|
| Roadpricing i DK Fra : Ukendt |
Dato : 10-04-05 22:39 |
| | |
Thomas Makro (11-04-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Makro |
Dato : 11-04-05 08:20 |
|
On Sun, 10 Apr 2005 23:39:03 +0200, "Dannie" <dannie(a)dfmc.dk> wrote:
>Automatisk hastighedskontrol via satellit ?
Det må du ikke joke med, det er overvejende sandsynligt, at det er
næste skridt. Når først den registrerende chip er monteret i alle
køretøjer, skal der jo ikke meget til, før den også kan registrere
hastighedsovertrædelser.
Næste skridt igen vil jo nok være automatisk nedbremsning af
køretøjet, så den trætte og uopmærksomme bilist kan undgå bøder (og
slappe endnu mere af). Det bliver rigtig sjovt at befinde sig i et
sving, når MCens chip pludselig aktiverer bremserne...
--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F
http://www.makronet.dk/mc
| |
Kenneth Østrup (11-04-2005)
| Kommentar Fra : Kenneth Østrup |
Dato : 11-04-05 08:39 |
|
Thomas Makro wrote:
> On Sun, 10 Apr 2005 23:39:03 +0200, "Dannie" <dannie(a)dfmc.dk> wrote:
>
>
>>Automatisk hastighedskontrol via satellit ?
>
> Det må du ikke joke med, det er overvejende sandsynligt, at det er
> næste skridt. Når først den registrerende chip er monteret i alle
> køretøjer, skal der jo ikke meget til, før den også kan registrere
> hastighedsovertrædelser.
>
> Næste skridt igen vil jo nok være automatisk nedbremsning af
> køretøjet, så den trætte og uopmærksomme bilist kan undgå bøder (og
> slappe endnu mere af). Det bliver rigtig sjovt at befinde sig i et
> sving, når MCens chip pludselig aktiverer bremserne...
>
Jeg vil mene det er en krænkelse af privatlivet og jeg vil ikke bryde
mig om at blive overvåget heletiden.
Det er et meget ubehageligt emne da man jo overvejer at bruge sådan
overvågning næsten alle steder.
Jeg håber at den store folkelige kritik af sådan et bigbrother samfund
vil være nok til at forhindre det. Men igen, man ved jo aldrig hvad de
kan finde på inde på Christansborg.
I forbindelse med emnet kan jeg se lidt problematik for antikke
køretøjer der ikke har batteri eller elektrisk tænding, skal de ikke
være velkommen på vejene?
Hvad med gamle motorcykler og madkasser generelt, det er nok ikke muligt
at styre min MC fra en chip uden en kæmpe konstruktiv ændring af
motorcyklen samt ledningsnet :)
På den anden side skal det jo heller ikke kun være nye motorcykler som
skal "begrænses", det vil jo være helt latterligt :)
--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - < http://blog.riskoger.net/>
| |
Non-Desperado (11-04-2005)
| Kommentar Fra : Non-Desperado |
Dato : 11-04-05 16:01 |
|
Kenneth Østrup <ksFJERN@skysovs.com> skrev:
>I forbindelse med emnet kan jeg se lidt problematik for antikke
>køretøjer der ikke har batteri eller elektrisk tænding, skal de ikke
>være velkommen på vejene?
>
>Hvad med gamle motorcykler og madkasser generelt, det er nok ikke muligt
>at styre min MC fra en chip uden en kæmpe konstruktiv ændring af
>motorcyklen samt ledningsnet :)
De bliver beordret skrottet pr. omgående, og man får ikke nogen
"præmie".
Man kan vel i miljøets navn forbyde køretøjer med en vis
forureningsgrad uden de større sværdslag.
"Miljø" er et blåt stempel...
Jeg elsker at male fanden på væggen, sorry. *G*
Non-Desperado
| |
Dr.Enduro (11-04-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 11-04-05 12:16 |
|
Thomas Makro wrote:
> On Sun, 10 Apr 2005 23:39:03 +0200, "Dannie" <dannie(a)dfmc.dk> wrote:
>
>
>>Automatisk hastighedskontrol via satellit ?
>
> Det må du ikke joke med, det er overvejende sandsynligt, at det er
> næste skridt. Når først den registrerende chip er monteret i alle
> køretøjer, skal der jo ikke meget til, før den også kan registrere
> hastighedsovertrædelser.
>
> Næste skridt igen vil jo nok være automatisk nedbremsning af
> køretøjet, så den trætte og uopmærksomme bilist kan undgå bøder (og
> slappe endnu mere af). Det bliver rigtig sjovt at befinde sig i et
> sving, når MCens chip pludselig aktiverer bremserne...
>
Ja, det lyder meget sandsynligt. Ligesom brobizzen, der jo også er en
elektrisk chip, der overvåger, om vi kører et bestemt sted, har ført til
at vi OVERVÅGES OVER DET HELE! Det er RUMVÆSENER, der står bag! De
venter bare på at lave et altoverskyggende overvågningssamfund, så de
kan arrestere privatbilister og andre hårdtarbejdende skatteydere og
udføre SEKSUELLE EKSPERIMENTER på dem! De er midt iblandt os, de har
allerede infiltreret SF og Arlas hovedbestyrelse. Registreringsafgiften
har kun været det første skridt på vejen...
Hilsen Jan (før det er fo sent)
| |
Mikkel Christensen (11-04-2005)
| Kommentar Fra : Mikkel Christensen |
Dato : 11-04-05 12:35 |
|
"Dr.Enduro" <janeiffert@NOSPAMhotmail.com> writes:
> [OVERVÅGES OVER DET HELE!]
> [RUMVÆSENER]
> [SEKSUELLE EKSPERIMENTER]
Du mangler klart sådan en her:
http://zapatopi.net/afdb.html
--
Mikkel | Compared to system administration,
motortosse.dk | being cursed forever is a step up.
| -Paul Tomko
| |
Dr.Enduro (11-04-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 11-04-05 15:05 |
|
Mikkel Christensen wrote:
> "Dr.Enduro" <janeiffert@NOSPAMhotmail.com> writes:
>
>
>>[OVERVÅGES OVER DET HELE!]
>>[RUMVÆSENER]
>>[SEKSUELLE EKSPERIMENTER]
>
>
> Du mangler klart sådan en her:
>
> http://zapatopi.net/afdb.html
>
Fedt! Mon den giver rabat over storebælt?
Hilsen Jan
| |
Torben Scheel (12-04-2005)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 12-04-05 08:48 |
| | |
Non-Desperado (11-04-2005)
| Kommentar Fra : Non-Desperado |
Dato : 11-04-05 15:57 |
|
"Dr.Enduro" <janeiffert@NOSPAMhotmail.com> skrev:
>Ja, det lyder meget sandsynligt. Ligesom brobizzen, der jo også er en
>elektrisk chip, der overvåger, om vi kører et bestemt sted, har ført til
>at vi OVERVÅGES OVER DET HELE! Det er RUMVÆSENER, der står bag! De
>venter bare på at lave et altoverskyggende overvågningssamfund
Hvad mener du med "venter på" ?
Echelon har da eksisteret længe efterhånden.
De logger al elektronisk kommunikation i den vestlige verden (for
ikke at sige hele verden) - også newsindlæg for den sags skyld.
Hvis jeg f.eks. skriver White House, anthrax, thermo nuclear,
jihad, så kan du være sikker på at det bliver opsamlet og lagt
ind Echelons profil af undertegnede.
Næh, i stedet for en chip i hvert af vores køretøjer, ville det
være billigere at give os alle en chip i nakken - ligesom med
kæledyr.
Nå, nu må jeg hellere stoppe, jeg kan høre nogen der pusler ved
brevsprækken...."de" er nemlig også begyndt at klæde sig ud som
avis- og postbude *LOL*
Non-Desperado
| |
André T. (11-04-2005)
| Kommentar Fra : André T. |
Dato : 11-04-05 08:48 |
|
>>Automatisk hastighedskontrol via satellit ?
Hvis det skete, ville 80% af dem der køre på MC i DK, ikke syntes det var
sjovt mere....
Damn... Staten kunne lave det sådan, at hver gang den registrerede man kørte
for stærkt, fik man lige lidt ekstra skat at betale... :-/
--
«««««««««« André T »»»»»»»»»»
¨¨°º© http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=434 ©º°¨¨
© Bow Wow Wow Yippi Yo Yippy Yay ©
| |
Kenneth Østrup (11-04-2005)
| Kommentar Fra : Kenneth Østrup |
Dato : 11-04-05 09:31 |
|
André T. wrote:
>>>Automatisk hastighedskontrol via satellit ?
>
>
> Hvis det skete, ville 80% af dem der køre på MC i DK, ikke syntes det var
> sjovt mere....
>
> Damn... Staten kunne lave det sådan, at hver gang den registrerede man kørte
> for stærkt, fik man lige lidt ekstra skat at betale... :-/
>
>
Nu må vi jo ikke glemme, at det rent faktisk er lovligt at køre stærkere
end den pågældene hastighedsgrænse på vejen, eksempelvis for at afværge
en ulykke. Dog i meget få tilfælde det kan lade sig gøre ;)
--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - < http://blog.riskoger.net/>
| |
Thomas Makro (11-04-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Makro |
Dato : 11-04-05 10:06 |
|
On Mon, 11 Apr 2005 10:31:02 +0200, Kenneth Østrup
<ksFJERN@skysovs.com> wrote:
>Nu må vi jo ikke glemme, at det rent faktisk er lovligt at køre stærkere
>end den pågældene hastighedsgrænse på vejen, eksempelvis for at afværge
>en ulykke. Dog i meget få tilfælde det kan lade sig gøre ;)
Hmmm hvor står det?
Så vidt jeg ved må man aldrig køre for stærkt, ikke engang hvis man
kører "ambulance-kørsel" i privat bil (her man må dog køre over for
rødt, og skal melde sin rute til politiet efterfølgende).
--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F
http://www.makronet.dk/mc
| |
Kenneth Østrup (11-04-2005)
| Kommentar Fra : Kenneth Østrup |
Dato : 11-04-05 10:19 |
|
Thomas Makro wrote:
> On Mon, 11 Apr 2005 10:31:02 +0200, Kenneth Østrup
> <ksFJERN@skysovs.com> wrote:
>
>
>>Nu må vi jo ikke glemme, at det rent faktisk er lovligt at køre stærkere
>>end den pågældene hastighedsgrænse på vejen, eksempelvis for at afværge
>>en ulykke. Dog i meget få tilfælde det kan lade sig gøre ;)
>
> Hmmm hvor står det?
> Så vidt jeg ved må man aldrig køre for stærkt, ikke engang hvis man
> kører "ambulance-kørsel" i privat bil (her man må dog køre over for
> rødt, og skal melde sin rute til politiet efterfølgende).
>
>
Jeg har ikke fundet noget på tekst, men jeg har heller ikke ledt.
Jeg fik af vide under min teori-undervisning da jeg tog kørekort, at
næsten alt er tilladt for at afværge en ulykke, jeg kan forestille mig
at det er meget få tilfælde det vil hjælpe at køre stærkere, hehe.
Lige så vel som man kan være nødt til at køre ind på cykelstien, eller
den modsatte vejbane for at undvige.
--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - < http://blog.riskoger.net/>
| |
Oliver Bruchhaus [60~ (11-04-2005)
| Kommentar Fra : Oliver Bruchhaus [60~ |
Dato : 11-04-05 11:20 |
|
> Damn... Staten kunne lave det sådan, at hver gang den registrerede man
kørte
> for stærkt, fik man lige lidt ekstra skat at betale... :-/
------
Shhh... Måske de læser med..
--
--==>Oliver Bruchhaus<==--
Honda Hornet 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294
--==At køre 30 km/t ind i en mur svarer til at hoppe ud fra 2.sal!!!==--
--==Take care out there...==--
| |
Henrik Nielsen - Rap~ (11-04-2005)
| Kommentar Fra : Henrik Nielsen - Rap~ |
Dato : 11-04-05 06:38 |
|
Tja, det bliver nok desværre prisen for at få afgifterne fjernet.
De skal jo have pengene et sted fra
--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk
Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
| |
Jens Arnfast (11-04-2005)
| Kommentar Fra : Jens Arnfast |
Dato : 11-04-05 14:10 |
|
Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:
> Tja, det bliver nok desværre prisen for at få afgifterne fjernet.
>
> De skal jo have pengene et sted fra
Gad vide om man så kan disable chippen når man tager sin cykel på bane?
--
-jens
RSV1000
| |
Henrik Nielsen - Rap~ (11-04-2005)
| Kommentar Fra : Henrik Nielsen - Rap~ |
Dato : 11-04-05 21:31 |
|
"Gad vide om man så kan disable chippen når man tager sin cykel på bane?"
Hmmm, ja de politikere skal tænke sig godt om før de fører det ud i
livet.... Jeg ville godt nok føle mig rimelig kontrolleret og overvåget....
Hvis man ikke kan, så er det næste vel, at man efter en tur på banen, nogle
få dage senere modtager en frankeret svarkuvert fra Politiet, hvor man lægge
sit kørekort i ...
--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk
Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
| |
Kenneth Østrup (11-04-2005)
| Kommentar Fra : Kenneth Østrup |
Dato : 11-04-05 21:44 |
|
Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:
> "Gad vide om man så kan disable chippen når man tager sin cykel på bane?"
>
> Hmmm, ja de politikere skal tænke sig godt om før de fører det ud i
> livet.... Jeg ville godt nok føle mig rimelig kontrolleret og overvåget....
>
> Hvis man ikke kan, så er det næste vel, at man efter en tur på banen, nogle
> få dage senere modtager en frankeret svarkuvert fra Politiet, hvor man lægge
> sit kørekort i ...
>
Jeg må give dig fuldstændig ret.
Sådan et brev ville jeg ikke just bryde mig om ;)
--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - < http://blog.riskoger.net/>
| |
Bjarke Styr Rasmusse~ (11-04-2005)
| Kommentar Fra : Bjarke Styr Rasmusse~ |
Dato : 11-04-05 23:32 |
|
Kenneth Østrup <ksFJERN@skysovs.com> writes:
> Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:
> > "Gad vide om man så kan disable chippen når man tager sin cykel på bane?"
> >
> > Hmmm, ja de politikere skal tænke sig godt om før de fører det ud i
> > livet.... Jeg ville godt nok føle mig rimelig kontrolleret og overvåget....
> >
> > Hvis man ikke kan, så er det næste vel, at man efter en tur på banen, nogle
> > få dage senere modtager en frankeret svarkuvert fra Politiet, hvor man lægge
> > sit kørekort i ...
> >
>
> Jeg må give dig fuldstændig ret.
> Sådan et brev ville jeg ikke just bryde mig om ;)
Nej, nu må I altså tage jer sammen. Der kan ikke være tvivl om, at
justitsvæsenet og ordensmagten i slige tilfælde vil demonstrere en
ubetinget forståelse for folks udfoldelser på deres køretøjer under
private former. Jeg tænker mig, at man får oprettet en database for
geografiske områder, hvor man mod betaling af driftsomkostninger samt et
passende gebyr kan få godkendt et geografisk areal, efter besigtigelse
af rette bureaukratiske instans, til mulig fritagelse for automatisk
bødeudskrivning i et givet tidsrum. Godkendelse og betaling skal
selvsagt gentages med passende mellemrum. Når man så vil anvende et
køretøj på bemeldte areal med påtænkt overtrædelse af visse normalt
gældende færdelseregulerende regler, skal man jo bare melde det
pågældende køretøj til fritagelse for automatisk bødeudskrivning indefor
bemeldte areal - selvsagt mod betaling af passende gebyr og med en
anmeldelsesfrist på minimum 2 måneder. I må altså lære at holde op med
at have en forudfattet mistro til offentlige instansers forståelse og
behjælpelighed.
