Powerbook eller iBook
Fra : Zorilla

Dato : 29-05-01 08:47

Hej,

Er der en eller anden der kan forklare forskellen mellem en PowerBook og
en iBook.
Jeg kan ikke forstå den store prisforskel for 2 maskiner, som jeg
faktisk synes ligner hinanden.
Den nye PB G4 fx har da fx 'kun' samme processor som en iBook.

Er der noger jeg overser ?

mvh
Peter

Fra : Anders Jakobsen

Dato : 29-05-01 09:21

Zorilla skrev:

> [...]
> faktisk synes ligner hinanden.
> Den nye PB G4 fx har da fx 'kun' samme processor som en iBook.

Der er stor forskel imellem iBook´en og Powerbook´en, selv om jeg faktisk
mener at forskellen aldrig har været mindre. Prøv at tage ind til OfficeLine
og se på og hør om de to computere og du vil også tydeligt kunne mærke den
fysiske forskel, da Powerbook´en er en del større end iBook´en

PowerBook vs. iBook

15 tommer widescreen vs. 12 tommer
G4 processor vs. G3 processor
100 bus vs. 66 bus
PCMCIA og IrdA vs. ingen af de to ting
128 mb ram vs. 64 mb
Titanium kasse vs. rigtig god plastik kasse

Dette er kun en del af forskellen i specifikationerne. Andre kan garanteret
nævne flere.

Anders

Fra : Terje Rydland

Dato : 29-05-01 09:52

Zorilla <zorilla@bigfoot.com> wrote:

> [...]
> faktisk synes ligner hinanden.
> Den nye PB G4 fx har da fx 'kun' samme processor som en iBook.

iBook har en G3-prosessor, TiBook har en G4
iBook har en 12" TFT skjerm, mens TiBook har i praksis en 15"
wide-screen TFT skjerm.
iBooken er en del lettere enn TiBooken

Bare disse forskjellene burde bety ganske mye for prisforskjellen.

Terje

Fra : Peter Gersmann

Dato : 29-05-01 16:30

In article <1eu60o0.1633u3h14dh45cN%terjery@idi.ntnu.no>,
terjery@idi.ntnu.no (Terje Rydland) wrote:

> iBooken er en del lettere enn TiBooken
>
> Bare disse forskjellene burde bety ganske mye for prisforskjellen.

På bærbare betales omvendt vægtafgift: let = dyr. Ingen tvivl om at
iBook 2001 er en god computer.

Hører at Fredgård skulle have sikret sig en sending til her en af dagene.

//Peter

Fra : Kim Vexborg

Dato : 29-05-01 09:20

zorilla@bigfoot.com,Ny-Internet writes:
>Den nye PB G4 fx har da fx 'kun' samme processor som en iBook.
>
>Er der noger jeg overser ?

Ja, du overser at PB G4 har en G4 processor (som navnet siger) og at den
nye iBook "kun" har en G3 processor

Mvh.,

Kim Vexborg, bibliotekar/superbruger/webmonster
Esbjerg Højskole
Stormgade 200
6700 Esbjerg
Tlf.: 79 13 74 19

Fra : Zorilla

Dato : 29-05-01 13:08

Det kan godt være det er et dumt spørgsmål, men hvad er forskellen på G4
og G3. Jeg mener både PB'en og iBook'en kan jo begge fås med 500 mhz
processor.

Fra : Anders Jakobsen

Dato : 29-05-01 13:44

Zorilla skrev:

> Det kan godt være det er et dumt spørgsmål, men hvad er forskellen på G4
> og G3. Jeg mener både PB'en og iBook'en kan jo begge fås med 500 mhz
> processor.

G4 processoren har en udbygning i forhold til G3 processoren, som kan
foretage specielle beregninger, hvis programmerne er skrevet til det og
derved aflaste resten af processoren.

Se det som f.eks. et socialkontor, hvor der er en masse ens normale
kontorister. De klarer hver 500 sager om måneden. Det er G3 processoren.

Så hyrer kontoret et antal eksperter i førtidspensionering, som ikke er i
stand til at lave andet. Når der ikke er førtidspensioneringssager, sidder
de og glor ud i den blå luft og kontoret laver ikke mere end før de blev
ansat. Men hvis pludselig der besluttes, at flere skal på førtidspension
(programmet er skrevet til at udnytte G4 processoren), så ekspederer de
sagerne på rekorttid og aflaster resten af kontoret, som så kan lave flere
af de andre sager. Denne forskel kan være ret stor. I nogen situationer
bliver opgaverne ekspederet mere end dobbelt så hurtigt.

Det betyder indtil videre, at på "normale" programmer som internet,
tekstbehandling, email etc. vil en G4 processor ikke have nogen fordel, men
nogle programmer til videoredigering (final cut pro), billedbehandling
(photoshop) og andre programmer, som er eksperter i at hive kræfter ud af
computeren, er skrevet specielt til G4.

Med MacOSX er sagen pludselig en anden, for nu er selve styresystemet
skrevet til G4 processoren, så her vil du mærke forbedringen, uanset hvilke
programmer du kører. Og flere og flere programmer gør efterhånden brug af
G4 processoren.

Endnu en forskel, du skal være opmærksom på, er at bussen på iBooken er
langsommere end på PowerBooken. Det betyder, at den interne kommunikation i
maskinen er langsommere på iBooken end på PowerBooken.

Fra : Zorilla

Dato : 29-05-01 14:42

Tak for forklaringen.