Endnu et spørgsmål om tændspoler
Fra : Ukendt

Dato : 12-04-05 17:46

En bekendt siger at mine to dobbelte tændspoler med lethed kan byttes ud med
fire enkelte, og samtidig få noget mere bundtræk ud af det. Nogen der har
erfaringer med dette?
Mvh.
Lars H

Fra : Richard

Dato : 12-04-05 18:23

LCH wrote:

> En bekendt siger at mine to dobbelte tændspoler med lethed kan byttes ud med
> fire enkelte, og samtidig få noget mere bundtræk ud af det. Nogen der har
> erfaringer med dette?

Wauw, der er noget jeg har overset til GB500'en - hvad så med otte ?-)

Spøg til side, generelt vil en kraftigere tændspole give kraftigere gnist,
hvilket godt kan give motoren flere kræfter i visse situationer. Måske
også en til hver på en flercylindret, men spolens ydelse er nok vigtigere.

I sin tid havde jeg gode erfaringer med at skifte min Suz. T500s bette
dobbeltspole af stangtypen ud med to godylt store Autonic af
ringkernetypen. men samtidig skiftede jeg det mekaniske tændingssustem ud
med et elektronisk, som i sig selv gav en mere præcis tændingsfunktion.

Udfordingen er at vælge spoler, hvis elektriske data på primærsiden passer
til tændingsanlægget. I nævnte tilfælde var spolernes modstand (impedans
vel egentlig) for lille, så leverandøren af tændingsanlægget (Boyer of
Bransden) måtte bytte nogle komponenter på tændingsanlæggets printplade.
Men det skal du nok ikke regne med, at den japanske leverandør af din
cykels tændingsanlæg gør

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-05 19:11

"Richard" <rpaderichard@netscape.net> wrote in message

> Wauw, der er noget jeg har overset til GB500'en - hvad så med otte ?-)

El. måske 16?

> [...]
> hvilket godt kan give motoren flere kræfter i visse situationer. Måske
> også en til hver på en flercylindret, men spolens ydelse er nok vigtigere.

Virkningen skulle komme sig af at man kan forskyde tændingsgnisten en anelse
(ved ikke så satens meget om denne del), det skulle give en anelse mere
moment.

> [...]
> Bransden) måtte bytte nogle komponenter på tændingsanlæggets printplade.
> Men det skal du nok ikke regne med, at den japanske leverandør af din

Nu er det en GSX750E fra 1982, jeg har hørt at næsten enhver 12V tændspole
skulle kunne virke, men jeg har ingen idé om primær spænding og dets lige...

Hilsen
Lars H

Fra : Richard

Dato : 12-04-05 20:56

LCH wrote:

> Virkningen skulle komme sig af at man kan forskyde tændingsgnisten en anelse
> (ved ikke så satens meget om denne del), det skulle give en anelse mere
> moment.

For at forskyde gnisten - dvs. tænditændingstidspunktet - kræves noget
elektronik eller mekanik. Alene at erstatte en 12v dobbeltspole med 2 stk
6v spoler i serie giver ingen tidsmæssig forskydning af
tændingstidspunktet.

Nå ja, måske nogle nanosekunder på nr. 2 spole ifht nr 1, nu de er
seriekoblede

> Nu er det en GSX750E fra 1982, jeg har hørt at næsten enhver 12V tændspole
> skulle kunne virke, men jeg har ingen idé om primær spænding og dets lige...

Så lyt hellere til Moller eller en anden med aktuel erfaring i at tune
gamle skrotkasser

- du skulle jo nødig brænde dit tændingsanlæg - Gixxer-knikser? -
undskyld, Otto Leisner stod for humoren i TV *), da jeg voksede op - af,
fordi de nye spoler trækker for meget strøm

*) Armands sympatiske og meget relevante kampagne for bedre stavning i DFM
tvinger mig til at præcisere, at tv blev skrevet TV dengang. Så mange år
siden var det

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Armand

Dato : 13-04-05 03:46

Richard wrote:

> For at forskyde gnisten - dvs. tænditændingstidspunktet - kræves noget
> elektronik eller mekanik.

