klaus nielsen wrote:
>> Åh ja - går ud fra at du har monteret karb'ens cut off ventil rigtigt og
>> kontrolleret at indsugningsgummiet er tæt - sprøjt evt. noget startgas på
>> den, når motoren går, og se om RPM stiger...
>
> hvilken cut off ventil taler du om ? jeg har ikke observeret noget andet end
> svømmerventiler...
På højre side af karb'en sidder den, i det mindst på min - forventet -
tilsvarende GB500- og SLR650 Keihin 39/42½mm CV. XBR500, NX650 og XR650L
har den også, ved jeg, så hvorfor ikke også en XL600R med enkeltkarb'...
Se efter et ~rundt dæksel fastgjort med to skruer. Inde under dækslet
sidder en membran og måske også en fjeder, husker ikke præcis. Men
membranen kan vendes 180 grader forkert, hvorved den ikke kan opfylde sin
opgave, nemlig at afbryde benzintilførslen på en kontrolleret måde, når
gasspjældet lukkes, og luftgennemstrøningen falder mod nul. Det *kunne*
give en reaktion, som den du oplever, når du lukker gassen. Men næppe det
andet skyderi, du oplever.
> det virker ikke til at være falsk luft, da den går perfekt og stabilt
> tomgang. og efter gasgivning lander den på korrekt omdr med det samme. falsk
> luft vil give tendens til ustabil tomgang
Muligvis, med mindre man kan justere det bort med blandings- og
spjældstopskruen. Falsk luft mellem karb og indsugningsgummi kan give
kortvarig for høj tomgang, når motoren er kørt varm, og indtil delene
varmer op, udvider sig og lukker for luften, hvorved RPM falder til det
indstillede. Men hvis du ved, gummiet er i orden, skal du naturligvis ikke
checke det
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK