/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Parkering i Kbh.
Fra : Thomas Makro


Dato : 14-04-05 08:45

Så røg det nye DMC blad ind gennem brevsprækken, og der er en rigtig
god artikel om parkerings-regel-helvedet i Kbh.

Da jeg ved, at emnet har det med at dukke op her på NG jævnligt, kan
jeg kun opfordre folk til at læse artiklen.

Artiklen er i øvrigt skrevet af samme person, der også har skrevet om
p-pladser i kbh, på FAQen
(http://www.dmcn.dk/?/FAQ/VisEmne.asp?ID=18).

Vi må være for få motorcyklister, siden vi kan blive behandlet så
ringe!



--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F
http://www.makronet.dk/mc

 
 
Kenneth Østrup (14-04-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 14-04-05 09:15

Thomas Makro wrote:
> Så røg det nye DMC blad ind gennem brevsprækken, og der er en rigtig
> god artikel om parkerings-regel-helvedet i Kbh.
>
> Da jeg ved, at emnet har det med at dukke op her på NG jævnligt, kan
> jeg kun opfordre folk til at læse artiklen.
>
> Artiklen er i øvrigt skrevet af samme person, der også har skrevet om
> p-pladser i kbh, på FAQen
> (http://www.dmcn.dk/?/FAQ/VisEmne.asp?ID=18).
>
> Vi må være for få motorcyklister, siden vi kan blive behandlet så
> ringe!
>
>
>

Den artikel kunne jeg godt tænke mig at læse, hvor kan man få fat på
det nævnte blad?

Er det kun for abonnenter?


Jeg må indrømme at jeg selv fatter hat af parkeringsreglerne for MC, så
vidt jeg forstår må man parkere på normale pakeringspladser, medmindre
der er særlige MC parkeringspladser?

Plejer jeg at gøre, har ikke fået nogle problemer selvom jeg har set
flere P-Vagter gå forbi, normalt plejer jeg dog at finde et diskret sted
at holde den på fortorvet eller deropad hvor den ikke står i vejen.

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Mikkel Christensen (14-04-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 14-04-05 10:25

Kenneth Østrup <ksFJERN@skysovs.com> writes:

> Den artikel kunne jeg godt tænke mig at læse, hvor kan man få fat på
> det nævnte blad?
>
> Er det kun for abonnenter?

Det får du såmænd når du melder dig ind i DMC.

http://www.dmc-org.dk/

--
Mikkel | Compared to system administration,
motortosse.dk | being cursed forever is a step up.
| -Paul Tomko

Kenneth Østrup (14-04-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 14-04-05 10:37

Mikkel Christensen wrote:
> Kenneth Østrup <ksFJERN@skysovs.com> writes:
>
>
>>Den artikel kunne jeg godt tænke mig at læse, hvor kan man få fat på
>>det nævnte blad?
>>
>>Er det kun for abonnenter?
>
>
> Det får du såmænd når du melder dig ind i DMC.
>
> http://www.dmc-org.dk/
>

Okay tak, det vil jeg gøre.

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Thomas Makro (14-04-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Makro


Dato : 14-04-05 16:52

On Thu, 14 Apr 2005 10:15:05 +0200, Kenneth Østrup
<ksFJERN@skysovs.com> wrote:

>Jeg må indrømme at jeg selv fatter hat af parkeringsreglerne for MC, så
>vidt jeg forstår må man parkere på normale pakeringspladser, medmindre
>der er særlige MC parkeringspladser?
Den korte version: I Kbh. må MCere kun parkere i MC-båse.
Den lange version (som ikke er så lang endda):
http://www.dmcn.dk/?/FAQ/VisEmne.asp?ID=19

>har ikke fået nogle problemer selvom jeg har set
>flere P-Vagter gå forbi
Bare fordi man slipper for bød... øh afgift, så gør det ikke en
parkering lovlig...

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F
http://www.makronet.dk/mc

Steen E. (14-04-2005)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 14-04-05 17:23

> Den korte version: I Kbh. må MCere kun parkere i MC-båse.
> Den lange version (som ikke er så lang endda):
> http://www.dmcn.dk/?/FAQ/VisEmne.asp?ID=19
>


..... se venligst tidligere tråde om P i Kbh. ... dmcn er fejlinformeret,
det er rent faktisk Københavns Politi som har udsendt en vejledning om,
at MC må parkere på fortove, hvis ikke de hindrer "tilgængeligheden for
fodgængernes passage og den øvrige færdsel".

I praksis tolker P-vagter det som at man skal kunne passere en parkeret
MC på fortovet med en tvillingebarnevogn.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Thomas Makro (14-04-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Makro


Dato : 14-04-05 17:59

On Thu, 14 Apr 2005 18:23:23 +0200, "Steen E."
<steen-e*fjernes*@ofir.dk> wrote:

>.... se venligst tidligere tråde om P i Kbh. ... dmcn er fejlinformeret,
>det er rent faktisk Københavns Politi som har udsendt en vejledning om,
>at MC må parkere på fortove, hvis ikke de hindrer "tilgængeligheden for
>fodgængernes passage og den øvrige færdsel".
Nå? Den har jeg ikke hørt før. Hvad har du af
dokumentation/henvisninger?

