Hvilken MC/MC-scooter???
Fra : Martin Schulz

Dato : 16-04-05 10:54

Hejsa!

Vi har købt hus på Djursland, men da jeg skal arbejde omkring Silkeborg et
stykke tid endnu, har jeg brug for et "billigt" køretøj. (Konen har bilen)

Mit behov er:
- Langt på literen.
- Billig i vedligehold.
- Rimelig god komfort.
- Indkøbsbudget absolut max. 30.000,-kr. (Gerne mindre)

Jeg har kigget lidt på PGO's modeller:

T-Rex 110: 14.995,-kr
http://www.famoto-sport.dk/Modelprogram/Modelprg-scootere/pgo-trex110/pgo-trex110.htm

T-Rex 150: 24.995,-kr
http://www.famoto-sport.dk/Modelprogram/Modelprg-scootere/pgo-trex150/pgo-trex150.htm

G-Max 150: 28.995,-kr
http://www.famoto-sport.dk/Modelprogram/Modelprg-scootere/pgo-gmax150/pgo-gmax150.htm

Nogen der kan se, hvad jeg får ekstra i G-Max ift. T-Rex... Faktisk kan jeg
ikke se fordelen med midterkonsollen, når vi nu snakker scootere. Ville jeg
ikke kunne spare en del vedligeholdelse ved at købe 2-takteren kontra én af
de to 4-taktere - Og hvad så? Sætter jeg så besparelsen til ved
brændstofforbruget? 15.000,-kr er da billigt for et sprit nyt A-til-B
transportmiddel. Eller?

Hmm... Skulle jeg hellere købe en gammel brugt GS500E'er??? Jeg er lidt
tændt på "en-ny-scooter"-ideen... Men men jeg er åben for forslag?!?

På forhånd tak for hjælpen...

Mvh
Martin

PS: henvisningerne er tilfældige og kun valgt fordi firmaet kommer øverst,
når man søger på "Sider fra Danmark" og "rex 110" på Google.

Fra : Jesper

Dato : 16-04-05 10:59

Martin Schulz wrote:

> [...]

> - Billig i vedligehold.
> - Rimelig god komfort.
> - Indkøbsbudget absolut max. 30.000,-kr. (Gerne mindre)

Jamen der er vel kun en der dækker dit behov.
Honda ANF 125 Innova.
Den koster 20.000,- fra ny og har læst en test af den hvor den rende et
stykke over 50km/l.

/
Jesper

Fra : Martin Schulz

Dato : 16-04-05 11:13

Jeg har ladet mig fortælle, at jeg kan regne med ca. 20-25km/l på Rex
110'eren (2-takter) og 30-35km/L på Rex 150'eren (4-takter).

Lyder det realistisk?

Mvh
Martin

Fra : Thomas B. Andersen

Dato : 16-04-05 12:07

"Martin Schulz" <masc@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har ladet mig fortælle, at jeg kan regne med ca. 20-25km/l på Rex
> 110'eren (2-takter) og 30-35km/L på Rex 150'eren (4-takter).
>
> Lyder det realistisk?

Min Piaggio Skipper 150cc rendte omkring 20km/l da den var standard.
Men da den blev opgarderet til 172cc og større karburator kom jeg ned
omkring 14km/l.

En Piaggio Skipper går omkring 100km/t og har et friskt optræk ifht. det er
en scooter.
Den er nok det bedste transportmiddel jeg nogensinde har kørt på/ i i
byområder. Jeg synes
bare den er en anelse anstrængt i modvind. Men tager altså al vinden, og det
kan mærkes i ryggen.

> Mvh
> Martin

Hvad med den Aprilla der var linket til på et tidspunkt? Den havde vist
samme motor som en RS125, den var bare uden kåbe.
Den stod vist i ca 30.000 fra ny!
Ellers er der Aprillias scooter, Leonardo. En 4 takts. Den skulle være mere
end stabil. Er det ikke Anders Majland herinde, der har en?

Thomas
SKR 172
Polini Brutalis

Fra : K

Dato : 16-04-05 20:27

> [...]

> Jeg har ladet mig fortælle, at jeg kan regne med ca. 20-25km/l på Rex
> 110'eren (2-takter) og 30-35km/L på Rex 150'eren (4-takter).

Den T-rex 110 ccm jeg havde gik 18 - 20 km/l blandet kørsel og på længere
ture 22 - 23 km/l ....sidstnævnte er fuld gas, vær klar over at den ikke går
mere end 90 - 95 km/t efter speedo hvilket svarer til 80 km/t IRL

mit forslag : køb eks. en japansk 4 takter ( ikke en kineser )

Fra : Armand

Dato : 16-04-05 13:13

Martin Schulz wrote:
> [...]
> - Billig i vedligehold.
> - Rimelig god komfort.
> - Indkøbsbudget absolut max. 30.000,-kr. (Gerne mindre)

Hvor langt er det helt præcist? for mig lyder det som 60-75 km hver vej,
og dét gad jeg ikke tilbagelægge dagligt på noget som dårligt kan trække
motorvejshastighed i marchfart :-|
Køb en brugt firetakter fra den lavere mellemklasse og brug evt. lidt
penge på komfort á en frontskærm i "calaifornia style", det er en
kendsgerning at der næsten ikke er afskrivning på brugte motorcykler,
hvilket en spritny scooter ikke kan være med på, så der skulle på langt
sigte være råd til såvel en lidt større/dyrere såvel som lidt
ekstraudstyr :-/
Det er ved daglg brug et must at have den rette beklædning! Kig på det
safety 1'st(?) som Bilka med mellemrum sælger ud af eller køb online i
Tyskland til chockpriser: www.louis.de er et populært sted blandt
gruppens læsere!

--
Armand.

Fra : Thomas Seehausen

Dato : 16-04-05 14:34

Du kan ihvertfald ikke regne med 30 km. literen. Har selv haft en PGO T-REX
150 og vil nærmere gætte på lidt over 20. Hvis du gerne vil have en scooter
vil jeg give dig ret i, at der er plads mellem benene, f.eks. hvis man skal
have noget med.
Jeg skiftede imidlertid hurtigt min scooter ud da jeg blev for træt af den i
forhold til motorcykel. Dog kan jeg godt se fordele i scooteren i dårligt
vejr og generelt billigere vedligeholdelse

Fra : Martin Schulz

Dato : 16-04-05 16:11

> Du kan ihvertfald ikke regne med 30 km. literen. Har selv haft en PGO
> T-REX
> 150 og vil nærmere gætte på lidt over 20. Hvis du gerne vil have en
> scooter

Det, jeg hører, er, at en T-Rex 110 til 14.995,-kr kører næsten lige så
langt som en T-Rex 150 til 24.995... Dermed følger en klart billigere 2-takt
vedligeholdelse uden evt. dyre topstykke-rep... 2-takteren (T-Rex 110'eren)
har vel alt andet lige også et bedre optræk eller hvad???

Mvh
Martin

Fra : Jacob Larsen

Dato : 16-04-05 15:34

Eller køb hos www.mconline.dk

--
mvh. Jacob Larsen - GS500E
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : Martin Schulz

Dato : 16-04-05 16:01

> Eller køb hos www.mconline.dk

Ja! Tak skal I ha', men jeg har haft MC før, så påklædningen er ok...

Mvh.
Martin

Fra : Martin Schulz

Dato : 16-04-05 16:08

> [...]
> sigte være råd til såvel en lidt større/dyrere såvel som lidt ekstraudstyr

Køretøjet jeg søger, kommer sandsynligvis aldrig på motorvej. Det bliver
ganske almindelig by og landevej. Strækningen fra Djursland til mit
nuværende arbejde, er godt nok 115km hver vej, men min fremtidige
arbejdsplads vil komme til at ligge mellem 18-52 landevejskm væk.

Jeg "gider" ikke have et gammelt lig af en MC, hvor jeg konstant vil have
vedligeholdelse... Eller har du en speciel MC i tankerne Armand? Når jeg
kigger på eks. dba.dk, finder jeg ikke noget, der virker særlig
indbydende...

Foreløbigt tak for indlæggende...

Mvh
Martin

Fra : S.B.

Dato : 16-04-05 18:06

> [...]
> vedligeholdelse... Eller har du en speciel MC i tankerne Armand? Når jeg
> kigger på eks. dba.dk, finder jeg ikke noget, der virker særlig

Jeg har en Laverda Phonix 150 kostede mig omkring 32K af ny, typiske med
blandet land/by kørsel bruger jeg 7 l. benzin på 250 km
den render omkring 110 - 120 km/t standard, har dog ladet mig fortælle den
er plomberet, så overvejer at prøve at fjerne dem engang den alligevel skal
til service
der findes også en gisley, eller hvordan det nu staves, også en 150 ccm
koster ca 23K af ny, hvordan den så er, det har jeg ingen ide om

Steen

Fra : mikkel paulsen

Dato : 17-04-05 02:02

"Martin Schulz" <masc@ofir.dk> wrote in message news:<42612a49$0$746$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> [...]
> vedligeholdelse... Eller har du en speciel MC i tankerne Armand? Når jeg
> kigger på eks. dba.dk, finder jeg ikke noget, der virker særlig

Jeg har et bud: XS 400 seca min kører og kører. min den har rendt
knapt 25 km/l ved 80 km/t, men jeg kører nu sjældent over 20km/l fordi
jeg giver den gas.
Jeg gav 17000 for min plus en komplet reservecykel. den havde kørt
40000 da jeg købte den.

Du er velkommen til at få en tur på min hvis du vil, der er godt nok
langt til Hjørring fra djursland.

Ellers kig forbi www.geely.dk deres Geely boss maxi scooter tror jeg
den hedder, skulle dække dit behov. Desuden er der jo også garanti på
hvis den er ny.

Fra : Kim Olsen

Dato : 17-04-05 20:55

> Ellers kig forbi www.geely.dk deres Geely boss maxi scooter tror jeg
> den hedder, skulle dække dit behov. Desuden er der jo også garanti på
> hvis den er ny.

Hej

Ja du har nok ret, men Geely Boss fås ikke mere fra ny. Den findes i både
Linhai og et andet kinesermærker 100% identisk.

Geely Boss kører rent faktisk mellem 25 - 30 km/l selvom den er forholdsvis
tung (>140 kg).
Den kræver dog mere vedligehold end japanercyklerne, men er ikke
nødvendigvis et mindre stabilt transportmiddel.

Min har rundet 18000 km og holder lige nu bare og venter på, at jeg får
fundet kædestrammeren til knastkæden, da den er begyndt at rasle lidt.
Jeg ved hvor den er, men der skal lige pilles nogle skjolde mv. af for at
kunne komme til.
Ellers har den ikke givet problemer af betydning.

Hilsen
Kim Olsen
Geely Boss JL150T-6, 2003
DKW RT125/2, 1954
Kia Clarus 2,0 st.car, 2000
Daihatsu Charmant 1,3, 1987

Fra : anders majland

Dato : 16-04-05 21:14

> T-Rex 110: 14.995,-kr
> [...]

Check lige serviceintervallerne på dem - Kører du meget vil du blive træt af
at skulle skifte olie for tit... Jeg har kørt meget på en aprilia leonardo
150 (søg evt tilbage vi groups.google.com) og mc hjørnet har i januar solgt
en ny for 32kkr (ved ikke om det var en enkelt gammel model) og det synes
jeg man får mere for pengene...

Men skal du være billigt og driftsikkert kørende er jeg sikker på at en
GS500 vil være et bedre valg. Jeg har ført regnskab de 63000km jeg har kørt
på apriliaen og det har ikke været billigt .... Men har du en
"kina-forhandler" i nærheden kan en af deres meget billige måske også være
"godt nok". De er ikke på højde med japanske eller italienske, men prisen er
også en anden.

Nu er jeg kørende på en "gammel" yamaha (88'er) og den er billigere at holde
kørende end apriliaen. Den har dog kun gået godt 30000km i mit ejerskab med
den nuværende motor, mens resten har rundet 70000km

http://www.majland.org/leo
--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Yamaha XT600Z Ténéré 1988 & Skoda Fabia Kombi 1.2 2004