Jup!
Spolen alene kan ikke ændre noget dér!

> Alene at erstatte en 12v dobbeltspole med 2 stk 6v spoler i serie giver
> ingen tidsmæssig forskydning af tændingstidspunktet.

Det er ikke tænkt som serie-montering. Lars' model er firecylindret,
hvorved at det må være fire enkelt-spoler at sagen drejer sig om!

Og problemet i montering af fire enkelt-spoler vil frem for alt være
noget med pladsen!
Moderne motorcykler er ikke designet til at der kan sidde andet end lige
netop den originale konstruktion!
Og uanset om man sætter enkelt-spoler på, så vil tændingen stadig
dobbelt-tænde á "wasted spark" -princippet - Så ingen gevinst dér!

Forøvrigt har jeg noteret mig at VFR har både dobbeltspole og to
enkelt-spoler, hvilket er afledt af pladsforholdene på dén!

Til biler f.eks. har tændspoler altid været noget man kunne købe på den
nærmeste tankstation => á ikke ligefrem mærke/modelrelateret.
Moderne mc-tændinsanlæg er langt kraftigere, hvorved at dé skulle være
væsentligt mindre følsomme end traditionelle bil-tændingsanlæg!

> [...]
> *) Armands sympatiske og meget relevante kampagne for bedre stavning i
> DFM tvinger mig til at præcisere, at tv blev skrevet TV dengang. Så

Det er vel ikke ligefrem en decideret kampagne, men mere egen ærgrelse
over at egne deciderede tastefejl ryge afsted derved at min gamle
"udbakke-korrekturlæsning-før-afsendelse-rutine" er gået heden sammen
med mit hidtidige modem.
At der er ikke noget der prenter sig bedre ind på hukommelsen, end at se
ord med egne øjne i en ordbog, og at folk således burde være meget mere
selvhjulpne ved at slå op i en ordbog ind imellem, er en helt anden sag :-|

Og TV/tv lå forøvrigt udenfor min retskrivningsviden selvom jeg er fra
Leisners tid på sort/hvid

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-05 06:34

> Jup!
> Spolen alene kan ikke ændre noget dér!

Den er jeg med på, det vil også være hans problem - han skulle efter sigende
have styr på den del af det, min opgave vil være at få fat i nogle nye
tændspoler.
Samtidig vil jeg da også have nogle andres kyndige meninger til det der skal
ske, samtidig med at jeg satser på at fatte lidt mere af det... :-/

> Det er ikke tænkt som serie-montering. Lars' model er firecylindret,
> hvorved at det må være fire enkelt-spoler at sagen drejer sig om!

Jep...

> Og problemet i montering af fire enkelt-spoler vil frem for alt være
> noget med pladsen!
> Moderne motorcykler er ikke designet til at der kan sidde andet end lige
> netop den originale konstruktion!

Nu vil det være lidt en overdrivelse at kalde min gamle rotte for "moderne",
min vurdering er at der burde være plads nok...

> [...]
> Moderne mc-tændinsanlæg er langt kraftigere, hvorved at dé skulle være
> væsentligt mindre følsomme end traditionelle bil-tændingsanlæg!

Igen - den er jo ikke helt ny af dato, jeg blev faktisk forslået at finde
fire stk. tændspoler fra en knallert, f.eks. en kreidler der vist skulle
være 12V.

Hvad sige i til projektet?
Mange hilsner
Lars H

..

Fra : Richard

Dato : 14-04-05 21:40

Armand wrote:

> Det er ikke tænkt som serie-montering. Lars' model er firecylindret,
> hvorved at det må være fire enkelt-spoler at sagen drejer sig om!

Kan tændingsanlæg af den type klare den ekstra belastning, to
parallelforbundne spoler giver ifht en dobbeltspole? Jvf Ohms lov bliver
strømstyrken jo mere end fordoblet...

I tilfældet mit Boyer of Bransden-anlæg trak spolerne 25-35pct mere
strøm, hvilket krævede ændring af anlægget. Om det kunne have været
tilpasset >100pct højere strømstyrke, ved jeg dog ikke.

> Til biler f.eks. har tændspoler altid været noget man kunne købe på den
> nærmeste tankstation => á ikke ligefrem mærke/modelrelateret.

Ha, du husker også den gang man kunne købe den slags på tankstationer -
efterhånden forsvinder benzin og diesel ved også

> [...]
> over at egne deciderede tastefejl ryge afsted derved at min gamle
> "udbakke-korrekturlæsning-før-afsendelse-rutine" er gået heden sammen

Forståeligt nok; mail-mediet lægger op til en mere afslappet skrivestil
og ikke mindst retskrivning. Hvem gider bruge stavekontrol på indlæg i
nyhedsgrupper og daglig korrespondance blandt kammerater etc.?

> [...]
> selvhjulpne ved at slå op i en ordbog ind imellem, er en helt anden sag :-|

Muligvis jekender du den, men ellers kan jeg anbefale:

<netdob.asb.dk/netdob/index.html> - Den Danske Netordbog
<www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?S.x=0&S.y=0&M=1&P=mediation> -
Retskrivningsordbogen på Nettet

tilsvarende findes en udgave af den engelske Oxford Dictionary, måske
også en tysk, men der kan Dudens forbavsende billige sprogværktøjer
anbafales. Slår M$' officeværktøjer med flere længder

> Og TV/tv lå forøvrigt udenfor min retskrivningsviden selvom jeg er fra
> Leisners tid på sort/hvid

*lol* I de tider kunne det jo være vigtigt ikke at blive tillagt
venstresympatiserende tilbøjeligheder ved fx lige foran et punktum at
skrive tv. Skrevet med stort TV var ingen i tvivl om, at det var
fjernsynet, man mente

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Moller

Dato : 12-04-05 19:38

LCH wrote:
> En bekendt siger at mine to dobbelte tændspoler med lethed kan byttes ud med
> fire enkelte, og samtidig få noget mere bundtræk ud af det. Nogen der har
> erfaringer med dette?

   Aaaarg let og let... skift du hellere dine to slidte ud med nogen nye
performance spoler, som gir kraftigere gnist ;)

   Hvis ikke din cykel er alt for gammel, så gir det mere bundtræk for dig
at ha batteriet i frisk tilstand i stedet ;)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-05 19:50

"Moller" <news@molnit.com> wrote in message

> [...]
>
> Hvis ikke din cykel er alt for gammel, så gir det mere bundtræk for dig
> at ha batteriet i frisk tilstand i stedet ;)

Batteriet er frisk og der er lavet en direkte kobling fra batteri til
tændspolerne, men den ene er bare blevet træt. Jeg havde et længere indlæg
lidt tidligere om mine startproblemer, det har vist sig efter mang gode råd
og kyndig vejledning fra en mekaniker at det nok er tændspolen den er gal
med.
Har du et bud på nogle gode tændspoler der kan købes til rimelige penge og
hvor de kan købes?
/Lars H

Fra : Moller

Dato : 12-04-05 21:06

LCH wrote:

> [...]
> med.
> Har du et bud på nogle gode tændspoler der kan købes til rimelige penge og

   Tjaaa... MC nøglen har nogen billige universal tændspoler, så hvis du
ik vil give for meget er det et godt valg. Hvis det skal være
performance tændspoler, så skal du op med en god sjat penge.

   De gamle gixxer 1100 maskiner havde problemer i lav omdr. (det du
omtalte bundtræk), dette blev typisk løst med at man monterede nogen
bedre tædnspoler end dem som sad på originalt. Men hvor de skaffes, uha,
hvis jeg finder et sted igen vil komme med det, men indtil da er google
din ven, måske www.dot-e.dk kan hjælpe. Jeg ved der ligger et sæt hos
lydmuren MC til omkring 1600-2000Kr. kan ik lige huske hvad de skulle ha
for det, men jeg tvivler på de sælger det i to dele. Jeg selv overvejer
at købe deres sæt da min motor er i fammillie med den gamle gixxer 1100
motor, og den har lidt fnider i bunden.

--
VH
Lars Molnit