Hvis man ser på http://www.parkering.dk/index.php?ID=134:
Parkering · Københavns praksis er at pålægge afgifter for parkering af
motorcykler på fortove, medmindre parkeringen ikke hindrer
tilgængeligheden for fodgængernes passage og den øvrige færdsel.

Og i et svar fra PKbh til Anders Bystrup, som efterfølgende
offentliggjorde svaret på denne NG:
...."ligesom p-vagterne vil blive oplyst om, at der skal være tale om
en parkering, der hindrer tilgængeligheden for den øvrige færdsel.
Det bemærkes, at Københavns Politi er orienteret om indholdet af
pressemeddelelsen og ændringen af praksis."
Kilde:
<http://groups.google.dk/groups?selm=ed10b6dc.0304100528.3ebeb013%40posting.google.com&output=gplain>

>I praksis tolker P-vagter det som at man skal kunne passere en parkeret
>MC på fortovet med en tvillingebarnevogn.
Ja, men det ændrer ikke på, at det er ulovligt at holde på fortorvet,
hvorfor såvel politi som p-vagter har juridisk hjemmel til at skrive
en bøde.

Summa sumarum, jeg er ikke overbevist om, at der er noget i FAQ-emnet
der er forkert. Men det kan da være, at det ændrer sig, hvis du kommer
med flere argumenter...


--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F
http://www.makronet.dk/mc

Steen E. (14-04-2005)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 14-04-05 18:23

>
> Summa sumarum, jeg er ikke overbevist om, at der er noget i FAQ-emnet
> der er forkert. Men det kan da være, at det ændrer sig, hvis du kommer
> med flere argumenter...
>
>
> --
> Thomas Makro, DMCN #280
> Honda VFR 750 F
> http://www.makronet.dk/mc

det som er forkert er at det rent faktisk ikke er ulovligt at holde
på fortovene i Kbh. hvis ikke du hindrer fodgængere.

Selvom teksten måske er formuleret lidt juristeri, så har jeg spurgt
p-vagter + at jeg bor lige ved siden af Station City, og de betjente som
har gået/kørt forbi min Fazer på fortovet har aldrig kommenteret den.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Thomas Makro (14-04-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Makro


Dato : 14-04-05 18:56

On Thu, 14 Apr 2005 19:22:41 +0200, "Steen E."
<steen-e*fjernes*@ofir.dk> wrote:

> det som er forkert er at det rent faktisk ikke er ulovligt at holde
>på fortovene i Kbh. hvis ikke du hindrer fodgængere.
Jo, det _er_ ulovligt at parkere på fortorvet, jvf. §3 i
Bekendtgørelse om parkering i København. Her står: "Det er forbudt at
parkere helt eller delvis på fortov". Altså er det i Kbh(s kommune
mv.), ulovligt at parkere på fortov.

Det absurde er, at man i p-kbh kan slippe afsted med at lave
retningslinier til sine lovhåndhævere, der ikke følger lovene.
Bevares, det er godt for de MCister der gerne vil parkere i Kbh, men
juridisk er det noget forfærdelig møj. Prøv at forestille dig at det
var politiet der lavede retningslinier til betjentene, hvor
retningslinierne slækker på loven: "Godt nok er det iflg. loven
forbudt at begå voldtægt, men hvis du synes hun selv var ude om det,
så skal gerningsmanden ikke anholdes". Rart for gerningsmanden, men
skidt for retsfølelsen. Og det er lige præcis humlen her, hvor det er
hver enkelt p-vagt der subjektivt vurderer, om en parkering på
fortovet skal straffes med en afgift, for det er jo ulovligt, eller om
motorcyklisten skal slippe.

>Selvom teksten måske er formuleret lidt juristeri, så har jeg spurgt
>p-vagter + at jeg bor lige ved siden af Station City, og de betjente som
>har gået/kørt forbi min Fazer på fortovet har aldrig kommenteret den.
De fleste betente er også ligeglad med om du kører med en
larme-potte, undlader at checke horn og lygter før enhver køretur,
undlader at holde til højre i trafikken, osv, men det gør ikke de
nævnte handlinger mindre ulovlige.

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F
http://www.makronet.dk/mc

Steen E. (14-04-2005)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 14-04-05 21:24

> Jo, det _er_ ulovligt at parkere på fortorvet, jvf. §3 i
> Bekendtgørelse om parkering i København. Her står: "Det er forbudt at
> parkere helt eller delvis på fortov". Altså er det i Kbh(s kommune
> mv.), ulovligt at parkere på fortov.
>
> Det absurde er, at man i p-kbh kan slippe afsted med at lave
> retningslinier til sine lovhåndhævere, der ikke følger lovene.


kan vi så enes om at det er ulovligt at parkere MC på fortov., men i
Kbh. er det iflg. gældende retningslinier tilladt ??

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Jesper Hedegaard (14-04-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 14-04-05 21:46


"Steen E." <steen-e*fjernes*@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:425ed165$0$216$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Jo, det _er_ ulovligt at parkere på fortorvet, jvf. §3 i
>> Bekendtgørelse om parkering i København. Her står: "Det er forbudt at
>> parkere helt eller delvis på fortov". Altså er det i Kbh(s kommune
>> mv.), ulovligt at parkere på fortov.
>>
>> Det absurde er, at man i p-kbh kan slippe afsted med at lave
>> retningslinier til sine lovhåndhævere, der ikke følger lovene.
>
>
> kan vi så enes om at det er ulovligt at parkere MC på fortov., men i
> Kbh. er det iflg. gældende retningslinier tilladt ??
>
> --
> Steen E.
> http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623
>
Yep - har testet det efter de nye regeler. Holdt på et 6-7 m bredt fortorv i
6 måneder før jeg fik en bøde. Sendte den retur med henvisning til bl.a. vor
kære trafik-borgmesters udtalelser om de lempelige retningslinier,
p-service-korpset (!) arbejder ud fra.
Og de frafaldt straks !

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder



Thomas Makro (14-04-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Makro


Dato : 14-04-05 23:48

On Thu, 14 Apr 2005 22:45:48 +0200, "Jesper Hedegaard"
<ja-til-spam@spammers.un> wrote:

>Yep - har testet det efter de nye regeler. Holdt på et 6-7 m bredt fortorv i
>6 måneder før jeg fik en bøde. Sendte den retur med henvisning til bl.a. vor
>kære trafik-borgmesters udtalelser om de lempelige retningslinier,
>p-service-korpset (!) arbejder ud fra.
>Og de frafaldt straks !
Du var heldig! Juridisk er de ikke forpligtet til at annulere den
ekstra skat, du i første omgang blev opkrævet.

Men det er da et godt trick, som helt bestemt er godt at kende.

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F
http://www.makronet.dk/mc

Thomas Makro (14-04-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Makro


Dato : 14-04-05 23:47

On Thu, 14 Apr 2005 22:24:04 +0200, "Steen E."
<steen-e*fjernes*@ofir.dk> wrote:

> kan vi så enes om at det er ulovligt at parkere MC på fortov., men i
>Kbh. er det iflg. gældende retningslinier tilladt ??
He he, ja det kan vi godt, idet retningslinierne er interne i p-kbh,
dvs. at de kun gælder for p-vagter, ikke politet.

Jeg parkerer da også på fortovet, hvis jeg ikke kan holde langs
kantstenen, men det er vel vidende, at jeg kan få en berettiget bøde.

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F
http://www.makronet.dk/mc

Steen E. (15-04-2005)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 15-04-05 06:41


> He he, ja det kan vi godt, idet retningslinierne er interne i p-kbh,
> dvs. at de kun gælder for p-vagter, ikke politet.
>
> Jeg parkerer da også på fortovet, hvis jeg ikke kan holde langs
> kantstenen, men det er vel vidende, at jeg kan få en berettiget bøde.
>


jeg har sendt en forespørgsel til både Parkering-Kbh. og Kbh. Politi om
fortovs-parkering - så må man håbe at der kommer et klart svar

Svarene postes her, hvadenten de er klare eller ej.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Steen E. (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 19-04-05 15:34

Tja, så kom svarene fra både Parkering København og politiet, på
spørgsmålet om hvad der helt præcist gælder vedr. parkering på fortov
med MC.

Begge svar undgår at fortolke reglerne, men nøjes med at henvise til
parkerings hjemmeside.
Skulle det være fordi reglerne er uklare ?
Så det eneste som vi åbenbart kan være sikre på, er at få en bøde hvis
mc'en på fortovet vurderes at kunne stå i vejen for nogen.

Men læs selv svarene :

____________________________________

Parkering København :

Tak for din henvendelse. Nedenstående er uddrag fra vores hjemmeside
www.parkering.dk

I Københavns Kommune skal der ikke betales for parkering af motorcykler.

Ifølge færdselslovens § 28 er standsning og parkering på fortove
forbudt,
dog med undtagelse af cykler og tohjulede knallerter, og jf.
færdselslovens
§ 121 kan der pålægges afgift ved overtrædelse af dette forbud.

Københavns Politi har imidlertid i sin vejledning fra 1977 anført, at
det i
Københavns Kommune kan være hensigtsmæssigt at anvende de brede fortove
til
motorcykelparkering.

Parkering · Københavns praksis er at pålægge afgifter for parkering af
motorcykler på fortove, medmindre parkeringen ikke hindrer
tilgængeligheden
for fodgængernes passage og den øvrige færdsel.

Med venlig hilsen
Betina Danielsen
Vagtleder

______________________________________


Københavns Politi :

Svaret findes på Parkering Københavns hjemmeside:

http://www.parkering.dk/index.php?ID=134

Her er også et link til Bekendtgørelse om Parkering i København. Især er
§ 3 interessant.

http://www.parkering.dk/index.php?ID=71


Med venlig hilsen
Petter Dalgaard Hansen
Vicepolitikommissær
Københavns Politi

_______________________________________

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408869
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste