kawa uden lys
Fra : N.P. Hansen

Dato : 15-04-05 11:40

hej gruppe

jeg har fået et problem med min gpz750 årg. 85.
den har fået en meget dårlig vane med at springe sikringen til lyset
når motoren startes. Hvis jeg bare sætter tænding på, er der ingen
problemer,
men efter et tryk på starteren, må jeg dykke i lommen efter en ny 10 amp.

nogle gode ideer????

hilsen henrik

Fra : Armand

Dato : 15-04-05 15:35

N.P. Hansen wrote:

> [...]
> problemer,
> men efter et tryk på starteren, må jeg dykke i lommen efter en ny 10 amp.

Starteren trækker langt mere strøm end nogen sikring kan klare, så jeg
gætter på at starteren, eller starter-relæet har en skummel
stelforbindelse og derfor (også) trækker strøm "baglæns" igennem
lys-kredsløbet, og derfor knalder lyssikringen!

Starter den bedre eller ringere når lyssikringen er gået??

--
Armand.

Fra : Henrik Hansen

Dato : 15-04-05 20:09

der er ingen mærkbar forskel, den starter helt fint både med og uden
sikring.
det er lidt til fremme af de, efterhånden mange grå hår, men hvor skal man
starte og
hvor skal man ende.
jeg har lige prøvet at skifte sikringen igen, og resultatet er meget
overraskende det samme,
2 sek. efter motoren er sprunget igang, ryger lyset.

hilsen henrik

Fra : Jesper

Dato : 16-04-05 11:05

Henrik Hansen wrote:

> [...]
> overraskende det samme,
> 2 sek. efter motoren er sprunget igang, ryger lyset.

Hvad hvis du slukker for lyset når du starter, og så tænder det når MC'en
er startet?

Jesper

Fra : Armand

Dato : 16-04-05 12:27

Henrik Hansen wrote:

> jeg har lige prøvet at skifte sikringen igen, og resultatet er meget
> overraskende det samme,
> 2 sek. efter motoren er sprunget igang, ryger lyset.

Aha!
Det er altså ikke selve startøjeblikket der knalder lyset!

Jeg er fortaler for brug af startkabler til diagnoseren på slige
forekomster, og kunne godt tænke mig at høre om du kan få den til at
knalde sikringen når du starter op ved hjælp af startkabler og beholder
"navlestrengen" på !?
I mine øjne kan problemet være relateret til den efterfyldning af
batteriet (á høj ladestrøm) som er nødvendig lige efter at
startermotoren har forslugt sig på batteriet, hvilket et sæt
starterkabler vil eliminere!
En kick-starter ville gøre det samme, men 750'eren er vist ikke af
kickstarter-generationen!?

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 16-04-05 17:33

In article <ED68e.112987$Vf.4179463@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
chaufforerne.dk says...
> [...]
> starterkabler vil eliminere!
> En kick-starter ville gøre det samme, men 750'eren er vist ikke af

En laderegulator der er feset af, eller har dårlig (stel-)forbindelse!?
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage

Fra : Armand

Dato : 16-04-05 19:17

Hekto wrote:
> In article <ED68e.112987$Vf.4179463@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
> chaufforerne.dk says...

> En laderegulator der er feset af, eller har dårlig (stel-)forbindelse!?

Måske. Men hvis den stadig knalder sikringen selvom man bruger
start-kabler er det netop ikke dét der er galt.
Det er derfor jeg gerne så dette, der efterhånden er ved at være mit
standart diagnose værktøj, forsøgt :-|

--
Armand.

Fra : N.P. Hansen

Dato : 18-04-05 14:07

har nu prøvet alle gode råd, uden held, jeg må bide i det sure, og sende
kawaen på værksted ( de har ikke tid før 27.04. så må jeg nøjes med at køre
dagtimerne så længe.

melder tilbage når værkstedsregningen er betalt

hilsen henrik