Mat klarlak
Fra : Ole Axelsen

Dato : 14-04-05 20:26

Hej.

Jeg har lige malet tank og plastdele på min Suzuki, det meste med godt
resultat. Dog er lige som der er blevet nogen lidt slørede/matte partier på
siderne af tanken. Den stod ret pæn da den havde fået maling, men det kom
efter den fik klarlak.
Planen er, at det skal tørre til i morgen og der skal så påsættes
klistermærker og derefter sprøjtes med yderligere 2-3 gange klarlak.
Kan jeg mon håbe på, at de næste gange klarlak vil rette op på blankheden,
eller skal jeg allerede nu forberede mig på, at lave det om?

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Torben Scheel

Dato : 14-04-05 20:28

Ole Axelsen wrote:
> [...]
> Kan jeg mon håbe på, at de næste gange klarlak vil rette op på blankheden,
> eller skal jeg allerede nu forberede mig på, at lave det om?

Har du husket at mellemslibe klarlakken? Det giver den bedste dybde og
glans. Mon ikke det også vil hjælpe på de matte partier.

--
vh
Torben

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 14-04-05 20:39

> Har du husket at mellemslibe klarlakken? Det giver den bedste dybde og
> glans. Mon ikke det også vil hjælpe på de matte partier.

Hvilken korn strørrelse skal man bruge, og skal det være våd eller
tørslibning?

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 14-04-05 21:01

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Hvilken korn strørrelse skal man bruge, og skal det være våd eller
> tørslibning?

Min lakker bruger 1200 våd til mellemslibning, og det er dælme godt nok
noget der virker!
Skal have taget nogle billeder af geden inden ret længe... Så kan du se det.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-04-05 08:02

Psycho Cowboy wrote:

> Min lakker bruger 1200 våd til mellemslibning, og det er dælme godt nok
> noget der virker!

Subscribe - tricket er at slibe "appelsinhuden" ned så det bliver jævnt,
men undgå at komme ned i farven - specielt ved metallic - sker det, er
det forfra. Bliver lakken ikke slebet mat over det hele er vedhæftning
og "dybde" i lakken ikke optimal.

--
vh
Torben

Fra : Ole Axelsen

Dato : 14-04-05 20:45

> Har du husket at mellemslibe klarlakken? Det giver den bedste dybde og
> glans. Mon ikke det også vil hjælpe på de matte partier.

Nej, det har jeg ikke. Det er efter min farvehandlers anvisninger sprøjtet
"vådt i vådt" Men jeg vil da overveje det når jeg skal give anden og tredje
gang. Det undrer mig godt nok, hvordan en mellemslibning skulle kunne give
bedre dybde. Så ville jeg da netop tro, at virkningen af flere lag ville
forsvinde.
Hvis jeg mellemsliber, hvilken sandpapir skal jeg mon så bruge tør/våd? og
hvor fin? korn 800?

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-05 07:11

> Nej, det har jeg ikke. Det er efter min farvehandlers anvisninger sprøjtet
> "vådt i vådt"

Det plejer jeg også at gøre, det er nemmest.. for HVIS man får slebet
igennem første lag klarlak så er du solgt, og så skal det laves forfra DET
HELE !!
Men har du et godt tykt lag på nu, så kan du godt vandslibe med en høj korn,
min 1200 !

> [...]
> bedre dybde. Så ville jeg da netop tro, at virkningen af flere lag ville

Nej fordi du fjerner ikke et helt lag, kun lige den naturlige halvmatte
overflade..

> Hvis jeg mellemsliber, hvilken sandpapir skal jeg mon så bruge tør/våd? og
> hvor fin? korn 800?

Våd og min 1200 i korn..

Mvh
Morten

Fra : Brian Luckow

Dato : 14-04-05 22:15

> Har du husket at mellemslibe klarlakken? Det giver den bedste dybde og
> glans. Mon ikke det også vil hjælpe på de matte partier.

Hvordan giver det mere dybde og glans?? De eneste grunde til at mellemslibe
som jeg kender til, er hvis man f.eks. har klistermærker som skal dækkes af
klarlak. Så sliber man lidt i lakken over mærket for hver lag, så man til
sidst ikke kan mærke nogle kanter fra klistermærket, det samme gælder hvis
man har malet f.eks. stafferinger ved hjælp af afmaskninger, der vil også
være kanter der kan fjernes væk på den måde.

Selvfølgelig er der også grund til at mellemslibe, hvis der er opstået
urenheder i klarlakken.

Mvh., Brian Luckow

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-04-05 08:36

Brian Luckow wrote:

> [...]
> man har malet f.eks. stafferinger ved hjælp af afmaskninger, der vil også
> være kanter der kan fjernes væk på den måde.

Du får ikke god vedhæftning uden mellemslibning - kun hvis du lægger det
på "vådt i vådt". Min lakerer har indviet mig, og efter at have set hans
resultat tror jeg ham

(min) Procedure(n) (*I) er :
1 - basefarve - tørre
2 - mærker på (*II) - siliconefjerner - klar lak - tørre (*III)
3 - mellemslib (*IV)
4 - Siliconefjerner - klar lak - tørre (*V)
4.5 - Evt. slibe og polere efter behag.
5 - voks - montere - voks
6- prale - køre - pkt. 6

(*I) efter
siliconefjerner/slibning/siliconefjerner/grunder/filler/slibning/siliconefjerner

(*II) hvis man er modig/sikker på hånden, ellers vent til efter 1 lag
klar. Monteres vha. sulfovand

(*III) helst en dags tid i stuetemperatur eller højere

(*IV) med våd korn 1000/1200 til forhøjninger er jævnet og alt er mat

(*V) kan gentages - men kun til "show" - lakken bliver sprød, og
springer i et større område ved stenslag. Magnettasken skal jo også
helst sidde fast bagefter.

> Selvfølgelig er der også grund til at mellemslibe, hvis der er opstået
> urenheder i klarlakken.

Du er velkommen til at komme forbi og se forskellen på min (og se
profilen) - der er et par steder vi har snydt, og kun givet den 1 gang
klar. Der er synlig forskel ved sammenligning, selvom stumperne med 1
gang klar skam er nydelige for sig selv. Hvor der er monteret mærker kan
kanterne mærkes, men det er et kompromis som stammer fra (*V)

Der er sikkert ligeså mange måder at gøre det på som der er lakerere -
det er jo et håndværk.

--
vh
Torben

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 15-04-05 19:01

> [...]
> 2 - mærker på (*II) - siliconefjerner - klar lak - tørre (*III)
> 3 - mellemslib (*IV)
> 4 - Siliconefjerner - klar lak - tørre (*V)

Silikonefjerner? Hvor skal man bruge silikonefjerne så mange gange? Er det
en spray?

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-04-05 19:43

> Silikonefjerner? Hvor skal man bruge silikonefjerne så mange gange? Er det
> en spray?

Alle autolakerere er paranoide overfor silicone og andre fedtstoffer ved
lakering. Jeg fik en 1½liters dunk for en 20'er hos det lokale
autolakereri, men det kan vist være lidt svært for private at skaffe i
handelen. Siliconefjerner er god, fordi den ikke opløser tør maling/lak
som acetone el. lign. Det benyttes hver gang delen har været håndteret
uden hansker og til alm. støvfjerning før lak.

Er der rester af fedt/silicone giver det et "lakskyende" punkt i
overfladen der er svært at komme til livs. En dygtig lakerer kan
indkapsle enkelte af slagsen i lakken uden at lave løbere, men det gør
selvsagt ikke operationen nemmere.

--
vh
Torben

Fra : Ole Axelsen

Dato : 15-04-05 20:53

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:42600152$0$79454$14726298@news.sunsite.dk...

Jeg er nu nået et skridt videre. Mellemslibning med korn 600 og 1200,
klistermærker på og 2 gange lak vådt i vådt. Jeg må indrømme, at jeg er
overrasket over, hvor godt det bliver, selvom det har været matslebet.
Jeg tror lige jeg giver det en gang mere i morgen, for der er kommet lidt
støvfnug i lakken på et par af sidedækslerne og lidt på tanken. Det kunne
sagtens gå, som det er nu, men jeg tror jeg vil ærgre mig i lang tid, hvis
ikke jeg får det så perfekt som muligt, og når nu det hele er afmonteret er
det jo unægtlig lettest at gøre det med det samme.

Fra : Brian Luckow

Dato : 16-04-05 11:10

> Du får ikke god vedhæftning uden mellemslibning - kun hvis du lægger det
> på "vådt i vådt". Min lakerer har indviet mig, og efter at have set hans
> resultat tror jeg ham

Men det kommer så helt an på hvad for noget lak man bruger. Tit så er der en
tidsmargen man skal overholde før man giver endnu et lag "vådt i vådt",
f.eks. mellem 8 timer og 3 dage, kun hvis tiden overskrides skal der
mellemslibes (eller bare skures med den grove side fra en
husholdningssvamp), for at lakken kan binde. Men det er jo så meget
forskelligt fra lak til lak, så man kan ikke følge en "manual" til hvordan
man præcist skal gøre, uden at vide nøjagtigt hvad for en lak der bruges. Så
din lakerer har helt sikkert ret, når vi snakker om den lak du bruger. :)

> [...]
> gang klar skam er nydelige for sig selv. Hvor der er monteret mærker kan
> kanterne mærkes, men det er et kompromis som stammer fra (*V)

Tak, men jeg nøjes med at se på billederne, og det ser nu godt ud må jeg
sige. :) Selvom et billede selvfølgelig ikke er det samme som at se det
"live". Af rent nysgerrigheds skyld; hvilken klarlak har du brugt?

> Der er sikkert ligeså mange måder at gøre det på som der er lakerere -
> det er jo et håndværk.

Nemlig, derfor man måske burde overlade det til en prof.... men, der er jo
også altid en tilfredsstillelse i at prøve noget nyt selv, og det så
lykkedes. :)

Mvh., Brian Luckow

Fra : Hekto

Dato : 15-04-05 08:29

In article <425ec3aa$0$73784$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
oleaxelsen@privat.dk-k says...
> [...]
> Kan jeg mon håbe på, at de næste gange klarlak vil rette op på blankheden,
> eller skal jeg allerede nu forberede mig på, at lave det om?

Du skal have styr på temperatur og fugt. Lavtemperatur eller fugt kan
give mat overflade.
Hvis man giver det varme efter lakkeringen, i 1 time eller 2, flyder
lakken pænere sammen, og giver en helt glat overflade. Det kan være
svært med større dele og plastik; men en halogen-arbejdslampe eller to
i passende (!) afstand hjælper meget. Med varmt menes der gerne 60-80
grader.
Jeg plajer at bruge 120-150 grader i bageovnen i et par timer.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650

Fra : Pwh

Dato : 15-04-05 10:13

Hekto wrote:
> Jeg plajer at bruge 120-150 grader i bageovnen i et par timer.

Hmm, hvor mange ovne har du på samvittigheden ved at tørrer
benzintanke på den måde

/Jens

Fra : Hekto

Dato : 15-04-05 10:22

In article <jAL7e.1921$_U2.370@news.get2net.dk>,
deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk says...
> Hmm, hvor mange ovne har du på samvittigheden ved at tørrer
> benzintanke på den måde

En el-ovn plejer ikke at være 'åben ild'!
Den kan nu heller ikke være i ovnen! Limit var åbenbart bagsvingeren
til Pantah'en. Lågen måtte stå åben, så det blev til en time på
'Grill' - sådan on-off!

Fra : Ole Axelsen

Dato : 15-04-05 14:43

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
> In article <425ec3aa$0$73784$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
> oleaxelsen@privat.dk-k says...

> Du skal have styr på temperatur og fugt. Lavtemperatur eller fugt kan
> give mat overflade.

Ja, og det var nok også der det gik galt. Jeg står i min uisolerede garage
med det, dog med dør og port lukket, og en varmeblæser kørende. Mens jeg var
i gang med at male blev det temmelig kraftigt regnvejr, så jeg er bange for
luften er blevet for fugtig.

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-04-05 19:49

Ole Axelsen wrote:
> [...]
> i gang med at male blev det temmelig kraftigt regnvejr, så jeg er bange for

Min blev lakeret i garagen med vand på gulv, vægge og loft for at binde
støvet og det herligste snevejr udenfor :-/

En vandudskiller på kompressoren og ca. 17 grader fra varmeblæserne (og
300 grader på sikringen ) gjorde maleren næsten tilfreds. Jeg har nok
brugt et par hundrede kr. i strøm til opvarmning.

--
vh
Torben

Fra : Ole Axelsen

Dato : 16-04-05 09:54

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@privat.dk-k> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Jeg har lige malet tank og plastdele på min Suzuki, det meste med godt
> resultat. Dog er lige som der er blevet nogen lidt slørede/matte partier
> på

Hej.

Nu har det fået endnu en gang klarlak, og er det er så godt som det kan
blive Eller det vil sige, der er stadig et par støvkorn, men det må
klares med polering. Nu gider jeg ikke mere

Jeg ridser lige hele processen op:

Rette buler i tank
Svejse revner i plastdele - spartle med glasfiberspartel
Spartle - slibe (flere gange)
Sprøjtespartel - slibe (mange gange)
Male rød + første gang klarlak i våd maling
Mellemslibe - korn 600 og 1200
Påsætte mærker
2 gange klarlak vådt i vådt
Mellemslibe - korn 1200
1 gang klarlak
Der er i alt brugt næsten 1 liter rød maling og vel omkring 1½-2 liter
klarlak, så mon ikke det har fået nok

Jeg smider et par billeder i dk.binaer.motor når jeg får det hele samlet.
Jeg håber det bliver i morgen.

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-04-05 13:28

Ole Axelsen wrote:

> Jeg smider et par billeder i dk.binaer.motor når jeg får det hele samlet.
> Jeg håber det bliver i morgen.

Det lyder som om du kom fint over de matte områder - tillykke med
resultatet. Opret evt. en profil på www.dfmc.dk hvor du kan lægge
billeder op.

--
vh
Torben

Fra : Ole Axelsen

Dato : 17-04-05 11:42

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@privat.dk-k> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Jeg har lige malet tank og plastdele på min Suzuki, det meste med godt

Hej

Så er jeg næsten færdig med Suzukien. I kan se billeder af den på denne
adresse:

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=1078

Jeg fik et forkert sadelbetræk i første omgang, så det ser ikke for godt ud.
Jeg leder stadig efter et, der passer.

Hilsen Ole Axelsen. (5771)

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-04-05 08:12

Ole Axelsen wrote:
> [...]
>

> Hej
>
> Så er jeg næsten færdig med Suzukien. I kan se billeder af den på denne

Flot! Det kan du vist godt være bekendt

> Jeg fik et forkert sadelbetræk i første omgang, så det ser ikke for godt ud.
> Jeg leder stadig efter et, der passer.

Hmm. www.sitzbezug.com har det vist ikke - de har til en gsx 550 ES/EF
måske det passer? Jeg har monteret et betræk fra dem på FJ'en og er godt
tilfreds. Udemærket pris/kvalitet forhold. Louis giver heller ikke pote.

--
vh
Torben

Fra : Ole Axelsen

Dato : 18-04-05 17:55

> Flot! Det kan du vist godt være bekendt

> Hmm. www.sitzbezug.com har det vist ikke - de har til en gsx 550 ES/EF

Det der sidder på nu er til en GSX 400 E, som jeg købte i det håb, at det
passede, njet. Jeg har dog fundet et, som godt nok er noget dyrere, end det
første, og jeg har ikke set billeder af det, men det påstås at skulle passe
til cyklen, så nu glæder jeg mig til det kommer så jeg kan se, om det er
rigtigt.