M.v.h. Bjarke
| |
Schlæger (11-04-2005)
| Kommentar Fra : Schlæger |
Dato : 11-04-05 19:29 |
|
Dannie wrote:
> Debatten om Satellit overvågning af hvor vi kører er atter blusset op, hvad
> mon det næste bliver ? Automatisk hastighedskontrol via satellit ?
> http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=373103
Hvad er problemet ??
Trafikken omkring byerne er ved at bryde sammen, og en væsentlig årsag
hertil er overflødig trafik.
Den slags kan med fordel reguleres ved hjælp af egenbetaling, og en chip
er blot en hensigtsmæssig måde at administrere betalingen. På den måde kan
vi undgå, at den offentlige sektor bliver større og dyrere end højest
nødvendigt.
Hvori ligger problemet ?? Det er da en imødekommelse af de flestes ønsker
....
At se spøgelser er selvfølgelig ikke noget problem, men det er dog en dum
fritidsbeskæftigelse ....
Mch Schlæger
| |
Ulvir (11-04-2005)
| Kommentar Fra : Ulvir |
Dato : 11-04-05 20:49 |
|
Schlæger wrote:
> Hvori ligger problemet ?? Det er da en imødekommelse af de flestes
> ønsker ...
Roadpricing har gjort underværker for Londons trafik..
| |
Dr.Enduro (11-04-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 11-04-05 21:08 |
|
Ulvir wrote:
> Schlæger wrote:
>
>
>>Hvori ligger problemet ?? Det er da en imødekommelse af de flestes
>>ønsker ...
>
>
> Roadpricing har gjort underværker for Londons trafik..
>
>
>
Enig. Og så vidt jeg husker, var tohulede endda undtaget fra at
betale, ikke?
Hilsen Jan
| |
Ulvir (11-04-2005)
| Kommentar Fra : Ulvir |
Dato : 11-04-05 21:42 |
|
Dr.Enduro wrote:
> Ulvir wrote:
>> Schlæger wrote:
>>> Hvori ligger problemet ?? Det er da en imødekommelse af de flestes
>>> ønsker ...
>> Roadpricing har gjort underværker for Londons trafik..
> Enig. Og så vidt jeg husker, var tohulede endda undtaget fra at
> betale, ikke?
Så vidt jeg ved, ja.
| |
Hasse Brandt (12-04-2005)
| Kommentar Fra : Hasse Brandt |
Dato : 12-04-05 08:31 |
|
Ulvir wrote:
> Schlæger wrote:
>> Hvori ligger problemet ?? Det er da en imødekommelse af de flestes
>> ønsker ...
> Roadpricing har gjort underværker for Londons trafik..
Det er muligt, men I glemmer nogle meget væsentlige ting:
1. I london fjerner man ikke 33% af gaderne som man pt. gør i kbh city ved
at lave banerne om til busbaner. Dette alene medfører jo trafikpopper da
trafikken stadig er der. Og husk, så bliver køen altså en planlagt
kødannelse og ikke en der opstår pga af stigning i trafikken, men fordi
man fjerner det areal der var udlagt til den.
2. For at gøre Roadpricing i London til en succes havde man nogle
succeskriterie som aldrig vil kunne finde flertal i Danmark.
2.1 Projektet skulle ikke nødvendigt vis give overskud.
2.2 Man indførte DOBBELT frekvens på ALLE Underground baner i London City.
2.3. Man udlagde 23 nye busruter og omlagde 17 for bedre at kunne dække
indbyggernes behov.
2.4 Man bruger gennemført nogle meget attraktive rabatter. Køber man f.eks
en togbillet ind i byen til £10 for en enkelt, kan man oftes få
returbiletter til £12.
alt i alt har man altså i London gjort det stik modsatte af hvad HUR har
som målsætning. Nemlig øget antallet af linier og og frekvenser.
Husk på at HUR har som målsætninger konsekvent at sætte prisen op samtidig
med at de skære ned i frekvenser og ruter, lige så snart de ikke kan få
deres budgetter til at hænge sammen. Måske man skulle tænke lidt mere
kreativt og satset lidt.
Jeg tror ikke vi vil få nogle fordele ved at indføre roadpricing uden
samtidig at have lavet forbedringer i den offentligt trafik, som man har
gjort i London.
Som eks, kan jeg nævne at jeg selv køre igennem kbh hver morgen, på trods
af "køerne" så tager det mig kun 25 min at komme på arbejde hjemmefra.
Tilsvarende øvelse tager mellem 40 - 55 med bus. Så jeg vil da helt klart
bare kræve mere i løn ved næste lønforhandling hvis jeg skal betale for at
køre i byen og ikke har et reelt alternativ.
Men hvis jeg havde et reelt alternativ, ville jeg da bruge dette.
V.H.
Hasse Brandt
| |
Dr.Enduro (12-04-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 12-04-05 09:48 |
|
> Husk på at HUR har som målsætninger konsekvent at sætte prisen op
> samtidig med at de skære ned i frekvenser og ruter, lige så snart de
> ikke kan få deres budgetter til at hænge sammen. Måske man skulle tænke
> lidt mere kreativt og satset lidt.
Hvor mange hundrede millioner kr. var det lige, at regeringen havde
skåret den kollektive trafik ned med? 360! Så ved du, hvem du har dyrere
bus- og togbilletter at takke for.
Hilsen Jan
| |
Kenneth Østrup (12-04-2005)
| Kommentar Fra : Kenneth Østrup |
Dato : 12-04-05 10:07 |
|
Dr.Enduro wrote:
>
>> Husk på at HUR har som målsætninger konsekvent at sætte prisen op
>> samtidig med at de skære ned i frekvenser og ruter, lige så snart de
>> ikke kan få deres budgetter til at hænge sammen. Måske man skulle
>> tænke lidt mere kreativt og satset lidt.
>
>
> Hvor mange hundrede millioner kr. var det lige, at regeringen havde
> skåret den kollektive trafik ned med? 360! Så ved du, hvem du har dyrere
> bus- og togbilletter at takke for.
>
> Hilsen Jan
Det er klart at HUR er nødt til at skære, kollektiv trafik kan ikke løbe
rundt med fornuftige priser i København uden statsstøtte.
Så at regeringen både fjerner store dele af statsstøtten til den
kollektive trafik samtidig med at de vil forhøje priserne for at køre i
hovedstadsområdet, det kan være mig en lille gåde.
--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - < http://blog.riskoger.net/>
| |
Squish (12-04-2005)
| Kommentar Fra : Squish |
Dato : 12-04-05 10:02 |
|
Hasse Brandt wrote:
> Ulvir wrote:
>
>> Schlæger wrote:
>
>
>>> Hvori ligger problemet ?? Det er da en imødekommelse af de flestes
>>> ønsker ...
>
>
>> Roadpricing har gjort underværker for Londons trafik..
>
>
> Det er muligt, men I glemmer nogle meget væsentlige ting:
>
> 1. I london fjerner man ikke 33% af gaderne som man pt. gør i kbh city
> ved at lave banerne om til busbaner. Dette alene medfører jo
> trafikpopper da trafikken stadig er der. Og husk, så bliver køen altså
> en planlagt kødannelse og ikke en der opstår pga af stigning i
> trafikken, men fordi man fjerner det areal der var udlagt til den.
Der er såmænd masser af busbaner i London (var der i hvert fald, da jeg
tog kørekort dér), men til gengæld er det kun indenfor et bestemt
tidsrum man ikke må køre i dem!
--
Squish
VFR750F
CB400F
| |
|
|