/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kobling
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 10-04-05 16:41

Hej NG,

Til dem som ikke ved det, har jeg en CB 400 Four fra 1975.

Når jeg kører over ~4.000 rpm er det som om at koblingen tager fat og
filer så småt, den kører fundt under ~4.000 rpm.

Er der nogen som har nogen bud?

Jeg er ikke sikker på at det er koblingen, men det føles sådan.
Hvis jeg selv filer lidt på koblingen forøges effekten.

Jeg har lige stillet ventiler, koblingsfjedrene er skiftet for nylig
da jeg havde nogle sprit nye liggende, jeg så ingen grund til at skifte
pladerne da de efter mine målinger ikke havde tjent sin værnepligt endnu.

Kan det være på grund af gear/motor olien?
Jeg kører med 20W/50 mineralsk olie.

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

 
 
Armand (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-04-05 20:29

Kenneth Østrup wrote: [indtil flere gange]
>

Holddakæft Kenneth - Er det Alzheimeren der plager eller hva'?

Du har lige skaffet dig rig mulighed for at øve dig i at "slette egne
indlæg"

--
Armand.

Armand (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-04-05 20:54

Armand wrote:
> Kenneth Østrup wrote: [indtil flere gange]
>
>>
>
> Holddakæft Kenneth - Er det Alzheimeren der plager eller hva'?
>
> Du har lige skaffet dig rig mulighed for at øve dig i at "slette egne
> indlæg"
>

Og så var der lige det med sagligheden:
Indtil motoren runder 7.500RPM vil drejningsmomentet stige mere og mere
og tilsyneladende kan din kobling ikke holde til større moment end den
lægger for dagen ved 4.000RPM!

Årsagen?

Lyder grangiveligt som et koblingskabel der er for stramt :-/
Prøv at løsn. kablet så du kun lige kan koble ud, og se om det retter op
på situationen :-/

Det er også sandsynligt at koblings-mekanismen kræver en slutjustering
efter at sagerne har været adskildt :-/
Inde under det trekantede dæksel på højre motorside har den lille arm,
som kablet trækker i, en justeringsmulighed á en pinolskrue med
kontramøtrik i centrum af trækarmens aksel:
- Løsn kobliongskablets justerings mulighed helt!
- Løsn møtrikken!
- Udskru pinolskruen til den er helt løs!
- Skru derefter pinolskruen forsigtigt ind til der mærkes modstand!
- Løsn endelig pinolskruen ½ omgang!
- Spænd kontramøtrikken!
- Justér kablet ind til at det ikke er stramt(=at koblingsgrebet har en
anelse frigang!) under nogen styrstilling!

Voila, probablement!?

Hvis ikke, så er der sikkert mulighed for at du har fejl-samlet den
lille kugle+rampe-mekanisme der ligger lige indenfor koblingsdækslet og
som den lille trækarm er monteret på :-/

--
Armand.

Kenneth Østrup (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 10-04-05 21:49

Armand wrote:
> Og så var der lige det med sagligheden:
> Indtil motoren runder 7.500RPM vil drejningsmomentet stige mere og mere
> og tilsyneladende kan din kobling ikke holde til større moment end den
> lægger for dagen ved 4.000RPM!
>
> Årsagen?
>
> Lyder grangiveligt som et koblingskabel der er for stramt :-/
> Prøv at løsn. kablet så du kun lige kan koble ud, og se om det retter op
> på situationen :-/
>
> Det er også sandsynligt at koblings-mekanismen kræver en slutjustering
> efter at sagerne har været adskildt :-/
> Inde under det trekantede dæksel på højre motorside har den lille arm,
> som kablet trækker i, en justeringsmulighed á en pinolskrue med
> kontramøtrik i centrum af trækarmens aksel:
> - Løsn kobliongskablets justerings mulighed helt!
> - Løsn møtrikken!
> - Udskru pinolskruen til den er helt løs!
> - Skru derefter pinolskruen forsigtigt ind til der mærkes modstand!
> - Løsn endelig pinolskruen ½ omgang!
> - Spænd kontramøtrikken!
> - Justér kablet ind til at det ikke er stramt(=at koblingsgrebet har en
> anelse frigang!) under nogen styrstilling!
>
> Voila, probablement!?

Det lyder faktisk ekstremt sansynligt lige præcist det du siger med
koblingsarmen nede i motorskjoldet på højre side af motoren!

Jeg vil lige prøve det du foreslår i morgen! :)

>
> Hvis ikke, så er der sikkert mulighed for at du har fejl-samlet den
> lille kugle+rampe-mekanisme der ligger lige indenfor koblingsdækslet og
> som den lille trækarm er monteret på :-/
>

Jeg er ret sikker på at pladen med de 3 kugler i sidder korrekt, det
dobbelt tjekkede jeg før jeg spændte skjoldet.
Så det håber jeg ikke er problemet! :)

Tusind tak for din hjælp! :)

Jeg må indrømme, at jeg godt nok bliver imponeret hver gang du kommer
med forslag til hvad der kan være galt, du har virkelig styr på det!

