu aldrig været
retfærdigt.

Opsummeret, så var det "kun" tre led som var deformationshærdet i min kæde,
men det er jo også mere end rigeligt. Det var ikke "sliddet", af typen
afslidt materiale, som sådan der tog livet af den, og der er det jeg bliver
arrig når jeg ser forhandlere, på eksempelvis E-bay, tilbyde svageste type
o-ringskæder til +100 hk mc'er. En for svag kæde vil uvægerligt lettere få
deformationsskader, og den eneste måde at erkende skaden på, uden at være
destruktiv, er den _meget_ svage farveændring på pindene. Laskerne sker der
ingenting med. En for svag kæde _kan_ være "færdig" før den er normalt
slidt.

>Jup! Akkuart som på en GPZ900R!

Det er lidt smart, ved vinteropbevaring ta'r man bare lige kæde + kædehjul
af, vasker i petrolium, og konserverer tildækket i kædesavsolie.

>Til gengæld har VTR bevist at den ikke nøjes med et vandpumpehus når
>uheldet er ude

For mange ville det nok have været den motors endeligt....

>GPZ'en har forøvrigt et løst dæksel dér, indeholdende pakdåsen og
>dækkende/adgangsgivende for skiftemekanismen, hvilket kunne være
>praktisk i denne situation

Der slap jeg billigt, intet af koblingsmekanikken tog skade, men ja, et
dæksel med simmerringe, og eventuelt lejet for udgangsakslen kunne spare en
del hovedbrud.

mvh
Orla

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-04-05 21:46

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:

> [...]

Som Orla er inde på er det en endeløs kæde.

> Jes er jo vinterkører, så det vil nok alligevel være en rigtig god
> ide at afmontere svingeren for smøring.

Den bliver skam også smurt hvert år. Hvert forår rettere sagt, mine
kæder holder aldrig til en vinter Jeg tror jeg vil købe mig en
Scott-oiler eller en McCoi-dims, 15k på en kæde er for lidt (dyrt).

> Jeg ville nu heller ikke "brække" en endeløs kæde når der er andre
> muligheder.

Nej, jeg foretrækker også at bevare den endeløs. Især efter den er
monteret

> Desværre var det så for sent....

Ja, suk. Men imorgen får jeg en pris på stumperne jeg skal bruge (MC
huset i Kølkær). Så håber jeg bare den er rimelig, så jeg ikke skal
bøvle med at finde delene andetsteds.

> mvh Orla VTR-F, hvor man bare "hælder" endeløse kæder på

Men du skal jo alligevel smøre bagsvingerledet
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 17-04-05 21:58

Jes Vestervang wrote:
> [...]
>
> Ja, suk. Men imorgen får jeg en pris på stumperne jeg skal bruge (MC
> huset i Kølkær). Så håber jeg bare den er rimelig, så jeg ikke skal
Så må du vist hellere begynde at afsøge nettet - han plejer at tage godt
ved....

Held og lykke med rep.
--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 18-04-05 20:33

> I fredags meldte jeg mig netop ind i den ekslusive gruppe af folk, der
> har knækket en kæde på motorvejen... og jeg er vist desværre selv ude
> om det.

Hej Jes

Jeg har selv lavet det stunt på motorvejen. Min kæde løb op og blokerede det
forreste tandhjul, så motoren stoppede. Det kostede et udgangsleje. Jeg var
3km fra klubben hvor jeg skulle skifte kædekit. Anden gang knækkede kæden
også på vej over i klubben. Det skete dog men jeg trak den derover, så den
var vidst decideret slidt op. Nu har jeg lært at skifte i god tid !

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 18-04-05 21:40

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> writes:

Hej Jens

> Jeg har selv lavet det stunt på motorvejen. Min kæde løb op og
> blokerede det forreste tandhjul, så motoren stoppede. Det kostede et
> udgangsleje.

Hmm, det kan jo også være tilfældet med Fazeren. Hvordan gav det sig
til udtryk? Leje-rumlen, skraldrelyde eller hvordan? Fazerens
motorblok er jo delt vandret, så måske det ikke er så svært at
skifte. Jeg har jo også en værkstedhåndbog, så helt galt kan det jo
ikke gå (Fazer-ejere kan sende en mail, hvis de vil have en kopi
(8 MB)).

> Jeg var 3km fra klubben hvor jeg skulle skifte kædekit.

Træls, træls, træls :-/

> Anden gang knækkede kæden også på vej over i klubben. Det skete dog
> men jeg trak den derover, så den var vidst decideret slidt op.

Haha, det tør sgu da siges

> Nu har jeg lært at skifte i god tid !

Ja, det vil jeg gerne tro Jeg tror nu også jeg har lært det efter
denne omgang, selvom kammeraterne bare griner og siger at jeg aldrig
ændrer mig
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 19-04-05 06:44

> Hmm, det kan jo også være tilfældet med Fazeren. Hvordan gav det sig
> til udtryk? Leje-rumlen, skraldrelyde eller hvordan?

Dyb lejerumlen når man koblede ind. Når man tog koblingen og gassede op var
der ikke en lyd (ud over alle de andre mislyde min XJ'er hvade), men nå man
koblede ind rumlede den tydeligt. Det kørte jeg KBH- Blåvandhug tur/retur
med. Så var hele motoren væltet ing i flotte blanke hærdede stål spåner.
Oliepumpen blev nok aldrig den samme igen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-04-05 09:34

> [...]
> KBH- Blåvandhug tur/retur med. Så var hele motoren væltet ing i
> flotte blanke hærdede stål spåner. Oliepumpen blev nok aldrig den

Fy for pokker da :-/ Jeg vil være meget opmærksom på udgangslejet, det
andet lyder jævnt ubehageligt. Nu har jeg jo også en idé om hvad jeg
skal lytte efter - tak for den maleriske beskrivelse
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 18-04-05 21:45

> [...]

> lager) at de har de nødvendige stumper. De ville dog først forsøge
> at finde dem mandag. Prisen fandt jeg ikke ud af :-/

I dag ringede jeg så til dem, og de ville sælge vandpumpen for
500,-. Selvfølgelig fik jeg ikke specificeret at det kun var
pumpehuset og jeg tror egentlig heller ikke at koblingspinden var
inkluderet i prisen. Men alt i alt ser da da ud til at være en
økonomisk overkommeligt affære. Til gengæld kan det jo også have
kostet udgangslejet livet, som Bager var inde på.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Torben Scheel

Dato : 20-04-05 07:43

Jes Vestervang wrote:
> [...]
> været fatale, så jeg føler mig egentlig temmelig dum. Til gengæld er
> jeg ret sikker på at lærestregen er effektiv så dumheden ikke gentager

Tak for beretningen -
Kæde renset - check
Efterset - check (hvad fanden - der er nitteled på den RK50SO?? Husk at
efterse bagsvingerbøsninger i en ledig stund)
Smurt - check
Justeret - check

Samvittighed - check

--