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Armand (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-04-05 22:54

Kenneth Østrup wrote:
> Armand wrote:
>
>> ..................Voila, probablement!?
>
>
> Det lyder faktisk ekstremt sansynligt lige præcist det du siger med
> koblingsarmen nede i motorskjoldet på højre side af motoren!
> Jeg vil lige prøve det du foreslår i morgen! :)

Vær også opmærksom på om kablet trækker (nær) vinkelret på trækarmen!
Hvis armen er markant ude af vinkel, er det en indikering på en
mis-samling af kugle+rampe-mekanismen!
>
> Jeg må indrømme, at jeg godt nok bliver imponeret hver gang du kommer
> med forslag til hvad der kan være galt, du har virkelig styr på det!


Hæ!
En veltrimmet krystalkugle understøttet af en værkstedsmanual i hylden
ved siden af PC'en, kan gøre underværker

--
Armand.

Kenneth Østrup (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 10-04-05 20:55

Armand wrote:
> Kenneth Østrup wrote: [indtil flere gange]
>
>>
>
> Holddakæft Kenneth - Er det Alzheimeren der plager eller hva'?
>
> Du har lige skaffet dig rig mulighed for at øve dig i at "slette egne
> indlæg"
>

Haha, ja.
Jeg lagde lige mærke til at jeg havde lavet en fejl, så lavede jeg
fejlen igen i det nye indlæg, igen og igen og igen ;)

Det gik vidst fuldstændig galt der, har ikke fået noget at spise eller
drikke i dag :)

Nu er jeg også lidt ny med nyhedsgrupper, men er indlægene slettet?
Så vidt jeg ved skulle jeg have slettet dem igennem Mozilla Thunderbird,
jeg kan i hvert fald ikke se dem mere.


Har du et bud på koblingen?

Det ser ud til at der er ordentlig frigang i koblingskablet.
Kan det være den tykkere olie som kan give noget friktion på forkerte
tidspunkter i koblingspladerne?


--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Armand (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-04-05 21:14

Kenneth Østrup wrote:
> Armand wrote:
>>Kenneth Østrup wrote: [indtil flere gange]
>>
>>Holddakæft Kenneth - Er det Alzheimeren der plager eller hva'?
>
> Haha, ja.
> Jeg lagde lige mærke til at jeg havde lavet en fejl, så lavede jeg
> fejlen igen i det nye indlæg, igen og igen og igen ;)

Hæ!
Min pointe var sgu' lige så slem:
Jeg mente ikke alzheimeren, men Parkinsons, á rystende lemmer!
Men efter dit svar at dømme kan det jo være at jeg var mere forudseende
end som så derved at alzheimers drejer sig om hukommelse

> Nu er jeg også lidt ny med nyhedsgrupper, men er indlægene slettet?
> Så vidt jeg ved skulle jeg have slettet dem igennem Mozilla Thunderbird,
> jeg kan i hvert fald ikke se dem mere.

Det burde de være; men ikke da jeg gik på ved 9-tiden!

> Har du et bud på koblingen?

Hæ!
Kom dig i forkøbet med blot ét minut!

--
Armand.

Kenneth Østrup (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 10-04-05 21:52

Armand wrote:
>
> Hæ!
> Kom dig i forkøbet med blot ét minut!
>

Haha! ja.

Burde lige have tjekket igen før jeg sendte beskeden ;) - synes det har
en tendens til at ske ofte når jeg skriver indlæg.

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Squish (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Squish


Dato : 10-04-05 21:38

Kenneth Østrup wrote:

> Det ser ud til at der er ordentlig frigang i koblingskablet.
> Kan det være den tykkere olie som kan give noget friktion på forkerte
> tidspunkter i koblingspladerne?

Hm.. prøv lige at eftersé, at du har vendt det lille leje+plade rigtigt.
Du kan se det i partslisten side 4, E1, nr. 266 og 122. De kan nemlig
monteres 'omvendt', men så virker koblingen ikke rigtigt!

--
Squish
VFR750F
CB400F

Kenneth Østrup (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 10-04-05 21:51

Squish wrote:
> Kenneth Østrup wrote:
>
>> Det ser ud til at der er ordentlig frigang i koblingskablet.
>> Kan det være den tykkere olie som kan give noget friktion på forkerte
>> tidspunkter i koblingspladerne?
>
>
> Hm.. prøv lige at eftersé, at du har vendt det lille leje+plade rigtigt.
> Du kan se det i partslisten side 4, E1, nr. 266 og 122. De kan nemlig
> monteres 'omvendt', men så virker koblingen ikke rigtigt!
>

Hej Squish,

Jeg er 99% sikker på at det er vendt korrekt, sad nemlig selv og
nærkiggede det før jeg samlede det.

Jeg tror problemet ligger i en forkert justering af koblingen.
Jeg kigger lige på tingene og vender tilbage med en status i morgen :)

Ellers mange tak for hjælpen!

Koblingen virker ellers fint nok når det er man skal bruge den,
problemet er at den tager fat engang imellem når der ikke er brug for den :)

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408871
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste